AnonymBruker Skrevet 9. juli #1 Skrevet 9. juli Min snart 17 åring er ekstremt lite opptatt av hygiene og det å ta vare på seg selv. Jeg må omtrent mase han inn i dusjen, hvis ikke kunne han fint gått sikkert 4-5 dager uten dusj og vask. Jeg må mase om tannpuss morgen og kveld, og har noen ganger tatt han i å lyve når jeg spør om han har gjort ditt og datt. Jeg må mase om at han må vaske ansikt, huske medisiner, ta på deodorant, skifte klær og kaste skittentøy til vask osv osv. Han kan gå med fett hår og samme svette T-skjorte i dagesvis uten å bry seg det minste selv hvis jeg ikke minner han på det. Han er jo tenåring så det lukter av han også, men det bryr han seg heller ikke om.. Det er ikke sånn at han ikke er godt nok lært opp, og jeg føler jo nå når han begynner å bli så stor at dette maset er litt invaderende mot han, og samtidig irriterende for meg å måtte gjøre, siden han godt vet hva som er normal hygiene men rett og slett ikke gidder. Jeg klarer bare ikke å forstå at han synes dette er greit og ikke minst er komfortabel med det selv. Han er en oppegående gutt ellers, pliktoppfyllende og veldig skoleflink. Er dette en fase? Noe annet jeg kan gjøre? Trenger tips🙈 Anonymkode: 6b972...d0e
Purple_Pixiedust Skrevet 9. juli #2 Skrevet 9. juli Vet ikke om det er en fase. Noen er bare dårlig på hygiene. Inkludert meg selv. Jeg vasker meg med vaskeklut hver dag, men kom nettopp ut av dusjen etter 1,5 uke siden sist. Skal være sosial i morgen formiddag derfor greide jeg endelig å dusje nå. Føles deilig å være ren igjen. Hos meg har det med psykisk lidelse å gjøre. Jeg har shizoaffektiv lidelse og mangler initiativ og motivasjon til mange ting. Blant annet å dusje. Har ingen gode råd til deg. Han må jo ville det selv. 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli #3 Skrevet 9. juli Det er en fase. Ofte fikser det seg når det blir litt mer spennende med forelskelser eller når kompisene sier ifra. Har hatt 3 stk selv, og er også kjent med at det var samme problem for flere sine ungdommer. Både gutter og jenter. En annen typisk ekkel ungdoms cheat er når de dropper dusj, men drukner seg i parfyme. Tenåring med brunstsvette og såkalt godlukt på toppen er dkikkelig lekkert.... Anonymkode: 347de...5ed 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli #4 Skrevet 9. juli Purple_Pixiedust skrev (11 timer siden): Vet ikke om det er en fase. Noen er bare dårlig på hygiene. Inkludert meg selv. Jeg vasker meg med vaskeklut hver dag, men kom nettopp ut av dusjen etter 1,5 uke siden sist. Skal være sosial i morgen formiddag derfor greide jeg endelig å dusje nå. Føles deilig å være ren igjen. Hos meg har det med psykisk lidelse å gjøre. Jeg har shizoaffektiv lidelse og mangler initiativ og motivasjon til mange ting. Blant annet å dusje. Har ingen gode råd til deg. Han må jo ville det selv. Føler meg ganske sikker på at det ikke er noe psykisk. Skal selvfølgelig aldri si aldri men. Han er sosial, men bryr seg ikke da heller😅 Hadde nesten vært bra om noen utenforstående kommenterte det, men vet ikke om det heller hjelper. Han fikk beskjed om å pusse bedre sist han var hos tannlegen, men hadde ingen hull så han var fornøyd, og har ikke tatt med seg den tilbakemeldingen akkurat🙈 TS Anonymkode: 6b972...d0e
AnonymBruker Skrevet 9. juli #5 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er en fase. Ofte fikser det seg når det blir litt mer spennende med forelskelser eller når kompisene sier ifra. Har hatt 3 stk selv, og er også kjent med at det var samme problem for flere sine ungdommer. Både gutter og jenter. En annen typisk ekkel ungdoms cheat er når de dropper dusj, men drukner seg i parfyme. Tenåring med brunstsvette og såkalt godlukt på toppen er dkikkelig lekkert.... Anonymkode: 347de...5ed Får virkelig håpe at det går over! Men godt å høre at det er normalt sånn sett. Her har han parfyme, men er ikke så interessert i den så det blir jo bare svettelukt da😂 Anonymkode: 6b972...d0e
AnonymBruker Skrevet 9. juli #6 Skrevet 9. juli Dette høres helt ut som min 17-åring! Han har ADHD og samtidig små tegn på autisme (problemer med smaker, lukter, konsistenser, merkelapper og annet på huden.) Vi har avtale om hårvask to ganger i uka, men må likevel mase. Dusj har jeg gitt opp å mase om, men der hender det faktisk han tar initiativ på egen hånd. Vaske av hender og tannpuss er et eget kapittel.... Tror det rett og slett har å gjøre med å komme igang og faktisk gjøre det som er problemet. Han er opptatt med andre ting som er mer gøy, og overganger har alltid vært vanskelig. Håper det retter seg etterhvert 🤞🙏, for ellers kan han se langt etter en kjæreste, og må heller få besøk av hjemmesykepleien og tvangsvaskes.....😵 Anonymkode: 06757...fce
Mizzy Skrevet 9. juli #7 Skrevet 9. juli Det her kan da ikke være vanlig med mindre det er en diagnose i bilde? I den alderen så bør sånt være en greie de forstår selv. Si rett ut at håret ser fett ut og du lukter da vel? 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli #8 Skrevet 9. juli Hygiene er nært knyttet til psykisk velbefinnende. Kan det være at han sliter mentalt selv om han gjør det bra på skolen og er pliktoppfyllende ellers? Jeg har en gutt som er et år yngre, og han er veeeldig opptatt av dusj og hygiene. Han var litt slack på å rydde opp etter seg etter en periode på ungdomsskolen, og da måtte jeg mase en del. Men i VGS alder er de generelt opptatt av å ta seg godt ut foran venner, at det er viktig at hygienen er på plass. Disse vennene hans ser jo ikke at han kan slacke litt med rydding hjemme. Har han gode venner som han omgås jevnlig? Anonymkode: 1b751...597 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli #9 Skrevet 9. juli Mizzy skrev (2 timer siden): Det her kan da ikke være vanlig med mindre det er en diagnose i bilde? I den alderen så bør sånt være en greie de forstår selv. Si rett ut at håret ser fett ut og du lukter da vel? Herregud. Anonymkode: 7dd73...c75 1
Mizzy Skrevet 9. juli #10 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herregud. Anonymkode: 7dd73...c75 Hallo vi snakker om en 17 åring! Såpass ærlig må en forelder kunne være. Eller har du noe bedre å komme med selv annet enn «herregud»?? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå