AnonymBruker Skrevet 18. juli #1 Skrevet 18. juli Jeg har søkt studie for i år 2026 og fått svar: Mine poeng er 43. 1: Vernepleie heltid Kjeller: 210 studieplasser, men er på venteliste 130. Årets poeng er 46.4 2: Vernepleie deltid Sandvika (VID): 30 studieplasser, men er på venteliste 119. Årets poeng er 51.7 3: Sykepleie heltid Oslo Met: 580 studieplasser, men er på venteliste 465. Årets poeng er 47.1 4: Barnevern heltid Oslo Met: 190 studieplasser, men er på venteliste 343. Årets poeng er 48.8 5: Sykepleie heltid Oslo Met Kjeller: 200 studieplasser, men er på venteliste 216. Årets poeng er 45.8 HAR JEG NOE SJANSE FOR Å KOMME INN? De tar bort alderspoeng neste år i 2027 og snittet mitt vil gå ned til 35 poeng. Vil snittet for å søke seg inn på høyere utdanning gå ned også i og med at de kvitter seg med alderspoeng? Eller har jeg ingen sjans neste år også og må egentlig bare ta opp dag? Anonymkode: 7c165...f4d
AnonymBruker Skrevet 18. juli #2 Skrevet 18. juli Snittet på enkelte studier må falle iallefall, funker ikke med 68-70 poeng om en maks kan få 64 poeng. Ville nok tatt opp noen fag uansett, sånn med tanke på poengnivået i år så skal det vel litt til for at studiene går ned til 35 poeng. Anonymkode: 5cf33...62f 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #3 Skrevet 18. juli Hvor mye kan poenggrensene synke ned til neste år når alderspoeng er tatt bort. Bare sånn ca ? Anonymkode: 7c165...f4d
AnonymBruker Skrevet 18. juli #4 Skrevet 18. juli 2 hours ago, AnonymBruker said: De tar bort alderspoeng neste år i 2027 og snittet mitt vil gå ned til 35 poeng. Vil snittet for å søke seg inn på høyere utdanning gå ned også i og med at de kvitter seg med alderspoeng? Eller har jeg ingen sjans neste år også og må egentlig bare ta opp dag? Anonymkode: 7c165...f4d Da vil de vel kvitte seg med alderspoeng for alle? ikke bare deg eller en liten gruppe? Sannsynligvis er det sånn så da skulle vel sjansen være som før Anonymkode: fb85c...401 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #5 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Da vil de vel kvitte seg med alderspoeng for alle? ikke bare deg eller en liten gruppe? Sannsynligvis er det sånn så da skulle vel sjansen være som før Anonymkode: fb85c...401 Ja, men det er for det bedre. Er bedre at svak tar vgs fag på nytt, fremfor å dra ned nivået på bachelor. Anonymkode: 772d8...f9e
AnonymBruker Skrevet 18. juli #6 Skrevet 18. juli Da vil jo poengene falle med 8 poeng. I tillegg endres det på poengutteling for militæret, realfag, årsstudium etc. men mulig det er fra 2028. Derfor vil det for de fleste utgjøre at alle sine konkurransepoeng endres og synker men de som ligger over basert på et bedre karaktersnitt vil jo alltid ligge over uansett. Så ville anbefalt å tatt opp fag der du har f.eks to’ere og tre’ere for å forbedre snitt slik at du har bedre konkurransepoeng. Anonymkode: 5ef64...2c4
AnonymBruker Skrevet 18. juli #7 Skrevet 18. juli Når blir alderspoeng fjernet. Er det fra 2027-2028 opptaket eller 2028-2029 opptaket? Hva tror dere kan ha ført til at vernepleie studiet sitt poeng har økt. Med de tallene på ventelista synes dere at det ser mørkt ut eller fortsatt en sjanse for å komme inn på noen av de? Anonymkode: 7c165...f4d
AnonymBruker Skrevet 18. juli #8 Skrevet 18. juli Du kommer ikke til å komme inn. Studiene overbookes med flere hundre studenter, på sykepleien tas ofte opp 1,5 til 2 søkere pr studieplass. Hvis du virkelig vil studere burde du søkt skoler med lavere snitt utenom Oslo for å komme inn, du kan sjekke restetorget dersom du er villig til å flytt på deg. Anonymkode: 0ca01...c5c 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli #9 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Når blir alderspoeng fjernet. Er det fra 2027-2028 opptaket eller 2028-2029 opptaket? Hva tror dere kan ha ført til at vernepleie studiet sitt poeng har økt. Med de tallene på ventelista synes dere at det ser mørkt ut eller fortsatt en sjanse for å komme inn på noen av de? Anonymkode: 7c165...f4d Alderspoeng fjernes fra og med 2027/2028-opptaket. Anonymkode: bc214...14b
AnonymBruker Skrevet 18. juli #10 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alderspoeng fjernes fra og med 2027/2028-opptaket. Anonymkode: bc214...14b Hvor ser du det? på samordna og regjeringen.no står det at det gjelder fra 2028-2029. Anonymkode: 7c165...f4d
