AnonymBruker Skrevet 8. juli #1 Skrevet 8. juli Kjenner dere noen som dere oppriktig synes er ei dårlig mor for sine barn? Hva er det hun gjør for å havne i den kategorien? Anonymkode: e0394...f54
AnonymBruker Skrevet 8. juli #2 Skrevet 8. juli Ja. Snakker stygt til barna, overser behovene deres. Forskjellsbehandler dem. Krangler med faren foran dem. Anonymkode: 5fcbb...46d 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli #3 Skrevet 8. juli Ja ei jeg kommer på. Sender barna på skole i møkkete og hullete klær. Sløser økonomisk og må låne penger fra andre for å kjøpe mat til barna. Bruker barna som en brikke i ett spill mot x'n sin. Osv. Heldigvis har bv tatt over omsorgen for dem nå. Anonymkode: fad3c...964 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli #4 Skrevet 8. juli Jeg kjenner ingen som er dårlig mor alltid, men noen (inkludert meg selv) som i visse situasjoner kan opptre som dårlig mor. Oppfattelsen er ofte en generell følelse som kan plukkes i småbiter om man velger å se kritisk på det. Man kan ikke komme med eksempler uten å ha blitt enige om kriteriene for en dårlig mor. F.eks. skal det generelt mye mindre til å bli kalt dårlig mor enn dårlig far. Det blir forventet at kvinner ofrer seg selv så mye de kan (så lenge de ikke går til grunne) mens menn får mye mer aksept for sin selvfølgelige rett til å ta vare på seg selv. Jeg syntes f.eks. at en arbeidsledig bekjent var egoistisk fordi hun ikke hentet ettåringen sin i barnehagen like tidlig som meg selv om hun hadde like mye mulighet til det. Hun på sin side syntes sikkert hun var en god mor fordi hun sørget for å lage god middag før hun hentet barnet sitt. Jeg og moren min observerte begge uavhengig av hverandre at barnet hennes mistrivdes i barnehagen. Hun var derimot selv overbevist om at barnet elsket å være der. Anonymkode: 4d66d...269 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #5 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja. Snakker stygt til barna, overser behovene deres. Forskjellsbehandler dem. Krangler med faren foran dem. Anonymkode: 5fcbb...46d Hvordan definerer du å snakke stygt til og å overse behovene deres? Gi gjerne eksempler 🙃 Anonymkode: 4d66d...269
AnonymBruker Skrevet 8. juli #6 Skrevet 8. juli Dette blir en krangleteåd.. hvorfor opprette slike tråder? Hvorfor fokusere på alt som er negativt? Hvorfor ikke opprette en tråd om positive egenskaper hos foreldre? Foreldreshaming er så trist å se Anonymkode: a766d...cb8 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #7 Skrevet 9. juli Jeg gjør det, min egen mor. Hun har overdelt og brukt meg som psykolog og klagemur siden jeg var bitte liten. Hun hadde perioder med depresjon i barndommen min som gjorde henne så apatisk at hun utsatte meg for omsorgssvikt. Ut over det så synes jeg det blir vanskelig å peke på andre, det er mange mødre jeg tenker kanskje ikke burde vert mødre, men hvor gode eller dårlige de er vet jeg egentlig fint lite om. Det er bare en magefølelse jeg får når noen minner meg om min egen mor. Anonymkode: b8df2...b65 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli #8 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg kjenner ingen som er dårlig mor alltid, men noen (inkludert meg selv) som i visse situasjoner kan opptre som dårlig mor. Oppfattelsen er ofte en generell følelse som kan plukkes i småbiter om man velger å se kritisk på det. Man kan ikke komme med eksempler uten å ha blitt enige om kriteriene for en dårlig mor. F.eks. skal det generelt mye mindre til å bli kalt dårlig mor enn dårlig far. Det blir forventet at kvinner ofrer seg selv så mye de kan (så lenge de ikke går til grunne) mens menn får mye mer aksept for sin selvfølgelige rett til å ta vare på seg selv. Jeg syntes f.eks. at en arbeidsledig bekjent var egoistisk fordi hun ikke hentet ettåringen sin i barnehagen like tidlig som meg selv om hun hadde like mye mulighet til det. Hun på sin side syntes sikkert hun var en god mor fordi hun sørget for å lage god middag før hun hentet barnet sitt. Jeg og moren min observerte begge uavhengig av hverandre at barnet hennes mistrivdes i barnehagen. Hun var derimot selv overbevist om at barnet elsket å være der. Anonymkode: 4d66d...269 Jeg skulle likt å se den moren som innimellom ikke får følelsen av å være en dårlig mor innimellom. Snakker da ikke om å bli kalt dårlig mor av andre mennesker, men å vite at det man gjorde akkurat der og da ikke var særlig smart. Anonymkode: 74583...65f
AnonymBruker Skrevet 9. juli #9 Skrevet 9. juli Husker en del dårlige fedre fra min oppvekst (ikke min egne foreldre). Hva er poenget med tråden? Alle er ikke eller gjør som meg, det betyr ikke at de er grunnleggende bedre eller dårligere enn meg i enhver situasjon «som mor». Ingen er bare «god mor» eller «dårlig mor», med mindre vi snakker ren omsorgssvikt eller 100% fravær. Anonymkode: e15d9...37f 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #10 Skrevet 9. juli Ja, vet om noen dårlige mødre. De liker å drikke, drama og ender alltid opp med udugelige menn fra pubben. Anonymkode: 5f338...393
AnonymBruker Skrevet 9. juli #11 Skrevet 9. juli Ja, ei nabo. Drikker 1-3 sixpacks med øl foran barna sine, alltid i konflikt med en eller flere naboer og familien sin og de tre barnefedrene sine. Sier hun har dårlig råd og drar på ferier for vanskeligstilte, men har råd til 20sigg om dagen, 2-3 sixpacks 4-5 ganger i uka , neglsalong-negler, og alt mulig ræl til barna sine. Barna går ikke direkte for lut og kaldt vann, men de følges ikke opp sosioemosjonelt og har vanskeligheter med å fungere med jevnaldrende. Hun er så ubehagelig at jeg sier sjeldent noe annet enn hei og går videre. Anonymkode: c7bf4...c8a
AnonymBruker Skrevet 9. juli #12 Skrevet 9. juli De som eksponerer barna sine på SoMe. De som ikke leser for barna sine fra de er små og skaper glede rundt leseforståelse. De som kjøper store mengder godis til barna slik at de blir kraftig overvektig (har ei i den perifere familien som gjør dette). Anonymkode: 0056d...a22 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli #13 Skrevet 9. juli Jeg kjeftet en venninne av meg huden full da jeg oppdaget at hun slo datteren sin som straff for ting. Ikke hele tiden og ikke for alt, men hvis hun mente det var på sin plass med skikkelig straff. Vi ble uvenner i flere måneder etter det. Hun sto på sitt og mente det var helt rett å gi fysisk avstraffelse. Skal nevnes at denne venninnen selv ble oppdratt med fysisk avstraffelse og brutale slag av far da hun vokste opp, så for henne er det "normal oppdragelsesmetode". Men hun har ikke brukt gjenstander å slå med som faren gjorde, i alle fall. Vi var ikke på talefot i månedsvis og det er den eneste skikkelige krangelen vi har hatt i vårt lange vennskap som strekker seg over 45 år. Til slutt ble vi bare enige om at vi ikke skulle snakke om det temaet igjen noensinne, legge lokk på det og være ferdig med det. Det har vi holdt. Det er gått over 20 år nå siden jeg ropte til henne at hun var en dårlig mor. Anonymkode: c5b60...022
AnonymBruker Skrevet 9. juli #14 Skrevet 9. juli Kona mi hadde en oppvekst med både det hun mener at var både dårlig mor og dårlig far. Imponerende hvor godt hun klarte å komme seg opp og fram her i livet på tross av oppveksten. Var mye rusproblemer rundt henne og svært ustabilt i perioder. Husker for eksempel første gang hun feiret jul med min familie og kom med uttalelsen: Hvor godt det var med en juleaften uten krangling og fyll. Jeg sliter med forholdet til svigermor da hun prøver utad å fortelle hvor fantastisk hun er og for oss som kjenner historien blir det utrolig hult. Anonymkode: ef7a8...eb8 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #15 Skrevet 9. juli Jeg har meldt 3 mødre til barnevernet. Første var min egen mor, som var alkoholiker, og bedrev fysisk og psykisk vold. Så en mor som slo barna sine, hun gjorde det offentlig, så jeg så det selv, så en nabo som var alkoholiker, og bedrev psykisk vold. Vet og om en annen mor, som flyttet til andre siden av landet, vekk fra sine 3 små barn. Og skaffet seg en ny familie med mann og 2 barn, hun kuttet kontakten med sine andre barn. Anonymkode: 49656...126
AnonymBruker Skrevet 9. juli #16 Skrevet 9. juli Har flere eksempler på dårlige mødre. I min egen familie finnes det en mor med 4 voksne barn. Hun har alltid skjøvet barna fra seg og lat de gå for lut og kaldt vann. Faren var ok, men lett å manipulere (gjett om moren utnyttet han på alle måter). Moren krevde separat økonomi og brukte alle sine egne penger på dukker, klær og nips. Faren måtte dekke alt av lån, mat og utgifter til barna. Alle 4 barn har alvorlige psykiske problemer etter oppveksten. En jeg kjenner vokste opp med en mor (og delvis faren også) som tydelig forskjellsbehandlet henne og broren. Broren var "gullungen" som fikk oppmerksomhet, penger, egne reiser, en hel etasje for seg selv, så mange kjæledyr han ville ha, penger til å drive med dyre hobbyer, styrte sin egen hverdag, kunne være ute hele natten uten konsekvenser, drite i skolen, slapp alle oppgaver i huset og fikk gaver hver jul og bursdag til en verdi av ca 8000-15000 kroner i dagens verdi. Jenta fikk bokstavelig talt ingenting og måtte tjene egne penger for å kunne kjøpe seg klær. Gavene hun fikk var kombi bursdag og jul, fikk som oftest en CD og en genser.. Hun klarer seg ok i voksen alder, mens broren er totalt ødelagt av mangel på grenser. En annen i familien min vokste opp med en mor som heller ville feste når han var liten. Han ble sendt til besteforeldrene som 1-åring og ble der til tidlig tenårene (med en bestemor som egentlig ikke ville ha små barn i huset og strenge "gammeldagse" regler). Så ville moren plutselig ha han tilbake, rett etterpå fant hun seg en ny mann med flere barn fra før. Plutselig måtte han da dele et ukjent hus med totalt fremmede personer. Alle disse eksemplene har gitt barna alvorlige og dype traumer som har påvirket dem heftig i voksen alder. Anonymkode: c4074...b62
AprilLudgate Skrevet 9. juli #17 Skrevet 9. juli Som jeg kjenner nå? Nei, ikke som jeg vet om eller kommer på. Men jeg er jo ikke flue på veggen hjemme hos folk.
AnonymBruker Skrevet 9. juli #18 Skrevet 9. juli For å være helt ærlig så setter jeg alle i samme boks og denne boksen er overfladise mødre som bryr seg mer om karriere og hus utseende og materialisme og konstant uttrykker frustrasjon hver dag og krangler og hakker på far forann barna for små filleting som skal kontrollere alle og alt! .... som justifier sine egne toxic følelser som blir uttrykt men ser ned på andres. og ikke har kvalitedstid med barna. La meg spørre... hvor mangen av dere kjenner en slik? Gjør DU det? Vær ærlig... Anonymkode: fd92b...e3e
AnonymBruker Skrevet 9. juli #19 Skrevet 9. juli Det skal vel litt til å kalle noen en dårlig mor, men jeg ser mødre tar valg hele tiden som nok ikke er til barnets beste. Den verste er ei bekjent som kanskje ikke ville hatt barn nummer 3, som snuste gjennom graviditet og amming og lot babyen gråte seg i søvn om natten på rommet sitt fordi hun ikke orket stå opp. Har også en god venninne som flere ganger har flyttet inn (og så ut) hos nye kjærester og bonusbarn med sønnen sin som nå er 10, det hadde jeg aldri valgt selv. Anonymkode: 7c629...def 1
veronica<3 Skrevet 9. juli #20 Skrevet 9. juli Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Som bruker av Kvinneguiden gjelder følgende bruksvilkår * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende meg en privat melding med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. veronica<3, mod.
Fremhevede innlegg