Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette ser ikke så lovende ut. Var en yoghurtflekk som jeg prøvde å fjerne med en våt klut, kun vann, flekken var opprinnelig på størrelse med en ert og nå har jeg denne svære flekken. Det er kanskje ikke håp om å få dette pent?

IMG_20260718_181221140_HDR.jpg

Anonymkode: ce1eb...42a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk en rensemaskin og ta hele sofaen i samme slengen. 

Anonymkode: bb6bf...49f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg tror renserier ofte leier ut tekstilrensemaskiner eller sånne møbelrensere. Sjekk rundt på renseriene i ditt område og se. Hvor bor du? Det finnes firmaer (her på østlandet iallfall) som kommer hjem til folk med utstyret som trengs og renser sofaer og lenestoler etc. Jeg har selv leid inn en sånn møbelrenserfyr, og arbeidet ga prikkfritt resultat. 

Skulle tro de klarte å få vekk yoghurtflekker da? Melkeprodukter? Sjekk i Gulesider.no om det finnes noen som tilbyr dette i ditt distrikt.

Endret av Million
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke rensemaskin og det blir for dyrt å kjøpe eller betale noen det å fikse dette. Det er en gammel sofa, da ville det vært bedre å skaffe ny sofa.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke rensemaskin og det blir for dyrt å kjøpe eller betale noen det å fikse dette. Det er en gammel sofa, da ville det vært bedre å skaffe ny sofa.

Koster 250 kr i døgnet å leie en rensemaskin på fargerike. Ikke veldig dyrt

Anonymkode: 35df1...c27

• Nyttig 1
Skrevet

Kan du ta av trekket og vaske det? Det var enkleste løsning for våre trekk (som liksom ikke tålte vask men de tålte det heeelt fint). 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er det nesten 10 år siden jeg leide inn denne møbelrense-fyren, som kom med hele bøtteballetten sin og renset stolen min, men jeg kontaktet han før jul og spurte hva det ville koste å rense en hel sofa med sjeselong-del. Han sa 2500 kr.

Det var altså for hele sofaen min. Å rense kun ett sete tar jo ikke særlig lang tid, så skulle tro det ble godt under halvparten av prisen, de må vel ta litt for reisetid til og fra også. Hvis de som driver med dette priser seg noenlunde på samme nivå på markedet da, det vet jeg ikke, men skulle anta de ikke priser seg selv ut av markedet.

Er det fremdeles for dyrt?

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Nå er det nesten 10 år siden jeg leide inn denne møbelrense-fyren, som kom med hele bøtteballetten sin og renset stolen min, men jeg kontaktet han før jul og spurte hva det ville koste å rense en hel sofa med sjeselong-del. Han sa 2500 kr.

Det var altså for hele sofaen min. Å rense kun ett sete tar jo ikke særlig lang tid, så skulle tro det ble godt under halvparten av prisen, de må vel ta litt for reisetid til og fra også. Hvis de som driver med dette priser seg noenlunde på samme nivå på markedet da, det vet jeg ikke, men skulle anta de ikke priser seg selv ut av markedet.

Er det fremdeles for dyrt?

500 kr eller mer blir egentlig for dyrt, da kan jeg nesten bare skaffe ny, legge et pledd over eller prøve å få renset på annet vis.

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke ta av trekket.

Spurte Chat Gpt som foreslo å gi hele sofaen samme behandlingen sånn at man ikke ser tydelig skille, men at jeg første bør vente til i morgen mtp å få det helt tørt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

500 kr eller mer blir egentlig for dyrt, da kan jeg nesten bare skaffe ny, legge et pledd over eller prøve å få renset på annet vis.

Som jeg skrev over. Koster halvparten å leie rensemaskin pr døgn. Mulig det har gått opp til 300. Men man klarer å rense selv med den.

Anonymkode: 35df1...c27

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke leie personell, du kan leie selve maskinen:) Clas Ohlson, Jernia tror jeg f.eks. har dette 

Anonymkode: da82d...94b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den har fått skyggeflekk etter vann, prøv å børste det ut med en børste, start forsiktig. Jeg har sånne flekker etter vann/snø/regndråper i bilsetene mine og børster de ut med en skobørste i hestehår eller noe sånt

Anonymkode: dc136...e1e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Leide nettopp på Fargerike. Kan også leie privat på app’er som Hygglo. 

Yoghurt har melkeproteiner, så man bør bruke kaldt vann. Gjerne litt zalo-vann. Dupp og tørk med en mikrofiberklut, gå over etterpå med en klut vridd opp i rent vann for å fjerne såperester. 

Er det mer gjenstridig kan du ha en liten dæsj vanlig, hvit eddik i en kopp med vann og gå over igjen.

Anonymkode: ba99c...8a6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde som Chatgpt foreslo, tørket av hele den delen av sofaen for å unngå skille, fungerte bra det

AnonymBruker
Skrevet

Er det løs pute hadde jeg tatt hele puta i dusjen og spylt den godt igjennom.

Er det ikke løs pute hadde jeg dynket den med rent vann, gnidd litt i ytterkant der det er skjolder, trekk ut overflødig vann med papir og legg deretter et rent håndkle oppå og noe tungt oppå for å skape press. Øa det ligge slik iallfall en time. Dette er mitt selvlagde triks for å trekke flekker ut av ikke-vaskbare ting. 

Anonymkode: 4d5e8...43f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...