Gå til innhold

Hvilken psykolog for denne krisen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Burde jeg velge en kvinnelig psykolog? Mannlig? En i 30 årene eller starten av 60 årene?

Jeg er i midtlivskrise (rundt 43 år). Utsatt for vold av mannen. Rast ned til 45 kg (166 cm høy). 

Skal finne en passende psykolog, det er dyrt og jeg er redd for å velge en som ikke "gir" meg noe.

Anonymkode: 578c8...e58

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjemi kan ikke bestilles. Du må rett og slett møte for å se om den er der.

Jeg hadde ei kvinnelig jeg ikke trivdes hos, ei annen jeg blomstret hos. 

Anonymkode: 2609a...6bf

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke verken kjønn eller alder er avgjørende, selv om jeg er litt skeptisk til de helt nyutdannede.

Velg en som har erfaring med vold i nære relasjoner. Det er en del spesielle mekanismer involvert der.

Anonymkode: b91b2...565

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I dette tilfellet ville jeg valgt en erfaren psykolog.

Anonymkode: 88492...e63

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I dette tilfellet ville jeg valgt en erfaren psykolog.

Anonymkode: 88492...e63

TS: Jeg tenker også helst det. Jeg får de første timer dekket av forsikring, men så skal jeg over til å betale selv og ønsker å beholde samme behandler. Forsikringen kan nesten utelukkende tilby unge damer. 

AnonymBruker
Skrevet

Alt helsepersonell jeg har snakket med i forbindelse med psykiske kriser har vært flinke på sin måte.

De fleste (psykiater, lege, sykepleiere) var damer på over 40, men den unge, mannlige turnuslegen var også utrolig dyktig. De fleste som jobber med mennesker på denne måten er flinke folk.

Har faktisk aldri vært hos psykolog, men noen av dem driver jo med litt rare ting, så hvis du går for psykolog ville jeg sjekket hva de har spesialisert seg i (og om det faktisk er noe som har noe for seg) før jeg bestilte time.

Anonymkode: e5f31...99e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte jeg fikk mye mer hjelp hos en mannlig psykolog rundt 40 år, enn kvinnelig i slutten av 50 årene. Jeg følte hun bagatelliserte min opplevelse av psykisk vold fra eksen min, for det var jo slutt så da trengte jeg ikke tenke mer på det. Den mannlige psykologen derimot var veldig tydelig på at jeg aldri mer skulle finne meg i å bli behandlet slik igjen, og hjalp meg mye med å se faresignaler og sette grenser for meg selv. 

Anonymkode: 37461...4b0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg følte på mange måter at jeg (40+) hadde mer utbytte av timene og følte meg mer sett og forstått av min unge, mannlige psykolog med et par års erfaring enn den erfarne kvinnelige på min egen alder, det er så mye som spiller inn og ikke er så lett å vite på forhånd. (For ordens skyld hadde jeg gode timer med henne også, men kjemien med ham var bedre). Generelt er min erfaring med helsepersonell at alder og kjønn har lite å si.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke kjønn og alder som avgjør om psykologen er god. Det er kompetanse. 

Anonymkode: 76853...6d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke så enkelt å finne rett behandler ut fra kjønn og alder. 

Jeg har gått til behandling etter voldtekt. Første var kvinne rundt 50,der var det ikke kjemi, og hun gikk langt i victimblaming, så det ble veldig ubehagelig. (Og meget uprofesjonelt føler jeg) Fikk deretter en mann rundt 40. Der var kjemien mye bedre, han e tydelig på at dette ikke var min feil, og hjelper meg til å få tilbake trygghet og selvverd. Ikke gått til han så lenge enda, men håper han kan hjelpe meg å bli trygg igjen. 

Anonymkode: 330a1...94b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet tenker jeg en kvinne som er litt eldre enn deg. Hold deg unna damer/menn som nærmer seg pensjonsalder-de er drittlei.

Personlig kommer jeg ikke så godt overens med voksne damer. Likevel; min nye fastlege er ca min alder, og hun er topp. 

Min psykiater var mann og super, men vi holdt jo mest på med medisiner og ikke så mye følerier.

Hvis du kommer godt overens med damer, gå for ei litt over din alder.

Anonymkode: b2657...71c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke kjønn og alder som avgjør om psykologen er god. Det er kompetanse. 

TS: Det er sant, og jeg vet jo at kompetanse ikke er alder og kjønnsbetinget. Tror at om behandleren har vært gjennom det aldersspennet som jeg er i nå, vil være en fordel. En ekstra dimensjon som en på 26 år ikke har

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I utgangspunktet tenker jeg en kvinne som er litt eldre enn deg. Hold deg unna damer/menn som nærmer seg pensjonsalder-de er drittlei.

Personlig kommer jeg ikke så godt overens med voksne damer. Likevel; min nye fastlege er ca min alder, og hun er topp. 

Min psykiater var mann og super, men vi holdt jo mest på med medisiner og ikke så mye følerier.

Hvis du kommer godt overens med damer, gå for ei litt over din alder.

Anonymkode: b2657...71c

TS:  Om du var meg, ville du valgt ei på 38 år eller 62 år, om kompetanseprofilen mer eller mindre var den samme?
Finner ingen i 40- eller 50-årene.
Takker

AnonymBruker
Skrevet

Du kunne ringt nærmeste krisesenter og spurt om de har tips til psykologer som er gode på det feltet.

Anonymkode: 39ec8...092

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kunne ringt nærmeste krisesenter og spurt om de har tips til psykologer som er gode på det feltet.

Anonymkode: 39ec8...092

TS: veldig bra tips! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det så galt som du skriver,er det mulighet for å få hjelp på dagen.

Da får du hjelp av 3-4 stykker første timen,så kan du gjøre deg kjent og plukke ut dem du trives best med etter hvert .

Frikort dekkes kjapt så dyrt er det ikke. 

Mulig det er din partner som trenger hjelp og ikke du.

Anonymkode: 6ff94...9a9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS: Det er sant, og jeg vet jo at kompetanse ikke er alder og kjønnsbetinget. Tror at om behandleren har vært gjennom det aldersspennet som jeg er i nå, vil være en fordel. En ekstra dimensjon som en på 26 år ikke har

Jeg tror at den ideen mange pasienter har om at vi må snakke med noen som kan forstå oss 100%, vi må få forklart oss 100%, for å kunne få god hjelp er ganske feil. Det er ikke nødvendig og vi er mye mindre spesielle enn vi tror. Den på 26 lærer bort nøyaktig det samme som den på 50+. Så kan man sitte etterpå og si at det var jammen flaks jeg kom til en moden dame som har vært gjennom noe av det samme som meg, men faktisk hadde det ikke noe utslag på verken behandling eller utfall.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror at den ideen mange pasienter har om at vi må snakke med noen som kan forstå oss 100%, vi må få forklart oss 100%, for å kunne få god hjelp er ganske feil. Det er ikke nødvendig og vi er mye mindre spesielle enn vi tror. Den på 26 lærer bort nøyaktig det samme som den på 50+. Så kan man sitte etterpå og si at det var jammen flaks jeg kom til en moden dame som har vært gjennom noe av det samme som meg, men faktisk hadde det ikke noe utslag på verken behandling eller utfall.

TS: Godt poeng…!

AnonymBruker
Skrevet

Det beste hadde vært om psykologen hadde opplevd det samme som deg, - da hadde den virkelig forstått.

Likevel er det tvilsomt, så jeg ville nok ha gått for den yngste av de du nevner. De har fått den siste og oppdaterte utdannelsen, og vet kanskje bedre hvordan møte folk i kriser.

Forøvrig et godt tips å høre med krisesenteret ang. noen de kan anbefale. Noen er sikkert bedre på akkurat det du har opplevd enn andre. Psykologer jobber innenfor så mye.

Anonymkode: 46039...c96

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei. Det var akkurat det som var poenget mitt. Psykologi er et kompetanseområde. De bruker teknikker og verktøy i timene. De baserer seg ikke på egne følelser og opplevelser. 

Så kan man selvsagt mene at en eldre psykolog har mer erfaring enn en yngre, men det er ikke sånn at psykologen må ha opplevelser tilsvarende dine for å fikse deg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...