Gå til innhold

Den som har mest penger bruke mest penger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet at noen sikkert vil tenke at jeg er egoistisk. Men likevel litt nysgjerrig på hva andre mener.

Vi er en liten vennegjeng hvor ingen av oss bor på samme sted. Men de fleste av oss bor på østlandet og en på vestlandet. Hun på vestlandet og mannen tjener over 1 mill hver og har i tillegg leieinntekter. De bor også et sted med lave boligpriser. Vi andre har "vanlige" jobber og tjener gjennomsnittelig og noen litt lavere. Noen av oss bor også nærme Oslo og har noe høye utgifter til bolig. 

Vår venninne på vestlandet har jo da kjøpt seg svært hus med masse soverom, bad og stuer og svær hage. Nå kan vi alle sammen endelig samles gratis hjemme hos henne når vi skal treffes. Alle har etablert seg de siste årene og fått barn osv, så å treffes har ikke vært så høyt prioritert, men nå har vi pratet på å treffes oftere.

Jeg regnet litt på det, og hvis vi skal ta fly så vil det koste mellom 7-10000 for to barn og to voksne. Vi kunne også kjørt bil, men det tar 7 timer. Og med barn så blir det jo noen pauser. Så vi må ta (ulønnet) fri en fredag for å bruke som reisedag, ev må vi overnatte på veien. Det koster jo også i drivstoff/bom. Har ikke sjekket tog/buss men det er vel dyrt det også. Vi har derfor sagt til vår venninne at siden alle bortsett fra de bor på østlandet, og de faktisk har mye mer penger enn oss, så er det kanskje best at vi treffes på østlandet. De har jo fint råd til både fly og hotell uten at det vil gjøre noe særlig innhogg i økonomien. (Hotell iom at ikke alle av oss har gjesterom. Spørs litt hvor vi skal være. ) De kjøper masse designermøbler, klær og er på dyre utenlandsreiser, har flere dyre biler osv.

Klart vi kan ta et par turer til vestlandet som ferie innimellom, men ikke 1-2 ganger i året. Det har vi ikke råd til. 

Men da vi foreslo dette ble vår venninne sur og mente at det var urettferdig om de stadig skulle være de som skulle reise, og spesielt at de måtte være nødt til å bruke penger på hotell innimellom. Hun ville jo stå med gratis overnatting for alle oss, så var det ikke best å ha et slags fast tilholdssted hos dem? Selv om vi forklarte henne at det blir veldig dyrt, så virket hun ikke til å forstå. Hun var med på at de kunne komme til østlandet innimellom. Da sa vi at da må vi i så fall besøke henne hver 4. gang iom at vi er 4 "husholdninger", så vi får invitere etter tur. Hun mente likevel det ble urettferdig for dem å måtte reise 3 ganger til østlandet mens vi andre bare trengte å ta en kort kjøretur til hverandre. 

Jeg skjønner jo at hun tar det litt personlig, vi prøvde å si det på en fin måte. Men det fikk vi nå ikke helt til. Nå er hun bare furt. Vi andre har nå blitt enige om et par datoer som kan passe, og spurt vår venninne når det passer for henne, men virker som hun bare har meldt seg ut og svarer enten ikke eller bare unnvikende.

Noen råd?

Anonymkode: ec04e...c2b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når man har invitert til eget hjem så er det klart man blir lei seg når ingen vil. 

Anonymkode: 3db35...7c2

• Liker 31
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo først og fremst en hyggelig invitasjon da, skjønner at du regner på det, men synes det er litt ufint å henge deg sånn opp i hennes inntekter og designerlamper som et argument og nærmest bli sur fordi hun inviterer..

At man kan dele litt på det er fair da, annenhver gang østlandet og vestlandet? Nå vet jeg ikke hvor spredt dere er på østlandet. 

Jeg har noen venninner rundt i landet, vi besøker hverandre litt etter når det passer og hva vi har lyst til, det blir helt tilfeldig hvilke byer vi ender opp i, jeg har aldri tenkt noe over hvor vi er mest.

Noe annet vi gjør av og til, er å reise bare oss (uten mann/barn) på storbyweekends rundt i Europa. Kanskje dere heller skal planlegge noe sånt om lik pengebruk er så big deal.

