Gjest TableLamp Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Jeg har fra barnsben av vært en stor fan av Sunde. Husker jeg på ungdomsskolen gravde frem youtubevideoer av Campingvogna, svigerfars motorsag og Super-SS-Rally-GT. Jeg har alltid syns han har funnet mye gode melodier i tillegg til at tekstene er vittige. Nylig har jeg "gjenoppdaget" han og hørt på endel låter. Jeg har da funnet ut at overraskende mye er bare covere av andre. Tekstene er vel originale, men melodiene er lånt. Jaktprat er egentlig bare en talking blues: Grønn og Liten er City of New Orleans. Jeg er min egen bestefar er også en oversettelse. Mye er heldigvis originalt, men ble litt skuffet av å se at flere av melodiene jeg mest likte er covers.
Daria Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli Det var ganske vanlig på 60- og 70-tallet, at det ble laget norskspråklige versjoner av internasjonale slagere. Vazelina har jo gjort det mye, Stein Ingebrigtsen likeså - Lillebjørn Nilsens Barn av regnbuen er opprinnelig Pete Seeger. Min favoritt av Sunde på det området er for øvrig Her, der og stikkelsbær - svært fritt etter Beatles...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå