Gå til innhold

Meldt 32-33 grader til uken… vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan overleve slik varme? Hvordan sove? Blir dårlig av varme, er kronisk syk… 

Anonymkode: 77d3d...a10

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan overleve slik varme? Hvordan sove? Blir dårlig av varme, er kronisk syk… 

I Oslo

Skrevet

Air conditioning er eneste utvei. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Drikk godt. Tilsett salter/drikk f.eks farris o.l med salter i om du lett blir dehydrert eller oftest er dårlig på å få i deg nok drikke. 

Unngå alkohol. 

Bruk det kaldeste rommet i huset ved behov. 

Sørg for god solskjerming. Dekk til vinduene på utsiden hele døgnet om du kan men luft kun godt om natten om det går, om du ikke har aircondition. Har du dette så trenger du ikke å lufte i det heletatt. 

Bytt ut dynen med sommerdyne eller bare laken og sov uten klær.

Ha en vifte ved sengen men ikke la den blåse på deg. 

Om du har aircondition eller vifte skal brukes i rene rom. Er det mye støv inne så kan man bli hes og få vondt i halsen med rennende nese/ man kan bli lett forkjølet, så pass på å ha rene rom. Pass også på at du ikke blir kald på huden av vifte og aircondition, dette kan også gjøre deg syk. Å ha det lunket er godt nok. 

Ta deg en kald dusj før sengetid eller oftere ved behov. 

Benytt løstsittende, lette og svalende klær. Bomull eller lin er visst godt å bruke sier mange.

Bruk en våt og kald klut eller håndkle innimellom i ansiktet/hodet/over skuldrene. Kjøl ned pulspunktene: Skyll håndledd og hals i kaldt vann, eller legg en kald klut i pannen.

Ha en plastflaske vann i fryseren så kan du bruke denne i et håndkle/sokk o.l for å kjøle deg ned innimellom, eller drikke av😉

Spis mye is 👏

Spis salat og evt andre kalde matretter. Man MÅ ikke spise varme matretter til alle middager. 

Dropp å sitte i sola, sitt kun i skyggen eller inne. 

Andre tips: Maksimer vifteeffekten: Sett en skål med isbiter eller en frossen flaske foran viften for å spre ekstra kald luft i rommet.Sov smartere: Frys putetrekket før du legger deg. 

Endret av Fighter83
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvis det er okay hjemme er det bare å bli mest mulig der, men hvis boligen blir for varm ville jeg prøvd å få noen pauser på steder med behagelig innetemperatur. Kino er supert: Fin temperatur, merker ikke været ute og du sitter ikke bare rett opp og ned på en benk uten noe å gjøre. Ellers er kjøpesentre, muséer, Deichman og den slags offentlige steder gode alternativer.

Nå vet jeg ikke hva din kroniske sykdom tillater av fysiske utskeielser, men kort vei mellom en kort tur i sjøen og massevis av bygg med aircondition.

Søvn er jo mer krevende hvis det koker inne også. Dekke best mulig til når solen står på, gjennomtrekk kveld/natt, sove i kjøligste rom samme hvilket rom det er. Dusje ofte. Spis is og drikk nok. God vifte hjelper på opplevd varme og holde ut de få dagene det varer. Verste fall en hotellnatt om det må til.

Det er ikke noe gøy, men det kommer til å gå fint. Men oppsøk disse stedene der du faktisk får noen timer med bedre temperatur, ikke bare ti gode minutter i kaldt vann. 

Anonymkode: b7951...b35

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Leste akkurat om dette tipset ved evt lufting om man må dette:  Spraye et tynt laken med kaldt vann og henge det foran et åpent vindu. Slik blir luften som blåser inn i rommet enda svalere.

Ellers unngå å ha på alle varmende elektriske apparater. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Fighter83 skrev (3 minutter siden):

Leste akkurat om dette tipset ved evt lufting om man må dette:  Spraye et tynt laken med kaldt vann og henge det foran et åpent vindu. Slik blir luften som blåser inn i rommet enda svalere.

Ellers unngå å ha på alle varmende elektriske apparater. 

Mye gode tips. Takk

Skrevet

AC porrabel. Koster ikke stort. Kan brukes år etter år.