Anonymkode: 36295...c24

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

7 timer i Bil kan du gjøre til en koselig tur, koster absolutt ikke i nærheten av 7000kr. Mat måtte dere hatt uansett, så pakk matpakke. 

Har kjørt Østfold- Bergen plenty av ganger med 4 unger, det er hva man gjør det til.

Dessuten, om dere har såpass dårlig råd, så er jo dette ren luksus da, å faktisk få gratis ferieopphold….

• Liker 23
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

"Fast tilholdssted" hos henne, fremstår litt upraktisk for resten av dere, men jeg synes det høres ut som du gjør dette litt vanskeligere enn det trenger å være. Det koster ikke mer for dere å reise til henne enn for henne å reise til dere, og det er ikke egentlig deres sak hvordan hun bruker pengene sine. 

Anonymkode: 9a9f9...ea2

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår henne godt jeg da. 

Anonymkode: bac4b...746

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det mest rettferdige er vel at dere bytter på. 
Kanskje ta noen treff uten mann og barn, hvis bare jentene kjører opp til henne, f eks, blir det mye rimeligere.

Anonymkode: 888e8...589

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er en vennegjeng på samme vis, de fleste på Østlandet, noen på Vestlandet og Sørlandet. Vi drar alltid til Østlandet fordi det er der flest bor. Muligens litt urettferdig for oss som alltid må dra lengst, men det har bare blitt slik. 

Vil i deres tilfelle føle at det er litt unaturlig at dere skal til Vestlandet hver gang, da det e mye reising for mange. Men tenker å bytte på en opp Vestlandet tre på østlandet burde vært rettferdig. 

Anonymkode: 84845...725

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er en vennegjeng på samme vis, de fleste på Østlandet, noen på Vestlandet og Sørlandet. Vi drar alltid til Østlandet fordi det er der flest bor. Muligens litt urettferdig for oss som alltid må dra lengst, men det har bare blitt slik. 

Vil i deres tilfelle føle at det er litt unaturlig at dere skal til Vestlandet hver gang, da det e mye reising for mange. Men tenker å bytte på en opp Vestlandet tre på østlandet burde vært rettferdig. 

Anonymkode: 84845...725

Ja, altså hun foreslo først å treffes hos henne HVER gang. Ser noen misforstår det litt i svarene sine. Altså at hun ikke skal dra til østlandet i det hele tatt. En av oss bor i leilighet uten mulighet til overnatting annet enn på sofa. Men vi bor en times kjøring unna så vi bare drar hjem på kvelden og ev møtes igjen dagen etterpå. Og det er jo ikke kjempegod plass hos oss andre heller. Så vår venninne mener det vil bli minst styr for alle om vi bare møtes hos henne.

Sier ikke at vi aldri kommer til å dra dit (svarer ikke deg jeg siterer nå, men generelt). Men at det kanskje passer best med noen års mellomrom. Vi tenker å møtes fast 1-2 ganger i året. Så får det heller bli noen sporadiske treff utenom hvis det passer. Skal vi fly koster det som sagt minimum 7000 kr. Og skal vi kjøre må vi ta en dag fri uten lønn. Eller så må vi jo dra tur/ retur lørdag-søndag. Venninnen mener vi alle bare kan ta fly fredag etter jobb. Det tar jo ikke så lang tid. Vi kan jo ta en tur i sommerferien, men vi har ikke mulighet til å dra hver sommer.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det mest rettferdige er vel at dere bytter på. 
Kanskje ta noen treff uten mann og barn, hvis bare jentene kjører opp til henne, f eks, blir det mye rimeligere.

Anonymkode: 888e8...589

Vi snakker om å treffes med hele familiene. Det er det vi har lyst til å få til og det vil hun også.

Ts

Skrevet

Hvis dere eksplisitt har brukt hennes økonomi som et argument, skjønner jeg at hun blir litt sur - det har dere faktisk ikke noe med. At det går på rundgang hvem man møtes hos er i utgangspunktet naturlig, men at hun 3 av 4 ganger er den som både får de høyeste reiseutgiftene og tillegg må betale for hotell, noe dere andre ikke trenger hos henne, er jo heller ikke så rettferdig. Jeg ville hvertfall fokusert på andre argumenter enn økonomi...

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Misanthropis skrev (1 time siden):

7 timer i Bil kan du gjøre til en koselig tur, koster absolutt ikke i nærheten av 7000kr. Mat måtte dere hatt uansett, så pakk matpakke. 

Har kjørt Østfold- Bergen plenty av ganger med 4 unger, det er hva man gjør det til.

Dessuten, om dere har såpass dårlig råd, så er jo dette ren luksus da, å faktisk få gratis ferieopphold….

Men når har dere kjørt da? Fredag? Har dere tatt fri uten lønn? Mannen her har mulighet til avspasering men det har ikke jeg. Må i så fall ta fri uten lønn. Så det må jo med i regnskapet det også.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke å se at kjøreturen skal være argumentet i hvert fall. Det er like langt begge veier. Om du må ta fri en fredag for å kjøre til vestlandet, må venninna di teknisk sett gjøre det samme for å kjøre østover på en fredag. Men som vestlending bosatt på Østlandet, som kjører til vestlandet 1-2 helger i måneden med tre barn, så vet jeg samtidig at det er fullt mulig å dra etter jobb på en fredag. Jeg har ikke mulighet til å avspasere annen hver fredag. 

Det er jo også forståelig at hun opplever det som urettferdig at hun alltid skal ta kostnaden med kjøring OG overnatting. Hadde dere dratt til henne trenger dere bare kostnader til kjøring, mens hun stiller med gratis overnatting for dere. 

At dere tjener ulikt bør ikke ha mye å si. Vi er alle selv ansvarlig for å skaffe oss en inntekt vi er fornøyd med. 

Anonymkode: fc55c...ffd

• Liker 9
Skrevet

Bare sett dere i bilen og ta en tur, hvorfor gjøre dette til et stort økonomisk spørsmål?

Høres veldig merkelig ut, jeg regner aldri på hvem som har brukt mest og minst penger på å møtes for hyggelig samvær.

Kjører stort sett mine venner på fjellet da mange ikke har bil, men det er jo fordi jeg også vil at de skal bli med og til syvende og sist noe jeg vil og vurderer som svært verdifull tid med venner. 

Om resten ikke har fasiliteter til å møtes og holde selskap/overnatting, så er det ikke så mye valg, og en tur til Vestlandet i året høres jo bare veldig koselig ut for alle? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Hvis dere eksplisitt har brukt hennes økonomi som et argument, skjønner jeg at hun blir litt sur - det har dere faktisk ikke noe med. At det går på rundgang hvem man møtes hos er i utgangspunktet naturlig, men at hun 3 av 4 ganger er den som både får de høyeste reiseutgiftene og tillegg må betale for hotell, noe dere andre ikke trenger hos henne, er jo heller ikke så rettferdig. Jeg ville hvertfall fokusert på andre argumenter enn økonomi...

Jeg skjønner jo det på en måte. Men om vi skal bruke 7000 kr hver gang vi besøker henne så vil jo det utgjøre et betydelig hugg i økonomien. Da er vi nødt til å prioritere vekk noe annet, og det må jo hun forstå også. Ene venneparet vårt tjener under gjennomsnittslønn og bruker lite penger på annet enn det de må, så det er nok verst for de. De drar aldri på flyturer, for det har de ikke råd til. Jeg tenker at det bør man også vise forståelse for, spesielt når man er i en helt annen posisjon og sitter godt i det. 

Det handler jo en del om økonomi også dette her, fordi noen av oss faktisk ikke har råd. Vi har som sagt råd en gang i mellom, men ikke så ofte som vår venninne vil. Vi sparer penger på en feriekonto for å dra til utlandet om noen år. Ellers er vi bare i sverige på telttur og besøker familie om somrene. Om vi skal bruke 7000+ fra feriekontoen 1-2 ganger i året så vil vi ikke klare å spare til utenlandstur. Mens vår venninne har råd til flere utenlandsturer og vel så det i året. 

Vi har som sagt prøvd å få til en rettferdig fordeling. At hun kommer 3 ganger hit hvor vi østlendinger inviterer en gang hver, også inviterer hun den 4. gangen. Men hun vil da helst minst annenhver gang. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klarer ikke å se at kjøreturen skal være argumentet i hvert fall. Det er like langt begge veier. Om du må ta fri en fredag for å kjøre til vestlandet, må venninna di teknisk sett gjøre det samme for å kjøre østover på en fredag. Men som vestlending bosatt på Østlandet, som kjører til vestlandet 1-2 helger i måneden med tre barn, så vet jeg samtidig at det er fullt mulig å dra etter jobb på en fredag. Jeg har ikke mulighet til å avspasere annen hver fredag. 

Det er jo også forståelig at hun opplever det som urettferdig at hun alltid skal ta kostnaden med kjøring OG overnatting. Hadde dere dratt til henne trenger dere bare kostnader til kjøring, mens hun stiller med gratis overnatting for dere. 

At dere tjener ulikt bør ikke ha mye å si. Vi er alle selv ansvarlig for å skaffe oss en inntekt vi er fornøyd med. 

Hun kjører aldri til østlandet. Hun tar fly de gangene hun gjør det. (Hun har familie på østlandet og er der noen ganger i jula, selskaper osv) Så hun tar seg aldri fri på fredager for å kjøre. Hun mener at vi ikke trenger å kjøre, vi kan jo ta fly.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun kjører aldri til østlandet. Hun tar fly de gangene hun gjør det. (Hun har familie på østlandet og er der noen ganger i jula, selskaper osv) Så hun tar seg aldri fri på fredager for å kjøre. Hun mener at vi ikke trenger å kjøre, vi kan jo ta fly.

Ts

Hva hun gjør er nok opp til henne uansett. Poenget mitt var at det er uansett fullt mulig å kjøre til vestlandet etter jobb på fredag. Det koster ikke 7000 i drivstoff for en helg, med mindre bilen drikker diesel som en gammel alkis. 

Jeg hadde tenkt at annen hver gang vestland/østland er det mest riktige i dette tilfellet. At dere er tre på Østlandet har lite å si. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Orker ikke pleie forhold med stor avstand jeg, så hadde nok faset henne ut gradvis. Evt kontakt digitalt da, møtes når det er mulig på en enklere måte :) 

Anonymkode: 5848b...f4b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men når har dere kjørt da? Fredag? Har dere tatt fri uten lønn? Mannen her har mulighet til avspasering men det har ikke jeg. Må i så fall ta fri uten lønn. Så det må jo med i regnskapet det også.

Ts

Ikke meg du siterer, men man kan bruke langhelger. Påske eller pinse etc. Dere kan jo også ta det som en del av sommerferien, i starten eller slutten av en lengre feriereise.

Kan godt skjønne at hun blir litt furt av at dere ikke vil komme til henne. Det er typisk østlendinger å anta at det er lenger å reise fra østlandet til distriktet enn fra disktriktet til østlandet...

Synes det virker mest naturlig at dere rullerer på. Hun må jo BÅDE betale reise OG hotell når hun skal til østlandet, dere andre får opphold og sikkert også alle måltid gratis hos henne.

Hilsen en som i skrivende stund er på vei i bil, 12 timer hver vei for et bryllup på østlandet...

Anonymkode: 98e73...093

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men man kan bruke langhelger. Påske eller pinse etc. Dere kan jo også ta det som en del av sommerferien, i starten eller slutten av en lengre feriereise.

Kan godt skjønne at hun blir litt furt av at dere ikke vil komme til henne. Det er typisk østlendinger å anta at det er lenger å reise fra østlandet til distriktet enn fra disktriktet til østlandet...

Synes det virker mest naturlig at dere rullerer på. Hun må jo BÅDE betale reise OG hotell når hun skal til østlandet, dere andre får opphold og sikkert også alle måltid gratis hos henne.

Hilsen en som i skrivende stund er på vei i bil, 12 timer hver vei for et bryllup på østlandet...

Anonymkode: 98e73...093

Jeg er bosatt på Vestlandet og forstår ikke at det skal være så big deal å kjøre mellom Østlandet og Vestlandet. Nå har våre barn elsket bilkjøring og vi har kjørt strekningen Vestlandet-Stockholm i et strekk uten problemer. Det er jo bare koselig. Ha med mat og drikke, stoppe på veien så blir det en hyggelig aktivitet for hele familien. 

Anonymkode: 071ff...23d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...