Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Vi skal slipe det gamle tregulvet, og jeg har lyst til å grønnsåpebehandle det. Synes det er veldig fint og utrolig godt å gå barbent på. Men er det umulig å holde rent? Jeg tåler fint litt hakk og patina, men hvis alt av kaffe, vin og tomatsaus setter seg, er det kanskje ikke så fint? Kan det løses med teppe under spisebordet og matte foran kjøkkenbenk tro? Erfaringer anyone?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo det som er greia med et gulv mettet med grønnsåpe; det legger seg som en hinne oppå så ting ikke trekker ned. 

Anonymkode: c0caf...275

Skrevet

Bør gå rimelig bra, selv med slike flekker. Men det forutsettes at det tørkes opp rimelig fort, og at skjøter er tette. 
Selv ville jeg nok vurdert matt hardvoksolje fra Osmo. 
Matte og teppe kan gi en falsk trygghet, for det kan trekke gjennom og misfarge uten at du ser det

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Grønnsåpen gjør at støvpartikler trekker nedi og gulvet er skittent hele tiden. Det er seige greier.

Ville aldri grønnsåpebehandlet et tregulv. 

Anonymkode: 87b19...150

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Grønnsåpen gjør at støvpartikler trekker nedi og gulvet er skittent hele tiden. Det er seige greier.

Det har jeg aldri hørt, har du erfart dette selv?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2026 den 16.51):

Nei,det stemmer ikke. Da har du ikke brukt nok grønnsåpe. Gulvet skal mettes og da trekker ingenting ned. 

Anonymkode: c0caf...275

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det på hytta. Det føltes mer og mer skittent. Nå er hele driten skjult bak ny parkett.

Anonymkode: 77ee9...4e8

AnonymBruker
Skrevet

Hadde heller oljet det og brukt lakk oppå så det ikke kommer så mye hakk. Har også tregulv og ville aldri grønnsåpebehandlet gulvet. Evt om du liker fargen får man noe lignende i olje. 

Anonymkode: 95460...a81

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (På 17.7.2026 den 16.46):

Bør gå rimelig bra, selv med slike flekker. Men det forutsettes at det tørkes opp rimelig fort, og at skjøter er tette. 
Selv ville jeg nok vurdert matt hardvoksolje fra Osmo. 
Matte og teppe kan gi en falsk trygghet, for det kan trekke gjennom og misfarge uten at du ser det

Osmo hardvoksolje👍👍👍 du får mange farger å velge mellom.. evt naturell. 

Anonymkode: 8ae24...20c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi hadde det på hytta. Det føltes mer og mer skittent. Nå er hele driten skjult bak ny parkett.

Anonymkode: 77ee9...4e8

Hvorfor føltes det skittent? Drar det til seg støv og lignende?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...