Anonymkode: 458ce...2b8

• Liker 1
Skrevet

Jeg sover med våte håndklær over leggene. 

Kjører gjennomtrekk før sengetid

Anonymkode: d8991...31f

• Liker 1
Skrevet
Fighter83 skrev (58 minutter siden):

Drikk godt. Tilsett salter/drikk f.eks farris o.l med salter i om du lett blir dehydrert eller oftest er dårlig på å få i deg nok drikke. 

Unngå alkohol. 

Bruk det kaldeste rommet i huset ved behov. 

Sørg for god solskjerming. Dekk til vinduene på utsiden hele døgnet om du kan men luft kun godt om natten om det går, om du ikke har aircondition. Har du dette så trenger du ikke å lufte i det heletatt. 

Bytt ut dynen med sommerdyne eller bare laken og sov uten klær.

Ha en vifte ved sengen men ikke la den blåse på deg. 

Om du har aircondition eller vifte skal brukes i rene rom. Er det mye støv inne så kan man bli hes og få vondt i halsen/ man kan bli lett forkjølet, så pass på å ha rene rom. Pass også på at du ikke blir kald på huden av vifte og aircondition, dette kan også gjøre deg syk. Å ha det lunket er godt nok. 

Ta deg en kald dusj før sengetid eller oftere ved behov. 

Benytt løstsittende, lette og svalende klær. Bomull eller lin er visst godt å bruke sier mange.

Bruk en våt og kald klut eller håndkle innimellom i ansiktet/hodet/over skuldrene. Kjøl ned pulspunktene: Skyll håndledd og hals i kaldt vann, eller legg en kald klut i pannen.

Ha en plastflaske vann i fryseren så kan du bruke denne i et håndkle/sokk o.l for å kjøle deg ned innimellom, eller drikke av😉

Spis mye is 👏

Spis salat og evt andre kalde matretter. Man MÅ ikke spise varme matretter til alle middager. 

Dropp å sitte i sola, sitt kun i skyggen eller inne. 

Andre tips: Maksimer vifteeffekten: Sett en skål med isbiter eller en frossen flaske foran viften for å spre ekstra kald luft i rommet.Sov smartere: Frys putetrekket før du legger deg. 

Du har mange gode tips, men uthevet er rett og slett feil. 

Du blir ikke syk av AC på huden. Du må ha bakterier eller virus for å bli syk.

Anonymkode: dfd5d...8ab

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Bare å sette varmepumpa i revers, 20 grader året rundt:)

Skrevet

Kjør en tur til Nord Norge...

Anonymkode: ca57e...a4d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Alt det gnålet hver eneste sommer bare fordi temperaturen bikker 30pluss noen få dager i året. 

Du overlevde sommeren i fjor, året før og alle tidligere år. Du overlever nok i år også skal du se. 

Har du ikke lært noe av de foregående årene? 

Anonymkode: af24a...52e

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt det gnålet hver eneste sommer bare fordi temperaturen bikker 30pluss noen få dager i året. 

Du overlevde sommeren i fjor, året før og alle tidligere år. Du overlever nok i år også skal du se. 

Har du ikke lært noe av de foregående årene? 

Anonymkode: af24a...52e

Herregud dette er jo det teiteste jeg har lest. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Herregud dette er jo det teiteste jeg har lest. 

Da kan du ikke ha lest mye... hvis dette er noe av det teiteste. 

Anonymkode: afcf3...0ed

• Liker 6
Skrevet
Bokormsen skrev (31 minutter siden):

Bare å sette varmepumpa i revers, 20 grader året rundt:)

Er ikke sikkert TS har varmepumpe. Men godt forslag. 

• Liker 2
Skrevet

Hva er den sommertemperaturen du trives best i TS? Jeg har en sønn som ikke tåler varmen så godt, han trives best i 15 - 20 grader. Jeg liker meg best når den er 25 - 30, men funker greit med 35 - 40 også. 

Hvordan er helsetilstanden din ellers? Kan du f.eks dra til et badevann så du kan få kjølt deg ned der? Har du mulighet til å reise bort noen dager til kaldere temperaturer? Om du ikke har aircondition eller varmepumpe som nevnt av andre,  så bør du iallefall sørge for å ha vinduer åpne døgnet rundt, og håpe på at det ikke blir helt vindstille. 

Sørg for å drikke masse. Er så lett å bli dehydrert når det er så varmt. 

Ellers så kan det funke med vifter, ja i flertall, det pleier funke helt greit når jeg er sørover iallefall. (Leilighetshotellet har flere vifter tilgjengelig til hver leilighet). Tar gjerne viftene med meg utendørs når jeg soler meg også 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er den sommertemperaturen du trives best i TS? Jeg har en sønn som ikke tåler varmen så godt, han trives best i 15 - 20 grader. Jeg liker meg best når den er 25 - 30, men funker greit med 35 - 40 også. 

Hvordan er helsetilstanden din ellers? Kan du f.eks dra til et badevann så du kan få kjølt deg ned der? Har du mulighet til å reise bort noen dager til kaldere temperaturer? Om du ikke har aircondition eller varmepumpe som nevnt av andre,  så bør du iallefall sørge for å ha vinduer åpne døgnet rundt, og håpe på at det ikke blir helt vindstille. 

Sørg for å drikke masse. Er så lett å bli dehydrert når det er så varmt. 

Ellers så kan det funke med vifter, ja i flertall, det pleier funke helt greit når jeg er sørover iallefall. (Leilighetshotellet har flere vifter tilgjengelig til hver leilighet). Tar gjerne viftene med meg utendørs når jeg soler meg også 😅

Jeg er dessverre ganske husbunden pga sykdommen. Trives i samme temp som sønnen din. Jeg får bare håpe at det går bra og avkjøle meg mest mulig i dusjen.

ts

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er dessverre ganske husbunden pga sykdommen. Trives i samme temp som sønnen din. Jeg får bare håpe at det går bra og avkjøle meg mest mulig i dusjen.

ts

Trist å høre. 

Får håpe for din del at det ikke blir så langvarig da med såpass høye temperaturer. 

Skrevet

Sørg for at huset er kjølig før varmen setter inn, og hold alle vinduer og dører lukket så mye som mulig. På den måten holder det seg kjølig lenge. Åpne dem bare når det er kjøligere ute enn inne igjen.

Tenk litt lenger frem. Sørg for at du har nok mat og drikke hjemme og er forberedt på varmen. Ekstra drikke, ekstra is, mat du liker når det er varmt, men også et barnebasseng til barna eller andre ting du trenger i varmen. Ikke vent til den dagen det blir varmt med å kjøpe det. Tenk litt lenger frem.

Planlegg så få avtaler og aktiviteter som mulig i denne perioden. Flytt avtaler og aktiviteter nå. Sørg for at du har handlet nok dagligvarer, slik at du ikke nødvendigvis trenger å forlate huset. Hvis du virkelig må gå ut, gjør det når det er kjølig ute. Tidlig om morgenen eller sent på kvelden. Prøv å ha så få avtaler som mulig og hold dagene rolige. Så lite anstrengelse som mulig.

Når du går ut, sørg for at du har med deg nok vann, samt noe søtt og noe salt. Husk at været kan endre seg plutselig. Vær forberedt.

Husk at mange ting du gjør for å kjøle deg ned faktisk forårsaker varme. Når du drikker noe iskaldt, sørger kroppen din for at du går tilbake til riktig temperatur. Med te trenger ikke kroppen å gjøre det. Kjøleskapet og viften kjøler ned, men de genererer også varme. Det er varmepumpen. Osv.

Og aller viktigst!
Har du noen gang hørt om klimaendringer? Vi har alle en rolle i det. Og selv om vår innflytelse, som hvert enkelt individ, er begrenset, kan vi også gjøre noe. Søk på internett for å se hva du som enkeltperson kan gjøre for å begrense og/eller bekjempe klimaendringer. De fleste klimabesparelser sparer deg også penger direkte. Så det er en vinn-vinn-situasjon. Ønsker du å ha mer innflytelse på dette? Bli da med i organisasjoner som jobber for denne saken. Skriv brev til bedrifter, politikere osv. Doner penger. Støtt kampanjene deres.  https://www.greenpeace.org/norway/tips/klimaendringer/5-tips-til-hva-du-kan-gjore-for-klimaet/

Anonymkode: b51aa...207

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...