Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har fått vite av DPS at de skal utrede meg for blant annet personligetsforstyrrelse. Jeg vet ikke helt hva det betyr eller innebærer. Er ikke bipolar, så det er andre typer. Jeg vet ikke helt hva.

Noen her som har en eller annen form for personlighetsforstyrrelse eller kjenner noen som har (ikke bipolar for det er litt irrelevant) som kan fortelle om hvordan det er? 

Anonymkode: d5a95...6c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er de tre hovedgruppene.

De eksentriske/sære: Paranoid, schizoid og schizotyp.

De dramatiske/emosjonelle: Dyssosial, emosjonelt ustabil (borderline), dramatiserende (histrionisk) og narsissistisk.

De engstelige/kontrollerte: Engstelig (unnvikende), avhengig og tvangspreget.

Bipolar er ikke en  personligetsforstyrrelse, det er en stemmningslidelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Bipolar er ikke en personlighetsforstyrrelse.

Personlighetsforstyrrelse er kort oppsummert av man har en personlighet som har trekk som er uheldig og så uttalt at det blir invalidiserende i forhold til egen fungering og i samspill med andre. Når de utreder for det, utreder de for alle personlighetsforstyrrelser i en test. Det er egentlig bare maaaange spørsmål der du  får opplyst ulike svar og svarer set som passer best for akkurat deg. 

Det du kan vite er at man har en relativt avvikende adferd når man får en slik diagnose, så ikke vær redd for å svare ærlig! Man kan absolutt være litt sprø uten å ha en diagnose i det hele tatt..🤭

Anonymkode: 64801...76f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utredet for personlighetsforstyrrelser og endte opp med en autismediagnose. Hold et åpent sinn.

Anonymkode: 7250c...fca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...