Gå til innhold

Brukt Genesis G80 Electric til Norge?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi var i USA for å se på noen kamper. Der lånte vi en Genesis G80 Electric av en bekjent. Herregud. Jeg er helt frelst. Helt lik denne:

https://www.edmunds.com/genesis/electrified-g80/2023/vin/KMTGE4S18PU005142/?radius=100

Det er en skikkelig sedan, ikke noe SUV/Crossover-tull. Kia/Hyundai kvalitet, altså omtrent markedets beste. Rask, fin, luksuriøs.

Hvordan får jeg en slik i Norge? Er det trøblete å importere bil? Jeg vet egentlig lite om slikt byråkrati. Kjører en Camry hybrid nå som føles kjedelig og dau til sammenlikning. 

Anonymkode: b9445...c68

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finns noen i Tyskland, og relativt enkelt ta de inn derfra siden de da allerede er registrert i EU.

Her er eksempel på en : https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=458593819&sb=rel&od=up&vc=Car&dam=false&ms=270%3B2%3B%3B&s=Car&ref=srp&searchId=dcb97017-1a29-56b8-0f6b-4eb8cad197b0&refId=dcb97017-1a29-56b8-0f6b-4eb8cad197b0

Så det er bare å handle, morro med biler som ikke alle andre har. 😀

Anonymkode: 28b24...c97

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.7.2026 den 22.53):

Hvordan får jeg en slik i Norge? Er det trøblete å importere bil? Jeg vet egentlig lite om slikt byråkrati. Kjører en Camry hybrid nå som føles kjedelig og dau til sammenlikning. 

Det er jo en import av Cybertruck til Norge selv om de ikke er typegodkjent i Europa. Jeg mener regelen er at de må ja vært regisrert i USA (eller annet land?) i minimum seks måneder før den importeres.
Google hvem som kmporterer cybertruck, og hør om de kan hjelpe deg?  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.7.2026 den 22.53):

Vi var i USA for å se på noen kamper. Der lånte vi en Genesis G80 Electric av en bekjent. Herregud. Jeg er helt frelst. Helt lik denne:

https://www.edmunds.com/genesis/electrified-g80/2023/vin/KMTGE4S18PU005142/?radius=100

Det er en skikkelig sedan, ikke noe SUV/Crossover-tull. Kia/Hyundai kvalitet, altså omtrent markedets beste. Rask, fin, luksuriøs.

Ahahhaahahahahahhaaaahahah 😂

Anonymkode: 6a9a5...7c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det finns noen i Tyskland, og relativt enkelt ta de inn derfra siden de da allerede er registrert i EU.

Her er eksempel på en : https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=458593819&sb=rel&od=up&vc=Car&dam=false&ms=270%3B2%3B%3B&s=Car&ref=srp&searchId=dcb97017-1a29-56b8-0f6b-4eb8cad197b0&refId=dcb97017-1a29-56b8-0f6b-4eb8cad197b0

Så det er bare å handle, morro med biler som ikke alle andre har. 😀

Anonymkode: 28b24...c97

Å, gurimalla den er sexy!!! 370 hk. Rart med mørkt interiør i lys bil, men jeg skal se litt mer.

Takker også for tipset til @Snok1 om importører.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke folk som vil ha sedan. Så mye bortkastet plass

Anonymkode: adc7d...ce7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Forstår ikke folk som vil ha sedan. Så mye bortkastet plass

Anonymkode: adc7d...ce7

Takk for at du deler din bekymring med meg.

Jeg er ferdig med unger. Sedan har mindre interiør for lyd å romle i, og er veldig mye stillere enn stasjonsvogn, SUV eller flerbruksbil. Mannen min kjører en Toyota Century og der er bagasjerommet så stort at vi aldri savner noe plass. Jeg vil kun ha elektrisk bil og denne her er midt i blinken. At det er trangt i baksetet fordi batteriet ligger i gulvet betyr ingenting for meg.

Skrevet

Import av bruktbil fra EU land er enkelt og gir også mulighet for at garanti fortsatt gjelder.

Det kan være noe kortere garantibetingelser.

Import fra USA betyr lengre transport, men det lar seg gjøre. Ulempen er garanti som gjelder bare i USA.

Bil må i begge tilfeller være registrert før den eksporteres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (2 timer siden):

Import av bruktbil fra EU land er enkelt og gir også mulighet for at garanti fortsatt gjelder.

Det kan være noe kortere garantibetingelser.

Import fra USA betyr lengre transport, men det lar seg gjøre. Ulempen er garanti som gjelder bare i USA.

Bil må i begge tilfeller være registrert før den eksporteres.

Hvorfor tar du ikke med hele sannheten om det å importere nyer bruktbil til Norge? Garantien er jo ofte 2-3 år, som gjelder utenfor Norge. Vi er i en særstilling her på berget som har fått til garantier/reklamasjon som er 5år, om det er ei vaskemaskin eller en bil.

Anonymkode: 835ad...8e9

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tar du ikke med hele sannheten om det å importere nyer bruktbil til Norge? Garantien er jo ofte 2-3 år, som gjelder utenfor Norge. Vi er i en særstilling her på berget som har fått til garantier/reklamasjon som er 5år, om det er ei vaskemaskin eller en bil.

Anonymkode: 835ad...8e9

Garanti og reklamasjon ved import av bil er et tema som inneholder flere faktorer.

Reklamasjon er lovpålagt etter forbrukerkjøpsloven. Kjøpes bruktbil av en norsk næringsdrivende gjelder forbrukerkjøpsloven med inntil 5 års reklamasjonsrett. Det er ikke mulig å avtale bort reklamasjonsretten der selger er næringsdrivende og kjøper er en privatperson. Avtaler om å fraskrive seg ansvar selv om bilen er bruktimportert vil ikke være gyldige. 

Om importøren går konkurs vil kjøper stå uten noen å rette en reklamasjon mot. Eksempelvis gikk selskapet Bergheim Auto Salg Oslo konkurs i 2020 etter brukt import av et større parti Chevrolet Bolt.

Om en selv importerer en bil (eller annet) til Norge vil ikke reklamasjon være aktuelt, da en selv er importøren.

Garanti som en frivillig tilleggsavtale fra produsenten vil for en nyere bil ofte være gyldig selv om bilen er bruktimportert fra annet EU land. Som du skriver har garanti ofte kortere varighet. Ved import fra USA er det normalt ingen garanti.

Hvor lang garanti bilprodusent tilbyr varierer mellom merker og land bilen er solgt i. Noen bilmerker har garanti som gjelder opptil 10 år, men det kan være krav om utført service og kjørelengde for at garantien skal være gyldig.

KNA skriver litt om Reklamasjon og garanti ved bruktimport her: https://kna.no/bilist/bruktimport-av-bil/

Trådstarter ønsker å kjøpe en Genesis som ikke selges i Norge. Genesis deler plattform med Hyundai og Kia, men før import bør det undersøkes det er verksted som kan og vil utføre reparasjoner og skaffe deler.

Oppsummert: Det er viktig å undersøke hvilke begrensinger som gjelder ved bruktimport for å unngå senere skuffelser.

Men, skal ikke svartmale bruktmport, Bilnytt skriver nesten 20 tusen biler ble bruktimportert i 2021 og 2022:
https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleid=13420
At antall biler som er bruktmportert gått ned er i følge artikkelen svak norsk krone.

Endret av TBL12
Skrivefeil
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...