AnonymBruker Skrevet 17. juli #1 Skrevet 17. juli Har en sverm av disse i hagen denne sommeren. De virker veldig tamme og bryr seg ikke om meg selv om jeg er helt oppi dem 😆 de høres ut som tusen droner her nå. De er vell tamme? Eller burde jeg lete etter et bol på huset? Anonymkode: f2bea...af8
AnonymBruker Skrevet 17. juli #2 Skrevet 17. juli Bier er aldri tamme. De bryr seg veldig sjeldent om menneker. Anonymkode: 42487...5e6 5 4
Summer Breeze Skrevet 17. juli #5 Skrevet 17. juli Dette er en tam bie ja, eller en honningbie som de kalles. Det hender at bier rømmer, men da er de i en tett, tett sverm av bier som lander på ting i en "klase". Om de ikke gjør det, Så er det nok at du har honningbier veldig nær deg. Kan noen i nærheten ha begynt med bier denne sommeren tro? 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli #6 Skrevet 17. juli Summer Breeze skrev (3 minutter siden): Dette er en tam bie ja, eller en honningbie som de kalles. Det hender at bier rømmer, men da er de i en tett, tett sverm av bier som lander på ting i en "klase". Om de ikke gjør det, Så er det nok at du har honningbier veldig nær deg. Kan noen i nærheten ha begynt med bier denne sommeren tro? Bien er ikke tam. Selv om den har en eier, så kan man ikke temme bier. Anonymkode: 42487...5e6 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #7 Skrevet 17. juli Bier er venner. Sett ut en kork vann til dem, hvis det er varmt. Det er bare vepsen som er fiendtlig innstilt. Anonymkode: b5540...71a
AnonymBruker Skrevet 17. juli #8 Skrevet 17. juli Summer Breeze skrev (8 minutter siden): Dette er en tam bie ja, eller en honningbie som de kalles. Det hender at bier rømmer, men da er de i en tett, tett sverm av bier som lander på ting i en "klase". Om de ikke gjør det, Så er det nok at du har honningbier veldig nær deg. Kan noen i nærheten ha begynt med bier denne sommeren tro? Det er nok bare en type blomst de liker, som gjør at det kommer mange. Dette med "klase" oppstår hvis dronningen er på flyttefot. Da flokker eller seg rundt henne, som en ball. Anonymkode: b5540...71a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #9 Skrevet 17. juli Summer Breeze skrev (1 time siden): Dette er en tam bie ja, eller en honningbie som de kalles. Det hender at bier rømmer, men da er de i en tett, tett sverm av bier som lander på ting i en "klase". Om de ikke gjør det, Så er det nok at du har honningbier veldig nær deg. Kan noen i nærheten ha begynt med bier denne sommeren tro? Det er en gård som er ca 15 minutter unna å gå, de driver litt med bier 😊 Kan de fly så langt unna da? De er ikke i en klase, men besøkt hver hver dag hele denne måneden 😄 Anonymkode: f2bea...af8
AnonymBruker Skrevet 17. juli #10 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Bier er venner. Sett ut en kork vann til dem, hvis det er varmt. Det er bare vepsen som er fiendtlig innstilt. Anonymkode: b5540...71a Ja det skal jeg gjøre, er veldig tørt i nabolaget mitt! ❤️ Anonymkode: f2bea...af8 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #11 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bien er ikke tam. Selv om den har en eier, så kan man ikke temme bier. Anonymkode: 42487...5e6 Dette er typisk kverulering som man driver med på KG. Samlebetegnelsen "tamdyr "gjelder også bier, da det er en samlebetegnelse på domestiserte dyr. Og honningbiene vi har her er generelt "tammere" enn de ville honningbiene lenger sør i verden. De er avlet for å være mindre aggressive. Anonymkode: 73b6a...2aa 4 6
Summer Breeze Skrevet 17. juli #12 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en gård som er ca 15 minutter unna å gå, de driver litt med bier 😊 Kan de fly så langt unna da? De er ikke i en klase, men besøkt hver hver dag hele denne måneden 😄 Anonymkode: f2bea...af8 Det er ganske langt unna ja... Jeg vet ikke hvor langt bier flyr, men dette høres veldig langt ut. Det kan også kanskje være en blanding av ville bier, honningbier, humler og veps? Eller er alle slik som den på bildet? AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det skal jeg gjøre, er veldig tørt i nabolaget mitt! ❤️ Anonymkode: f2bea...af8 Det hjelper også å vanne hagen. Jeg hadde grønnsakshagen full av veps en dag fordi jeg hadde vannet og vepsen var kommet dit for å drikke. Jeg hadde vepsebol i vaskerommet da
AnonymBruker Skrevet 17. juli #13 Skrevet 17. juli Honningbier holder seg vanligvis innenfor 3 km fra kuben, men kan fly opp til 5 kilometer fra kuben, så det kan godt være fra gården du nevner. Bier er generelt veldig rolige og lite aggressive (på samme måte som humler), så det skal en del til før de angriper. De er mest opptatte av å fly rundt og gjøre jobben sin, så hvis du lar dem være i fred (ikke vifter/slår borti dem eller gjør andre truende gester) er det null problem å ha dem i hagen. Anonymkode: 99aa4...265 1 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli #14 Skrevet 18. juli Bier er langt i fra tam..stikkene er et helvete, i forhold til veps.. Anonymkode: a3825...7aa 1 1
Macro Skrevet 18. juli #16 Skrevet 18. juli Med tam mener du kanskje om de kommer fra menneskelagde bikuber? Det kan godt hende. Mange er glad i disse små, men tamme er de ikke. De er fredelige så lenge de ikke er truet. Går fint an å stelle samme blomst som de spiser av så lenge du er rolig og den har kontroll på deg. Vi har spinnville mengder av både bier og humler i år. Vi har sett to humlebol, men er mange bier også. Det er så mye at vi må la gressklipperen og kløveren stå og vi har fylt på med blomsterkrukker og maxa kapasiteten i blomsterbedene i fire omganger for å sikre at det er nok mat. Viktig å huske å sette ut vann og sukkervann. Jeg fyller skålene med klinkekuler så man unngår drukningsulykker. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #17 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (23 timer siden): Dette er typisk kverulering som man driver med på KG. Samlebetegnelsen "tamdyr "gjelder også bier, da det er en samlebetegnelse på domestiserte dyr. Og honningbiene vi har her er generelt "tammere" enn de ville honningbiene lenger sør i verden. De er avlet for å være mindre aggressive. Anonymkode: 73b6a...2aa Men det gjør de ikke tamme. Nå har ordet tam en betydning. Npr du må kverulere på det og kalle andre kverulanter.... Bier kan være roligere når de er "avlet" frem, men der gjør de ikke tamme. Men nå er bier rimelige rolige uansett. Anonymkode: 42487...5e6
AnonymBruker Skrevet 18. juli #18 Skrevet 18. juli Så søt og lodden den var! 😍🤭 Anonymkode: fd751...8b5 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #19 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men det gjør de ikke tamme. Nå har ordet tam en betydning. Npr du må kverulere på det og kalle andre kverulanter.... Bier kan være roligere når de er "avlet" frem, men der gjør de ikke tamme. Men nå er bier rimelige rolige uansett. Anonymkode: 42487...5e6 Men kjenner du betydningen av ordet «tam»? Det kan henvise til adferd, eller til domestisering. Tamrein vs villrein, for eksempel. Tamrein kan være sky og unngå mennesker, den er like fullt en tamrein - i den betydning at den er domestisert. Honningbier er husdyr, de er avlet til et spesifikt formål, og innført av mennesker. De er ikke naturlige i den norske naturen. Altså tamme. Noen forvilles og etablerer bol på egen hånd, men de regnes likevel ikke som ville dyr, på samme måte som f.eks forvillede katter ikke regnes som villdyr. Så finnes det mange arter av ville bier i Norge også, men de holder vi ikke i bikuber eller høster honning av. Anonymkode: c9e95...308 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #20 Skrevet 20. juli Det ser ut som en tam bie. Er nok helt ufarlig. Anonymkode: 000d5...1de
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå