Dumpappen Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden Bor i ett borettslag med sentralfyring og lenge etter jeg kjøpte leiligheten så jeg at en av radiatorene kun er festet med de nedre festene, de øverste har løsnet fra veggen. Ser ut som det har vært sånn lenge. Uansett, så tok jeg kontakt med en rørlegger som sa det ville koste 20.000,- å feste denne. At det ikke ville være noen prisforskjell på å bytte til ny radiator. Syntes dette var rart. Er jo ikke store jobben, høres ikke 20.000,- ut som litt i overkant?
senior Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Høres ut som et ran . . . . uten at jeg vet hva jobben kan innebære. Hør med en handyman hvis du kjenner noen. Vis gjerne et bilde av festene.
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden Har borettslaget ditt tilgang på en vaktmester? Kan du spørre om råd der? Anonymkode: a85b1...521
Dumpappen Skrevet 7 timer siden Forfatter #4 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har borettslaget ditt tilgang på en vaktmester? Kan du spørre om råd der? Anonymkode: a85b1...521 Fikk beskjed om at jeg måtte ha rørlegger til å koble den fra. 20.000,- har jeg ikke råd til nå, da får den bare henge slik den har gjort lenge.
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden Tar du bilde så kan vi gi tips til hvordan feste den. Eller om det må en rørlegger til. Anonymkode: 6903e...35f
Dumpappen Skrevet 7 timer siden Forfatter #6 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tar du bilde så kan vi gi tips til hvordan feste den. Eller om det må en rørlegger til. Anonymkode: 6903e...35f Ser sånn ut
tdm900 Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden Dumpappen skrev (20 minutter siden): Ser sånn ut Det er jo pluggen som har forlatt hullet i veggen, og det må vel bores på et nytt hull så den får feste. At det blir mye jobb, er helt sikkert, om ikke hver leilighet kan isoleres fra rørsystemet. Da blir det lettere, men må hele den delen tømmes for at radiator kan tas bort ser jeg det kan bli dyrt.
K.B. Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden Det der koster neppe 20K. Kanskje systemet må skru av mens reparasjonen pågår og din radiator må sikkert, midlertidig fjernes og tømmes, men det er jo ikke i nærheten av en så stor jobb. Enig med andre her, hør med vaktmester først.
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Skrevet 6 timer siden Dumpappen skrev (28 minutter siden): Ser sånn ut Det du kan gjøre er å kjøpe fleksibelt lim, dytte inn i hullet der skruen skal være, dytte da feste med skrue inn der og holde til det herder. Elles må nok radiatoren bort for å feste den på nytt ja. Anonymkode: 6903e...35f 1
Dumpappen Skrevet 6 timer siden Forfatter #10 Skrevet 6 timer siden K.B. skrev (2 minutter siden): Det der koster neppe 20K. Kanskje systemet må skru av mens reparasjonen pågår og din radiator må sikkert, midlertidig fjernes og tømmes, men det er jo ikke i nærheten av en så stor jobb. Enig med andre her, hør med vaktmester først. Skjønte ikke det jeg heller. Kan jo høre med en annen rørlegger. Det skal sies at den sitter godt festet i de nedre så tror ikke det er noe risiko for at den faller ned, men vil helst at alt skal være 100%. Mener moren min betalte 5000,- for å bytte radiator for mange år siden i en gård med samme system.
K.B. Skrevet 6 timer siden #11 Skrevet 6 timer siden Dumpappen skrev (Akkurat nå): Skjønte ikke det jeg heller. Kan jo høre med en annen rørlegger. Det skal sies at den sitter godt festet i de nedre så tror ikke det er noe risiko for at den faller ned, men vil helst at alt skal være 100%. Mener moren min betalte 5000,- for å bytte radiator for mange år siden i en gård med samme system. Jeg tenker et par kjemiske ankere, så er du good to go! Om systemet må slåes av eller ikke vet garantert vaktmesteren.
aksase Skrevet 6 timer siden #12 Skrevet 6 timer siden (endret) Dumpappen skrev (1 time siden): Bor i ett borettslag med sentralfyring og lenge etter jeg kjøpte leiligheten så jeg at en av radiatorene kun er festet med de nedre festene, de øverste har løsnet fra veggen. Ser ut som det har vært sånn lenge. Uansett, så tok jeg kontakt med en rørlegger som sa det ville koste 20.000,- å feste denne. At det ikke ville være noen prisforskjell på å bytte til ny radiator. Syntes dette var rart. Er jo ikke store jobben, høres ikke 20.000,- ut som litt i overkant? Jeg er ingen ekspert, men det ser ut som at man må koble fra og fjerne radiator for å komme til skruene bak. I så fall må varmeanlegget stoppes og tappes før radiator kan kobles fra. Etterpå må anlegget fylles opp igjen, kjøres i gang og luftes. Hvis det er dette som må til, er dette fort mange timers jobb, og i så fall er nok prisen riktig. Kanskje kan du gjøre en enkel fiks ved å f.eks. skaffe noe patentbånd(metallbånd med hull) og strekke over øvre del av radiator og feste på hver side av radiator. Dette kan gjøres uten å demontere radiator og vil sørge for at den holder seg på plass uten å tippe ut fra veggen. Endret 6 timer siden av aksase
Dumpappen Skrevet 6 timer siden Forfatter #13 Skrevet 6 timer siden aksase skrev (5 minutter siden): Jeg er ingen ekspert, men det ser ut som at man må koble fra og fjerne radiator for å komme til skruene bak. I så fall må varmeanlegget stoppes og tappes før radiator kan kobles fra. Etterpå må anlegget fylles opp igjen, kjøres i gang og luftes. Hvis det er dette som må til, er dette fort mange timers jobb, og i så fall er nok prisen riktig. Kanskje kan du gjøre en enkel fiks ved å f.eks. skaffe noe patentbånd(metallbånd med hull) og strekke over øvre del av radiator og feste på hver side av radiator. Dette kan gjøres uten å demontere radiator og vil sørge for at den holder seg på plass uten å tippe ut fra veggen. Tror jeg bare lar den være. Sitter hardt slik den er så vil nok ikke løsne. Det er derimot to «jernfester» som stikker ut fra veggen, sikkert feste fra gammel radiator. Noen smart måte jeg kunne brukt disse til å feste den til ?
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Skrevet 5 timer siden Pristilbudet du har fått er etter min mening ran på høylys dag, men det har en logisk forklaring: En rørlegger vil gjøre dette på "rørleggermåten", og blende av/tappe ned anlegget for deretter å skru ned og koble fra radiatoren før festebrakettene forankres på nytt i veggen. Det er deres fagmessige måte å løse utfordringen på. Men det finnes alternative løsninger. En person som er litt over snittet handy ville med litt tålmodighet men dog en viss grad av risiko sikret radiatoren mot videre bevegelse, fjernet skruen og murpluggen og deretter målt diameter og dybde på hull. I en ideell verden ville en deretter skaffet en ekspansjonsbolt i passende diameter, kappet denne ned til passende lengde for så å lirke den plass i hullet og så stramme det hele med korrekt mutter. Er et skikkelig fiklearbeide siden det er så trangt mellom radiator og vegg, men med riktig verktøy er det trolig gjennomførbart. Alternativ 2 er som en annen har nevnt tidligere i tråden: fjerne skruen og murpluggen, blåse hullet rent, fylle med tec7 eller Tec Anchor7og kjøre inn samme skruen igjen (uten murplugg). Sørge for at radiator og skrue er maks inntil veggen mens det herder. Koster litt innsats samt en hundrelapp eller fem, men i alle fall ikke 20k... Når det er sagt så er nok dette en gammel skade forårsaket av en eller annen gjøk som har stått på radiatoren. Sannsynligheten er absolutt til stede for at dette ikke er et problem som vil bli verre fremover. Anonymkode: 5375a...515 1
Dumpappen Skrevet 4 timer siden Forfatter #15 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Pristilbudet du har fått er etter min mening ran på høylys dag, men det har en logisk forklaring: En rørlegger vil gjøre dette på "rørleggermåten", og blende av/tappe ned anlegget for deretter å skru ned og koble fra radiatoren før festebrakettene forankres på nytt i veggen. Det er deres fagmessige måte å løse utfordringen på. Men det finnes alternative løsninger. En person som er litt over snittet handy ville med litt tålmodighet men dog en viss grad av risiko sikret radiatoren mot videre bevegelse, fjernet skruen og murpluggen og deretter målt diameter og dybde på hull. I en ideell verden ville en deretter skaffet en ekspansjonsbolt i passende diameter, kappet denne ned til passende lengde for så å lirke den plass i hullet og så stramme det hele med korrekt mutter. Er et skikkelig fiklearbeide siden det er så trangt mellom radiator og vegg, men med riktig verktøy er det trolig gjennomførbart. Alternativ 2 er som en annen har nevnt tidligere i tråden: fjerne skruen og murpluggen, blåse hullet rent, fylle med tec7 eller Tec Anchor7og kjøre inn samme skruen igjen (uten murplugg). Sørge for at radiator og skrue er maks inntil veggen mens det herder. Koster litt innsats samt en hundrelapp eller fem, men i alle fall ikke 20k... Når det er sagt så er nok dette en gammel skade forårsaket av en eller annen gjøk som har stått på radiatoren. Sannsynligheten er absolutt til stede for at dette ikke er et problem som vil bli verre fremover. Anonymkode: 5375a...515 Har prøvd meg litt, men er så trangt og den sitter såpass at det er lite flex. Bolten er så lang at den får jeg ikke ut da den butter imot radiatoren. Alternativt kunne jeg kuttet boltet med baufil hvis jeg får plass. Er kanskje best å bare la det være. Skyldes sikkert som du sier at noen har stått på den en gang i tiden.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pristilbudet du har fått er etter min mening ran på høylys dag, men det har en logisk forklaring: En rørlegger vil gjøre dette på "rørleggermåten", og blende av/tappe ned anlegget for deretter å skru ned og koble fra radiatoren før festebrakettene forankres på nytt i veggen. Det er deres fagmessige måte å løse utfordringen på. Men det finnes alternative løsninger. En person som er litt over snittet handy ville med litt tålmodighet men dog en viss grad av risiko sikret radiatoren mot videre bevegelse, fjernet skruen og murpluggen og deretter målt diameter og dybde på hull. I en ideell verden ville en deretter skaffet en ekspansjonsbolt i passende diameter, kappet denne ned til passende lengde for så å lirke den plass i hullet og så stramme det hele med korrekt mutter. Er et skikkelig fiklearbeide siden det er så trangt mellom radiator og vegg, men med riktig verktøy er det trolig gjennomførbart. Alternativ 2 er som en annen har nevnt tidligere i tråden: fjerne skruen og murpluggen, blåse hullet rent, fylle med tec7 eller Tec Anchor7og kjøre inn samme skruen igjen (uten murplugg). Sørge for at radiator og skrue er maks inntil veggen mens det herder. Koster litt innsats samt en hundrelapp eller fem, men i alle fall ikke 20k... Når det er sagt så er nok dette en gammel skade forårsaket av en eller annen gjøk som har stått på radiatoren. Sannsynligheten er absolutt til stede for at dette ikke er et problem som vil bli verre fremover. Anonymkode: 5375a...515 Hvordan kan du si at det er ran på høy lys dag at en fagarbeider tar seg betalt for å gjøre en jobb fagmessig utført? Selvfølgelig vil ikke en rørlegger ta på seg risikoen ved å utføre en jobb på den måten du beskriver. Hvis det går galt, og de ender opp med å lage en vannlekkasje sitter de der med en svær regning. Forsikringsselskapet deres er helt sikkert ikke villig til å dekke skadene som kommer av ufagmessig arbeid. Det er mye billigere for samtlige firma å frastå fra jobben enn å ta store risikoer. Anonymkode: 09725...0d4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå