AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:02 #1 Skrevet fredag kl. 15:02 Jeg har denne uken tatt glukosetest 2 ganger hos legen, fordi verdiene mine lå helt i grensen. Nå skal jeg måle blodsukker hjemme i en uke før legen vurderer igjen. Er de enda på grensen eller over, sa legen at jeg starter rett på insulin. Trodde jeg ville få samtaler rundt kosthold osv først? Jeg har en ung vikar til lege akkurat nå, så hun er nøye, men virker veldig ny. Hun forklarte meg ikke så mye om måling, mens hun på apoteket sa litt mer. Jeg skal måle før frokost og etter middag. Hvor lenge bør jeg vente etter middag, 1t? 2t? Og kan jeg spise kveldsmat etter middag evt? Kjenner jeg gruer meg, for jeg er ikke veldig glad i nålestikk, og nå må jeg gjøre det selv. Anonymkode: 682e9...0b4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:03 #2 Skrevet fredag kl. 15:03 Er 27+3 uker Anonymkode: 682e9...0b4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:27 #3 Skrevet fredag kl. 15:27 Jeg har bare målt hjemme siden jeg har hypoglykemi og ikke tåler glukosebelastningstest. En graviditet målte jeg fastende og så 1, 2, og 3 timer etter alle måltider i en uke. Den andre hadde jeg måler på armen som målte kontinuerlig i to uker. Hvis du har fått beskjed om å bare måle fastende og etter middag så gjør du det, men du kan selvfølgelig måle oftere for din egen del, og se feks hvilke måltider du reagerer mest på, hvilke mattyper du kan kutte feks for å holde blodsukkeret mer stabilt, og generelt få mer info om kroppen. Siden du nevner at du ikke liker nålestikk så vil jeg påstå at det er langt bedre å stikke seg selv i fingeren en del ganger (lyden er verst!) sammenlignet med å sette insulin. Hvis du klarer å holde blodsukkeret bra med måltidskontroll så burde du ikke trenger insulin. Mål to timer etter at du har begynt å spise, så skal det vel være greit. Du kan lese en del mer om svangerskapsdiabetes og målinger her. Dette er ikke verdens undergang selv om det kan føles sånn, de første stikkene er verst, så blir det en vane. Og det kan være lurt å stikke på siden av fingeren, gjerne veksle litt på hvilken finger, og bruk den hånda du ikke skriver med. Lykke til 😊 Anonymkode: 94045...40c
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:36 #4 Skrevet fredag kl. 15:36 Jeg hadde sv.dia, med nivåer akkurat over grensen. Etter to uker måling hjemme fikk jeg time på sykehuset hos en lege som hadde mer greie på dette enn på legekontoret mitt. Fikk masse info der, og fikk prøve kostregulert før videre vurdering. Gikk fint med kostregulert hele veien for min del Hadde en oppfølgingstime på sykehus underveis, men husker ikke hvor lenge etter det var. Anonymkode: fedbd...bf7
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:46 #5 Skrevet fredag kl. 16:46 Måling etter mat er stort sett 2 timer etter men noen har fått beskjed om å ta det tidligere Når det kommer til mat må man bare prøve seg fram siden folk reagerer så forskjellige. Noen kan spise det samme som før mens andre får høye målinger bare av og se på maten, nei da men det er sånn det føles Anonymkode: 7b2ab...466
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:29 #6 Skrevet fredag kl. 21:29 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har denne uken tatt glukosetest 2 ganger hos legen, fordi verdiene mine lå helt i grensen. Nå skal jeg måle blodsukker hjemme i en uke før legen vurderer igjen. Er de enda på grensen eller over, sa legen at jeg starter rett på insulin. Trodde jeg ville få samtaler rundt kosthold osv først? Jeg har en ung vikar til lege akkurat nå, så hun er nøye, men virker veldig ny. Hun forklarte meg ikke så mye om måling, mens hun på apoteket sa litt mer. Jeg skal måle før frokost og etter middag. Hvor lenge bør jeg vente etter middag, 1t? 2t? Og kan jeg spise kveldsmat etter middag evt? Kjenner jeg gruer meg, for jeg er ikke veldig glad i nålestikk, og nå må jeg gjøre det selv. Anonymkode: 682e9...0b4 https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsdiabetes/behandling-av-svangerskapsdiabetes/tilby-informasjon-kostrad-og-opplaering-i-egenmaling-av-glukose-ved-diagnosetidspunkt/kvinner-med-svangerskapsdiabetes-bor-fa-opplaering-i-egenmaling-av-glukose#6ead3d44-7a37-4919-8eda-d0ce5cee2b8f-praktisk-informasjon Før mat og 2 timer etter. Første før frokost tar du fastende, så før tanpuss, vann osv. Hvilket sykehus hører du til? De har ofte info på hjemmesiden sin. Nei du begynner ikke rett på insulin, man må se ann målingene. Man kan ha kostregulert svangerskapsdiabetes eller insulinregulert. Fastlegen skal henvise til fødeavdelingen/endokrinolog for videre plan for medisiner og oppfølging. Spis vanlige måltider men sunnere innhold. https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/svangerskapsdiabetes/ Anonymkode: cf539...65a
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:30 #7 Skrevet fredag kl. 21:30 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsdiabetes/behandling-av-svangerskapsdiabetes/tilby-informasjon-kostrad-og-opplaering-i-egenmaling-av-glukose-ved-diagnosetidspunkt/kvinner-med-svangerskapsdiabetes-bor-fa-opplaering-i-egenmaling-av-glukose#6ead3d44-7a37-4919-8eda-d0ce5cee2b8f-praktisk-informasjon Før mat og 2 timer etter. Første før frokost tar du fastende, så før tanpuss, vann osv. Hvilket sykehus hører du til? De har ofte info på hjemmesiden sin. Nei du begynner ikke rett på insulin, man må se ann målingene. Man kan ha kostregulert svangerskapsdiabetes eller insulinregulert. Fastlegen skal henvise til fødeavdelingen/endokrinolog for videre plan for medisiner og oppfølging. Spis vanlige måltider men sunnere innhold. https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/svangerskapsdiabetes/ Anonymkode: cf539...65a Altså, første målingen hver dag tar du fastende. Anonymkode: cf539...65a
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #8 Skrevet 19 timer siden Du skal måle fastende blodsukker om morgen med engang du står opp. Så to timer etter frokost, lunsj og middag (to timer etter første matbit). Du skal kun drikke feks vann eller sukkerfri saft etter mat før måling. Les deg opp på kostholdsrådene; grove karbohydrater, mye grønt og kjøtt/proteiner. Dersom du har behov for snacks er feks ostepop noe som ikke påvirker blodsukkeret. Etter to uker med målinger vurderer fastlege/jordmor du går til om målingene er ok, eller så blir du henvist til diabetes poliklinikk på sykehuset for videre oppfølging. Det er ikke nødvendigvis fastlegen som starter deg på insulin eller tablett behandling ved svangerskapsdiabetes. helsing sykepleier og tidligere gravid med sv. dia😊 Anonymkode: c5099...8f1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #9 Skrevet 13 timer siden Jeg har sv.diabetes. Fastende blodsukker før glukosetest var 5,5, etter to timer var det 4,7. Måler blodsukker fastende, 2t etter frokost og 2t etter middag. Mitt “problem” har vært det fastende blodsukkeret. Har hatt flere målinger som har ligget mellom 5,3-5,6. Ble derfor satt på insulin på kvelden. Er strikt med kosthold men det fastende blodsukkeret får jeg ikke gjort noe med. Jeg ble raskt henvist og fikk time hos diapol på sykehuset, det regner jeg med du blir også? Sv.diabetes er mye strengere regulert enn vanlig diabetes, så du skal ikke ha så veldig høye verdier for å bli satt på insulin. Spis som normalt og mål heller blodsukker senere for å se hvordan kroppen reagerer. Jeg har testet litt forsiktig. Men det forandrer seg også etterhvert, jeg kan ikke lenger spise ting som pizza og pasta, da får jeg veldig høyt blodsukker. Nekter å bruke mer insulin enn jeg må, så holder meg heller unna matvarer jeg ikke tåler. Men jeg spiser ikke dårlig for det. Du skal ikke kutte ut måltider fordi du har sv.dia, da er det bedre å starte med insulin som regulerer blodsukkeret. Anonymkode: b5189...fd1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du skal måle fastende blodsukker om morgen med engang du står opp. Så to timer etter frokost, lunsj og middag (to timer etter første matbit). Du skal kun drikke feks vann eller sukkerfri saft etter mat før måling. Les deg opp på kostholdsrådene; grove karbohydrater, mye grønt og kjøtt/proteiner. Dersom du har behov for snacks er feks ostepop noe som ikke påvirker blodsukkeret. Etter to uker med målinger vurderer fastlege/jordmor du går til om målingene er ok, eller så blir du henvist til diabetes poliklinikk på sykehuset for videre oppfølging. Det er ikke nødvendigvis fastlegen som starter deg på insulin eller tablett behandling ved svangerskapsdiabetes. helsing sykepleier og tidligere gravid med sv. dia😊 Anonymkode: c5099...8f1 Ostepop inneholder jo en del karbohydrater, som igjen påvirket blodsukkeret.. Ts; det er ikke bare sukker du skal tenke på, men karbohydrater også. Pizza, pasta, ris, mye diverse snacks. Bananer og druer bør man ikke spise for mye av. Hold deg unna sukkerholdige drikker. Spis varer med mye fiber, det hjelper til en langsom stigning og bedre regulering av blodsukkeret. Anonymkode: b5189...fd1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå