AnonymBruker Skrevet 18. juli #1 Skrevet 18. juli Min mor har vært ufør siden 2003 og jobbet bare noen få år iløpet av livet. Jeg tror hun får for lite utbetalt men synes det er vanskelig å skjønne relgene. Hun har aldri hatt samboer men bodd med min bestemor til hun døde for et par år siden. så det jeg lurer på har dem telt min mor og bestemor som samboere? Moren min får litt over 20k utbetalt etter skatt men når jeg søker opp er jo det hva man får utbetalt med samboer vil nav etterbetale hvis hun har fått for lite i flere år? Hva skjer hvis hun søker om etterbeyaling. Hun er redd for at dem skal stoppe uføren hennes hvis dem må regne ut hva dem skylder Anonymkode: 69e8b...dfd
Gjest frenchygirl Skrevet 18. juli #2 Skrevet 18. juli Hvis du vet hvor mye hun har brutto i året, så er det lettere å gi et konkret svar. Evt etterbetaling vil nok kun gis i max 3 år.
AnonymBruker Skrevet 18. juli #3 Skrevet 18. juli Du får sjekke opp hvor mye hun betaler i skatt. Anonymkode: 4d8a4...8ed
AnonymBruker Skrevet 18. juli #4 Skrevet 18. juli Når to bor sammen er det lavere utgifter pr pers, derfor får man mindre. Hadde hun bodd alene disse årene hadde jo utgiftene vært tilsvarende større. Men som en annen sier må du skrive brutto i året + om det er minstesats eller justert fra tidligere lønn Anonymkode: 78993...672 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli #5 Skrevet 18. juli Hun får neppe for lite om hun kun har jobbet i noen få år. Da er det helt naturlig med minstesats. Men at hun har bodd med moren sin skal ikke ha noe å si, det er lov å bo med andre uten å være samboere! Anonymkode: d0bd8...4fa 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #6 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når to bor sammen er det lavere utgifter pr pers, derfor får man mindre. Hadde hun bodd alene disse årene hadde jo utgiftene vært tilsvarende større. Men som en annen sier må du skrive brutto i året + om det er minstesats eller justert fra tidligere lønn Anonymkode: 78993...672 Det er kun samboerskap som går utover satsen på uføretrygd! Anonymkode: d0bd8...4fa 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli #7 Skrevet 18. juli Hvis hun har minstesats er det britto 28000, utbrtalt 20000 høtrs riktig ut hvis hun ikke har mye fradrag. Anonymkode: ad38e...eae 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli #8 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hun har aldri hatt samboer men bodd med min bestemor til hun døde for et par år siden. så det jeg lurer på har dem telt min mor og bestemor som samboere? Anonymkode: 69e8b...dfd Hvordan har de ikke vært samboere - hvis de har vært to voksne mennesker som har bodd sammen? Dødsfall meldes ifra umiddelbart og utbetalinger stanses umiddelbart. NAV vil derfor trolig ikke ha fortsatt ha gjort regne med at hennes døde mor har vært i live i ettertid. Anonymkode: 46fd8...ed4 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli #9 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan har de ikke vært samboere - hvis de har vært to voksne mennesker som har bodd sammen? Dødsfall meldes ifra umiddelbart og utbetalinger stanses umiddelbart. NAV vil derfor trolig ikke ha fortsatt ha gjort regne med at hennes døde mor har vært i live i ettertid. Anonymkode: 46fd8...ed4 Mor og datter regnes ikke som samboere (i denne sammenheng). Anonymkode: 99bfa...a18
AnonymBruker Skrevet 18. juli #10 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan har de ikke vært samboere - hvis de har vært to voksne mennesker som har bodd sammen? Dødsfall meldes ifra umiddelbart og utbetalinger stanses umiddelbart. NAV vil derfor trolig ikke ha fortsatt ha gjort regne med at hennes døde mor har vært i live i ettertid. Anonymkode: 46fd8...ed4 Samboer er en kjæreste eller partner som man bor sammen med, under ekteskapslignende forhold, uten å ha inngått ekteskap med. https://snl.no/samboer Anonymkode: e88aa...377 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #11 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan har de ikke vært samboere - hvis de har vært to voksne mennesker som har bodd sammen? Dødsfall meldes ifra umiddelbart og utbetalinger stanses umiddelbart. NAV vil derfor trolig ikke ha fortsatt ha gjort regne med at hennes døde mor har vært i live i ettertid. Anonymkode: 46fd8...ed4 De har ikke ekteskapelige forhold, ergo teller de ikke som samboere! Anonymkode: d0bd8...4fa
AnonymBruker Skrevet 18. juli #12 Skrevet 18. juli Jeg er enslig ufør på minstesats, får nå utbetalt litt over 20 000 etter årets justering. Jeg betaler litt formueskatt. Hun kan sjekke på nav - min side og se utbetalingene der. Der står både brutto og netto. Ikke alle har lang nok botid i Norge, det kan også gi lavere utbetalinger. Anonymkode: 09331...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #13 Skrevet 19. juli Står hos nav og skatteetaten hvor mye brutto hun fikk i fjor. Da ser du hele summen. Anonymkode: 8aa7c...e07
Gunstein123 Skrevet 19. juli #14 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): så det jeg lurer på har dem telt min mor og bestemor som samboere? Moren min får litt over 20k utbetalt etter skatt men når jeg søker opp er jo det hva man får utbetalt med samboer Minste uføretrygd før skatt for en enslig er 345 332 kroner i året, noe som tilsvarer 28 778 kroner per måned., så det virker vel som disse tallene er riktige.
Million Skrevet 19. juli #15 Skrevet 19. juli (endret) Man regnes bare som samboere hvis man bor i et "ekteskapslignende" forhold, altså romantiske følelser involvert. Det er vel den definisjonen NAV også bruker. Mor og datter er ikke samboere i NAV sin forstand og bruk av ordet. Din mor har ikke arbeidet nok i sitt liv antageligvis (ingen heltidsjobb over mange år) til å opparbeide seg noe særlig uføretrygd, og har derfor havnet på minstesats uføretrygd. Dette er normalt for personer som ikke har opparbeidet seg mer uføretrygderettigheter. Uføretrygden baserer seg på hva man hadde i inntekt i arbeid og hvor mange år dette pågikk over. Summen du oppgir høres ut som minstesats, og utifra det du sier om din mors mangel på noe særlig arbeidsliv, så stemmer det nok at hun får minstesats ufør og at det er riktig i hennes situasjon. Er hun over eller under 67 år? StoreNorskeLeksikon definerer samboere slik: "Samboer er en kjæreste eller partner som man bor sammen med, under ekteskapslignende forhold, uten å ha inngått ekteskap med." "NAV definerer samboere som to ugifte personer over 18 år som bor sammen i et ekteskapslignende forhold" Endret 19. juli av Million
AnonymBruker Skrevet 19. juli #16 Skrevet 19. juli Ville absolutt sjekket om hun ble trukket for å bo med sin mor og om de fortsatt! trekker henne selv om hun nå bor alene. Nav er veldig opptatt av å trekke uføre for samboerskap og veldig lite opptatt av å slutte å trekke når folk ikke lenger bor med andre. Stortinget har også måttet revurdere et ekstra trekk for samboende uføre (på mistesats!) som ble innført 1.juli. Dette trekket skal bort igjen i løpet av høsten. Så ville absolutt anbefalt deg å være litt detektiv og undersøkt hva hun får og utregning som ligger til grunn. Anonymkode: 44ac8...adb
AnonymBruker Skrevet 19. juli #17 Skrevet 19. juli Million skrev (1 time siden): Man regnes bare som samboere hvis man bor i et "ekteskapslignende" forhold, altså romantiske følelser involvert. Det er vel den definisjonen NAV også bruker. Mor og datter er ikke samboere i NAV sin forstand og bruk av ordet. Din mor har ikke arbeidet nok i sitt liv antageligvis (ingen heltidsjobb over mange år) til å opparbeide seg noe særlig uføretrygd, og har derfor havnet på minstesats uføretrygd. Dette er normalt for personer som ikke har opparbeidet seg mer uføretrygderettigheter. Uføretrygden baserer seg på hva man hadde i inntekt i arbeid og hvor mange år dette pågikk over. Summen du oppgir høres ut som minstesats, og utifra det du sier om din mors mangel på noe særlig arbeidsliv, så stemmer det nok at hun får minstesats ufør og at det er riktig i hennes situasjon. Er hun over eller under 67 år? StoreNorskeLeksikon definerer samboere slik: "Samboer er en kjæreste eller partner som man bor sammen med, under ekteskapslignende forhold, uten å ha inngått ekteskap med." "NAV definerer samboere som to ugifte personer over 18 år som bor sammen i et ekteskapslignende forhold" Sidespor, kanskje jeg burde opprette egen spinoff tråd, men spør her likevel: Samboere = ekteskapslignende forhold, men det er likevel mange ganger NAV regner "antall voksne i boet" I utredningene sine? Foreldre med voksne barn, foreldre som må forsørge sine voksne barn da de er under utdanning, bostøtteutregninger, og mer som jeg ikke kommer på i farten. Noen ganger regnes det at den andre voksne bidrar økonomisk så lenge de er over 18 og deler adresse, andre ganger ikke avhengig av hva som tjener NAV best. Merkelig at det så bastant sier "ekteskapslignende forhold" et sted mens de veldig gjerne bruker "andre voksne I boet" andre steder, I andre utregninger. Anonymkode: 1e463...769
Million Skrevet 19. juli #18 Skrevet 19. juli (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Sidespor, kanskje jeg burde opprette egen spinoff tråd, men spør her likevel: Samboere = ekteskapslignende forhold, men det er likevel mange ganger NAV regner "antall voksne i boet" I utredningene sine? Foreldre med voksne barn, foreldre som må forsørge sine voksne barn da de er under utdanning, bostøtteutregninger, og mer som jeg ikke kommer på i farten. Noen ganger regnes det at den andre voksne bidrar økonomisk så lenge de er over 18 og deler adresse, andre ganger ikke avhengig av hva som tjener NAV best. Merkelig at det så bastant sier "ekteskapslignende forhold" et sted mens de veldig gjerne bruker "andre voksne I boet" andre steder, I andre utregninger. Anonymkode: 1e463...769 Hei Jeg begynte å tenke over dette innlegget fra deg, og gravde litt dypere i dette. Finner ikke noe bestemt på NAVs egne sider, men der er det jo en jungel og tusenvis av sider å lese gjennom. Det jeg derimot fant, var dette innlegget fra RettspolitiskDebatt, skrevet av en saksbehandler i Jussformidlingen i år 2024. Der står det noe sitat hentet fra Folketrygdloven, som jo må være den loven NAV bruker og føyer seg etter, ikke sant? Der står det i innlegget noe som kan tyde på at det slett ikke er nødvendig med noe "ekteskapslignende" forhold for å bli betegnet som "samboere" (og det var jo det trådstarter i denne tråden lurte på, om moren og datteren kunne regnes som "samboere" iflg NAV). Det med ekteskapslignende forhold er ordlyden i en annen lov, nemlig Arveloven. Og det er jo ikke den NAV bruker, vel? De driver med folketrygd, ikke arv. Her er sitat fra nettsiden: "Ved tolkning kan det også være aktuelt å se på hvordan andre lover har definert samboerbegrepet, for å sikre et harmonisert regelverk og dermed også forutberegnelighet. Et eksempel på en lov som definerer samboerskap er folketrygdloven, der det står skrevet i § 1-5: “to ugifte personer som lever sammen (samboerpar)”. Det er oppstilt et tilleggskrav for å være sidestilt ektefeller i folketrygdlovens forstand, men det lovteksten i realiteten sier er at et samboerpar er så enkelt som “to ugifte personer som lever sammen”. Hvis man skulle anvende denne definisjonen mer generelt, vil det i praksis medføre at to venner som bor sammen under studietiden er samboere. " Her er utdraget om Arvelovens oppfatning av "samboer" begrepet. Les hele innlegget i den øverste linken: "Arveloven byr på en annen definisjon enn folketrygdloven, ved å skrive i § 2 at “[m]ed samboer menes en person over 18 år som bor sammen med en annen person over 18 år I et ekteskapsliknende parforhold”. Vilkåret “ekteskapsliknende parforhold” kan kritiseres for å være vanskelig å forstå, men i denne sammenheng er det sentrale at den gir anvisning på et annet type forhold enn folketrygdloven gjør. I arvelovens forarbeid trekkes fram felles økonomi, forholdets stabilitet, felles bosted og felles husholdning som momenter av betydning i helhetsvurderingen om et par har et “ekteskapsliknende forhold”. Her vil en stor mengde av forhold som faller inn under folketrygdlovens definisjon ikke regnes som samboere etter arveloven. " Endret 19. juli av Million 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå