Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som har vært gift i 20 år eller mer. 

Hvordan har dere gjort det med tanke på arv fra foreldrene deres? Har dere i praksis splittet på dette, dvs. den enkeltes arv er den enkeltes formue, men at dere i praksis deler på dette med hus og daglig økonomi? Eller har dere arven som særeie hver for dere? 

Anonymkode: 7475c...79a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min arvet en del penger da moren døde. Gikk rett til oppussing. Og da vi skilte oss 1 år senere, ble arvens verdi holdt utenfor oppgjøret. Dvs oppgjøret ble skjevdelt. Vi var gift i nesten 30 år. 

Anonymkode: 35f53...b32

AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare mannen som arver. 

Alt går til oss. Skulle vi skilles så vet han ar jeg aldri hadde tatt mer enn egen del. 

Han har fått tilbudet om ar huset blir i hans navn, men han vil det skal stå på begge. 

Anonymkode: 5d11f...c8b

AnonymBruker
Skrevet

Her har det gått i hus og hjem. Har skrevet at alt vi eier er 50/50. Over årene har vi vel arvet ca 200 tusen hver. Det vil ikke bli noe skjevdeling i tilfelle skillsmisse, men har vært gift i mange år da. Mitt standpunkt var at dersom det ikke går i felleskapet, skal det heller ikke brukes i boligen. Boligen skal være 50/ 50. 

Anonymkode: 5ed74...535

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skilte meg da vi hadde vært gift i 20 år. Jeg hadde fått forskudd på arv som var gått inn i vår felles økonomi. Jeg tok med meg arven ut av ekteskapet. 

Mannen får sin arv fra sine foreldre etter at vi ble skilt, så det er ingen grunn til at jeg skal dele min arv med ham. 

Anonymkode: 1d794...70b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skilte meg da vi hadde vært gift i 20 år. Jeg hadde fått forskudd på arv som var gått inn i vår felles økonomi. Jeg tok med meg arven ut av ekteskapet. 

Mannen får sin arv fra sine foreldre etter at vi ble skilt, så det er ingen grunn til at jeg skal dele min arv med ham. 

Anonymkode: 1d794...70b

Flaks for deg at mannen var raus i oppgjøret.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi deler alt selvsagt.

Anonymkode: 86c34...c55

AnonymBruker
Skrevet

Det blir hver for oss når den dagen kommer. Hva ektefellen min velger å bruke pengene sine på legger ikke jeg meg opp i. Nå skal det sies at vi føler vi sitter godt i det allerede, og det hver av oss (trolig) arver vil ikke endre livene våre på noen måte.

Jeg ville følt det ubekvemt å foreslå at ektefellen min sin arv skulle gå til noe felles, og det går andre veien også.

Anonymkode: 62cf8...c4e

• Liker 2
Skrevet

Mye av det vi arvet vil gå til barna. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss veldig ung. Så alt er 50/50. Vi har bygd opp alt sammen. Min mor sitter i uskifte. Så arv har jeg ikke fått enda. Mannen har fått forskudd på arv. Jeg har ingen intensjon på at jeg vil ha noe av det. Så hvis det skjer noe her så skal han få de pengene. Men hus. Firmaet og slik deles 50/50. Lever min mor en del år til så har jeg ikke behov på arven. Våre barn kan heller få den. 

Anonymkode: f0673...04b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har aldri hatt felles økonomi. Arven ble ikke delt. Vi har hver vår bankkonto, med hver vår "formue". Bortsett fra at jeg kan se hva kona betaler i skatt på skattemeldingen hvert år, så har jeg ingen detaljert innsikt i hva slags verdier hun sitter på.

Det eneste vi har felles er et felles kredittkort hvor alt av dagligdagse regninger og innkjøp går til. Det kortet betales ned 50/50.

Anonymkode: 44f2c...cb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har aldri hatt felles økonomi. Arven ble ikke delt. Vi har hver vår bankkonto, med hver vår "formue". Bortsett fra at jeg kan se hva kona betaler i skatt på skattemeldingen hvert år, så har jeg ingen detaljert innsikt i hva slags verdier hun sitter på.

Det eneste vi har felles er et felles kredittkort hvor alt av dagligdagse regninger og innkjøp går til. Det kortet betales ned 50/50.

Anonymkode: 44f2c...cb6

Fornuftig ordning. Omtrent lik vår. Aldri den minste konflikt rundt økonomi og enkelt om alt skulle gå rett vest 

Arv beholdes som egen formue.

Anonymkode: ea631...a06

Skrevet

Arv brukes på familien, men er å betegne som et rentefritt lån.

Ved skilsmisse får man ut den summen man arvet, justert for KPI.

Så deles resten likt etterpå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fornuftig ordning. Omtrent lik vår. Aldri den minste konflikt rundt økonomi og enkelt om alt skulle gå rett vest 

Arv beholdes som egen formue.

Anonymkode: ea631...a06

Slik vi har det å. Men full åpenhet om hvor mye jeg har av penger. Men det fester seg ikke til han. Jeg har ikke peiling på han. Vet han har noen sparekonto men vet ikke hva det er inn på den. En felles konto der regninger betales. Betaler inn likt der siden vi tjener det samme. Han har kredittkort som jeg bruker. Men av hus, bil og firma er 50/50. 

Anonymkode: f0673...04b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Til dere som har vært gift i 20 år eller mer. 

Hvordan har dere gjort det med tanke på arv fra foreldrene deres? Har dere i praksis splittet på dette, dvs. den enkeltes arv er den enkeltes formue, men at dere i praksis deler på dette med hus og daglig økonomi? Eller har dere arven som særeie hver for dere? 

Anonymkode: 7475c...79a

Gått inn i felles men avtale om skjevdeling ved brudd. 

Anonymkode: 57ce1...d6e

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært gift i 45 år, har felleseie, men separat økonomi. Svigermor døde i fjor. Jeg vet ikke hvor mye mannen arvet, utover at det står noen esker og opptar plass på lofter. Barna har alle fått et større beløp. Mine foreldre lever fortsatt, men når dagen kommer, går verdiene til meg. 

Hvis vi skilles, blir verdiene delt dersom mannen ikke klarer å dokumentere hva som er arv.

Anonymkode: 86f65...9e3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forvalter det siden jeg arvet. Men er er strengt tatt en buffer jeg forvalter

Anonymkode: bd5de...20c

Skrevet
LeonoraDorothea skrev (2 timer siden):

Arv brukes på familien, men er å betegne som et rentefritt lån.

Ved skilsmisse får man ut den summen man arvet, justert for KPI.

Så deles resten likt etterpå.

Hva tror du skjer om en er utro og den andre har lyst til å lage litt faenskap?

Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Hva tror du skjer om en er utro og den andre har lyst til å lage litt faenskap?

Ingenting, for vi har skrevet kontrakt på det💁🏻‍♀️

Skrevet
LeonoraDorothea skrev (5 minutter siden):

Ingenting, for vi har skrevet kontrakt på det💁🏻‍♀️

Tinglyst som ektepakt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...