AnonymBruker Skrevet 17. juli #1 Skrevet 17. juli Min venninne skal flytte snart og hun har katt. Innekatt. Hun skal i bryllup ett par dager etter flytting. Hun blir borte fra morgenen og til neste ettermiddag/kveld. Men er det greit når katten blir alene i en ny leilighet? Anonymkode: 8703c...61a
AnonymBruker Skrevet 17. juli #3 Skrevet 17. juli Ikke når katten er i ny leilighet. Hun må få noen til å være med katten Anonymkode: 06675...c6a
AnonymBruker Skrevet 17. juli #4 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ikke når katten er i ny leilighet. Hun må få noen til å være med katten Anonymkode: 06675...c6a Jeg prøvde å si det til henne, men jeg tror ikke hun har noen i området som kan være der Anonymkode: 8703c...61a
AnonymBruker Skrevet 17. juli #5 Skrevet 17. juli Beneath the Moon skrev (1 time siden): Det er på ingen måter greit. Stakkars katt. Synes jeg også Anonymkode: 8703c...61a
Brunello Skrevet 17. juli #6 Skrevet 17. juli Det er ulovlig. Katter skal ikke være alene over 24 timer. Og helst mye mindre enn det. Jeg lurer oppriktig på hvor tiltaksløse folk er som ikke klarer å få en nabo til å gå innom seg for å se til katten. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #7 Skrevet 17. juli Bare det hun holder innekatt er bevis nok for at hun ikke egner seg som katteeier. Anonymkode: 2f6b3...787 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #8 Skrevet 17. juli Bedre at katten er hos noen fra før flytting til etter bryllupet. Anonymkode: 2d01f...694
AnonymBruker Skrevet 17. juli #9 Skrevet 17. juli Jeg tenker hun vet best, og kjenner sin egen katt. Katter er individer. Anonymkode: ae4ef...6ab 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #10 Skrevet 17. juli Litt individuelt. For noen katter vil det være bedre å være hjemme alene og en fremmed person kan skape stress, andre burde få pass hjemme hos noen andre. Anonymkode: e230d...196 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli #11 Skrevet 18. juli Ulovlig å reise fra kjæledyr i over 24 timer uten tilsyn. I tillegg er det ekstra stressende for katten i helt nytt hjem som lukter ukjent, og plutselig skal den bli etterlatt alene av det eneste kjente, så lenge? Dette er overhode ikke greit, og at venninna di faktisk har planlagt det slik er ikke annet enn både kunnskaps - og empatiløst. Anonymkode: 9d890...458 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli #12 Skrevet 18. juli Loven tilsier katter skal ha tilsyn. Tiden hun er borte her er jo grei nok. Siden det kun er ett døgn. Er katten en katt som roer seg fort eller en engstelig katt har nok mer å si. Er 24 timer, men når der er 1 natt, så er det nok greit. Noen katter bryr seg ikke stort om at de bytter hjem, andre er det forferdelig for. Anonymkode: e5f86...d01
AnonymBruker Skrevet 18. juli #13 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg prøvde å si det til henne, men jeg tror ikke hun har noen i området som kan være der Anonymkode: 8703c...61a Da får hun leie en person fra en Facebook kattepasser gruppe Anonymkode: 06675...c6a
AnonymBruker Skrevet 18. juli #14 Skrevet 18. juli Fra morgen dag 1 til ettermiddag/kveld dagen etter er godt over et døgn og ikke greit. Har man ikke dyrepass kan man ikke reise bort. Så enkelt er det faktisk når man har tatt på seg såpass stort ansvar som det er å ha dyr. Anonymkode: 9d890...458 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #15 Skrevet 18. juli Regner med at venninnen din har naboer, så da får hun spørre en nabo om han/hun kan ordne med katten, og selvfølgelig betale naboen Anonymkode: 06675...c6a
AnonymBruker Skrevet 18. juli #16 Skrevet 18. juli Ikke greit hvis hun ikke har noen som kan se etter den. Jeg hadde aldri klart å dra fra katten min hvis jeg skulle overnatte et annet sted. Å dra bort noen timer et sted er selvfølgelig greit, men ikke hvis katten må være alene over natten. Anonymkode: c83f8...154 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #17 Skrevet 18. juli En nabo kan kanskje stikke innom den? Anonymkode: de1cb...3ee
AnonymBruker Skrevet 18. juli #18 Skrevet 18. juli Regelverket sier at kjæledyret skal ha tilsyn en gang i døgnet. Tilsyn på morgenen ene dagen og på kvelden andre dagen dekker sånn sett en gang per døgn. Det står ingenting om 24 timers krav verken i dyrevelferdsloven eller Mattilsynets tolkning av den. Så er katter like ulike som oss, noen svært avslappet og nyter livet bare de har mat, vann og en god liggeplass. Men flest katter er nok mer vare og usikre på nye omgivelser. Og da ville jeg absolutt ikke gjort det. Ikke nødvendigvis lurt å plassere den et annet ukjent sted heller, men at noen ser til den. Om det er OK for hennes katt vet jo hun best, men spørsmålet er om hun har gjort en skikkelig vurdering, eller om hun bare satser på at det går bra fordi det er enklest/billigst. Det siste er ikke greit, det første KAN være greit om hun har en avbalansert katt. Anonymkode: fa2d2...70b 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli #19 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (På 17.7.2026 den 23.48): Bare det hun holder innekatt er bevis nok for at hun ikke egner seg som katteeier. Anonymkode: 2f6b3...787 Noup, men ditt innlegg sier det meste om deg. Anonymkode: 5d22b...7b6 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå