Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Loosen Bros 2020 Dr.L Riesling Kabinett i kjøleskapet. Den har alltid vært oppbevart kaldt. 

Ser andre sider si den kan fint klare et par år. Jeg har ikke hatt den siden 2020, tidligst 2021 selv om jeg tror det også er tidlig. 

Men! Jeg vil ikke åpne en vin jeg kan spare litt til, og det er dumt å helle ut noe som kan drikkes. 

Dere som har litt bedre kjennskap til hvitvin enn meg, konsumeres ila sommeren eller ofring til dodraugen?

Anonymkode: a0f83...6bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finner du ut når du smaker på den.

Anonymkode: 8e1e3...628

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt ok. 

Anonymkode: d1c06...072

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har en Loosen Bros 2020 Dr.L Riesling Kabinett i kjøleskapet. Den har alltid vært oppbevart kaldt. 

Ser andre sider si den kan fint klare et par år. Jeg har ikke hatt den siden 2020, tidligst 2021 selv om jeg tror det også er tidlig. 

Men! Jeg vil ikke åpne en vin jeg kan spare litt til, og det er dumt å helle ut noe som kan drikkes. 

Dere som har litt bedre kjennskap til hvitvin enn meg, konsumeres ila sommeren eller ofring til dodraugen?

Den er nok for gammel og har nok blitt til eddik. Det er ingen lagringsvin.

Anonymkode: f4523...8f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det finner du ut når du smaker på den.

Anonymkode: 8e1e3...628

DET gjør jeg 😅 men om 8f9 har rett så bør jeg ha en backup, og siden jeg har en 2020 stående kan du jo tenke deg hvor mye hvitvin det går her i huset 😅

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den er nok for gammel og har nok blitt til eddik. Det er ingen lagringsvin.

Anonymkode: f4523...8f9

Det er det jeg lurer litt på, men den er fortsatt klar, ikke noe sediment e.l i flaska. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvis den har overlevd til nå, så overlever den litt til. Du finner det ut den dagen du åpner den.

Men jeg skjønner ikke helt poenget med å absolutt spare på en vin som ikke er egnet for lagring. 

Anonymkode: 1344a...5f6

• Liker 1
Skrevet

Dodraugen.

Skrevet

Det er en sånn vin jeg ville testet, men hatt en annen i bakhånd for sikkerhets skyld. Jeg ble nysgjerrig og sjekket Vinmonopolets sider, og på den årgangen de har i hyllene i dag (2025) står det "drikkeklar nå, men kan lagres". Slik jeg har forstått det, kan viner med den merkingen tåle lagring i noe slikt som 5 år. Med andre ord er du i grenseland. Du vet rett og slett ikke før du har luktet og smakt på den. Kanskje er den god for ganen, men kanskje passer den heller best for dodraugen 😂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har den vært oppbevart mørkt og kaldt så bør det ikke være noe galt med den

Anonymkode: 9a194...d7c

AnonymBruker
Skrevet

den er sannsynligvis helt fin, 6 år er ikke for mye for en slik Riesling. Eddik? Neppe.

Anonymkode: cab2f...276

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...