Gå til innhold

Overtakelse - hva kan en forvente

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg skal overta en leilighet snart hvor de ha:

1) Ikke opplyst at dusjkabinettet har mangler (oppdaget dette dessverre når en snekker nevnte dette da vi skulle ta mål og lite sannsynlig at det er verdt å påkoste)

2) Fjernet postkasse (skal medfølge iht løsørelisten)

3) Hagen har gått fra visning relativt stelt til nå ikke vært vedlikeholdt på 3 måneder. Ugress tyter ut overalt og gresset er ca 15 cm. Det er ikke slik at jeg hadde forventet helt striglet hage, men her er det tydelig at det ikke har vært rørt på siden visning.

4) Ovnen var/er ikke tilfredsstillende vasket ved visning

Hva tenker dere er rimelig å holde tilbakehold for? Overtakelse på onsdag..

Anonymkode: 7c62c...91d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dusjkabinettet ville jeg kanskje ha klaget på i forhold til kjøpspris, men resten ville jeg ikke gjort noe stort nummer ut av. Det er irriterende, men ikke noe jeg mener man kan holde igjen penger for. Postkasse ordner man lett selv, hagen forventer jeg ikke skal være vedlikeholdt mellom visning og overtakelse og en dårlig vasket ovn mener jeg heller ikke er grunn til tilbakeholdelse. Man kan be selger om å vaske ovnen bedre, men ellers må man bare vaske den selv eller kjøpe ny.

Anonymkode: c7f17...f9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her bør du umiddelbart si at disse tingene må være i orden ved overtakelse og at hvis de ikke er det kan overtakelsen ikke foretas på onsdag, og da må dere finne en ny dag.

Send meldingen til megler (bare gjør det i dag).

Ditt beste pressmiddel er nå. Sånne folk skal du slite med å få til å oppfylle avtaler etter at de har fått oppgjør.

Anonymkode: 010b9...f4f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nevnt alt til megler, umiddelbart, og bedt om at det var ordnet før overtakelse. 

Anonymkode: a9438...3c7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting av dette er vesentlige mangler som du kan holde tilbake penger for.

Hvilke mangler hadde dusjkabinettet?

Postkassen kan du si at må settes på plass igjen.

Gressklipping må du jo gjøre selv.

Ovnen trenger ikke være vasket på visning. Hvis du ikke er fornøyd med utvasken før overtagelse sier du det og krever at det som ikke er bra nok fikses.

Anonymkode: 3a6f0...e94

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du alt dette, når du ikke har overtatt enda? Fem år siden jeg overtok en bolig sist, men det var på overtagelsen at vi gikk igjennom boligen og gjorde notater på det som var av mangler. Ettersom pengene da ikke er overført til selger, kan du holde tilbake en sum som dekker utbedring av 1,2, og 4. Hagen ville jeg virkelig ikke laget noe nummer av. De har solgt og latt det gro. Det er kanskje ergerlig og ekstra arbeid for deg,men ikke en mangel.

Anonymkode: fe63e...0f6

AnonymBruker
Skrevet

Og hvordan vet du forresten at disse tingene ikke vil være i orden på onsdag?

Jeg har solgt bolig flere ganger og det har vært mye som ikke har vært klart til overtagelse en halv uke før overtagelsen, men alt har vært i i orden på overtagelsen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her bør du umiddelbart si at disse tingene må være i orden ved overtakelse og at hvis de ikke er det kan overtakelsen ikke foretas på onsdag, og da må dere finne en ny dag.

Ditt beste pressmiddel er nå. Sånne folk skal du slite med å få til å oppfylle avtaler etter at de har fått oppgjør.

Sånne folk? Hva slags type folk er det på bakgrunn av at boligen ikke er klar til overtagelse mer enn en halv uke før overtagelsen?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du alt dette, når du ikke har overtatt enda? Fem år siden jeg overtok en bolig sist, men det var på overtagelsen at vi gikk igjennom boligen og gjorde notater på det som var av mangler. Ettersom pengene da ikke er overført til selger, kan du holde tilbake en sum som dekker utbedring av 1,2, og 4. Hagen ville jeg virkelig ikke laget noe nummer av. De har solgt og latt det gro. Det er kanskje ergerlig og ekstra arbeid for deg,men ikke en mangel.

Leste en gang til. Hvis dusjkabinettet hadde den mangelen på visning, kan du ikke klage på det. Dette kunne du ha oppdaget selv. Og jeg har vært på visninger der ovner ikke har vært rengjort, men alt har vært ok ved overtagelse. 

Så da er det ikke så mye igjen å klage på. Postkasse kjøper du billig på Biltema.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting av dette er vesentlige mangler som du kan holde tilbake penger for.

Hvilke mangler hadde dusjkabinettet?

Postkassen kan du si at må settes på plass igjen.

Gressklipping må du jo gjøre selv.

Ovnen trenger ikke være vasket på visning. Hvis du ikke er fornøyd med utvasken før overtagelse sier du det og krever at det som ikke er bra nok fikses.

Det må vel ikke være vesentlige mangler for å holde igjen en symbolisk sum?

Å fikse hagen tar kanskje en dag, men er det rimelig at det ansvaret skal gå over på ny eier? Selger forpliktelser seg å vedlikeholde boligen frem til overtakelse.  Jeg tenkte tilbakehold på si 1500 kr for tidsbruk evt be dem om å fikse før visning.

