Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i et økonomisk rot som jeg prøver å komme meg ut av. Jeg har 146 000 kr i forbruksgjeld. Det var en blanding av kredittkort, forbruksgjeld + smell med å måtte flytte så dobbel husleie osv. Jeg har nå tatt tak i alt, jeg fikk samlet all gjeld i en refinansiering sånn at jeg har en betaling med litt lavere rente enn det kredittkortene hadde, har slettet kredittkort og klarna, satt opp budsjett og kuttet en del abonnementer. Ferien ble droppet i år, og jeg har begynt å bygge meg en liten buffer sånn at jeg ikke skal havne i kredittkortkjøret igjen, første mål er 5000 i buffer, så 10 000

Likevel ser jeg at jeg ikke klarer å betale så mye ned på denne gjelden som jeg skulle ønske. Så det jeg lurer på, er det noen som har noen gode tips til en ekstra jobb man kan ta på seg? Jeg jobber fulltid i det offentlige, men jeg sliter med å finne noe som kan kombineres, uten at jeg i tillegg blir utbrent (har historikk med dette før + depresjon). Jeg har ikke en fleksibel sjef så jeg må derfor forholde meg til at jeg må ha en ekstra jobb som kan tas utenom min vanlige jobb. Jeg bor i Oslo området og har ikke lappen. Setter pris på alle råd!

Anonymkode: 3e349...6b3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ferie og helge vakt/ vikar, på hvpu bolig? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du jobber på tilkalling på sykehjem, sykehus, bemannet bolig og så videre, slipper du stresset ved å ha si en 15% stilling med låste helgevakter (mtp. fare for utbrenthet), men kan heller takke ja når det passer for deg. 

Bare tenk på at det er vanlig at man blir spurte mindre hvis man ofte takker nei, men de fleste systemer har mulighet for at du kan "flagge" deg som grønn/tilgjengelig så de slipper irritasjonen med å ringe deg også sier du nei. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre flås man på mest mulig kynisk vis om man får inkasso over seg. Her er det utrolig kyniske systemer i Norge som lar relativt små beløp raskt vokse inn i noe overkommelig på gebyrer. Norge hater fattige. Gjør hva som gjøres kan for å holde dem nede. 

Anonymkode: c42dc...717

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dessverre flås man på mest mulig kynisk vis om man får inkasso over seg. Her er det utrolig kyniske systemer i Norge som lar relativt små beløp raskt vokse inn i noe overkommelig på gebyrer. Norge hater fattige. Gjør hva som gjøres kan for å holde dem nede. 

Jeg forstår at du føler det er vanskelig med inkasso. Men det kan også hende at inkasso er skapt fordi folk ikke betalte for seg, og kjørte firmaer rett i dass. Finnes ikke inkasso, så finnes det ikke firmaer og tjenester å betale heller. Uten inkasso, så vil jo folk bare si nei til regningen og gå. Men jeg forstår veldig godt at det er vanskelig når det vokser fjellhøgt med regninger. Heldigvis finnes det jo tjenester man kan benytte seg av om det skjer.

Anonymkode: 33a16...abe

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

"Om man får inkasso over seg".  Der en selv lar små beløp vokse seg store...

Snakk om ansvarsfraskrivelse🤣

Anonymkode: 9b845...a3a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har siden november i år betalt ned over 170.000 i inkassogjeld. 

Det har jeg gjort ved å legge meg på utgifter på nivå med sosialhjelp og latt ALT annet gå til gjeld. Hvor stor inntekt har du?

Ellers har du fått gode tips om tilkallingsjobbing, det jeg har gjort i tillegg til det er å selge unna massivt på finn.no, og svare på gørrkjedelige spørreundersøkelser. Det er møkkjedelig, men jeg drar inn ca 30-40 kr dagen der, det er faktisk en tusenlapp i måneden. Det handler litt om mindset, behandle alle "ekstra" penger som nedbetaling. Pantepenger, trumfbonus +++++++

Anonymkode: 4effe...a8c

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig verdt å stresse for 146 000 kr nå som du har fått samlet alt i ett lån du skal betale tilbake og har begynt å bygge deg opp en liten buffer? Du har nå et lån å forholde deg til som bør minke stresset og gi deg mer forutsigbarhet. Klarer du å snu tankegangen til at dette er som et andre lån du betaler på?

Hva er minimumsbetaling og hva tillater budsjettet at du betaler inn i måneden? Målet bør være at lånet skal minke. Om du betaler inn 500 kr til 1000 kr ekstra i måneden over minimumsbetalingen så er det jo noe som vil hjelpe og lånet vil fortsatt minke, selv om det selvfølgelig er kjempebra om du klarer mer. Så lenge du har en plan som fungerer over lang tid nå så vet ikke jeg ikke om det er verdt å stresse for en ekstra jobb når du allerede har en fulltidsjobb for et lån du kan klare å betjene med andre utgifter, i tillegg til at du faktisk klarer å opparbeide deg en ok buffer. Om det er nedbetalt på 2-3 år i stedet for 1 år tenker jeg i det store og hele betyr veldig lite. Det viktige er faktisk at du tar ansvar og endrer vanene dine og tar tak i roten til problemet, noe som det høres ut som du er på vei med å gjøre med å få mer oversikt og kontroll over gjelden og har redusert totale kostnader og renter, og har kvittet deg med kredittkort og Klarna.  Om en ekstra jobb påfører deg mer stress som bidrar til å opprettholde de dårlige vanene, så er det faktisk ikke verdt det. Husk at tid også er verdifull faktor for å ta det riktige valga. Stress fører sjelden med seg noe godt.

Mange undervurderer den psykologiske faktoren i nedbetaling av gjeld, og er veldig opptatt av at en taper penger i renter. Og ja, for et lån med betydelig størrelse så er dette vesentlig for at gjelden ikke skal øke og det er selvfølgelig sure penger å tape uansett, men i ditt tilfelle høres det ut som du har havnet i en ond sirkel der det økonomiske stresset har bidratt til at du ikke har klart å endre vanene dine som har gjort til at gjelden har vokst.  Du er enda der at du fint kan klare å betjene gjelden og betale den ned komfortabelt om du bruker litt tid på det, og være gjeldfri på noen få år. 

Når det er sagt så mener jeg ikke at det skal bli en hvilepute for å ikke betale det ned raskere enn nedbetalingsplanen tilsier, men at det finnes en mellomting mellom å betale ned så fort som mulig og ha det kjipt i mange måneder fremover, og det å betale ned i et behagelig tempo men samtidig betale inn ekstra når du har mulighet. Personlig tror jeg den bufferen du bygger opp vil gi deg mer ro i sjelen enn at gjelden er nedbetalt 1 år tidligere. Husk også at du vil skatte noe mindre når du betaler mer i gjeldsrenter. Så selv om du skulle betale 18 000 kr i renter i året så er ikke det nødvendigvis 18 000 kr etter skattefradrag.

Mitt beste tips er lavterskel måter å dra inn litt ekstra penger på som ikke tar så alt for masse energi, rydd i boder og loft og legg ut absolutt alt du ikke har noe forhold til/bruk for på bruktsalg, feks. Tise og Finn. Gamle bøker/pensumbøker - bruk Bookis. Det er utrolig mye man får solgt som man tror ikke noen vil kjøpe. Litt småløp her og der hjelper. Jeg har selv dratt inn 8000 kr på bruktsalg den siste måneden nå med bittelitt innsats (et ting var riktignok en vare til  5000 kr og resten er småsalg her og der), og jeg har fortsatt masse jeg kan legge ut, og det var mer enn jeg forventet.  En bonus - å kvitte seg med ting en ikke trenger og som tar plass er også utrolig deilig følelse som faktisk hjelper på det mentale.

Jeg personlig er litt på samme sted som deg, sitter med 113 000 kr i gjeld nå. Har funnet ut at jeg må ha en annen tilnærming nå for å bli ferdig, har stresset uforholdsmessig mye uten å ta tak i uvanene som har ført meg dit, men har egentlig innsett at det er ikke verdt å stresse seg i hel for 113 000 kr i gjeld så lenge jeg klarer å betale det ned på 1-2 år og gjelden ikke øker. Jeg har gjort ein god del positive endringer og har mer troa på at jeg skal klare det nå, selv om jeg kommer til å ta bruke lenger tid enn det jeg så for meg først. Så ja, det vil koste mer i renter, men det er til syvende og sist vanene som førte meg som den viktigeste endringen som må til.

Anonymkode: baa40...0bb

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det virkelig verdt å stresse for 146 000 kr nå som du har fått samlet alt i ett lån du skal betale tilbake og har begynt å bygge deg opp en liten buffer? Du har nå et lån å forholde deg til som bør minke stresset og gi deg mer forutsigbarhet. Klarer du å snu tankegangen til at dette er som et andre lån du betaler på?

Hva er minimumsbetaling og hva tillater budsjettet at du betaler inn i måneden? Målet bør være at lånet skal minke. Om du betaler inn 500 kr til 1000 kr ekstra i måneden over minimumsbetalingen så er det jo noe som vil hjelpe og lånet vil fortsatt minke, selv om det selvfølgelig er kjempebra om du klarer mer. Så lenge du har en plan som fungerer over lang tid nå så vet ikke jeg ikke om det er verdt å stresse for en ekstra jobb når du allerede har en fulltidsjobb for et lån du kan klare å betjene med andre utgifter, i tillegg til at du faktisk klarer å opparbeide deg en ok buffer. Om det er nedbetalt på 2-3 år i stedet for 1 år tenker jeg i det store og hele betyr veldig lite. Det viktige er faktisk at du tar ansvar og endrer vanene dine og tar tak i roten til problemet, noe som det høres ut som du er på vei med å gjøre med å få mer oversikt og kontroll over gjelden og har redusert totale kostnader og renter, og har kvittet deg med kredittkort og Klarna.  Om en ekstra jobb påfører deg mer stress som bidrar til å opprettholde de dårlige vanene, så er det faktisk ikke verdt det. Husk at tid også er verdifull faktor for å ta det riktige valga. Stress fører sjelden med seg noe godt.

Mange undervurderer den psykologiske faktoren i nedbetaling av gjeld, og er veldig opptatt av at en taper penger i renter. Og ja, for et lån med betydelig størrelse så er dette vesentlig for at gjelden ikke skal øke og det er selvfølgelig sure penger å tape uansett, men i ditt tilfelle høres det ut som du har havnet i en ond sirkel der det økonomiske stresset har bidratt til at du ikke har klart å endre vanene dine som har gjort til at gjelden har vokst.  Du er enda der at du fint kan klare å betjene gjelden og betale den ned komfortabelt om du bruker litt tid på det, og være gjeldfri på noen få år. 

Når det er sagt så mener jeg ikke at det skal bli en hvilepute for å ikke betale det ned raskere enn nedbetalingsplanen tilsier, men at det finnes en mellomting mellom å betale ned så fort som mulig og ha det kjipt i mange måneder fremover, og det å betale ned i et behagelig tempo men samtidig betale inn ekstra når du har mulighet. Personlig tror jeg den bufferen du bygger opp vil gi deg mer ro i sjelen enn at gjelden er nedbetalt 1 år tidligere. Husk også at du vil skatte noe mindre når du betaler mer i gjeldsrenter. Så selv om du skulle betale 18 000 kr i renter i året så er ikke det nødvendigvis 18 000 kr etter skattefradrag.

Mitt beste tips er lavterskel måter å dra inn litt ekstra penger på som ikke tar så alt for masse energi, rydd i boder og loft og legg ut absolutt alt du ikke har noe forhold til/bruk for på bruktsalg, feks. Tise og Finn. Gamle bøker/pensumbøker - bruk Bookis. Det er utrolig mye man får solgt som man tror ikke noen vil kjøpe. Litt småløp her og der hjelper. Jeg har selv dratt inn 8000 kr på bruktsalg den siste måneden nå med bittelitt innsats (et ting var riktignok en vare til  5000 kr og resten er småsalg her og der), og jeg har fortsatt masse jeg kan legge ut, og det var mer enn jeg forventet.  En bonus - å kvitte seg med ting en ikke trenger og som tar plass er også utrolig deilig følelse som faktisk hjelper på det mentale.

Jeg personlig er litt på samme sted som deg, sitter med 113 000 kr i gjeld nå. Har funnet ut at jeg må ha en annen tilnærming nå for å bli ferdig, har stresset uforholdsmessig mye uten å ta tak i uvanene som har ført meg dit, men har egentlig innsett at det er ikke verdt å stresse seg i hel for 113 000 kr i gjeld så lenge jeg klarer å betale det ned på 1-2 år og gjelden ikke øker. Jeg har gjort ein god del positive endringer og har mer troa på at jeg skal klare det nå, selv om jeg kommer til å ta bruke lenger tid enn det jeg så for meg først. Så ja, det vil koste mer i renter, men det er til syvende og sist vanene som førte meg som den viktigeste endringen som må til.

Anonymkode: baa40...0bb

Takk for et veldig fint og godt innlegg!

Jeg har vært veldig skeptisk til å ta en ny jobb fordi jeg har slitt med utbrenthet, og jeg er på min andre runde med utbrenthet nå (sykemeldt 100% og skal inn i 80% sykemeldt de neste ukene) men det går fremover. Jeg betaler nå 3500-3700 kr på lånet i mnd. Minstebeløpet er på 3300 kr. Jeg har hatt en del utgifter nå i sommer, skattesmell, personlig gjeld jeg måtte få unna, og annet rusk. Så jeg kjenner litt på panikken, mest fordi jeg føler jeg ikke kommer så langt med å betale 3500 i mnd, så kommer 1. i ny mnd og rentene legges på og vipps så er jeg tilbake til en bitteliten endring i gjelden. Om du skjønner hva jeg mener? I tillegg kom nok panikken fordi jeg er 38 år, ingen sparepenger, ingen bolig, jeg er alene om alt og føler jeg har fucka opp livet mitt med idiotisk gjeld. Jeg har måttet gjøre mye mental helse jobb med meg selv for å endre mønsteret mitt med penger og tror jeg nå er på riktig vei, men jeg har en redsel for å ikke klare å komme meg ut av dette her. Før jeg er pensjonist liksom, og ikke sitte med noen form for økonomisk sikkerhet. 

TS

• Hjerte 2
Skrevet

Godt poeng å selge på finn. Har du noe du kan selge? Klær, sko, jakker, møbler, elektronikk? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg betaler nå 3500-3700 kr på lånet i mnd. Minstebeløpet er på 3300 kr. 

TS

Hvor lang nedbetalingstid er det på lånet?

Er ikke helsa viktigere enn at du nedbetaler på kortere tid?

Anonymkode: 4ba98...e33

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
KatteLatte skrev (6 minutter siden):

Godt poeng å selge på finn. Har du noe du kan selge? Klær, sko, jakker, møbler, elektronikk? 

Har ikke hatt noe hell med det som legges ut på finn/tise av klær. Har en del liggende ute men lite respons dessverre. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for et veldig fint og godt innlegg!

Jeg har vært veldig skeptisk til å ta en ny jobb fordi jeg har slitt med utbrenthet, og jeg er på min andre runde med utbrenthet nå (sykemeldt 100% og skal inn i 80% sykemeldt de neste ukene) men det går fremover. Jeg betaler nå 3500-3700 kr på lånet i mnd. Minstebeløpet er på 3300 kr. Jeg har hatt en del utgifter nå i sommer, skattesmell, personlig gjeld jeg måtte få unna, og annet rusk. Så jeg kjenner litt på panikken, mest fordi jeg føler jeg ikke kommer så langt med å betale 3500 i mnd, så kommer 1. i ny mnd og rentene legges på og vipps så er jeg tilbake til en bitteliten endring i gjelden. Om du skjønner hva jeg mener? I tillegg kom nok panikken fordi jeg er 38 år, ingen sparepenger, ingen bolig, jeg er alene om alt og føler jeg har fucka opp livet mitt med idiotisk gjeld. Jeg har måttet gjøre mye mental helse jobb med meg selv for å endre mønsteret mitt med penger og tror jeg nå er på riktig vei, men jeg har en redsel for å ikke klare å komme meg ut av dette her. Før jeg er pensjonist liksom, og ikke sitte med noen form for økonomisk sikkerhet. 

TS

Hvordan ser budsjettet ditt ut?

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, bare dobbelt så mye gjeld. Betaler nesten 10000 pr mnd ned på gjelden, i tillegg til relativ høy husleie, mat og alt annet som hører til. Klarer til og med å sette par tusenlapper på sparing/buffer pr mnd + litt i fond. (Bor alene, så har ingen å dele utgifter/bolig med) Alt handler om prioriteringer. Så vi er dessverre flere i samme båt, men snu deg rundt og få kontroll på inntekt/utgifter, hvor sløser du? Etc. (K38 her)

Anonymkode: 7f2b0...49f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må bare nevne at jeg har ingen toppjobb med høy lønning, har en helt vanlig butikkjobb og lønnsnivå deretter..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor lang nedbetalingstid er det på lånet?

Er ikke helsa viktigere enn at du nedbetaler på kortere tid?

Med denne nedbetalingsplanen skal lånet være innfridd i juni 2031.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan ser budsjettet ditt ut?

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, bare dobbelt så mye gjeld. Betaler nesten 10000 pr mnd ned på gjelden, i tillegg til relativ høy husleie, mat og alt annet som hører til. Klarer til og med å sette par tusenlapper på sparing/buffer pr mnd + litt i fond. (Bor alene, så har ingen å dele utgifter/bolig med) Alt handler om prioriteringer. Så vi er dessverre flere i samme båt, men snu deg rundt og få kontroll på inntekt/utgifter, hvor sløser du? Etc. (K38 her)

Jeg har et stramt budsjett. Jeg har en høy husleie, høy studiegjeld (har ikke mulighet til å utsette) osv. jeg har kuttet ut en del av abonnementene mine nå så det hjelper litt men det er ikke snakk om mer enn 700kr å hente der. jeg har cøliaki og må leve laktosefritt i tillegg, så jeg klarer ikke å komme under 5000 kr på mat/husholdning, enda jeg har begynt å bake brød hjemme. Så akkurat nå, som jeg prøver å bygge opp en buffer ved siden av så er 3500-3700kr det meste jeg klarer å betale i mnd. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med denne nedbetalingsplanen skal lånet være innfridd i juni 2031.

Jeg syns du har kommet langt.

Du har tatt grep og samlet kredittene, du har sørget for at det ikke blir nye kreditter, og du har klart å opparbeide deg en buffer.

Plutselig er alt nedbetalt. 

Ikke ødelegg helsa di.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg syns du har kommet langt.

Du har tatt grep og samlet kredittene, du har sørget for at det ikke blir nye kreditter, og du har klart å opparbeide deg en buffer.

Plutselig er alt nedbetalt. 

Ikke ødelegg helsa di.

Tusen takk ❤️ føler jeg kjemper om å ikke drukne om dagen. Bufferen er ikke nådd ennå, men jeg er på vei til 5000 kr nå mangler 2000 men får det til med denne mnds lønn. det bare føles litt ut som om at jeg heller burde ha puttet de ekstra pengene inn i gjeld

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det bare føles litt ut som om at jeg heller burde ha puttet de ekstra pengene inn i gjeld

TS

Ikke gjør det.

Det hjelper deg ikke at du har puttet inn 5000 ekstra på gjelden den dagen du må ha ny vaskemaskin.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lei ut huset ditt på AirBNB. Eller bilen din. Lite jobb for deg, mye å tjene. 

Anonymkode: 49e44...81b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...