Gå til innhold

2 kr/kWt i morgen - i juli!?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man av dette?:

IMG_20260715_232821.thumb.jpg.0409ed663d343c017456eb34cb56dca8.jpg

Folk flest har nok Norgespris nå, men jeg lar meg fortsatt fascinere av de absurde prisene vi ser denne sommeren. Gir da ingen mening!?

Anonymkode: 4efad...d37

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette skal bli jævla moro til vinteren, spesielt etter nyttår....

Anonymkode: 65178...1c3

• Liker 4
Skrevet

Det er varmt på kontinentet. Når det er varmt blåser det lite. Atomreaktorer må reduseres for å ikke overopphetes. Kjøling krever mye energi. 
Alt dette, samt trøbbel i Hormuz og russiske sanksjoner drar energiprisene oppover. 

Kjøp en øks og hogg utenlandskabler så skal du se at norsk strømpris dupper 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror, som Newman01, at strømprisen påvirkes av mye annet enn forbruket. Alt dette med EU/EØS, ACER, utenlandskabler og felles europeisk strømmarked er en total katastrofe for strømprisene.

Det er faktisk helt idiotisk å legge en slik vare som strøm på børs og selge den til høystbydende, fordi dette er en vare som de aller fleste er helt avhengige av og dermed er nødt til å kjøpe uansett pris. Det er i prakis ingen konkurranse, og der hvor strømselskaper konkurrerer litt, er det om noen små ører på en pris som kan være flere kroner.

Jeg mener at all produksjon og levering av strøm burde være noe som det offentlige gjør som en offentlig tjeneste til netto kostpris, slik man gjør med vann og avløp, fordi strøm er like viktig for alle med puls, som rent vann og renovasjon. Det var jo også slik i nesten hundre år, og da hadde vi i Norge kanskje verdens laveste strømpriser. Så fant noen av våre gode politikervenner ut at ting må jo privatiseres, for da blir alt så mye bedre, og så solgte man kraftverk og strømnett ut av det offentlige og til private selskaper. Nå ser vi jo hvor mye bedre alt har blitt med privatiseringen av strømmarkedet.....

Samme privatiseringsiveren fra de blå politikerne gjorde at vi fikk et engelsk togselskap som skulle drifte tog på Sørlandsbanen. Det skulle jo også bli både mye bedre og mye billigere. Fasiten er at det det mye dyrere og veldig mye dårligere, så nå må Staten/Vy ta tilbake denne strekningen for å få orden på det.

Så det også på renovasjonen/søppelkjøringen i Høyre-styrte Oslo, hvor private selskaper skulle gjøre det billigere og bedre. Total katastrofe, og kommunen måtte ta jobben tilbake og gjøre det selv.

Privatisering av sykehjem er heller ikke så vellykket. Det rapporteres om dårligere forhold for både pasienter og ansatte. Nå sist skulle kameraovervåkning på pasientrommene erstatte helsepersonell på jobb i et privt sykehjem. Det fungerte dårlig og endte med gråtende pleietrengende som lå hele natta og rullet seg i egen urin og avføring fordi ingen oppdaget hva som foregikk før folk kom på jobb igjen dagen etter.

Kan vi ikke bare være enige om at ikke alt er egnet for privatisering og konkurranseutsetting? 

Anonymkode: 9bd8a...80e

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at all produksjon og levering av strøm burde være noe som det offentlige gjør som en offentlig tjeneste til netto kostpris, slik man gjør med vann og avløp, fordi strøm er like viktig for alle med puls, som rent vann og renovasjon. Det var jo også slik i nesten hundre år, og da hadde vi i Norge kanskje verdens laveste strømpriser. Så fant noen av våre gode politikervenner ut at ting må jo privatiseres, for da blir alt så mye bedre, og så solgte man kraftverk og strømnett ut av det offentlige og til private selskaper. Nå ser vi jo hvor mye bedre alt har blitt med privatiseringen av strømmarkedet.....

Samme privatiseringsiveren fra de blå politikerne gjorde at vi fikk et engelsk togselskap som skulle drifte tog på Sørlandsbanen. Det skulle jo også bli både mye bedre og mye billigere. Fasiten er at det det mye dyrere og veldig mye dårligere, så nå må Staten/Vy ta tilbake denne strekningen for å få orden på det.

Så det også på renovasjonen/søppelkjøringen i Høyre-styrte Oslo, hvor private selskaper skulle gjøre det billigere og bedre. Total katastrofe, og kommunen måtte ta jobben tilbake og gjøre det selv.

Privatisering av sykehjem er heller ikke så vellykket. Det rapporteres om dårligere forhold for både pasienter og ansatte. Nå sist skulle kameraovervåkning på pasientrommene erstatte helsepersonell på jobb i et privt sykehjem. Det fungerte dårlig og endte med gråtende pleietrengende som lå hele natta og rullet seg i egen urin og avføring fordi ingen oppdaget hva som foregikk før folk kom på jobb igjen dagen etter.

Kan vi ikke bare være enige om at ikke alt er egnet for privatisering og konkurranseutsetting? 

All strømproduksjon i Norge er offentlig. Med unntak av Hydro, som har litt produksjon til eget forbruk. Men den strømmen får ikke du kjøpt uansett. 
Når det gjelder søppel og Oslo så var det en alvorlig feilprising av selskapet som leverte anbudet, og det burde nok vært avvist i konkurransen. Selskapet tapte noen hundre millioner, og gikk konkurs. 

Utfordringene til GoAhead og sørlandsbanen er mye pga dårlig teknisk stand på togene de måtte låne av Norske Tog. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er faktisk helt idiotisk å legge en slik vare som strøm på børs og selge den til høystbydende, fordi dette er en vare som de aller fleste er helt avhengige av og dermed er nødt til å kjøpe uansett pris.

Elektrisk strøm er en commodity som er perfekt for omsetning på børs, da dette sikrer best mulig konkurranse.

Alle andre påstander skyldes uvitenhet og/eller politiske skylapper.

Olje, gass, korn, metaller, valuta og aksjer omsettes også på børs. Er du motstander av dette også?

Hvem skal i tilfelle fastsette prisen om ikke markedet?

Endret av Snok1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker flere nevnte at norgespris var tull og strømprisen kom til å være svært billig i sommer, ser de fikk rett gitt.

Anonymkode: d1f5e...b9a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva gjør man av dette?:

Folk flest har nok Norgespris nå, men jeg lar meg fortsatt fascinere av de absurde prisene vi ser denne sommeren. Gir da ingen mening!?

Det er jo slik i en del markeder. Gir det mer mening at olje svinger fra $15 til $115 per fat? (Riktignok ikke fra time til time.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

All strømproduksjon i Norge er offentlig. Med unntak av Hydro, som har litt produksjon til eget forbruk. Men den strømmen får ikke du kjøpt uansett. 
Når det gjelder søppel og Oslo så var det en alvorlig feilprising av selskapet som leverte anbudet, og det burde nok vært avvist i konkurransen. Selskapet tapte noen hundre millioner, og gikk konkurs. 

Utfordringene til GoAhead og sørlandsbanen er mye pga dårlig teknisk stand på togene de måtte låne av Norske Tog. 

dette må du dokumentere!

Anonymkode: 56668...7cf

Skrevet

Jeg kjenner mye mindre stress pga. Norgespris.  Det er en ordning jeg er veldig glad for, og den kjennes på lommeboka.  Er redd det er for godt til å vare.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (44 minutter siden):

Det er jo slik i en del markeder. Gir det mer mening at olje svinger fra $15 til $115 per fat? (Riktignok ikke fra time til time.)

Når var oljen sist på 15 USD? Under korona, for seks år siden. De siste to årene har prisen svingt mellom 56 og 115 dollar, men ellers vært nokså stabilt:

IMG_20260716_123150.thumb.jpg.eed73c2cb925f8343716bccc74023ee4.jpg

Det er to energipriser, men der slutter også likhetstrekka.

Perine skrev (29 minutter siden):

Jeg kjenner mye mindre stress pga. Norgespris.  Det er en ordning jeg er veldig glad for, og den kjennes på lommeboka.  Er redd det er for godt til å vare.

Jeg er helt enig i effekten av Norgespris, fungerer for meg også. Men jeg skulle ønske den hadde et element av markedstilpassede insentiver i seg, slik som den første strømstøtten. Flytt strøm når det er mest tilgjengelig og rimeligst pris, bli økonomisk belønnet for det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske nedtappete vannmagasin rundtomkring, var en relativt snøfattig vinter. Har nok litt å si for prisingen. 

Anonymkode: 1c662...1dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ganske nedtappete vannmagasin rundtomkring, var en relativt snøfattig vinter. Har nok litt å si for prisingen. 

Anonymkode: 1c662...1dc

Absolutt, men hvorfor svinger det så sinnsykt fra dag til dag fortsatt? Nå har vi jo de lange linjene. Vind og solar er kraftig med hver dag, men priser rundt 0 kr ser vi likevel langt ifra ikke. Vi pleide å se på 50 øre som dyrt på vinteren, juli så langt har i NO5 havnet på 109 øre i snitt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Husker flere nevnte at norgespris var tull og strømprisen kom til å være svært billig i sommer, ser de fikk rett gitt.

Anonymkode: d1f5e...b9a

Lurer litt på når de krøp til korset. Eller, de sitter kanskje der på haugen sin og nekter fortsatt. Hvem vet, det er blitt ganske stille iallfall. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Vi har ikke Norges pris, jeg var litt skeptisk til å gjøre det pga vi leier og da følger den leiligheten.. 

Ikke at vi har problemer med å betale strømmen heller.. Men lurte på å melde oss inn mot slutten av høsten. Vi får se.. Ser ikke på prisen egentlig noen gang, annet enn når noen nevner den og ber meg sjekke.. Så det var 2 kroner per kilowatt nå... Herregud... 

Vi bruker alltid den strømmen vi trenger uansett, vi er to stk som virkelig ikke bruker mye strøm. Så vi bare durer avgårde egentlig. 

Skulle nesten tro de gjorde det med vilje 😂 når det blir for kaldt eller varmt.. Så skrur dem opp.. 😂 

Endret av Perfume
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva gjør man av dette?:

Den grafen er frekk nok til å vise fingern to ganger.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her blir den på 41,05 øre i morgen. I dag er den på 39,44 øre. Ligger greit under Norgespris :)

Anonymkode: bf596...09e

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Her blir den på 41,05 øre i morgen. I dag er den på 39,44 øre. Ligger greit under Norgespris :)

Anonymkode: bf596...09e

Hvor I landet..? Nord? Er vel fordi vi har hete i sørøst da kanskje.. Bor i Østfold og her er det over krona... Eller over to i dag da... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er faktisk helt idiotisk å legge en slik vare som strøm på børs og selge den til høystbydende, fordi dette er en vare som de aller fleste er helt avhengige av og dermed er nødt til å kjøpe uansett pris. Det er i prakis ingen konkurranse, og der hvor strømselskaper konkurrerer litt, er det om noen små ører på en pris som kan være flere kroner.

Mange har nok lite valgmuligheter, ja. Samtidig så ser man at, når stømprisen er høy, så blomstrer det opp ulike alternativer og muligheter til å bøte litt på situasjonen. Vedprodusentene og peisleverandørene opplever kjempeetterspørsel, folk kjøper solcellepanel, solcelletak, smarte varmtvannstanker, pelletsovner, strømsstyringssystemer, isolasjon, varmepumper, borer etter jordvarme osv osv.  Teknologiske nyvinninger er ofte dyre i starten, men etter hvert som det blir mer utbredt og det kommer flere leverandører går gjerne prisen ned. 

Så joda, stømselskapene har kokurranse, bare på en mer indirekte måte enn du tenker. Glava er en indirekte konkurrent til Fjordkraft.

Anonymkode: 7268c...2c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...