Gå til innhold

Øker du husleien jevnlig?   

39 stemmer

1. 1. Øker du husleien jevnlig?

• Nei, jeg øker aldri husleien når jeg fornøyd med leietakerene mine
      20
    • Ja, jeg øker alltid ift KPI og til gjengs leie etter 3 år selv når jeg fornøyd med leietakere
      15
    • Nei, jeg øker kun husleien når jeg er misfornøyd med leietakere og helst vil de skal flytte fordi det blir for dyrt for dem
      4

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Selv når du er fornøyd med de du leier ut til ?

Eller lar du være å øke husleien for å beholde leietakere som du er fornøyd med ?

Bare en liten uhøytidlig meningsmåling, har flere venner som leier ut, og er mange sterke meninger på dette så er litt nysgjerrig på den gjengse mening på hva som er lurt her.

Endret av Hatsumomo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg øker mellom leieboere. Da først undersøker jeg hvordan prisen er i forhold til markedet. 

Så legger jeg meg litt under, for ønsker ikke å måtte styre på med bytte av leieboer for ofte. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, da jeg leide ut økte jeg aldri leien, da det var viktigere å hjelpe dem enn å få mer penger. Jeg leide ut til ukrainske flyktninger.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt samme leieboer siden 2022, har ikke økt husleien.

Anonymkode: a175c...26b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja øker det jeg kan lovlig hvert år. 

Anonymkode: aff0a...051

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi har ikke gjort det. Viktigere med gode og stabile leietakere. 

Anonymkode: dc3ad...838

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi startet å leie ut i år, og tenker å regulere iflg kpi årlig. Å la være synes jeg er idiotisk. Prisen går opp på alt, og det må vi som utleiere ta høyde for. 

Om man ikke øker årlig fra starten tenker jeg det blir vanskeligere å skulle begynne på øke når man pga prisøkning på alt annet set at man burde ha gjort det. Man har jo utgifter på utleieboligen også, som øker. Å kpi-regulere årlig vil også være bedre for leietaker, fordi det tross alt ikke utgjør så mye om gangen. Å kpi-regulere etter flere år vil gi et brått hopp i husleie som vil kunne føles uoverkommelig for noen. Ev venn av oss hadde lik husleie i 6 år, før huseier plutselig bestemte seg for å regulere i tråd med kpi, og det ble et hopp på 2000 kr som føltes helt overveldende for ham.

Anonymkode: 601ff...966

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter opp iht KPI årlig. Kunne vært grei et par år med en stabil og hyggelig leietaker hvis vedkommende tok en samtale om at de ikke greide en prisøkning. Men ikke evig, det finnes flere gode leietakere.

Men ellers må jeg få dekket kostnader i takt med prisutviklingen jeg og. 

Anonymkode: 1f566...0b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Øker i henhold til KPI årlig. Men aldri til markedsleie på eksisterende leietakere. Det gjøres mellom leietakere. 

Anonymkode: cdb56...b47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg øker mellom leietakere, og ikke underveis. Jeg har inntrykk av at leietakere forventer det, og vet at venner og bekjente som leier blir sinte om de får økning. 

Anonymkode: 63a4c...b79

AnonymBruker
Skrevet

Min huseier satt NED leieprisen, fordi hun var så fornøyd med meg, og jeg spurte om lavere pris før vi signerte ny kontrakt, ellers så flyttet jeg ut.

Anonymkode: 56544...155

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skulle vært et annet boligsystem, slik at griske utleiere ikke kan håve inn penger på folk som trenger et hjem og det burde være lettere å være utleier ang skatt renter osv. slik at de ikke behøver å sette opp prisen pga høye utgifter. Noen er nok nødt til å sette opp prisen for å ikke gå i minus, men mange gjør det nok fordi de kan- markedsprisen styrer og de vil få inn så mye som mulig. Leieprisene øker,men det hjelper ikke oss som leier vi får jo ikke noe verdiøkning på en leid bolig.. bare høyere leie jo mer slitt boligen blir…

Anonymkode: 3fbc4...499

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min huseier satt NED leieprisen, fordi hun var så fornøyd med meg, og jeg spurte om lavere pris før vi signerte ny kontrakt, ellers så flyttet jeg ut.

Her har det bare gått opp, ca 3700 kr iløpet av 6 år. Vet ikke hvor det skal ende, når jeg sjekker boliger på nett med 2 soverom har det gått opp mellom 3000-5000 kr iløpet av et år- og det er ikke i Oslo.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har også gjort dette, satt ned prisen for leietaker. 

det kom av at hun var en veldig fin leietaker, samtidig som jeg var vant med å leie ut til par, og hun var alene, så jeg syns hun betalte mye alene fra før. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her har det bare gått opp, ca 3700 kr iløpet av 6 år. Vet ikke hvor det skal ende, når jeg sjekker boliger på nett med 2 soverom har det gått opp mellom 3000-5000 kr iløpet av et år- og det er ikke i Oslo.

Det raser oppover. Jeg skal øke prisen med ca 5 k nå, men kunne nok økt med 9 k. 

AnonymBruker
Skrevet

Øker mellom leietakere, aldri underveis. 

Anonymkode: 5799b...99e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg setter opp iht KPI årlig. Kunne vært grei et par år med en stabil og hyggelig leietaker hvis vedkommende tok en samtale om at de ikke greide en prisøkning. Men ikke evig, det finnes flere gode leietakere.

Men ellers må jeg få dekket kostnader i takt med prisutviklingen jeg og. 

Hva er de kostnadene da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er de kostnadene da?

Ikke meg du siterer, men kostnadene er økte renter, økte kommunale avgifter, og man betaler egen renovasjonsavgift for hvert objekt, eiendomsskatt, samt vedlikehold. 

Anonymkode: 0d86f...14f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg øker ikke husleien nok, burde være strengere på det . Har leietagere som betalte 11000 fra 2021, jeg har økt én gang til 11500 men det skulle i dag vært 13000 kr ift inflasjon. Dog så er jeg fornøyd med leietagerne, det har også en stor verdi! :)

Anonymkode: c2fd1...be4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er de kostnadene da?

Mine kostnader såklart? På å ha hus. Og de går opp hvert år så hvorfor i all verden skal leietakere være unntatt at livet blir dyrere?

Jeg leier ut for å klare å sitte med huset. Det er frivillig å leie der.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...