Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har for det meste lest fysiske bøker på engelsk, men skaffet meg nylig et lesebrett og kjøpte hele hushjelpen serien fra Freida mcFadden på norsk fra ark.no. Har reagert på antall skrivefeil i disse bøkene. Er det mer skrivefeil i digitale bøker? Eller oversatte bøker? Skrivefeil har aldri vært et problem når jeg har lest engelske bøker.

Anonymkode: e8865...9ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser aldri norsk oversatte bøker lengre på grunn av irriterende feil. Jeg leste «vanvittig skyldig» av Liane moriarty. En plass i teksten stod det «hvordan kan du hvite det?» Det var spikeren i kista for min del. Nå leser jeg kun på engelsk. 

Anonymkode: 2b1f5...f44

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt flere skrivefeil i bøker generelt. Jeg leste nylig en (fysisk) bok med mange feil, noe jeg knapt har opplevd gjennom hele oppveksten da jeg leste veldig mye. 

Anonymkode: 4f1b5...562

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

ja, dessverre. KI kan kanskje hjelpe litt med det etterhvert. Forlagene har ikke økt satsene for korrekturarbeid på år og dag, og det man ikke betaler for, får man ikke. Før var det mye bedre gjennomgang av titler.

Anonymkode: 281e6...8af

AnonymBruker
Skrevet

Hennes norske bøker har litt skrivefeil. Jeg mistenker at enten har noen brukt Google til å oversette det hele veldig raskt uten å sjekke det så nøye etterpå. Eller bare oversatt veldig fort, etter at det gikk opp for forlaget hvor populær hun ble.

Anonymkode: 6ab98...7b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det har blitt flere skrivefeil i bøker generelt. Jeg leste nylig en (fysisk) bok med mange feil, noe jeg knapt har opplevd gjennom hele oppveksten da jeg leste veldig mye. 

Anonymkode: 4f1b5...562

Det er min opplevelse også, selv blant store forlag.

Det er utrolig frustrerende med småfeil og doble mellomrom mellom ord. Slike ting burde rettes før utgivelse!

• 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2026 den 19.51):

Freida mcFadden

hun er jo ikke akkurat kvalitet da, så hvorfor forventer du det?

Anonymkode: 3e873...589

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

hun er jo ikke akkurat kvalitet da, så hvorfor forventer du det?

Anonymkode: 3e873...589

Det er jo ikke den engelske forfatterens ansvar at den norske oversetteren gjør hastverksarbeid…..

Anonymkode: a2f2b...911

• Liker 1
Skrevet

Eg las nyleg frå nokon på innsida av den (engelskspråklege) bokbransjen at forlaga no for tida legg så lite pengar i redaktørar og korrekturlesning av forfattarar hyrer frilansarar til redaktørarbeid. Det er ikkje usannsynleg at det går same vegen her på bjerget (jf. KI-illustrerte omslag på barnebøker av renommerte forfattarar).

Norske forlag som omsett engelskspråklege forfattarar konkurrerer dessuten - som du sjølv og fleire i tråden illustrerer - med originalutgåvene av bøkene. Eg veit at det var snakk om bruk av KI når dei heiv seg rundt for å få ut "Heated Rivalry" på norsk, og forfattarar i det sjiktet som gjev ut både tre og fire titlar i året leverer sjeldan prosa på det nivået der den gjennomsnittlege lesar bryr seg storleg om kvaliteten. Da vil det desverre ikkje overraske meg om tidspress trumpar kvalitet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Med relativt inngående kjennskap til bransjen: Det legges mindre flid og innsats i oversettelse av mye skjønnlitteratur i dag enn hva vi gjorde for f.eks. 10 år siden. Da blir resultatene tilsvarende.

Ting skal gå fort, og det skal spares penger. Tidligere satt det normalt én oversetter som oversatte en roman setning for setning, og ga den en norsk språkdrakt – uten oversettelsesprogrammer eller KI. Det var en stolthet i det en gjorde. Been there, done that.

I en mellomperiode var det slik at et oppdrag ble delt mellom to til tre ulike oversettere hvis det var svært aktuelle romaner en ville ha raskt ut på markedet. Ikke en optimal løsning når det det var  litt mer "avanserte" manus: Oversettere har også sitt språk og sin stil, noe som setter sitt preg på det endelige resultatet. Med to eller flere oversettere har det skjedd mer enn én gang at en kan se at flere personer har vært involvert.

I dag gjøres mye av oversettelsene ved svært omfattende bruk av oversettelsesprogrammer eller KI. Resultatet blir mange ganger at små stemninger og nyanser forsvinner, og at f.eks. sosiolekter eller språklige, historiske og kulturelle referanser forsvinner eller rett og slett blir feiltolket. Det relativt underbetalte oversetterens oppgave blir i disse tilfellene redusert til å språkvaske og etter beste evne kvalitetssikre det som spyttes ut.

Anonymkode: 26bae...ff1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Hushjelpen-serien er jo noe av det dårligste som er utgitt siste årene tror jeg. Skrivefeilene var en bagatell.

Endret av Macro
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg blir skrivefeil og andre feil noe som påvirker leseopplevelsen negativt.

Jeg leste en gang en bok jeg sendte i retur, da jeg må ha fått et uferdig eksemplar. Det var så utrolig mye feil at boka ble ødelagt for meg. Setninger hoppet ned på neste linje midt i, og dette var en bok av en kjent forfatter og et stort forlag. 
Jeg talte over hundre feil i boka før jeg ga opp. 
Heldigvis har jeg kun opplevd dette ved ett tilfelle. 

Anonymkode: aa6fb...cce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har merket det. Leser e-bøker på norsk. Fryktelig irriterende!

Anonymkode: 312d1...61f

AnonymBruker
Skrevet

Tragisk at det eneste som skal bety noe nå for tiden er penger og effektivitet. Bidrar ikke akkurat til å øke leselysten hos folk heller.

Anonymkode: 8d5a7...043

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med relativt inngående kjennskap til bransjen: Det legges mindre flid og innsats i oversettelse av mye skjønnlitteratur i dag enn hva vi gjorde for f.eks. 10 år siden. Da blir resultatene tilsvarende.

Ting skal gå fort, og det skal spares penger. Tidligere satt det normalt én oversetter som oversatte en roman setning for setning, og ga den en norsk språkdrakt – uten oversettelsesprogrammer eller KI. Det var en stolthet i det en gjorde. Been there, done that.

I en mellomperiode var det slik at et oppdrag ble delt mellom to til tre ulike oversettere hvis det var svært aktuelle romaner en ville ha raskt ut på markedet. Ikke en optimal løsning når det det var  litt mer "avanserte" manus: Oversettere har også sitt språk og sin stil, noe som setter sitt preg på det endelige resultatet. Med to eller flere oversettere har det skjedd mer enn én gang at en kan se at flere personer har vært involvert.

I dag gjøres mye av oversettelsene ved svært omfattende bruk av oversettelsesprogrammer eller KI. Resultatet blir mange ganger at små stemninger og nyanser forsvinner, og at f.eks. sosiolekter eller språklige, historiske og kulturelle referanser forsvinner eller rett og slett blir feiltolket. Det relativt underbetalte oversetterens oppgave blir i disse tilfellene redusert til å språkvaske og etter beste evne kvalitetssikre det som spyttes ut.

Ser forresten at jeg klarte å snike inn en slagfeil/skrivefeil i innlegget her … Sånn er det. 😁

Men ser at flere reagerer på skrivefeil i bøker. Nå skal det sies at det strengt tatt ikke er oversetterens feil da …

Hvis skjønnlitteratur er skikkelig oversatt er gangen i en slik prosess er at en redaktør gir oppdraget til en oversetter. Han eller hun oversetter manuset, som så går videre til en språkvasker. Språkvaskeren leser den oversatte teksten som fanden leser bibelen, og ser også gjerne etter logiske brister. Dette siste er spesielt aktuelt når en jobber med norske manus, og ikke oversatte. Språkvaskeren kommer med sine endringer og innspill til oversetteren, og når de er enige så går manuset til første korrektur hos en dedikert korrekturleser. Redaktøren leser og godkjenner det endelige manuset, og det klargjøres i f.eks. InDesign. Deretter får alt en siste korrektur der orddeling, linjeflyt etc sjekkes. Så låses manuset før endelig trykking/publisering.

Alt dette koster tid og penger, og det er ingen tvil om at det ofte tas snarveier nå for tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...