AnonymBruker Skrevet 11. juli #1 Skrevet 11. juli Bor i Oslo- varmt. Kjøpte portabel air con for noen dager siden. 12000 btu, 3500 w, skal kunne kjøle ned et rom på 25-35 kvm. Jeg prøver å kjøle ned 30 kvm, men det skjer lite. Har vinduene lukket og har tettet igjen vinduet som har slangen ute. Merket er Point. Setter air con på 18/19 grader om natten, men blir kjempevarm, sover dårlig, blir svett etc. Innvendig termometer (i skyggen) viser 24 når jeg våkner. Rommet er varmt. Er de generelt lite effektive ellet gjør jeg noe feil? Anonymkode: 807b2...a67 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #2 Skrevet 11. juli Høres ut som du gjør det riktige. Du kjenner at det er kald luft som kommer ut av selve AC-n? Det er sikkert flere moduser på den? Hvis den står på kald så kan du evt. prøve å sette den på tørr, da føles lufta kaldere ut. Jeg har ikke fått tettet skikkelig rundt slangen på min fordi jeg ikke har fått til dette vindustettingsgreiene, men jeg har stilt inn på 17 grader kald. Jeg har mindre stue enn deg, men det funker fint her allikevel. Det er visst noe med at vann samler seg opp hvis du har den på tørr, for da trekker den vel fuktigheten ut av lufta, men det står det sikkert noe om i bruksanvisningen for din AC. Anonymkode: 9165e...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #3 Skrevet 11. juli Er den ren? Har du tatt ut filteret og vasket det, minst 1 gang pr mnd? Er den tom for gass? Anonymkode: e96bf...8e8 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #4 Skrevet 11. juli Så nå den var ny. Bytt den. De skal virke og kjøler godt ned. Anonymkode: e96bf...8e8
AnonymBruker Skrevet 11. juli #5 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bor i Oslo- varmt. Kjøpte portabel air con for noen dager siden. 12000 btu, 3500 w, skal kunne kjøle ned et rom på 25-35 kvm. Jeg prøver å kjøle ned 30 kvm, men det skjer lite. Har vinduene lukket og har tettet igjen vinduet som har slangen ute. Merket er Point. Setter air con på 18/19 grader om natten, men blir kjempevarm, sover dårlig, blir svett etc. Innvendig termometer (i skyggen) viser 24 når jeg våkner. Rommet er varmt. Er de generelt lite effektive ellet gjør jeg noe feil? Anonymkode: 807b2...a67 Har du tatt av plastikken på filteret? Dette ser jeg er gjengående i nye air cons Anonymkode: feba1...26a 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli #7 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er den ren? Har du tatt ut filteret og vasket det, minst 1 gang pr mnd? Er den tom for gass? den er helt ny. Brukt 3 netter ts AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Anonymkode: e96bf...8e8 Anonymkode: 807b2...a67
AnonymBruker Skrevet 11. juli #8 Skrevet 11. juli mommyaka skrev (10 minutter siden): Står den på riktig innstilling? Den står på kjøling(cool). Alternativene er cool, fan og dry ( luiftavfukter). Anonymkode: 807b2...a67
AnonymBruker Skrevet 11. juli #9 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den står på kjøling(cool). Alternativene er cool, fan og dry ( luiftavfukter). Anonymkode: 807b2...a67 Nevnte det over her, men prøv "dry". Bare sjekk om dette med vann som da samler seg ett eller annet sted, i en beholder eller noe sånt. Der jeg bodde før hadde vi AC på veggen og for å få det kald nok der så satte jeg på "dry" og det ble straks mye kaldere på samme grader jeg hadde på "summer cold". Anonymkode: 9165e...e4e
AnonymBruker Skrevet 11. juli #10 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nevnte det over her, men prøv "dry". Bare sjekk om dette med vann som da samler seg ett eller annet sted, i en beholder eller noe sånt. Der jeg bodde før hadde vi AC på veggen og for å få det kald nok der så satte jeg på "dry" og det ble straks mye kaldere på samme grader jeg hadde på "summer cold". Anonymkode: 9165e...e4e Takk for svar. Prøver ts Anonymkode: 807b2...a67 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #11 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bor i Oslo- varmt. Kjøpte portabel air con for noen dager siden. 12000 btu, 3500 w, skal kunne kjøle ned et rom på 25-35 kvm. Jeg prøver å kjøle ned 30 kvm, men det skjer lite. Har vinduene lukket og har tettet igjen vinduet som har slangen ute. Merket er Point. Setter air con på 18/19 grader om natten, men blir kjempevarm, sover dårlig, blir svett etc. Innvendig termometer (i skyggen) viser 24 når jeg våkner. Rommet er varmt. Er de generelt lite effektive ellet gjør jeg noe feil? Anonymkode: 807b2...a67 Jeg har ikke peiling på AC, men har også en ny AC. Har du en leilighet som er gjennomgående? Det har jeg, og KI mente at jeg må ha et delvis åpent vindu gjerne tvers i mot der AC står. For at den skal få nok luft. Men jeg har ikke sjekket andre steder om dette er riktig. Og om det er rett, så aner jeg ikke om det har noe betydning mtp effekt på den (altså at du skulle få det kjøligere pga det.) Men verdt å prøve. Eller å undersøke litt mer om. Anonymkode: 69415...76d
AnonymBruker Skrevet 11. juli #12 Skrevet 11. juli Lukker du døra til stua? Slik at det ikke bare er soverom, kjøkken og gang, men bare ett rom? Har du prøvd å sette den på et mindre rom for å se om den virker bedre da? Kommer det kald luft ut? Anonymkode: f7bec...108
AnonymBruker Skrevet 12. juli #13 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Lukker du døra til stua? Slik at det ikke bare er soverom, kjøkken og gang, men bare ett rom? Har du prøvd å sette den på et mindre rom for å se om den virker bedre da? Kommer det kald luft ut? Anonymkode: f7bec...108 Jeg bor i en liten leil på 32 kv totalt. Stue, kjøkken og soverom er i samme rom. Det kommer kald luft ut, men virker som om det er kaldt kun ved maskinen, den kalde luften sprer seg ikke nok. Anonymkode: 807b2...a67
AnonymBruker Skrevet 12. juli #14 Skrevet 12. juli Jeg kjøpte det samme merket med da en mye sterkere en. Den kjøler ned soverommet bra her. Men jeg synes den bråker alt for mye til å bruke når jeg sover. Lell om ar den har en funksjon som heter sleep. Står den på hele tiden eller? Og fortsatt ikke klarer å kjøle ned rommet? Du har festet ledning til at vannet kommer ut av maskinen? Eller tømmer du den manuelt? Anonymkode: e8ffe...35b
Mei88 Skrevet 12. juli #15 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kjøpte det samme merket med da en mye sterkere en. Den kjøler ned soverommet bra her. Men jeg synes den bråker alt for mye til å bruke når jeg sover. Lell om ar den har en funksjon som heter sleep. Står den på hele tiden eller? Og fortsatt ikke klarer å kjøle ned rommet? Du har festet ledning til at vannet kommer ut av maskinen? Eller tømmer du den manuelt? Anonymkode: e8ffe...35b Sleep roer viften og mulig den vil starte å stoppe på ønsket temp
AnonymBruker Skrevet 12. juli #16 Skrevet 12. juli Mei88 skrev (7 minutter siden): Sleep roer viften og mulig den vil starte å stoppe på ønsket temp Nopp. Det er det den ikke gjør. Sier at den skal det ja. Men gjør det ikke. Jeg har prøvd alt. Står å i bruksanvisningen at du skal stille den inn to timer før du legger deg. Den skal bruk to timer til å roe seg ned til natten. Men nei. En gang fungerte funksjonen. Men ikke funket siden. Men jeg bor i Trøndelag så har ikke hatt så stort behov for den. Er vel meldt varmt til uken. Så får se da. Men kaldt blir det. Anonymkode: e8ffe...35b
Mei88 Skrevet 12. juli #17 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nopp. Det er det den ikke gjør. Sier at den skal det ja. Men gjør det ikke. Jeg har prøvd alt. Står å i bruksanvisningen at du skal stille den inn to timer før du legger deg. Den skal bruk to timer til å roe seg ned til natten. Men nei. En gang fungerte funksjonen. Men ikke funket siden. Men jeg bor i Trøndelag så har ikke hatt så stort behov for den. Er vel meldt varmt til uken. Så får se da. Men kaldt blir det. Anonymkode: e8ffe...35b Da hadde jeg jo klaget på den.
AnonymBruker Skrevet 12. juli #18 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg kjøpte det samme merket med da en mye sterkere en. Den kjøler ned soverommet bra her. Men jeg synes den bråker alt for mye til å bruke når jeg sover. Lell om ar den har en funksjon som heter sleep. Står den på hele tiden eller? Og fortsatt ikke klarer å kjøle ned rommet? Du har festet ledning til at vannet kommer ut av maskinen? Eller tømmer du den manuelt? Anonymkode: e8ffe...35b Hva slags modell har du? Styrke? Jeg synes også at den bråker forferdelig, men med ørepropper går det på et vis… Anonymkode: 807b2...a67
AnonymBruker Skrevet 15. juli #19 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (På 11.7.2026 den 15.29): Bor i Oslo- varmt. Kjøpte portabel air con for noen dager siden. 12000 btu, 3500 w, skal kunne kjøle ned et rom på 25-35 kvm. Jeg prøver å kjøle ned 30 kvm, men det skjer lite. Har vinduene lukket og har tettet igjen vinduet som har slangen ute. Merket er Point. Setter air con på 18/19 grader om natten, men blir kjempevarm, sover dårlig, blir svett etc. Innvendig termometer (i skyggen) viser 24 når jeg våkner. Rommet er varmt. Er de generelt lite effektive ellet gjør jeg noe feil? Anonymkode: 807b2...a67 Hvordan går det, Ts? har du funnet ut av det? Anonymkode: 69415...76d
AnonymBruker Skrevet 15. juli #20 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan går det, Ts? har du funnet ut av det? Anonymkode: 69415...76d Jeg kan ikke si at den ikke funker, for en viss effekt har den. Klarte å sove igår og har klart å komme meg gjennom dagen idag (33 grader), men med gulbvifte i tillegg og har sittet med kalde håndklær på hodet og nakken. Så kaldt blir det ikke av ac-en, men den virker litt. Vet ikke hva jeg skal tro… har lest en del på reddit og der er folk ikke så begeistret for portable ac-er i allefall (engelske sider). ts Anonymkode: 807b2...a67 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå