Gå til innhold

Avkjøling i liten leilighet/gamle foreldre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan avkjøler du deg i hetebølger? 
Liten leilighet hvor gjennomtrekk og vifte har begrenset effekt, og helseplager ift luftveier glør at symptomer blir forverret med kald air condition luft 🥵 De eldre er lite mobile, så det er ikke en mulighet å dra og bade. 
Har kjølematte til katten, men det er vel ikke laget for folk 😬

Anonymkode: 4cc69...408

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vindusfolie. På utsiden av vinduet

Anonymkode: 6d2e8...334

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vindusfolie som hindrer oppvarming. Kjøleelement foran vifte (altså sånn til kjølebag)

Anonymkode: 2f9bb...00a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars de gamle foreldrene 😞 Jeg kjøpte en sånn kjøleplate til meg selv, men dessverre funker den bare ca femten minutter. Og så må den være i fred en stund før den kan brukes igjen (jeg vet ikke hvor lenge). Kjølematten jeg kjøpte, er laget for store hunder.

I tillegg til to vifter (som skaper litt avkjøling enn om de kun har en), så ville jeg kjøpt sånne håndholdte vifter til begge to (Clas Ohlson har billige). De kommer forresten også med stativ, så de ikke behøver å holdes i hånden.

https://www.clasohlson.com/no/Oppladbar-handvifte-med-bordstativ,-USB/p/36-866

Nakkevifte kan de også investere i. Den bråker ganske mye, dessverre. 

Nakkevifte med USB, portabel, hvit | Clas Ohlson

Bytt ut bomulls - eller flanell-laken med sateng (og da må det være sateng av god kvalitet = dyre.) Eller kjøp sengetøy i lin (om de synes lin er ok å ha nær kroppen). Lin og sateng kjøler mye bedre enn bomull.

Bruk trikset med en våt klut i panna Og på brystet. Det kjøler ned.

Om de orker å ordne med fotbad, så er det også veldig deilig å ha føttene i vann når det er kjempevarmt inne. 

Om de ikke har lysdempende /lystette gardiner med en hvit/lys bakside (den siden som er vendt mot vinduene), så kjøp det. Når gardinene har denne baksiden, varmes de ikke så mye opp som gardiner med "vanlig" bakside. Den hvite/lyse delen er liksom litt gummiaktig jmf vanlig stoff.

Anonymkode: b2e3c...b6e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Portabel AC. Koster 2500kr og oppover.

Anonymkode: 384fc...01c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Portabel AC. Koster 2500kr og oppover.

Glem det, leste ikke godt nok.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stakkars de gamle foreldrene 😞 Jeg kjøpte en sånn kjøleplate til meg selv, men dessverre funker den bare ca femten minutter. Og så må den være i fred en stund før den kan brukes igjen (jeg vet ikke hvor lenge). Kjølematten jeg kjøpte, er laget for store hunder.

I tillegg til to vifter (som skaper litt avkjøling enn om de kun har en), så ville jeg kjøpt sånne håndholdte vifter til begge to (Clas Ohlson har billige). De kommer forresten også med stativ, så de ikke behøver å holdes i hånden.

Woops. Mente å skrive at to vifter er bedre enn å bruke kun en. At to stykk gir bedre kjøling.  KI forklarer det sånn:

Beste oppsett for rom og bolig
  • Krysslufting: Plasser én vifte i et åpent vindu som blåser luft ut, og én vifte på skyggesiden som trekker frisk luft inn.
  • Sirkulasjon: Én vifte kan rettes direkte mot deg, mens den andre sirkulerer luften i resten av rommet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine eldre foreldre bruker aircondition men kun for å senke temperaturen litt nettopp på grunn av luftveier.

Det er fortsatt for varmt for min del hos dem. Men det er tross alt bedre enn 35 varmegrader.

Anonymkode: e142a...d76

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vindusfolie som hindrer oppvarming. Kjøleelement foran vifte (altså sånn til kjølebag)

Anonymkode: 2f9bb...00a

Det fungerer også å fryse flasker med vann, og ha foran/bak viften.

Anonymkode: 395a7...559

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg ikke hadde varmepumpe/ac brukte jeg å ta en iskald dusj. Da gikk det fra å være varmt til å bli behagelig i varmen. Så måtte jeg ta en ny isdusj når jeg ble for varm igjen. En klut med kaldt vann + kald drikke fungerte også godt.

Svarte bare på hva jeg selv brukte å gjøre. Er en stund siden det var hetebølge her oppe i nordnorge sist 🤔

Anonymkode: 8414e...308

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Portabel AC.

De bråker litt (de fleste er rundt 60db) men gamle hører ofte dårlig uansett og de er GOD.

5-7000 for de vanligste, men du finner billigere på Biltema f.eks. 

Anonymkode: 1153c...2e9

AnonymBruker
Skrevet

Har lystette rullegardiner fra ikea på alle vinduer og har de nede mesteparten av dagen.

Anonymkode: b0e2a...900

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Markise eller persienne på utsiden av vinduet som de styrer med fjernkontroll. Koster en del tusenlapper, men mine gamle foreldre har det i sin bittelille leilighet der solen steker på et kjempestort vindu 

Anonymkode: e426b...e68

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Portabel aircondition. Jeg ser du skriver de blir verre av det, men jeg skjønner ikke hvorfor. Er det trekken? 

Den vi har kan stilles inn på grader sånn at det ikke blir iskaldt, den blåser heller ikke som en vifte. Det er mulig å skru den på maks og lavest mulig temperatur og så gå ut en halv time (sitte i skyggen foran huset eller biltur?) 

I tillegg er det lurt med solskjerming foran vinduene ute, eventuelt kombinert med skjerming inne - men ute er mest effektivt. 

Anonymkode: f9cca...883

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan avkjøler du deg i hetebølger? 
Liten leilighet hvor gjennomtrekk og vifte har begrenset effekt, og helseplager ift luftveier glør at symptomer blir forverret med kald air condition luft 🥵 De eldre er lite mobile, så det er ikke en mulighet å dra og bade. 
Har kjølematte til katten, men det er vel ikke laget for folk 😬

Anonymkode: 4cc69...408

Rullegardiner / lystette gardiner trukket for på alle vinduer. Steng ut direkte sollys.  Bruker kun å ha vinduer på gløtt, lufter godt ut når solen er gått ned. 

Vifter står vendt fra vinduer for å trekke ny luft rundt i rommet. Funker å ha en skål med isbiter foran viften også.  

Sove naken og aller helst på gulvet på en tynn madrass, men skjønner at det kan være begrenset for eldre. 

I fjor måtte jeg fukte et laken, vri opp så mye jeg kunne å legge over meg på natten.  Hvor lurt dette er for eldre er jrg noe usikker på.

Drikke mye vann, gjerne med isbiter.  Viktig å være hydrert 

Vet også at noen har fuktet dynetrekk og hengt foran vinduer, hvor god effekt det hsr er jeg usikker på. 

Har også prøvd alu folie på vindu, men merket ingen forskjell 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utvendige persienner (sjekk med styret ang søknad pga fasade). Tar opptil 80% av varmen! Vært alfa og omega her.

Anonymkode: 3de5a...588

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Portabel aircondition. Jeg ser du skriver de blir verre av det, men jeg skjønner ikke hvorfor. Er det trekken? 

Den vi har kan stilles inn på grader sånn at det ikke blir iskaldt, den blåser heller ikke som en vifte. Det er mulig å skru den på maks og lavest mulig temperatur og så gå ut en halv time (sitte i skyggen foran huset eller biltur?) 

I tillegg er det lurt med solskjerming foran vinduene ute, eventuelt kombinert med skjerming inne - men ute er mest effektivt. 

Anonymkode: f9cca...883

Jeg er ikke Ts. Vil bare bemerke at veldig mange jo blir forkjøla i AC-luft. Så gamle folk som sliter med luftveiene er nok enda mer utsatte. AC gir veldig tørr luft og tørker ut slimhinnene. Det liker ikke kroppen.

Jeg har selv en AC og er glad i den. Så det hadde vært fantastisk om Ts foreldre kunne bruke det ❤️ Jeg likte godt rådet som en annen har skrevet: nemlig å stille den på ikke veldig kaldt. La oss si det er 30 grader inne i leiligheten. Om de da stiller AC på 25 eller 26 grader i stedet for 21 grader. 30 grader er uutholdelig. men 25- 26 grader går an (når man bruker en vifte i tillegg).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å unngå at AC skal lage krøll i hals skal man max ha den på 5 grader mindre enn det er ute.

Man kan også ha AC stående ett sted og luftfukter nær der de sitter.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dekk vinduer utenfra. Markise er gull. I nøden kan du og henge opp et laken foran vindusglasset ute. Det viktigste er nok hindre sola fra å varme opp vindusglassene.

Ha vinduer og dører igjen på dagen, og åpen på kveld/natt. 

Sørg for at de har godt med drikke, i tillegg til å ha på vifter.

Anonymkode: 988c4...9f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

A/c må selvsagt brukes når de har det..

Den kan kjøle ned leiligheten på natta og brukes med lav vifte på dagen. Den gir ikke tørr inneklima om sommeren altså 

Denne frykten for aircondition er både utdatert og feil. Trenger jo ikke å stille den inn på 20 grader akkurat. 

Varme er definitivt farligere enn a/c

Anonymkode: a46e4...5bb

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...