Gå til innhold

Har noen erfaring med synachten-test?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt mange forskjellige prøver de siste årene, allmenntilstanden er heftig nedadgående, har blant annet tatt 24t kortisol i urin, som var 23, og spytt prøver som var på < 3. 

Legen har ikke plukket opp dette, har hatt 1 fastlege i 10 år, men 8 ulike vikarer, og nå tildelt ny fastlege. 

Jeg har matet all data 10 år tilbake i tid inn i AI, som ser en klar rød tråd i prøvene mine som indikerer for lav kortisolproduksjon i kroppen. 

Jeg må nok kontakte en privat aktør for å få dette gjort da endokrinologen ved mitt lokale sykehus har låst seg fullstendig på diabetes, noe jeg ikke har, og ny henvisning ble avvist. 

Hvordan opplevde du denne testen? Gjorde du det privat eller offentlig? Hva var symptomene dine som førte til at du fikk gjennomført den?

Anonymkode: 0681d...f0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det binyrebarksvikt du mistenker? Det burde jo komme frem av lavt natrium, lavt blodtrykk sammen med det kliniske bildet. 

klart du kan ta acth belastning, men det blir nok privat. Endokrinologene er jo faktisk best på hormoner, naturlig nok, og det er jo rart om endokrinologen din mener det er DM om du ikke har antistoff, normal hba1c, ingen insulinresistens osv. 

Anonymkode: 74650...cc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pcos (om de blir enig), men mest sannsynlig en veldig sjelden variant h-pcos. Kritisk lavt testosteron på 0,3. Og lavt kortisol, både døgn og kveld. 

Jeg har stabilt og fint blodsukker, men spiser veldig sunt og ingen ultraprosessert. 

Tror ikke jeg har Addisson, men noe er galt med kortisolproduksjonen.

Har tatt 24 t BT måling også, fint snitt, men kræsjer på natt og opp i 170/98 på dag. Svinger veldig.

Har en aktiv hverdag, men hadde tre måneder systematisk løpeplan. Formen ble ikke bedre, kunne ikke løpe lenger, skyhøy puls, og la på meg 6kg på de 11 ukene. 

Jeg trenger i alle fall å få det avklart. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at det finnes private som tar synachtentest, set koster nok for mye og krever for mye ressurser til at det er lønnsomt. Jeg har tstt testen fordi blodprøvene mine var utrolig skjeve, hadde ikke binyresykdom. Du har åpenbart låst deg på noe selv om prøvene dine ikke tilsier at dette er problemet, urinmålingen din var jo også fin. 

Anonymkode: e3470...a6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tviler på at det finnes private som tar synachtentest, set koster nok for mye og krever for mye ressurser til at det er lønnsomt. Jeg har tstt testen fordi blodprøvene mine var utrolig skjeve, hadde ikke binyresykdom. Du har åpenbart låst deg på noe selv om prøvene dine ikke tilsier at dette er problemet, urinmålingen din var jo også fin. 

Har ikke låst meg på noe. Når referanseområdet er 30- 60 er ikke målingen min fin. 

Testosteron på 0.3 er heller ikke fint. B12 på 54 er ikke fint. D vitamin på 23 er ikke fint. Folat på 5 er ikke fint. 

Jeg har i alle fall brukt flere AI til å behandle dataene og de alle sier det samme. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Korreksjon: referanseverdien 30 - 145 står det.

AnonymBruker
Skrevet

Tok synachten test på Rikshospitalet i 2009 tror jeg det var. Fikk utslag og diagnosen non-classic congenital adrenal hyperplasia. Gir mange av de samme symptomene på pcos. Ble henvis til kvinneklinikken av fastlegen. Gikk på kortison en periode, men det hadde ikke stor effekt. 

Anonymkode: feac3...d70

AnonymBruker
Skrevet

Så hvis du har pcos, ville jeg gått veien via. gynekolog f.eks. I stedet for endokrinolog. 

AnonymBruker
Skrevet

For å få en sånn test altså. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Av ren nysgjerrighet; hva legges til grunn for at man finner det nødvendig å ta denne testen? Hvilke symptomer og medisinske funn skal ses på før man får innvilget denne testen? 

Anonymkode: cc72b...2fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har ikke låst meg på noe. Når referanseområdet er 30- 60 er ikke målingen min fin. 

Testosteron på 0.3 er heller ikke fint. B12 på 54 er ikke fint. D vitamin på 23 er ikke fint. Folat på 5 er ikke fint. 

Jeg har i alle fall brukt flere AI til å behandle dataene og de alle sier det samme. 

Ts

Referanseområdet for kortisol i urin er at det skal være under 165nmol pr 24 timer, se her https://metodebok.no/topic/VJFceBH5, målingen din er derfor fin, selv om du insisterer på noe annet. Du nevner også i spytt på under 3, som er normalt. Når det gjelder testosteron er referanseområdet for kvinner alt under 3, så joda du er godt innafor. B12, D vitamin og Folat kan du fint ta ansvar for selv ved å ta tilskudd gjennom tabletter, det gjør svært mange av oss uten å mene vihar en sær sykdom i bunn. Veldig rart at du ikke gjør en innnsats på det området først, det er forholdsvis lett å gjøre noe med. Alle som bruker KI vør gjøre det kritisk, og KI ikke helsepersonell. Jeg har selv testet det for p sjekke kvalitet i svarene, og svarene som ut var feil. Men for en utrent sjel kunne de høres rett ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Referanseområdet for kortisol i urin er at det skal være under 165nmol pr 24 timer, se her https://metodebok.no/topic/VJFceBH5, målingen din er derfor fin, selv om du insisterer på noe annet. Du nevner også i spytt på under 3, som er normalt. Når det gjelder testosteron er referanseområdet for kvinner alt under 3, så joda du er godt innafor. B12, D vitamin og Folat kan du fint ta ansvar for selv ved å ta tilskudd gjennom tabletter, det gjør svært mange av oss uten å mene vihar en sær sykdom i bunn. Veldig rart at du ikke gjør en innnsats på det området først, det er forholdsvis lett å gjøre noe med. Alle som bruker KI vør gjøre det kritisk, og KI ikke helsepersonell. Jeg har selv testet det for p sjekke kvalitet i svarene, og svarene som ut var feil. Men for en utrent sjel kunne de høres rett ut. 

Enig med denne. 

for øvrig må man vurdere shbg sammen med testosteron. Testosteron på 0,3 alene sier veldig lite. 

jeg skjønner helt ærlig ikke hvorfor du skal ha en synacthen test, hvis det er pcos som er spørsmålet. Det er så mye i denne tråden som ikke henger på greip medisinsk. Jeg tror du skal la AI være i fred og ikke ta medisinske beslutninger basert på det. 

når det gjelder vitamin d mangel, b12 og folat så er det helt forskjellige opptaksmekanismer som ikke har noe med binyrer å gjøre. Her kan du ta tilskudd. Eventuelt så spørs det om det er noen vesentlige mangler i kosten din.

Anonymkode: 74650...cc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har tatt tilskudd i mange år. Kroppen tar det ikke opp når det er i tablettform.

Synes svarene er direkte krasse og ikke noe hyggelig. Dere får finne en annen tråd å være ufine i.

Jeg støtter meg til legene sin vurdering, som spriker like mye som det finnes leger. De blir ikke enig om noe som helst, men at jeg har noe som ikke fungerer er opplest og vedtatt. 

Ønsker dere lykke til videre på ferden med å finne andre å være krass med. Dere trenger ikke bruke mer energi på å svare her.

Ts

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper du fortsatt sjekker tråden tross bedreviterne og leser dette ts. https://www.dagbladet.no/nyheter/sjokkforskning-banebrytende/80015634?fbclid=IwAR3i69sW2gQuhA87xv5dC9I-ZLiiM8Uj8rrUST7vOMKJymHDCWuyX0dFgwM 

- 12 prosent av kvinnene som får diagnosen PCOS, har egentlig ikke-klassisk medfødt binyrebark-forstyrrelse (NCCAH), ifølge forskning.no.

I den nye studien konkluderer forskerne med at symptomene på PCOS og NCCAH likner i stor grad på hverandre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

jeg skjønner helt ærlig ikke hvorfor du skal ha en synacthen test, hvis det er pcos som er spørsmålet.

https://www.forskning.no/hormoner-kvinnehelse/vanlig-sykdom-i-eggstokkene-mange-kvinner-kan-ha-fatt-feil-diagnose/2227014?fbclid=IwAR1kV552kxL72N8zgDSXJuAJmI6FuG94aqOThSlnaXcitSXkVm_43Ff8A-E 

I den nye studien konkluderer forskerne med at den beste måten å skille de to tilstandene på, er å bruke en såkalt synacthentest.

Den blir vanligvis gjort på sykehus for å avdekke binyrebarksvikt. Testen går ut på at pasienten får syntetisk ACTH, som er et hormon som stimulerer binyrebarken til kortisolproduksjon.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...