Mimi Skrevet 7. juli #1 Skrevet 7. juli Vi er 11 på tur i desember. Alder fra 9-56 år. Vi lander og drar fra Bangkok. Planen er neon dager i Bangkok før vi drar videre. Men hvor? Vi ønsker drømmestrender, kulturelle opplever og lokal mat. Ingen av oss har noen gang vært der. Så vi tar imot råd og tips med stor takknemlighet.
AnonymBruker Skrevet 7. juli #2 Skrevet 7. juli Gjør et søk etter Thailand i denne diskusjonskategorien, det er skrevet en rekke tråder og innlegg med gode tips – både mtp Bangkok og div øyer/badesteder. Desember er en super måned å reise på, uansett hvor i Thailand dere reiser. Opplevelsen av Bangkok vil nok i stor grad avhenge av hvor i den vanvittig store byen dere velger å ha base. Dere vil uansett bare oppleve brøkdelen av en brøkdel av det byen har å by på i løpet av et så kort opphold. Vurder evt tre dager i starten og to dager på slutten, og bo i ulike deler av byen. Jeg går ut på en gren her og foreslår noe som ikke er "genuint Bangkok" men området ved Samsen soi 2-4 eller i rimelig nærhet til Soi Rambuttri er en mulig løsning når dere er så mange og i så ulike aldre. Det gir dere mange valg på kvelden for spising og "people watching". Ekstremt livlig område, selvsagt veldig turistorientert. En stor fordel her er at det ligger rett ved elven, og på dagtid er det en fin start på dagen å ta en av elvebåtene ned til chinatown, de største tempelattraksjonene og ikke minst ned til BTS Skytrain som tar dere raskt til Siam (for shopping av en annen verden) og til store deler av byen ellers. Området på Sukhumvit mellom Nana BTS og Asok BTS har gjennom en generasjon vært en slager blant turister, men synes det har tapt seg og blitt mer "gritty" de siste ti årene. Skulle jeg valgt noe der ville det nok fort blitt soi 8 eller soi 11. Vurder evt å bo midt i Siam-smørøyet hvis shopping står spesielt høyt i kurs. Badeferien: Det er ikke bare bare å organisere flybilletter til en flokk på 11… En innenlandsflight ned til Krabi åpner for mange muligheter, evt en flight til Phuket. Dette kommer mye an på hva slags badeferie dere ser for dere. Et alternativ som kan/bør vurderes siden dere er så mange: rett og slett booke to minibusser som henter dere på hotellet i Bangkok og kjører dere sørøstover til fergeleiet til Koh Samet (2,5 t) eller til fergeleiet til Koh Chang (4,5t). Dette er veldig praktisk og enkelt. Se ellers https://www.hotels.com/go/thailand og https://www.hotels.com/go/thailand/bangkok for inspirasjon. Anonymkode: 6874e...93d 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #3 Skrevet 7. juli Nei med forslag ang Bangkok ovenfor. Har ikke vært i Thailand på over 20 år, men likte godt kho pi pi, railey beach, ao nang. Fløy ned til krabi. Anonymkode: 7a8ef...d22
Miss91 Skrevet 7. juli #4 Skrevet 7. juli Jeg har kun vært der en gang, var på koh chang. Fantastisk øy, fine strender og passelig med liv. Drar gjerne tilbake 😍 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #5 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei med forslag ang Bangkok ovenfor. Har ikke vært i Thailand på over 20 år, men likte godt kho pi pi, railey beach, ao nang. Fløy ned til krabi. Anonymkode: 7a8ef...d22 Enig med forslag ang Bangkok slukke det stå, haha. Sorry for skrivefeil. Anonymkode: 7a8ef...d22
AnonymBruker Skrevet 8. juli #6 Skrevet 8. juli Unn dere å se litt natur og kultur og ikke bare strand og kjøpesentre. Broen over Kwai med togtur, Chiang Mai, thai boksing, floating markets, dans, templer, Grand Palace, elefanter. Massevis å velge i. Prøv ordentlig thaimassasje (det er med et eget antrekk på, man er ikke avkledd, og det er en god del tøyninger som er veldig flott). Få til matlagingskurs, evt kan dere høre med hotellet deres. Lage thaimat, men også frukt utskjæring (fruit carving). Vårt hotell ga oss et to timers kurs mot en avgift, går an å høre. Det er moro for store og små, og om dere er en gruppe kan det være enkelt å få til for dere. Bangkok-folk selv har ofte leilighet/ hus i Hua Hin og Cha-Am-området hvor de tar helgeturer eller på ferie. Det er ca 2,5 timer fra Bangkok. Cha-Am er litt roligere og mindre, men tar 25-30 min med taxi til Hua Hin. Så kan lett gjøre begge deler. Fine strender, men er på fastlandet så enklere transport. Kongen har sin sommerresidens i det området (er det bra nok for han… 😄 ) Funfact: Majestetsfornærmelse er en svært alvorlig forbrytelse i Thailand og er straffbart. Det er derfor sett på med misnøye om man bretter pengesedler med fjeset hans på. Anonymkode: fea4b...b52 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli #7 Skrevet 8. juli Jeg har vært en del i Rayong på grunn av jobb og synes det området er veldig fint! Man kan dra ut til Koh Samet for noen dager, men øya er så liten at det er nok med et par dager Sai Kaew Beach er også en veldig fin strand som ligger inne i et militærområde, det er veldig ryddig og fint der, stille og rolig med god mat og ikke så veldig mye folk. Anonymkode: 5cb85...069 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #8 Skrevet 8. juli Ta flyet til Krabi og dra til koh Lanta, fantastisk øy 😊 Anonymkode: fe949...98b
AnonymBruker Skrevet 8. juli #9 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært en del i Rayong på grunn av jobb og synes det området er veldig fint! Man kan dra ut til Koh Samet for noen dager, men øya er så liten at det er nok med et par dager Sai Kaew Beach er også en veldig fin strand som ligger inne i et militærområde, det er veldig ryddig og fint der, stille og rolig med god mat og ikke så veldig mye folk. Anonymkode: 5cb85...069 Enig i vurderlngen av Koh Samet: jeg kjenner jeg går lei etter tre dager. Vi har kjørt ned på helgetur fra Bangkok noen ganger fredag etter jobb til søndag, bare fordi det ligger nærme. Det er det forresten mange andre hovedstadsbeboere som gjør i helgene også, så da blir det litt fullt. For et lengre opphold på den siden med "storfamilien" ville jeg bevilget meg to timer ekstra kjøring ned til Koh Chang. Da har en i tillegg mulighet til å ta avstikkere til Koh Mak og Koh Kood rett nedenfor. Den viktigste grunnen til at jeg foreslår å reise den veien er at det er så utrolig enkelt når en er 11 pers. Bare å booke seg et par minibusser og bli kjørt fra hotellet i Bangkok til fergeleiet. Slippe å organisere flybilletter, taxier opp til flyplassen Don Mueang, innsjekk, venting, transfer etc etc. Men hvis ikke det føles som noe hinder eller bry så ville jeg vel så gjerne reist ned til Andamanhavet, altså f.eks. Krabi. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ta flyet til Krabi og dra til koh Lanta, fantastisk øy 😊 Anonymkode: fe949...98b Delvis enig: Lanta er en bra øy, men kvalifiserer ikke helt til beskrivelsen fantastisk i vår bok (sammenlignet med andre øyer). Ulempen med Lanta (etter min personlige mening) er at den føles forbasket langstrakt, og selv om det er flere fine strender nedover så er det i all hovedsak oppe i Saladan helt nord som det skjer noe på kveldene. Har bodd på flere av strendene nedover, men hvis du ikke har egen bil/scooter så blir det til at en føler seg litt "isolert" med f.eks. begrenset restauranttilbud. Tar en inn på en fin resort og er fornøyd med det så er det sikkert tipp topp. Skulle jeg bodd på Lanta med stor familie/gruppe så ville jeg nok gått for Khlong Dao. Fin strand og relativt kort vei til Saladan. Det hyggeligste på Lanta synes vi er Lanta Old Town, med markedet i helgene (men på den siden av øya bor man ikke). Hvis en vurderer Lanta som destinasjon kan det også lett kombineres med et par netter på den sjarmerende vesle øya Koh Mook, rett nedenfor. Veldig enkelt, og har et par særdeles gode strender. Min personlige mening, som mange sikkert ikke er enige med meg i: Styr langt unna Ao Nang! Det er fantastisk mye flott i nærheten, men selve byen Ao Nang er dessverre et svært usjarmerende sted. Men smaken er som baken. Anonymkode: 6874e...93d 1
daemi Skrevet 8. juli #10 Skrevet 8. juli Ryddet for tulleinnlegg, avsporing og brukerdebatt. daemi, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå