Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min venninne og mannen pusser opp og river og skal ha alt nytt. Ikke bare det, men de river opp gulvet de la for 5 år siden fordi de er lei fargen. Slik holder de på, og de belåner på huset for hver ting de gjør. 
De har et veldig fint hus nå. 
Vi har også ala samme hus, og har også renovert alt. Men vi bytter ikke ut etter 5 år, og vil ha nytt. Eller kjøper en sofa til 50.000 og bytter etter 4 år fordi vi vil ha annen farge. 
Vi har tingene våre lengre og er flink å vedlikeholde boligen.  Det gjør at vi sitter med 1 mill i lån, mens de sitter på 3. 

Jeg snakker aldri om penger, lån og hva vi har. Men de kritiserer stadig det vi har. 
Vi byttet kjøkken for 10 år siden og valgte da hvitt kjøkken den gang, hadde vi valgt nå hadde vi gått for et varmere med farge, kanskje sort. 
Min venninne byttet kjøkken i vinter og kan si ting som: jaja, du angrer vel på ditt hvite nå.. når jeg kom inn hos henne å bare wow! Fyttigrisen så flott det ble. 
Nei jeg angrer ikke på hvitt, da det var det vi ønsket den gangen. 
og slik går kjøret. 
Hvorfor sammenligne seg hele tiden? 
hadde vi tatt opp 2 mill i lån og byttet ut alt hadde vi fått det enda finere, men i en alder av 50 ser jeg veldig frem til å bli gjeldfri om 5 år. Få mer økonomisk frihet og kan legge oss opp penger til ting vi ønsker. 

Anonymkode: 4f336...fd2

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man er forskjellig. At du må fortelle om dette på ett forum tyder på at du blir litt plaget av det

Anonymkode: 63a49...e7e

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slik holder de på, og de belåner på huset for hver ting de gjør. 

Ikke helt samme problemstilling, men kanskje en forklaring..

Noen par er avhengige av prosjekter for ikke å gå i tottene på hverandre. Når de ikke har mer å pusse opp og fikse på så skiller de lag.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen må ha et prosjekt ja og sliter med å finne roen.

bare vær glad for at dere har et fint hus, lite gjeld og hverandre.

Anonymkode: 07233...1f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen er sånn, MÅ bytte ut/pusse opp hele tiden. Det blir fint hos dem, men jeg er fornøyd sånn som jeg har det og tenker at det er fint for dem og tenker ikke noe mer over det.

Anonymkode: 52e3f...691

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor sammenligne seg hele tiden? 

Det må du nesten svare på selv, det er jo du som sitter her og sammenligner.

Anonymkode: 9742a...761

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville roet ned nedbetalingen og investert alternativt. 1mill på fem år er en unødvendig høy nedbetalingstakt. Ville økt tiden og heller investert litt i fond. Spredt investeringer litt, kanskje det medfører økt avkastning 

AnonymBruker
Skrevet

Har bare et spørsmål, er det sånn en venninne du vil ha som kommer med spydigheter og kritiserer dine valg? Må ha høye tanker om seg selv, vi har ulik smak.  Jeg har enda eikeparkett som ble lagt i 1998. 

Husker selv i yngre år konkuranse blant enkelte venner om og ha alt det siste i interiør. Stadig ny salong, gardiner, male vegger etc. Har aldri forstått det. Bytter ut møbler når det er slitt eller ødelagt. Skifter gardiner til tider men aldri de dyreste. Malt vegger har jeg jo gjort men ikke hvert 5 år. 

Anonymkode: 05933...773

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst er jeg glad jeg ikke har slike venninner. Hadde jeg hatt en slik venninne, ville jeg gitt beskjed om at det er udannet å kritisere andres hjem/smak eller utbasunere sin mening uten å ha bli bedt om råd.

Jeg bestreber også å ha et pent hjem, men min smak er såpass stabil og klassisk at jeg aldri ville hatt behov for å rive opp et fem år gammelt gulv eller skifte ut et fullt fungerende kjøkken. Dessuten tenker jeg på miljøaspektet ved stadig renovering av kosmetiske hensyn.

Anonymkode: bdd66...b33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen er jo bare skrudd sammen sånn at de sammenlikner seg veldig og har en slags konkurranse gående hele tiden. Bare vær glad for at du ikke er sånn. Tror det er kjempeslitsomt.

Anonymkode: 22178...fae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg. Jeg får vondt når jeg hører at folk bruker SÅ mye penger på ting som egentlig er unødvendig. Nøkternhet er en verdi. Så jeg tenker heller å leve enklere og ha en god buffer, slik at jeg f.eks. står fritt til å slutte i en jobb jeg ikke trives i. Penger gir frihet slik verden er skrudd sammen, og det er synd å bruke så store summer på noe man heller kunne lært seg å leve med.

Men så, Ts, er det sikkert ting du og jeg gjør, som andre synes er helt merkelig. F.eks. at jeg sitter stille opptil 12 timer i døgnet. Så her er ydmykhet viktig. 

Vi mennesker har ganske forskjellige fokus :)

Anonymkode: b6e94...53a

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Jeg ville roet ned nedbetalingen og investert alternativt. 1mill på fem år er en unødvendig høy nedbetalingstakt. Ville økt tiden og heller investert litt i fond. Spredt investeringer litt, kanskje det medfører økt avkastning 

Ved annuitetslån er det nesten bare avdrag igjen, og veldig lite renter. 
Vi har hatt samme sum i måneden i alle år, og det går helt fint. Vi har fond og annen sparing i tillegg. Men gleder meg til å bli kvitt lånet og kan bruke disse midlene på sparing i stedefor, da kan vi kjøpe og ordne uten å belåne. Leve bedre rett og slett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det må du nesten svare på selv, det er jo du som sitter her og sammenligner.

Anonymkode: 9742a...761

Skjønner du har hengt lenge på KG når svarene dine er klassisk KG svar med angrep på ts. 

AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (3 timer siden):

Ikke helt samme problemstilling, men kanskje en forklaring..

Noen par er avhengige av prosjekter for ikke å gå i tottene på hverandre. Når de ikke har mer å pusse opp og fikse på så skiller de lag.

De er ikke avhengig av prosjekter, de blir liksom aldri helt fornøyd. Når de ser andre har slik og sånn vil de også ha det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man er forskjellig. At du må fortelle om dette på ett forum tyder på at du blir litt plaget av det

Hvor vil du med dette svaret? Å ta ts eller komme med stikk er det en gjør på KG. 
Nei, jeg blir ikke direkte plaget av det, men det treffer noe og det irriterer. Ja det irriterer- er du fornøyd nå? Det er irriterende at andre kritiserer mitt hus og min økonomi. Ja det kjenner jeg på, noe de fleste hadde kjent på. Jeg kjenner på det fordi jeg er i situasjonen, du kjenner ikke på det fordi du ikke er i nærheten av en slik situasjon og svarer utfra det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde også blitt litt plaget og irritert om noen av mine venner brukte egen oppussing som et poeng for å nedsnakke meg og mitt hjem. Det er faktisk ikke greit.

Jeg syns det er flott og koselig når andre har fine hjem, pusser opp, kjøper seg noe nytt osv. Jeg blir glad på deres vegne og syns det er gøy at vennene mine har flotte og fine hjem som de er stolte av. Men ikke faen at jeg godtar at de i samme slengen skal nedsnakke mitt hjem. Det er bare slemt

Anonymkode: 391e3...029

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor vil du med dette svaret? Å ta ts eller komme med stikk er det en gjør på KG. 
Nei, jeg blir ikke direkte plaget av det, men det treffer noe og det irriterer. Ja det irriterer- er du fornøyd nå? Det er irriterende at andre kritiserer mitt hus og min økonomi. Ja det kjenner jeg på, noe de fleste hadde kjent på. Jeg kjenner på det fordi jeg er i situasjonen, du kjenner ikke på det fordi du ikke er i nærheten av en slik situasjon og svarer utfra det. 

Synes såkalte venner som ts ikke bør kalle seg venner. 

Skrevet

Veldig rart å henge seg opp i noe sånt i en alder av 50… Dere høres begge ut som dere er særdeles usikre på dere selv. 

Lev ditt liv og la andre leve sitt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde også blitt litt plaget og irritert om noen av mine venner brukte egen oppussing som et poeng for å nedsnakke meg og mitt hjem. Det er faktisk ikke greit.

Jeg syns det er flott og koselig når andre har fine hjem, pusser opp, kjøper seg noe nytt osv. Jeg blir glad på deres vegne og syns det er gøy at vennene mine har flotte og fine hjem som de er stolte av. Men ikke faen at jeg godtar at de i samme slengen skal nedsnakke mitt hjem. Det er bare slemt

Anonymkode: 391e3...029

Jeg blir like plaget om noen nedsnakker venniner for å fremheve at de selv er mer økonomisk og sparsommelig. Å kalle noen for venninne og i samme slengen snakke de ned for å fremheve seg selv er for meg noe helt bakvendt... 

Jeg forstår at TS blir såret at venninne sin kommentar, men jeg synes TS sin reaksjon med å henge ut venninna og snakke henne ned her er like slemt. For meg gjør man ikke slikt i ett vennskap. Jeg fremsnakker venner. 

Anonymkode: 26a0d...608

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...