AnonymBruker Skrevet 18. juli #11 Skrevet 18. juli Ville tatt opp fag om du ikke er villig til å flytte på deg. Liten sjanse for at snittet faller såpass kraftig som karakterene dine tilsier at du trenger dessverre. Når det er sagt tror jeg du finner mange gode studier utenfor Oslo også, om du ikke er helt avhengig av å studere ett spesielt sted. Anonymkode: 29442...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #13 Skrevet 22. juli Du har neppe noen sjanse på ventelistene. Poengsummene vil nok synke neste år, men det er umulig å forutsi hvor mye. Noen snakker om 8 poengs reduksjon eller mer, men på studier som sykepleie og vernepleie er det jo ikke alle som har alle alderspoengene (8), og de færreste har realfagspoeng. Dermed blir nok reduksjonen lavere enn på for eksempel medisin, hvor de fleste må ha 8 alderspoeng for å komme inn i ordinær kvote, og alle har maks realfagspoeng. Mao vil din poengsum gå ned, og det vil også poengsummen til andre søkere. Ingen kan helt forutsi hvordan det vil slå ut for deg, men du vil neppe komme bedre ut enn i dag. Kanskje verre. Du bør søke på studier i mer usentrale strøk om du vil komme inn. Anonymkode: a4df4...590 1
Anonyme6363 Skrevet 23. juli #14 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (På 18.7.2026 den 2.34): Jeg har søkt studie for i år 2026 og fått svar: Mine poeng er 43. 1: Vernepleie heltid Kjeller: 210 studieplasser, men er på venteliste 130. Årets poeng er 46.4 2: Vernepleie deltid Sandvika (VID): 30 studieplasser, men er på venteliste 119. Årets poeng er 51.7 3: Sykepleie heltid Oslo Met: 580 studieplasser, men er på venteliste 465. Årets poeng er 47.1 4: Barnevern heltid Oslo Met: 190 studieplasser, men er på venteliste 343. Årets poeng er 48.8 5: Sykepleie heltid Oslo Met Kjeller: 200 studieplasser, men er på venteliste 216. Årets poeng er 45.8 HAR JEG NOE SJANSE FOR Å KOMME INN? De tar bort alderspoeng neste år i 2027 og snittet mitt vil gå ned til 35 poeng. Vil snittet for å søke seg inn på høyere utdanning gå ned også i og med at de kvitter seg med alderspoeng? Eller har jeg ingen sjans neste år også og må egentlig bare ta opp dag? Anonymkode: 7c165...f4d Snittet for studiene i de store byene har aldri vært lavt. Det er fordi veldig mange ønsker å bo i for eksempel Oslo og Bergen. Du hadde sannsynligvis fått studieplass hvis du hadde søkt litt utenfor Oslo, for eksempel ved USN Vestfold, Fredrikstad, Kongsvinger, Gjøvik, Elverum, Indre Østfold, VID Oslo eller andre mindre byer. De stedene jeg nevner ligger omtrent én time fra Oslo og har et mer overkommelig poengsnitt. Derfor tror jeg at du bør søke studier litt utenfor Oslo, i byer som ikke er like populære. 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:11 #15 Skrevet tirsdag kl. 22:11 25 dager senere så har jeg gått på venteliste fra 130 til 44. Er 3 uker til 1 september. Er det fortsatt noe sjanse fordi 86 dropp er ganske mye så begynner å få håp. Anonymkode: 7c165...f4d
frøkenvilikke Skrevet 11 timer siden #16 Skrevet 11 timer siden Krysser fingrene for deg! Her har det gått fra 45 til 15, men har helt stoppet opp nå.
alfathealfa Skrevet 11 timer siden #17 Skrevet 11 timer siden Mulig ledige plasser hvis du vil utforske litt - står ihvertfall på nett at det er plasser: Høyskolen i Volda Bachelor sosialt arbeid barnevernspedagog Bachelor sosialt arbeid sosionom USN Bachelor ungdomsarbeid og fritidspedagogikk/ Vestfold Barnehagelærer, grunnskolelærer er det plasser til mange steder. Hvis du er interessert i vernepleiearbeid er det en mulig innfallsvinkel, særlig for opplæringsdelen for denne gruppa. De har jo gjerne egne avdelinger i grunnskole og i vgs. 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #18 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (22 timer siden): 25 dager senere så har jeg gått på venteliste fra 130 til 44. Er 3 uker til 1 september. Er det fortsatt noe sjanse fordi 86 dropp er ganske mye så begynner å få håp. Anonymkode: 7c165...f4d Nå er fadderuka snart ferdig og studentene som har fått studieplass kommer etter hvert godt i gang. Det kan hende noen få av dem dropper ut, men jeg tror dessverre det er ekstremt lav sjanse for at 44 av 120 studenter med studieplass dropper ut. Husk at mange av dem som har forsvunnet fra ventelisten (nedgangen fra 130 til 44) også stod på venteliste andre steder, og har fortløpende takket ja til andre studieplasser. Det er nok ikke så mange av de 120 som fikk plass som har droppet ut. Anonymkode: 28161...851 2 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #19 Skrevet 11 timer siden Jeg ville sett etter ettårsstudier på restplasser eller tatt opp igjen fag. Anonymkode: e2318...0de 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Skrevet 7 timer siden Planen er å ta opp fag og forberede snittet mitt så det er på planen. Håper jeg kommer inn i år tho så jeg slipper, men ja får vente spent da de neste 3 ukene. Anonymkode: 7c165...f4d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå