Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg innså plutselig at barnet mitt begynner å bli litt for stor for å sitte på potte. Snart 5 år. Men hun sliter med forstoppelse og det å sitte på potta gir en god vinkel for å få tømt tarmen. Hun har også en høy krakk foran seg som hun bruker for å tegne/leke mens hun sitter der. Mange vil sikkert si det er en uvane, men hun har en veeeldig treg tarm. Bæsjer ikke på eget initiativ, og jeg må lure henne til å sitte stille i minst 5-10 minutter for at hun skal få bæsja. Hvis jeg ikke gjør dette går hun flere dager uten å bæsje. 

Så, er det veldig rart å ha potte når man er 5 år?

Hun klarer vanlig do også, altså, gjør det alltid hos andre og av og til hjemme. Men da blir hun ofte forstoppa.

Anonymkode: 512b4...e09

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært hos legen og fått resept på movicol? Det hjalp for min jente som var kraftig forstoppet en god stund.

Anonymkode: 60c03...dfb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke normalt. Hva sier legen? 

Anonymkode: c1595...e11

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en krakk mens hun sitter på do? Mine bruker alltid det, har en jente på 7 som sliter med treg mage. Potta må jo snart vekk uansett så dere må jo finne en annen løsning for henne som hjelper. 

Anonymkode: e5adb...b21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette bør dere vende henne av meg, hun skal jo på skolen snart. 

Forstoppelsesproblemet bør dere løse fra den andre enden - altså munnen. 

Anonymkode: ed37a...a5e

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har selv en femåring, potte har vi ikke brukt siden vi øvde på slutte med bleie.

Dere må bestille time hos lege og finne ut av hvorfor hun er forstoppet.

Drikker hun nok?

Anonymkode: a63d0...dad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet med potte, men kronisk forstoppelse ville jeg funnet ut hva kommer av. Tenker at hun slutter med potte, når dere har funnet ut hva hun ikke tåler.

Anonymkode: e3620...084

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Squatty potty istedet, samme vinkel, men på do. Også ville jeg sett på aktivitetsnivå, vanninntak, fiberinntak og mat som er bra for magen. Putt svisker og flax seed i smoothie foreks. 

Anonymkode: f9868...c41

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Potta er ikke problemet, men hvorfor hun har forstoppelse.

Mer fiber i kosten, mer aktivitet, nok drikke, rosiner/svisker. Evt. høre med fastlegen.

Anonymkode: 7be94...ec7

• Liker 2
Skrevet

Hva med en slik?

Har der funnet ut hvorfor?

Våres hadde også dette problemet..men dette kom av frykt. Måtte mange runder med movicol og tarm skylle for at hun gikk på do

Screenshot_2026-07-11-13-55-16-57_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.. :) Jeg har ei datter som ble 6 år for litt siden, hun også slet med det som din datter gjorde. Jeg fikk satt henne på movicol, når hun var 4, da hadde hun bare sprutavføring etter noen dager. Så vi kuttet ut det, fikk tatt tester om allergier og det. Etter 1 uke så fikk vi til svar han hun var frisk. Så like etter hun hadde fylt 5 år så fikk vi time til lege på sykehus, å der fikk vi vite at hun var kraftig forstoppet, så noen min senere så ble vi med inn på et bade med et badekar med stellebord oppå, der kom det 2 sykepleiere som kunne tarm og avføring. Så da ble det 3 dager med oljeklyster kur, første kuren ble satt når vi var inne på badet, da ønsket hun å sitte på potten, når de hadde ført inn klyster så brukt hun vel cirka 15 min så så det pant i potten, der satt hun i 10 min, de 2 siste dagen fikk jeg henne over til toalettet med toalettsete til barn. Hun sa ja og gjordet det da:) Etter det gangen så går hun på toalettet på morgen der hun tisser og bæsjer, jeg kommer å tar en kontroll etter på om hun har tørket seg godt. Så jeg tror nok at din datter også har en propp som må løses ut?? 

Anonymkode: 78cef...97f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ha ring på vanlig do. 
Gi henne mer fiber i kosten. 

Anonymkode: 052b2...4b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal hun gjøre på skolen da, ha med potte der og? Dere må finne rotårsaken til forstoppelsen og behandle den

Anonymkode: a7f4b...3d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan ha ring på vanlig do. 
Gi henne mer fiber i kosten. 

Anonymkode: 052b2...4b1

Hjelper jo ikke det om barnet ikke drikker nok feks 

Anonymkode: c1595...e11

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...