Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nien som har klaget på helsevesenet? Gadde det noe for seg? Fikk du mer hjelp etterpå?

Jeg ble henvist til behandler for en spesifikk diagnose, og i henvisningen står det at lege skal ha beskjed dersom man ikke kommer noen vei. Dette er et utprøvende tiltak som skal prøves før man går videre. Denne utprøvingen foregikk over 8 mnd, men burde i utgangspunktet vært avsluttet etter 3 mnd. Nå ligger jeg langt bak i køen fordi det har gått så lang tid. Først på siste time skjønte jeg at hun ganske sikkert ikke har lest henvisning og behandlet meg for noe annet lignende.

Anonymkode: c2071...58c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du SPURT eller SNAKKET med behandleren din om dette da? Hva sier hun eller han om din progresjon 

Jeg forstår godt at helsevesenet strever hvis vi pasienter kan fraskrive oss alt ansvar for vår egen behandling og heller klage til fastlege eller statsforvalter etterpå.

Anonymkode: 6bc4b...ec4

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff da, dessverre er det ganske mye jobb å være sin egen koordinator. Men du er den personen som er mest interessert i din helse, så du må være mer frempå. Ta gode notater, og følge opp og mase. Det er fort gjort å bli glemt i pasient-havet.

Du må veldig gjerne klage. Det er nyttig (i lengden, og for andre), men det kommer nok ikke til å hjelpe deg på noen måte. Jo flere registrerte klager jo tydeligere må ting endres, dessverre er det sånn "plante trær for at barnabarna dine skal ha en skog"-greie.

Kan vært verdt å si at du må ordlegge deg riktig, ellers kan det potensielt straffe deg (du kan bli loggført som en vanskelig pasient). Vær saklig og vis til dokumentasjon.

Anonymkode: abbfd...7c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du SPURT eller SNAKKET med behandleren din om dette da? Hva sier hun eller han om din progresjon 

Jeg forstår godt at helsevesenet strever hvis vi pasienter kan fraskrive oss alt ansvar for vår egen behandling og heller klage til fastlege eller statsforvalter etterpå.

Jeg fulgte jo bare opp behandlingen i god tro om at hen visste hvorfor jeg var der. Det var jo ikke flr jeg var tilbake hos lege at jeg fikk vite at dette har gått alt for lang tid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fulgte jo bare opp behandlingen i god tro om at hen visste hvorfor jeg var der. Det var jo ikke flr jeg var tilbake hos lege at jeg fikk vite at dette har gått alt for lang tid.

Så du tror fastlegen som har henvist vet bedre enn spesialisten du er hos? Uten at han heller har snakket med behandleren?

Du må spørre. Det er din helse det er snakk om

AnonymBruker
Skrevet

Er det en diagnose det er sikkert at du har, eller er det en sånn «vi tror det er dette, men det kan også være x, y, z»? Hvem har sagt det skal ta tre mnd? Henvisende lege får epikrise, det er ikke normalt å sende noe annet enn det. Men jeg tenker man har et ansvar som pasient også, man må spørre hvis noe er uklart, spørre hvorfor noe skal virke, spørre hvor lenge det er forventet å forsøke noe før man ser effekt. Klage kan du alltids, men det hjelper deg jo ingenting. 

Anonymkode: b38e0...4bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Henvisende lege er spesialist. Ble henvist til behandler uten legeutdannelse. Spesialist ville ha tilbakemelding fra behandler dersom ikke behandling hjalp. Operasjon neste, denne kunne jeg fått tidligere dersom ikke behandler hadde dratt ut tiden dobbelt så lenge som er vanlig for denne type diagnoser.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Henvisende lege er spesialist. Ble henvist til behandler uten legeutdannelse. Spesialist ville ha tilbakemelding fra behandler dersom ikke behandling hjalp. Operasjon neste, denne kunne jeg fått tidligere dersom ikke behandler hadde dratt ut tiden dobbelt så lenge som er vanlig for denne type diagnoser.

Men hvis du vet dette, så burde du vel selv tatt tak i situasjonen tidligere? "Dette fungerer ikke, henvis meg til operasjon". Hvordan skal vedkommende kunne vite at behandlingen ikke hjelper hvis du ikke sier noe?

Anonymkode: be156...e4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hvis du vet dette, så burde du vel selv tatt tak i situasjonen tidligere? "Dette fungerer ikke, henvis meg til operasjon". Hvordan skal vedkommende kunne vite at behandlingen ikke hjelper hvis du ikke sier noe?

Men det sa jeg jo på hver time, at jeg ikke følte det hjalp. Never mind. Jeg skal ta det opp når jeg har innkalling til operasjon rett over sommeren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...