Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vpn som er billig/gratis og som jeg kan bruke på mobiltelefonen og nettbrettet? Har gratis VPN i Firefox på dataen, men finner ikke vpn i Firefox på mobiltelefonen.

Har hatt Proton vpn i en måned for €1, men det tilbudet gjaldt bare i en måned.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ExpressVPN. Det er ikke gratis. Den er faktisk ikke god nok på dns på tv, som er grunnen til at jeg har den. 

Anonymkode: cbb0c...8e6

Skrevet

En VPN-tilbyder som gir deg gratis tilgang utover en prøveperiode, er det ingen som helst grunn til å stole på. Det koster å drive det og de er nødt til å tjene penger på deg på en eller annen måte.

• Nyttig 1
Skrevet

https://itavisen.no/vpn/

Jeg har brukt VPN i flere år enn jeg kan huske, og de siste 8-10 årene har jeg brukt NordVPN. Mine enheter, bortsett fra AppleTV-ene, kjøres via VPN 100 % av tiden enten jeg er hjemme eller ute og reiser. Er godt fornøyd, aldri noe problem. Eneste jeg har å "klage" på er at NRK de siste årene har klart å blokkere for bruk av VPN mot deres servere. Vet ikke om dette er tilfelle for alle tilbydere.

Vær også obs på at nordVPN – og sikkert de andre tilsvarende tjenestene – er litt sleipe når abonnementet er i ferd med å løpe ut. En får typisk en svært god deal for å tegner en 2-3 års avtale. Hvis en da har kredittkortnummeret sitt registrert hos dem og IKKE har slått av automatisk fornyelse av abonnementet, så videreføres det til ordinært årspris – som slett ikke er billig.

Derfor må en slå av automatisk fornying av abo, og dermed får en "et tilbud det er vanskelig å si nei til" når abonnementet en dag  utløper.

Anonymkode: ea384...92a

Skrevet

Kan jo være greit å oppgi hva du skal bruke VPN til :)

Jeg bruker Apple sin funksjon for å skjule IP adressen min i det daglige. Så bruker jeg Proton sin dersom jeg har behov for å styre hvor trafikken går ut på internett fra. Og er det for å kommunisere mellom flere enheter på tvers av internett så bruker jeg tailscale.

Skrevet
skeiv-ostepop skrev (2 timer siden):

Kan jo være greit å oppgi hva du skal bruke VPN til :)

Jeg bruker Apple sin funksjon for å skjule IP adressen min i det daglige. Så bruker jeg Proton sin dersom jeg har behov for å styre hvor trafikken går ut på internett fra. Og er det for å kommunisere mellom flere enheter på tvers av internett så bruker jeg tailscale.

Tilgang til innhold som i utgangspunktet bare er tilgjengelig i et bestemt land.

Ble Surfshark 7 dager 

AnonymBruker
Skrevet
Run skrev (På 13.7.2026 den 7.58):

Vpn som er billig/gratis og som jeg kan bruke på mobiltelefonen og nettbrettet? Har gratis VPN i Firefox på dataen, men finner ikke vpn i Firefox på mobiltelefonen.

Har hatt Proton vpn i en måned for €1, men det tilbudet gjaldt bare i en måned.

Ville ikke tatt noe lokalisert i Norge. Det som er viktig er troverdigheten opp mot vilje til å følge regler og lovverk, noe en mangler evne opp mot i Norge.

Er derfor jeg mener Amerikanske løsninger nesten alltid bedre enn lokale løsninger, selv om enkelte professorer fra Iran og Russland (som det er en del av i universitetene) mener det motsatte.

Amerikaneske IT løsninger, i form av VPN, er mer troverdig fordi lov-avdelingen tilknyttet dette er mer troverdig - og mindre korrupt.👍

Anonymkode: 16d8a...7fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville ikke tatt noe lokalisert i Norge. Det som er viktig er troverdigheten opp mot vilje til å følge regler og lovverk, noe en mangler evne opp mot i Norge.

Er derfor jeg mener Amerikanske løsninger nesten alltid bedre enn lokale løsninger, selv om enkelte professorer fra Iran og Russland (som det er en del av i universitetene) mener det motsatte.

Amerikaneske IT løsninger, i form av VPN, er mer troverdig fordi lov-avdelingen tilknyttet dette er mer troverdig - og mindre korrupt.👍

Jeg vet ikke hvor du har dette fra men jeg har motsatt oppfattelse og erfaring. Jeg opplever at amerikanske selskaper har mindre beskyttelse nå enn noen gang mot myndighetene og ønske om innsikt i persondata og loggdata. Jeg prøver i den grad det er mulig å finne alternativer til selskaper i USA, spesielt tjenester som er driftet fra USA.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor du har dette fra men jeg har motsatt oppfattelse og erfaring. Jeg opplever at amerikanske selskaper har mindre beskyttelse nå enn noen gang mot myndighetene og ønske om innsikt i persondata og loggdata. Jeg prøver i den grad det er mulig å finne alternativer til selskaper i USA, spesielt tjenester som er driftet fra USA.

