Gå til innhold

Barn med ADHD som har ledsagerbevis

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei jeg tenker jo også at noen med ADHD kan ha så store tilleggsvansker at en voksen må skjerme dem fra andre barn fordi de kan klikke av et eller annet. 

Men som folk sier i tråden er det sikkert individuelt. 

Anonymkode: 50b8b...0e3

Vi må slutte å se på ADHD barn som problembarn som noen skal beskyttes fra. Det er ikke alltid tilfellet. Det som er hensikten er å tilrettelegge til deres funksjon. Hvis noen skal beskyttes så er min erfaring ofte at ADHD barn bør beskyttes fra uvitendende voksne.

Anonymkode: f07f6...752

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så alle med adhd kan da få ledsagerbevis mener du?

Ja

Har du en grei lege og kjenner systemet, så kan du i prinsippet det.

Anonymkode: 8e2d5...d1f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen som har et barn med adhd. Bruker ledsagerbevis for alt det er verdt. Men sender samtidig barnet alene på tog, bibliotek, i byen osv (fra hen var 8 år). Snodig.

Anonymkode: a1305...b3a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner noen som har et barn med adhd. Bruker ledsagerbevis for alt det er verdt. Men sender samtidig barnet alene på tog, bibliotek, i byen osv (fra hen var 8 år). Snodig.

Anonymkode: a1305...b3a

Det gjør jeg også. Det er viktig å trene de opp på utfordringene de har. Nå er hun veldig flink til disse tingene. Det betyr ikke at ledsagerbevis ikke er viktig i andre situasjoner, eller har vært viktig for å komme til det punktet.

Utfordringene kan også komme sporadisk eller i spesifikke situasjoner.

Når man reiser alene er forøvrig ikke ledsagerbeviset i bruk.

Når man først klager på støtte folk får uten å kjenne til situasjonen selv, hva med å klage på at de med kort for forflytningshemmede får fritak for bompenger? Den regelen henger nemlig igjen fra når det var manuelle bomstasjoner. Det har jeg ikke sett noen klage på 😅

La nå de som strever få ha noen goder som kan gjøre livet lettere for dem og de rundt. Foreldre til barn som har store nok utfordringer til å få ledsagerbevis har også garantert mye større utgifter med dem enn vanlig i tillegg til belastningen. Enda verre er belastningen til barna.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2026 den 14.03):

Hva er grunnen til at de får et slikt bevis? Er det ADHD i seg selv eller også en del tilleggsvansker? Er det å ikke klare å kunne stå i kø (utenom at de har noen fysiske vansker) grunn til nok at de får innvilget ledsager?

Kan være at de må ha med ledsager (forelder, støttekontakt etc.) på ting som man normalt går på uten følge i den alderen. Det er sånn med min datter på 16. 

Anonymkode: 0e22d...aaa

AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at de får et slikt bevis? Er det ADHD i seg selv eller også en del tilleggsvansker? Er det å ikke klare å kunne stå i kø (utenom at de har noen fysiske vansker) grunn til nok at de får innvilget ledsager?

Dette svaret kunne du raskt funnet ut på egenhånd, men det ligger vel en agenda bak spørsmålet…

Anonymkode: 0f332...9ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2026 den 14.18):

Ja. Du søker kommune/bydel. Min fikk da han fikk diagnosen ADHD. Husker ikke hvor lenge varigheten, men har fornyet det en gang . Trenger legeerklæring fra legen. 

Anonymkode: 6bb9d...ce9

Nei det er ikke sånn at alle barn med ADHD automatisk får Ledsagerbevis

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2026 den 19.06):

Jo selvfølgelig brukes det til å slippe kø i fornøyelsesparker. Ledsagerbevis vist frem gir deg armbånd som «ta hensyn» osv i dyreparken, Tusenfryd osv og da slipper man stå i kø. Det er jo derfor alle vil ha ledsagerbevis. 

Anonymkode: cbdf1...740

Vi har ledsagerbevis for min sønn med adhd og har kun en gang brukt det i en park da han hadde en veldig vanskelig periode og dag. Ellers står han i kø som andre. Men da han var mindre kunne han f.eks. bare stikke av på kino eller i parker. Jeg kunne ikke gå alene med han på ting med søsken f.eks. Fikk sinneutbrudd, gråt eller stakk av, Han trengte en voksen 1:1. for å følge han når han stakk av for at ting ble vanskelig, støtte han til å gjennomføre ting når han var for redd osv osv. som flere sier, det er individuelt og brukes etter behov. Vi har hatt det i mange år og tror det er brukt tre ganger på kino, to ganger på teater, en gang på hurtigbåt og tre ganger på inngangsbillett i park og at han slapp kø den ene gangen. 

Anonymkode: 48568...582

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2026 den 14.28):

Kjenner flere barn som har det. De har «vanlig» adhd, men foreldre som jobber i det offentlige, så det handler vel bare om at man kjenner til mulighetene.

Slipper å stå i kø på arrangementer og tror foreldrene får gratis inngang. 

Er bare å søke. 

🤦🏼‍♀️

AnonymBruker skrev (På 8.7.2026 den 19.06):

Jo selvfølgelig brukes det til å slippe kø i fornøyelsesparker. Ledsagerbevis vist frem gir deg armbånd som «ta hensyn» osv i dyreparken, Tusenfryd osv og da slipper man stå i kø. Det er jo derfor alle vil ha ledsagerbevis. 

Anonymkode: cbdf1...740

Er det ingen som har lært deg at man ikke skal komme med bastante uttalelser og fremstille det som et fakta  når det man uttaler i realiteten kun er bs.

AnonymBruker skrev (På 9.7.2026 den 6.51):

Ja

Har du en grei lege og kjenner systemet, så kan du i prinsippet det.

AnonymBruker
Skrevet

Det handler om at barnet har så store reguleringsvansker at det trenger voksenstøtte for å håndtere ulike situasjoner som kan oppstå. Spesielt situasjoner der barnet kan bli aktivert og da vil oppleve sterke følelse av sinne eller redsel. Kroppen går i alarmberedskap. Dvs det samme som du opplever om du hadde møtt en stor bjørn i skogen.

Barn som har reguleringsvansker har også store utfordringer med store menneskemengder, mye lyd, lys som betyr at de må skjermes. Dette gjør at de blir overstimulerte og som igjen fører til at de havner utenfor toleransevindu. 

Jeg kan ikke sende mitt barn på aktiviteter uten at vi må følge han, men andre barn på hans alder klarer det fint. 

Ledsagerkort er så mye mer enn bare å «slippe» kø, men den ordningen gjør at faktisk vi som har barn med store adhd utfordringer kan få oppleve  parker og sitte igjen med gode erfaringer og opplevelser mens hadde vi ikke hatt den muligheten så hadde vi blitt hjemme. Det hadde bare endt med masse vonde følelser og dårlige minner og en kropp i konstant beredskap. 

Anonymkode: 4d76d...556

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det handler om at barnet har så store reguleringsvansker at det trenger voksenstøtte for å håndtere ulike situasjoner som kan oppstå. Spesielt situasjoner der barnet kan bli aktivert og da vil oppleve sterke følelse av sinne eller redsel. Kroppen går i alarmberedskap. Dvs det samme som du opplever om du hadde møtt en stor bjørn i skogen.

Barn som har reguleringsvansker har også store utfordringer med store menneskemengder, mye lyd, lys som betyr at de må skjermes. Dette gjør at de blir overstimulerte og som igjen fører til at de havner utenfor toleransevindu. 

Jeg kan ikke sende mitt barn på aktiviteter uten at vi må følge han, men andre barn på hans alder klarer det fint. 

Ledsagerkort er så mye mer enn bare å «slippe» kø, men den ordningen gjør at faktisk vi som har barn med store adhd utfordringer kan få oppleve  parker og sitte igjen med gode erfaringer og opplevelser mens hadde vi ikke hatt den muligheten så hadde vi blitt hjemme. Det hadde bare endt med masse vonde følelser og dårlige minner og en kropp i konstant beredskap. 

Anonymkode: 4d76d...556

Veldig bra forklart! I tillegg gir det oss mulighet til å ha med en ekstra voksen til barnet som trenger støtte i form av sin egen voksen 100% på aktiviteter der man normalt ville dratt en forelder med barnet med adhd + søsken. Vi må alltid ha en egen voksen til barnet med diagnose og søsken må ha sin egen voksen, slik at ikke alle må dra midt i kinofilmen etc om det plutselig skjærer seg. Det skåner søsken fra noe av belastningen det er å være søsken til barn med diagnose.

Anonymkode: 32750...a84

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2026 den 8.59):

Det gjør jeg også. Det er viktig å trene de opp på utfordringene de har. Nå er hun veldig flink til disse tingene. Det betyr ikke at ledsagerbevis ikke er viktig i andre situasjoner, eller har vært viktig for å komme til det punktet.

Utfordringene kan også komme sporadisk eller i spesifikke situasjoner.

Når man reiser alene er forøvrig ikke ledsagerbeviset i bruk.

Når man først klager på støtte folk får uten å kjenne til situasjonen selv, hva med å klage på at de med kort for forflytningshemmede får fritak for bompenger? Den regelen henger nemlig igjen fra når det var manuelle bomstasjoner. Det har jeg ikke sett noen klage på 😅

La nå de som strever få ha noen goder som kan gjøre livet lettere for dem og de rundt. Foreldre til barn som har store nok utfordringer til å få ledsagerbevis har også garantert mye større utgifter med dem enn vanlig i tillegg til belastningen. Enda verre er belastningen til barna.

Veldig bra sagt. Som bestemor til et barn med utfordrende ADHD så kjente jeg meg igjen i det du skriver her. Fikk tårer i øynene for mange utenforstående aner ikke hva de snakker om. 

Det ER en stor utfordring å være pårørende til barn med ADHD, og den evige bekymringen man lever med gjør det ikke bedre ved at det fremdeles er så mange som ikke evner å forstå hvilke utfordringer mange barn, foreldre, søsken og besteforeldre står i når man ser det kjæreste man har sliter så til de grader i hverdagen. 

Anonymkode: 5b49e...a87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2026 den 14.19):

Hvorfor trenger han ledsagerbevis?

Er det ikke åpenbart at han/de som har det trenger en ledsager? 

Anonymkode: cbffc...880

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det ikke åpenbart at han/de som har det trenger en ledsager? 

Anonymkode: cbffc...880

Nei jeg kjenner ikke barna så for meg er ikke det åpenbart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...