Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har hatt epidural selv, men å føde uten å merke det høres veldig rart ut. 
Nå har jeg ikke født vaginalt, men jeg trudde helt ærlig at det kjennes godt når babyen kommer ut. Jeg har vært tilstede ved 2 fødsler og de mammaene ga tydelige tegn på vondt når hodet skulle ut. Her har denne damen sovet seg igjennom hele fødselen.

Er jo nesten så man ikke trur det man leser, men ingen andre i rommet merket noe heller.

Skjønner ikke hva feil jeg gjør som ikke får link til å virke. Står om dette på Sol.no iallfall 

Endret av Eva-Lena
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste artikkelen. Har selv født uten noe som helst smerte pga epidural. Kjente absolutt ingenting.

Anonymkode: a957c...831

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg leste artikkelen. Har selv født uten noe som helst smerte pga epidural. Kjente absolutt ingenting.

Da var du heldig 😊 Selv med epidural så var det ikke smertefritt med rier engang for min del.

• Liker 2
Skrevet
Eva-Lena skrev (6 minutter siden):

Da var du heldig 😊 Selv med epidural så var det ikke smertefritt med rier engang for min del.

Hva skjer om man må ha keisersnitt da? Om den ikke funker max? 😬

Anonymkode: a248d...be7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ble narkose begge gangene for meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er forberedt på at KS gjør ulidelig vondt, men man kan jo ikke stikke av med åpen buk😅

Anonymkode: 6968d...b9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er forberedt på at KS gjør ulidelig vondt, men man kan jo ikke stikke av med åpen buk😅

Du vil kjenne det i ettertid ja. Jeg hadde vondt i ca 2 uker, det gikk gradvis over. Vondt å le, hoste - generelt vondt å bruke magemusklene. De første dagene var som du skriver ulidelig. Husker klart som blekk første gangen jeg måtte gå etter KS, herregud så vondt. 

Uansett så var det verdt hvert eneste sekund, premien var velskapte barn🥰

Skrevet

Dette var sikkert i usa. Dem kjører heftigere epidural der. Hun var vel trøtt da og sovnet og kroppen kjørte sitt eget løp. 

Anonymkode: e8086...36d

• Liker 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (17 minutter siden):

Du vil kjenne det i ettertid ja. Jeg hadde vondt i ca 2 uker, det gikk gradvis over. Vondt å le, hoste - generelt vondt å bruke magemusklene. De første dagene var som du skriver ulidelig. Husker klart som blekk første gangen jeg måtte gå etter KS, herregud så vondt. 

Uansett så var det verdt hvert eneste sekund, premien var velskapte barn🥰

Er smerten under selve KSet jeg gruer meg mest til, men er forberedt på at ukene etter blir ille de også😅 Tenker å ta noe veldig sterkt noe rett etter. Er veldig viktig for meg å komme meg opp denne gangen. Ble invalid i 6 dager etter vaginalfødsel, denne gangen vil jeg opp🙈

Men du har rett. Premien er fin🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er smerten under selve KSet jeg gruer meg mest til, men er forberedt på at ukene etter blir ille de også😅 Tenker å ta noe veldig sterkt noe rett etter. Er veldig viktig for meg å komme meg opp denne gangen. Ble invalid i 6 dager etter vaginalfødsel, denne gangen vil jeg opp🙈

Det er ikke smerter under KS. Du kan kjenne trykk og at magen rører seg, men det er bare en rar følelse. Kjenner du smerter må du si ifra med engang for da er du ikke bedøvd nok.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har født flere barn uten vondt så jeg ser den (selvsagt ingen smertelindring). Jeg var overrasket hver gang når jeg kjente at hodet kom ut, men det var veldig kult da. Hadde også styrtfødsler, så de rundt har vært like overrasket da ingen har skjønt noe før baby faktisk var ute. 

Anonymkode: 816d6...268

Skrevet
Eva-Lena skrev (8 minutter siden):

Det er ikke smerter under KS. Du kan kjenne trykk og at magen rører seg, men det er bare en rar følelse. Kjenner du smerter må du si ifra med engang for da er du ikke bedøvd nok.

Jeg opplevde at bedøvelsen svikter under keisersnitt, og tok tid før jeg ble trodd. «Er det faktisk vondt, eller er du bare redd» ble sagt minst to ganger før anestesilegen beordret legen til å stoppe.

Fikk en cocktail av et eller annet som tok smertene slik at de fikk fullført. Alt gikk bra, men ble liggende 7 timer på oppvåkning pga det. 

Anonymkode: 0452e...d97

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan visste du når du skulle presse? Jeg kjente heller ingen smerter med epidural. Inntil pressriene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det skal da ikke være smertefullt ved et operativt inngrep

Skrevet
Eva-Lena skrev (31 minutter siden):

Maleficenta skrev (18 minutter siden):

Det skal da ikke være smertefullt ved et operativt inngrep

Ut ifra det jeg har hørt så er det ganske vondt når de åpner, spesielt livmoren. Har hørt mange historier fra KS så har bevisst ikke søkt det opp. Gikk egentlig ut i fra det måtte være ganske vondt siden legene spør igjen og igjen om jeg virkelig vil ha KS i stedet for fødsel.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg opplevde at bedøvelsen svikter under keisersnitt, og tok tid før jeg ble trodd. «Er det faktisk vondt, eller er du bare redd» ble sagt minst to ganger før anestesilegen beordret legen til å stoppe.

Fikk en cocktail av et eller annet som tok smertene slik at de fikk fullført. Alt gikk bra, men ble liggende 7 timer på oppvåkning pga det. 

Det er vel dette jeg tenker er greia. Man er litt bedøvd for å ta det verste, men de fjerner ikke alt av smerter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ut ifra det jeg har hørt så er det ganske vondt når de åpner, spesielt livmoren. Har hørt mange historier fra KS så har bevisst ikke søkt det opp. Gikk egentlig ut i fra det måtte være ganske vondt siden legene spør igjen og igjen om jeg virkelig vil ha KS i stedet for fødsel.

Det er vel dette jeg tenker er greia. Man er litt bedøvd for å ta det verste, men de fjerner ikke alt av smerter.

Meg som opplevde svikt i bedøvelse. De valgte å «gjenbruke» epiduralen jeg allerede hadde fått. Så om de foreslår det; be om spinal i stedet/ i tillegg. Man skal ikke ha smerter! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De skal absolutt fjerne ALT av smerter. Det er viktig at du forstår. Kjenner du noe er det GALT!

Anonymkode: a95b1...df9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan tenke meg du kjente det, huff helt forferdelig at det kan skje. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ett keisersnitt skal være smertefritt hele veien. Det er smerter etterpå, men det går jo også over etter hvert. 

Jeg har aldri hørt at noen rundt meg si at KS var vondt under inngrepet. 

Jeg kan tenke meg at legene spør om du er sikker på KS fordi det er ett stort inngrep. En vaginal fødsel er bra for både mor og barn. Ett KS er brutalt i forhold. Jeg har lagt merke til at flere venninner som har født vaginalt hadde mindre smerter enn om det var KS. 

KS er ikke noe å grue seg til 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den epiduralen man får som standard ved fødsel i Norge er ikke den man blir "lam" av. Jeg har født 3 ganger, første gang med epidural, og den fødselen var den absolutt vondeste av alle. Ved hastekeisersnitt i Norge får man ofte narkose. Man kan i alle fall ikke få keisersnitt uten annen bedøvelse enn den "vanlige" epiduralen - jeg kjente i alle fall absolutt alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...