NordVPN holder til i Panama og fungerer godt

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (4 minutter siden):

Tenker det er positivt at myndighetene får innsikt, at det ikke blir sånn anarki samfunn som vi har i Norge - det lovløse samfunnet. De som jobber med dette i Norge gir potensielt blaffen i lovverk, vet ikke de regler og lover som gjelder - hva skal en liksom med VPN når en har gi blaffen i regel kultur innen enkelte steder i IT. Om en ikke, av natur, gir blaffen i regler og tenker "naah uhjemlet... vi kan gjøre det sånn her, folk er sikkert enig" (mens loven er det motsatte) så er det ingen normale mennesker som vil kjører slikt.

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (8 minutter siden):

Tenker det er positivt at myndighetene får innsikt, at det ikke blir sånn anarki samfunn som vi har i Norge - det lovløse samfunnet. De som jobber med dette i Norge gir potensielt blaffen i lovverk, vet ikke de regler og lover som gjelder - hva skal en liksom med VPN når en har gi blaffen i regel kultur innen enkelte steder i IT. Om en , av natur, gir blaffen i regler og tenker "naah uhjemlet... vi kan gjøre det sånn her, folk er sikkert enig" (mens loven er det motsatte) så er det ingen normale mennesker som vil kjører slikt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker det er positivt at myndighetene får innsikt, at det ikke blir sånn anarki samfunn som vi har i Norge - det lovløse samfunnet. De som jobber med dette i Norge gir potensielt blaffen i lovverk, vet ikke de regler og lover som gjelder - hva skal en liksom med VPN når en har gi blaffen i regel kultur innen enkelte steder i IT. Om en ikke, av natur, gir blaffen i regler og tenker "naah uhjemlet... vi kan gjøre det sånn her, folk er sikkert enig" (mens loven er det motsatte) så er det ingen normale mennesker som vil kjører slikt.

Tja. Så lenge man har tillit til myndighetene så fungerer det jo. Men nå man og ser at det er kort vei fra tillit og trygghet til forfølgelse og lekkasje så bør man tenke seg godt om. Noe du og egentlig poengterer med innlegget ditt, uten at du egentlig er klar over det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (2 timer siden):

Tja. Så lenge man har tillit til myndighetene så fungerer det jo. Men nå man og ser at det er kort vei fra tillit og trygghet til forfølgelse og lekkasje så bør man tenke seg godt om. Noe du og egentlig poengterer med innlegget ditt, uten at du egentlig er klar over det.

Valgt proton vpn (100 kr i måneden) - vet det er samme som Amerikanere opp mot regelverk nesten, non-illegal policy, men Sveits er jo A4 i lovverk så burde gå greit.👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Valgt proton vpn (100 kr i måneden) - vet det er samme som Amerikanere opp mot regelverk nesten, non-illegal policy, men Sveits er jo A4 i lovverk så burde gå greit.👍

Jeg bruker Proton VPN selv. De planlegger jo nå for å flytte deler av driften sin til Norge, nettopp av hensyn til personvern.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare til opplysning, med VPN flytter du all informasjonen din over fra ISP og målside til én aktør. Før bruk av VPN har ingen all informasjon på ett sted. Metadata har ved flere anledninger blitt hentet ut allikevel, så den "beskyttelsen" folk skal ha er ofte fiktiv. Og gratis VPN...finansieres ved å selge dine data.

Anonymkode: 7baaf...4b6

• Nyttig 1
Skrevet

Har expressvpn, hatt det i 4-ish år nå, og er veldig fornøyd. Har pro utgaven til 20 dollar i mnd. Bruker det mest til å rippe idrettssendinger. Feks nå som det er fotball vm, laster jeg ned sendingene til landene som spiller kampene, siden de alltid er mer entusiastiske enn "vanlige" kommentarer.

AnonymBruker
Skrevet

Opera nettleser til mobil har dette innbygget.

Anonymkode: 1f663...cb5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Opera nettleser til mobil har dette innbygget.

Anonymkode: 1f663...cb5

Hvor/hvordan? Bruker faktisk Opera 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare til opplysning, med VPN flytter du all informasjonen din over fra ISP og målside til én aktør. Før bruk av VPN har ingen all informasjon på ett sted. Metadata har ved flere anledninger blitt hentet ut allikevel, så den "beskyttelsen" folk skal ha er ofte fiktiv. Og gratis VPN...finansieres ved å selge dine data.

Anonymkode: 7baaf...4b6

Jeg har ikke VPN av personvernshensyn.

Anonymkode: c3010...9cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke VPN av personvernshensyn.

Anonymkode: c3010...9cc

Jeg sørger alltid for å slå av vpn når jeg er ferdig med å se på noe 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...