En postkasse koster ikke mye, men den skal handles inn og monteres. Tenkte tilbakehold på 1200 kr for kjøp av ny og tidsbruk.

Dusjkabinettet er av det mer fancy sorten så massasjedysene og radioen er defekt. Tenkte ikke å holde tilbake for ett nytt tilsvarende som sikkert hadde kostet over 20.000, men f.eks 5000 noe lavere enn hva ett nytt av dårligere standard ville kostet.

For dårlig utvask tenkte jeg tilbakehold på 1500 kr.

Altså i alt: 9200

AnonymBruker
Skrevet

Opplysningsplikt går vel over undersøkelseplikt når det gjelder dusjkabinettet? Dette er jo noe som åpenbart burde stå i takstrapport eller egenerklæring?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter lovverket må mangelen utgjøre minst kr 10 000. 

Dusjkabinettet virker til å ha hatt mangelen også på vising. Null i kompensasjon

Oven kan være skinnende ren på onsdag. Null i kompensasjon

Selger skal vedlikeholde boligen. Hagen er ikke boligen. Null i kompensasjon

Postkassen kan sikkert settes på plass, eller det kan kjøpes en ny rimelig en på Biltema. Men hvis den også var borte på visning, så er jeg litt i stuss på om det kan anses som en mangel. Det er vel løsøre som er tilstede på visning som inngår i hva som skal følge handelen. Hvis ikke det står noe annet i salgsoppgaven. 

Så her nærmer det seg kr 0 i kompensasjon.

Og et lite råd til ts. Det kan tenkes at ts får behov for å kontakte selger av langt viktigere grunner enn dette etter at ts har overtatt. Da er det veldig dumt å lage støy over noe som ikke er et problem.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Opplysningsplikt går vel over undersøkelseplikt når det gjelder dusjkabinettet? Dette er jo noe som åpenbart burde stå i takstrapport eller egenerklæring?

Og det kan det ha gjort. Har ikke ts skrevet noe om.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det må vel ikke være vesentlige mangler for å holde igjen en symbolisk sum?

Å fikse hagen tar kanskje en dag, men er det rimelig at det ansvaret skal gå over på ny eier? Selger forpliktelser seg å vedlikeholde boligen frem til overtakelse.  Jeg tenkte tilbakehold på si 1500 kr for tidsbruk evt be dem om å fikse før visning.

En postkasse koster ikke mye, men den skal handles inn og monteres. Tenkte tilbakehold på 1200 kr for kjøp av ny og tidsbruk.

Dusjkabinettet er av det mer fancy sorten så massasjedysene og radioen er defekt. Tenkte ikke å holde tilbake for ett nytt tilsvarende som sikkert hadde kostet over 20.000, men f.eks 5000 noe lavere enn hva ett nytt av dårligere standard ville kostet.

For dårlig utvask tenkte jeg tilbakehold på 1500 kr.

De har mest sannsynlig klippet plenen og vasket før overtagelse. Postkassen kan du be dem sette tilbake. De har antagelig tenkt Arvid sikkert ville ha din egen postkasse. Var det reklamert med at det var fancy dusjkabinett med radio og nektet de deg å teste radioen på visning…? Det er faktisk ikke et krav at det er en fungerende radio i dusjen. Hvis det ikke er DAB-radio ville det jo uansett vært begrenset hva du kunne bruke den til…

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor hage er dette som tilhører en leilighet? og hva er det for type leilighet som har postkasse man kan fjerne? er bare nysgjerrig, har aldri sett en leilighet med vanlig postkasse. 🤔men det er litt avsporing.

Men, hvis de ikke har vasket ovnen ved overtakelse så kan du be de ordne det. Samme med dusjkabinett. Men, hvis de ikke ønsker å fikse det så tenker jeg du har rett på avslag. postkassen vet jeg ikke faktisk. Hvem tar med seg postkasse? 

Hagen hadde jeg ikke forventet meg å få holdt igjen penger for. 

Anonymkode: 99d96...b75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette skulle du oppdaget på visning og gitt et bud der eventuell utbedringskostnad er hensyntatt.

Anonymkode: 89da1...53b

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor synes du det er en god ide å gi et råd som setter trådstarter i et ubegrenset, økonomisk ansvar egentlig?

Å nekte kontraktsmessig overtakelse basert på ørsmå bagateller gjør trådstarter økonomisk ansvarlig for alle de tap selger måtte få som følge av nektingen. 

Mitt råd til deg er å slutte å gi råd. Det vil gagne langt flere enn det du driver med her.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som kjøper er du ansvarlig for mangler inn til 10 000.

Så her virker det ikke som du har noen sak. 

Anonymkode: 35330...481

AnonymBruker
Skrevet

En eiendom skal ced overtagelse leveres i samme tilstand som den var ved kjøp. Man kan ikke herje inne og levere en bolig i dårligere stand og det samme gjelder utvendig. Hagen skal vedlikeholde, plenen slal klippes og det skal se tilnærmet likt ut som da kjøpet ble gjort. Så dette kan du bemerke og kreve utbedret under overtagelse. Det samme gjelder ovnen eller andre ting som ikke er vasket skikkelig.

Ang. dusjen, er det noe du selv burde sett under vidning? Da er det ikke noe å gjøre med det nå. Det er uansett ikke kostbart nok til at det er noe å gå til sak på.

Postkassen. Den hadde jeg ikke brydd meg om, liker uansett å velgr min egen. 

Anonymkode: 10619...35e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...