AnonymBruker Skrevet 9. juli #1 Skrevet 9. juli Min påstand når hundeeiere påstår at hundens enorme, mørke, tykke pels beskytter mot varmen/sola, og derfor ALDRI må klippes/barberes: Hunder har ikke mye tykk pels med masse underull om sommeren fordi den beskytter mot sol og varme. De har den pelsen fordi vi mennesker avler frem den pelsen VI ønsker de skal ha. Hunder kommer i mange forskjellige fasonger, størrelser, farger, pelstype osv hovedsakelig fordi vi mennesker har styrt avlen til det VI liker/foretrekker. Og det kan være ganske så upraktisk for hundene Derfor finnes det hunder med alt for kort snute, superkorte bein, enorme store hunder, eller skrekkelig små hunder. OG noen med enormt med pels, som de har selv når det er sommer. Selv ulver har tynn og pistrete pels om sommeren (i forhold til vinterpelsen). Trolig fordi det er mer naturlig å ha mindre pels når det er varmt ute. Tar jeg helt feil? Anonymkode: bcb49...cd3 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli #2 Skrevet 9. juli Enig. Vår gamle hund spretter rundt som en valp i dagene etter en klipp. Han er av en rase med MYE hår og det vokser forferdelig fort. Rasen tåler generelt mindre varme, og nå er han gammel med litt hjertesvikt som gjør det verre. Elsker å bli klippet, og noe annet ville vært dyeplageri. Anonymkode: 9ff6d...0a0 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli #3 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Min påstand når hundeeiere påstår at hundens enorme, mørke, tykke pels beskytter mot varmen/sola, og derfor ALDRI må klippes/barberes: Hunder har ikke mye tykk pels med masse underull om sommeren fordi den beskytter mot sol og varme. De har den pelsen fordi vi mennesker avler frem den pelsen VI ønsker de skal ha. Hunder kommer i mange forskjellige fasonger, størrelser, farger, pelstype osv hovedsakelig fordi vi mennesker har styrt avlen til det VI liker/foretrekker. Og det kan være ganske så upraktisk for hundene Derfor finnes det hunder med alt for kort snute, superkorte bein, enorme store hunder, eller skrekkelig små hunder. OG noen med enormt med pels, som de har selv når det er sommer. Selv ulver har tynn og pistrete pels om sommeren (i forhold til vinterpelsen). Trolig fordi det er mer naturlig å ha mindre pels når det er varmt ute. Tar jeg helt feil? Anonymkode: bcb49...cd3 Det kommer vel an på pelsen. Jeg opplevde at min puddel taklet varme mye bedre når han hadde stor, fluffy utstillingspels enn når han er helt kortklipt. En fordel var jo også at om han badet på begynnelsen av en tur, så holdt han seg kjølig mye lengre. Derfor kunne vi være mer aktive selv på varme dager. I tillegg har jeg kjennskap til en del spisshunder som ser ut som om de har fryktelig mye pels, men opplever at de som har blitt barbert av ymse grunner har slitt mer i varmen. Men selv om de har mye pels, har de jo ikke full underull om sommeren når det er varmt. Jeg kan ikke nok om diverse raser til å vite om det er noen som faktisk har det? Min konklusjon er at ren, luftig pels, er til hjelp når det er varmt på de hundene jeg kjenner. Og så spørs det hva det å barbere gjør med pelsen til hunder når den vokser ut igjen? Vår spisshund fikk ekstremt flokete og grov pels når han ble barbert under magen til en operasjon. Det tror jeg ikke er godt å gå med for noen, verken sommer eller vinter. Anonymkode: c8d8c...74c 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #4 Skrevet 9. juli Enig. Bare se på hunder som er avlet for typiske kalde strøk, og hunder som er avlet i typiske varme strøk. Du finner ingen hunder med lang tykk pels i Sentral-Amerika eller i Afrika i områdene nær ekvator. Mon tro hvorfor... Lang tykk pels forhindrer varmetap, det er det den er designet for å gjøre. Om den fasiliterte varmetap, ville den vært helt ubrukelig om vinteren. Så vil så klart mer pels beskytte bedre mot direkte sollys og solbrenthet. Så om du har for vane å la hunden ligge lenge ute i solsteika uten skygge så bør den ikke barberes. Men mot generell varme vil kort pels være bedre enn lang pels. Med mindre det blir så varmt at utetemperaturen er høyere enn hundens kroppstemperatur. DA vil en isolerende pels være til hjelp i varmen. Anonymkode: 0203f...1f2 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli #5 Skrevet 9. juli De mister underullen i varmen. Anonymkode: d37cf...79e 2 2
Tabris Skrevet 9. juli #6 Skrevet 9. juli Denne diskusjonen hadde jeg hver eneste vår med rasegruppa jeg var en del av på Facebook. Det var det sikreste vårtegnet. Tanken er at hvis man er flink til å holde pelsen og børste godt, så vil hunden slippe underullen. Noe som stemmer for mange hunder, men ikke alle. Jeg barberte min hund hver vår. Han var gladere og mindre varm, og pelsen vokste ut igjen like fint hver høst. Dette er en god og nyansert artikkel om dette teamet (som jeg delte i gruppa hver vår, med liten effekt...): https://www.dreamdogz.ie/shaving-double-coated-breeds/ 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #7 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og så spørs det hva det å barbere gjør med pelsen til hunder når den vokser ut igjen? Vår spisshund fikk ekstremt flokete og grov pels når han ble barbert under magen til en operasjon. Anonymkode: c8d8c...74c Pels kan ikke, (som hår, negler, klør osv) endre seg ved å bli klippet. Det er ikke levende, det er keratin. Fra min hund klippes, tar det ca 3 mnd før den er i full pels igjen. Han er normal-pelset med litt underull. Har vært klippet ned hver mai i årevis ❤️ Anonymkode: bcb49...cd3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #8 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min påstand når hundeeiere påstår at hundens enorme, mørke, tykke pels beskytter mot varmen/sola, og derfor ALDRI må klippes/barberes: Hunder har ikke mye tykk pels med masse underull om sommeren fordi den beskytter mot sol og varme. De har den pelsen fordi vi mennesker avler frem den pelsen VI ønsker de skal ha. Hunder kommer i mange forskjellige fasonger, størrelser, farger, pelstype osv hovedsakelig fordi vi mennesker har styrt avlen til det VI liker/foretrekker. Og det kan være ganske så upraktisk for hundene Derfor finnes det hunder med alt for kort snute, superkorte bein, enorme store hunder, eller skrekkelig små hunder. OG noen med enormt med pels, som de har selv når det er sommer. Selv ulver har tynn og pistrete pels om sommeren (i forhold til vinterpelsen). Trolig fordi det er mer naturlig å ha mindre pels når det er varmt ute. Tar jeg helt feil? Anonymkode: bcb49...cd3 Stemmer forsåvidt at tykk pels beskytter mot oppvarming fra ekstern varmekilde. Men for pattedyr er det det å bli kvitt overskuddsvarmen vi selv produserer som er problemet , og der hjelper det virkelig ikke å ha på et isolerende lag. sier noen slik, så be dem jogge 5 km i dundress i 25 varmegrader og solskinn før de kommer tilbake og diskuterer det videre. Anonymkode: 151a4...b72 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli #9 Skrevet 9. juli Du kan ikke barbere alle hunder da ødelegger en pelsen Vær oppmerksom på at hunder med dobbel pels (som feks. spisshunder og golden retriever) i utgangspunktet ikke skal klippes ned, da dette kan ødelegge pelsens naturlige isolasjon mot varme og kulde. Anonymkode: 93521...b79 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #10 Skrevet 9. juli Tja, kommer vel an på pelsen. Mennesker som jobber varme plasser (eks aluminiums) kler på seg varme lag med klær for å holde varmen ute, og det samme prinsippet gjelder mange dyr. Men viktig å børste pelsen, så luft kan sirkulere rundt den. Anonymkode: c8b82...e16
Tabris Skrevet 9. juli #11 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Du kan ikke barbere alle hunder da ødelegger en pelsen Vær oppmerksom på at hunder med dobbel pels (som feks. spisshunder og golden retriever) i utgangspunktet ikke skal klippes ned, da dette kan ødelegge pelsens naturlige isolasjon mot varme og kulde. Anonymkode: 93521...b79 Hvordan kan jeg da ha barbert min hund ned i årevis og pelsen vokste ut like flott hver høst? Det var en japansk spisshund. Hvert år kom dommedagsprofetiene fra de gamle oppdretterne. Hvert år vokste pelsen ut igjen like fin. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #12 Skrevet 9. juli Det beste man kan gjøre for hunder med underull er å gi dem en skikkelig vask og føn på våren. Få ut absolutt all røytepels. Da blir pelsen lett og luftig. Flokete hunder overopphetes fortere. Anonymkode: a59d3...de4 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #13 Skrevet 10. juli Tabris skrev (13 timer siden): Hvordan kan jeg da ha barbert min hund ned i årevis og pelsen vokste ut like flott hver høst? Det var en japansk spisshund. Hvert år kom dommedagsprofetiene fra de gamle oppdretterne. Hvert år vokste pelsen ut igjen like fin. Vi hadde 3 hunder av en rase "som aldri må klippes med maskin" da det skulle ødelegge kvaliteten i barndommen. Så lenge de gikk på utstilling fulgte mine foreldre rasestandard. Etter de sluttet gikk de over til maskin, og pelsen endret seg aldri. Bare overtro. Min egen er av en rase som folk fortsatt driver napping på. Det anser jeg som tortur og nekter å bidra til. Har vært klippet med maskin 3-4 ganger i året så lenge hun har levd, og ser fortsatt akkurat like fin ut. Frisk pels. Anonymkode: 9ff6d...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #14 Skrevet 10. juli Tabris skrev (19 timer siden): Hvordan kan jeg da ha barbert min hund ned i årevis og pelsen vokste ut like flott hver høst? Det var en japansk spisshund. Hvert år kom dommedagsprofetiene fra de gamle oppdretterne. Hvert år vokste pelsen ut igjen like fin. Samme her, har barbert mine i alle år uten problemer. Det var først etter at den ene ble kastrert etter livmorbetennelse pelsen ble et problem. Anonymkode: 3bb27...a3d
AnonymBruker Skrevet 10. juli #15 Skrevet 10. juli Hunder med dobbelt pelslag (underull og overpels) reagerer veldig forskjellig på barbering. Noen vokser ut pels og underull helt fint, mens noen kan ta utrolig lang tid før pelsen er tilbake. Min hund med dobbel pels brukte over ett år på å gro ut igjen pelsen og ull etter han ble operert for eksempel. Så det er fint og flott med dere som har opplevd at det går bra med deres hunder, men syns likevel ikke dere skal spre ordet om at det derfor alltid går bra med alle hunder med dobbel pels. Det er en grunn til at hundefrisører med erfaring nekter å barbere slike hunder og det er nettopp fordi det er vanskelig å vite hva resultatet blir. Anonymkode: 3f487...b36 1
Tabris Skrevet 10. juli #16 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Samme her, har barbert mine i alle år uten problemer. Det var først etter at den ene ble kastrert etter livmorbetennelse pelsen ble et problem. Anonymkode: 3bb27...a3d Ja, det var etter kastrering pels ble et problem for oss også. Men det ga hunden så god livskvalitet i forhold til hvordan han hadde det som intakt at det var mer enn verdt det. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hunder med dobbelt pelslag (underull og overpels) reagerer veldig forskjellig på barbering. Noen vokser ut pels og underull helt fint, mens noen kan ta utrolig lang tid før pelsen er tilbake. Min hund med dobbel pels brukte over ett år på å gro ut igjen pelsen og ull etter han ble operert for eksempel. Så det er fint og flott med dere som har opplevd at det går bra med deres hunder, men syns likevel ikke dere skal spre ordet om at det derfor alltid går bra med alle hunder med dobbel pels. Det er en grunn til at hundefrisører med erfaring nekter å barbere slike hunder og det er nettopp fordi det er vanskelig å vite hva resultatet blir. Anonymkode: 3f487...b36 For de fleste går det helt fint. Men har hunden underliggende sykdommer/helseutfordringer så kan det vise seg i at pelsen gror ut saktere. I tillegg vil ofte underull gro ut raskere enn dekkhår noe som gir pelsen en ullete form og tekstur den første tiden. Anbefaler å lese artikkelen jeg lenket til. Aldri hørt om hundefrisører som nekter å barbere hunder med dobbelt pelslag. Dyrleger gjør det uten problem, etter min erfaring. Ellers har jo mange korthårede hunderaser også dobbellag med pels, så det gir ikke mening i at det å klippe ned/barbere lang pels kortere skal være et problem. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli #17 Skrevet 10. juli TS tar feil. Men det er forskjell på hunderaser(pudler må jo klippes, men om det er smart å barbere de om sommern har jeg ingen kunnskaper om) . Min hund, stor gjeterhund GS, har som ulvene mistet mye underpels på våren. Og de bør gres ofte, samt ta turene tidlig og sent for å unngå høye temperaturer. Dette gjelder alle hunder. Hunder kan blir solbrent om de har for lite pels, og husk at de kun svetter gjennom tunga og bittelitt gjennom potene. Anonymkode: 4b4db...164 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #18 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (På 9.7.2026 den 15.25): Du finner ingen hunder med lang tykk pels i Sentral-Amerika eller i Afrika i områdene nær ekvator. Mon tro hvorfor... Anonymkode: 0203f...1f2 Utrolig bra kommentar 🤭 Har selv bodd i ett veldig varmt land langt syd, og hundene der manglet helt klart lang tykk pels, med underull. Og så varmt som det ble der om sommerhalvåret så hadde de ifølge mange nordmenn trengt det for å beskytte seg mot varmen. Og mot å bli solbrent… Anonymkode: bcb49...cd3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå