AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Skrevet 21 timer siden Jeg har søkt studie for i år 2026 og fått svar: Mine poeng er 43. 1: Vernepleie heltid Kjeller: 210 studieplasser, men er på venteliste 130. Årets poeng er 46.4 2: Vernepleie deltid Sandvika (VID): 30 studieplasser, men er på venteliste 119. Årets poeng er 51.7 3: Sykepleie heltid Oslo Met: 580 studieplasser, men er på venteliste 465. Årets poeng er 47.1 4: Barnevern heltid Oslo Met: 190 studieplasser, men er på venteliste 343. Årets poeng er 48.8 5: Sykepleie heltid Oslo Met Kjeller: 200 studieplasser, men er på venteliste 216. Årets poeng er 45.8 HAR JEG NOE SJANSE FOR Å KOMME INN? De tar bort alderspoeng neste år i 2027 og snittet mitt vil gå ned til 35 poeng. Vil snittet for å søke seg inn på høyere utdanning gå ned også i og med at de kvitter seg med alderspoeng? Eller har jeg ingen sjans neste år også og må egentlig bare ta opp dag? Anonymkode: 7c165...f4d
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #2 Skrevet 20 timer siden Snittet på enkelte studier må falle iallefall, funker ikke med 68-70 poeng om en maks kan få 64 poeng. Ville nok tatt opp noen fag uansett, sånn med tanke på poengnivået i år så skal det vel litt til for at studiene går ned til 35 poeng. Anonymkode: 5cf33...62f 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #3 Skrevet 20 timer siden Hvor mye kan poenggrensene synke ned til neste år når alderspoeng er tatt bort. Bare sånn ca ? Anonymkode: 7c165...f4d
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #4 Skrevet 19 timer siden 2 hours ago, AnonymBruker said: De tar bort alderspoeng neste år i 2027 og snittet mitt vil gå ned til 35 poeng. Vil snittet for å søke seg inn på høyere utdanning gå ned også i og med at de kvitter seg med alderspoeng? Eller har jeg ingen sjans neste år også og må egentlig bare ta opp dag? Anonymkode: 7c165...f4d Da vil de vel kvitte seg med alderspoeng for alle? ikke bare deg eller en liten gruppe? Sannsynligvis er det sånn så da skulle vel sjansen være som før Anonymkode: fb85c...401 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #5 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Da vil de vel kvitte seg med alderspoeng for alle? ikke bare deg eller en liten gruppe? Sannsynligvis er det sånn så da skulle vel sjansen være som før Anonymkode: fb85c...401 Ja, men det er for det bedre. Er bedre at svak tar vgs fag på nytt, fremfor å dra ned nivået på bachelor. Anonymkode: 772d8...f9e
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #6 Skrevet 17 timer siden Da vil jo poengene falle med 8 poeng. I tillegg endres det på poengutteling for militæret, realfag, årsstudium etc. men mulig det er fra 2028. Derfor vil det for de fleste utgjøre at alle sine konkurransepoeng endres og synker men de som ligger over basert på et bedre karaktersnitt vil jo alltid ligge over uansett. Så ville anbefalt å tatt opp fag der du har f.eks to’ere og tre’ere for å forbedre snitt slik at du har bedre konkurransepoeng. Anonymkode: 5ef64...2c4
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Skrevet 16 timer siden Når blir alderspoeng fjernet. Er det fra 2027-2028 opptaket eller 2028-2029 opptaket? Hva tror dere kan ha ført til at vernepleie studiet sitt poeng har økt. Med de tallene på ventelista synes dere at det ser mørkt ut eller fortsatt en sjanse for å komme inn på noen av de? Anonymkode: 7c165...f4d
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Skrevet 16 timer siden Du kommer ikke til å komme inn. Studiene overbookes med flere hundre studenter, på sykepleien tas ofte opp 1,5 til 2 søkere pr studieplass. Hvis du virkelig vil studere burde du søkt skoler med lavere snitt utenom Oslo for å komme inn, du kan sjekke restetorget dersom du er villig til å flytt på deg. Anonymkode: 0ca01...c5c 1 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #9 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Når blir alderspoeng fjernet. Er det fra 2027-2028 opptaket eller 2028-2029 opptaket? Hva tror dere kan ha ført til at vernepleie studiet sitt poeng har økt. Med de tallene på ventelista synes dere at det ser mørkt ut eller fortsatt en sjanse for å komme inn på noen av de? Anonymkode: 7c165...f4d Alderspoeng fjernes fra og med 2027/2028-opptaket. Anonymkode: bc214...14b
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #10 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alderspoeng fjernes fra og med 2027/2028-opptaket. Anonymkode: bc214...14b Hvor ser du det? på samordna og regjeringen.no står det at det gjelder fra 2028-2029. Anonymkode: 7c165...f4d
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Skrevet 13 timer siden Ville tatt opp fag om du ikke er villig til å flytte på deg. Liten sjanse for at snittet faller såpass kraftig som karakterene dine tilsier at du trenger dessverre. Når det er sagt tror jeg du finner mange gode studier utenfor Oslo også, om du ikke er helt avhengig av å studere ett spesielt sted. Anonymkode: 29442...7a8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå