Gå til innhold

Dere som skriver stygge kommentarer i kommentarfelt. Hvorfor?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er gammelt tema dessverre, men stadig dagsaktuelt. Jeg har nettopp sett en Netflix-serie hvor de tar opp netthat, og kommentarfeltene rundt omkring VM minner meg på det samme.

Jeg er genuint nysgjerrig på HVA som gjør at dere velger å skrive stygge kommentarar? Tenker da ikke generelle knyttet til en sak du brenner for (om det måtte være innvandring, pride eller annet), det er en annen diskusjon.

Men kommentarer av typen;

- Martin Ødegård er skikkelig rævva

- den danseren på DCC er skikkelig falsk og det er ingen som liker henne

- ikke rart de skal skilles, hun er skikkelig stygg

- glad hun ikke er programleder lenger, stemmen hennes er så slitsom

Hva får dere til å formulere ufine kommentarer om spesifikke personer? Hva tenker dere man oppnår ved å gjøre det?

Anonymkode: e011d...062

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke en av dem som skriver slike kommentarer, men jeg vil tippe at hovedårsaken til at enkelte gjør det, er å få luftet ut frustrasjon fra hverdagslivet.

Det er mye enklere å rette misnøyen sin mot fremmede eller folk man ikke trenger å møte ansikt til ansikt, enn mot sjefen/ektefellen eller vennene sine.

Anonymkode: f7cc2...7d5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at majoriteten av netthets er laget av utenlandske bot-er.

Anonymkode: fabf9...c90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du tror du får svar på det? 

Anonymkode: 81b45...11c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du tror du får svar på det? 

Anonymkode: 81b45...11c

Ja, jeg hadde oppriktig håpet noen ville kjenne seg igjen og forklare hva som ligger bak i alle fall sin egen motivasjon. 

Anonymkode: e011d...062

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2026 den 8.50):

Har du ei kjelde som stadfestar det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fossegrimen skrev (På 9.7.2026 den 13.15):

Har du ei kjelde som stadfestar det?

Det ser man jo på alle skrivefeilene, habibi.

Anonymkode: 8fd78...28a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne i fortiden like litt stygge kommentarer i kommentarfelt, og det er helt unaturlig nå.

Når jeg tenker tilbake på det tror jeg at jeg likte å være med i et fellesskap som var enige om at noen var en «skurk» i et narrativ. Altså at denne personen ble løftet fram av andre men at «vi» forstod hvordan personen egentlig var. 

Men jeg skrev de ikke selv, så akkurat det å sette seg ned å skrive det kan jeg ikke kommentere.

Anonymkode: 2353e...120

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2026 den 8.50):

Nja, det er vel stort sett i politiske saker. Hets mot dansere og annet rart er jo ofte folk som ikke er helt rett skrudd sammen. Jobbet en del år i rus og psykiatri og fikk høre "Breivik hadde rett" og tilsvarende ofte helt ute av sammenheng. Mest fordi de ville provosere og lage røre. 

Anonymkode: bf5e7...7fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det ser man jo på alle skrivefeilene, habibi.

Anonymkode: 8fd78...28a

Nordmenn flest skriv veldig dårleg norsk, så det er ikkje eit bevis.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi det er lett å være rebell i kjellerleiligheten sin 

Anonymkode: 9803b...4a6

Skrevet

Det er vel lett å bli påvirket av hverandre.. La seg dra med litt. Og noen ganger å få ut litt frustrasjon et sted, uten at man må stå for det. 

Det har vært mine grunner de gangene jeg har skrevet ting over kanten. (Men jeg skriver aldri veldig stygge ting, og heller ikke mot noen kjente personlig, mer type "du er ganske tåpelig om du ikke forstår at det er helt vanlig å være med å hjelpe til på hyttetur"-utsagn her inne.)

Men de som skriver stygge ting om kjente folk vet jeg ikke motivasjonen til. Har lest litt i tråden om kongelige her, og blir skremt av hvor negative ting enkelt kan få seg til å skrive om spesielt Mette Marit. Får helt vondt inni meg. 

Jeg har det vondt og vanskelig psykisk, og lar det av og til gå ut over ukjente her inne med å skrive hardere enn jeg bør. De som driver med nærmest "dødsønsker" på folk og tung hets, de må jo ha alvorlige nedstemthet eller psykiatri, eller bare dårlig oppdragelse/veldig behov for å markere seg. 

Jeg skammer meg over hvordan jeg av og til ordlegger meg her inne, selv om jeg også vet at jeg er såpass mild likevel at folk ikke reagerer på det jeg skriver. 🫣

Anonymkode: 69424...18e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...