Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sitter og lærer meg disse forskjellige teknikkene for hekling på youtube og har kommet så langt som å lære meg

luftmaske, kjedemaske, fastmaske og nå til slutt halvstav.  Altså jeg har begynt denne uka og er ikke kjent for å ta dette med håndarbeid veldig kjapt :)

Det- neste er at jeg skal lære meg dobbel og trippelstav i løpet av ferien. Hva kan jeg lage som helt fersk nybegynner? Jeg tar imot alle forslag og oppskrifter :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fin post, håper du får spennende svar. Jeg kan ikke hekle, hvilke kontoer følger du som du har lært av? 

Anonymkode: c03da...0e1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Grytekluter og kjøkkenkluter er enkelt å starte med. Her er det ikke så viktig å holde heklefastheten heller. Tonnevis av gratis oppskrifter på garnstudio.no Kos deg med heklinga, det er kjempegøy! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan alle maskene du trenger allerede, dobbelt og trippelstav er jo bare en og to ekstra snurr rundt nåla😊

Du kan i grunn hekle akkurat hva du vil nå, men jeg ville kanskje anbefalt å starte med en gryteklut med litt "mønster", tungerv osv for å øve på teknikk. Vesker er heller ikke så innviklet. 

Hva ønsker du å hekle? Så lenge man er nøye på å hekle jevnt og følger oppskriften, kan du klare stort sett hva du vil. Det er enklere med litt tykkere garn i starten og nål 3 og oppover. 

Anonymkode: 649c4...068

• Hjerte 1
Skrevet

To helt forskjellige forslag til første prosjekt: 

Julehjerter: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=11192&cid=1

Involverer mange av masketypene du kan, og du ser om det blir riktig. Og det er raskt å bli ferdig. De første du lager kan godt være i tykkere garn - det er for trening, mer enn resultatet. Finnes også mange andre oppskrifter på småpynt.

Bestemorsruter: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=12562&cid=1

Kan bli et stort prosjekt, og kan brukes til alt fra teppe til cardigans. Luftmasker og staver, men mye trening.

Det kan være lurt å først begynne på noe som ikke er så avhengig av at du får riktig størrelse / heklefasthet først. Så heller et teppe/veske enn en tettsittende topp. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Fin post, håper du får spennende svar. Jeg kan ikke hekle, hvilke kontoer følger du som du har lært av? 

Anonymkode: c03da...0e1

Tusen takk. Akkurat nå er det Wildflower collection jeg sitter og ser på :) Er såpass grønn enda at jeg må bare sette meg inn i alt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du kan alle maskene du trenger allerede, dobbelt og trippelstav er jo bare en og to ekstra snurr rundt nåla😊

Du kan i grunn hekle akkurat hva du vil nå, men jeg ville kanskje anbefalt å starte med en gryteklut med litt "mønster", tungerv osv for å øve på teknikk. Vesker er heller ikke så innviklet. 

Hva ønsker du å hekle? Så lenge man er nøye på å hekle jevnt og følger oppskriften, kan du klare stort sett hva du vil. Det er enklere med litt tykkere garn i starten og nål 3 og oppover. 

Anonymkode: 649c4...068

Drømmen er jo å klare å hekle babyteppe da :D  så har jeg lyst til å hekle luer og kanskje noe kurver siden :) for øyeblikket tester jeg ut 4 mm og 4,5 mm nåler.

AnonymBruker
Skrevet
MiominMio skrev (På 16.7.2026 den 15.17):

Sitter og lærer meg disse forskjellige teknikkene for hekling på youtube og har kommet så langt som å lære meg

luftmaske, kjedemaske, fastmaske og nå til slutt halvstav.  Altså jeg har begynt denne uka og er ikke kjent for å ta dette med håndarbeid veldig kjapt :)

Det- neste er at jeg skal lære meg dobbel og trippelstav i løpet av ferien. Hva kan jeg lage som helt fersk nybegynner? Jeg tar imot alle forslag og oppskrifter :)

Du trenger ikke lage noe som helst - du kan bare hekle en «lapp»: En noenlunde firkantet sak som har som eneste verdi å øve (om du vil bruke den til noe så er den en fin vaskeklut om du lager den av bomullstråd).

Men du kan også bare - begynne på noe. Mange mennesker finner det demotiverende å «tørrtrene» på noe de egentlig ikke skal gjøre noe som helst med etterpå. Så da kan du begynne på en gryteklut, et handlenett, et teppe eller en topp. 

Den eneste anbefalingen jeg har er dette: ikke begynn med noe smått. Små ting fremstår mer lavterskel enn store, men det er all den små pirkingen som er vrien. Å hekle frem og tilbake på et stort teppe, feks, er tidkrevende men ikke vrient. Å hekle noe smått er raskt, men pirkete. Og pirkete er vrient. Å starte, feks, er ofte det vanskeligste ved både trikk og hekling. Ikke fordi det er teknisk «vanskelig» men bare fordi alt er så smått at det sklir ut av fingrene på deg.

Anonymkode: 93c35...2f6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser kanskje ut som et sykt forslag, men hvis du kan det helt grunnleggende tror jeg du skal klare dette helt fint! Dette var et av mine aller første prosjekter, og er fremdeles en av mine favoritter 😄 du må kunne dobbeltstav da, men det er lett å finne videoer som viser.

Veldig greit forklart oppskrift synes jeg, jeg var som sagt helt ny selv da jeg begynte på dette. Det er jo bare å pause og spole tilbake.

Anonymkode: a1f36...916

• Hjerte 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har lært meg å hekle i sommer og startet med en haug skilpadder, altså bamser. Veldig koselig og mest fastmasker. 

Anonymkode: 7548d...be7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...