AnonymBruker Skrevet 7. juli #1 Skrevet 7. juli Jeg skriver dette for deres eget beste, kjære barnehageansatte: Vær så snill og klag til de rette instansene! Dette gjelder ikke alle, men mange nok til at jeg skriver dette innlegget. Vær så snill å ikke kom med stygge kommentarer og halv spydige bemerkninger til foreldre som leverer. Dere fremstår så uprofesjonelle når dere henger ut folk for å levere i barnehagen, hente litt seinere eller til og med mistenke folk for å trene etter jobb istedenfor å hente ASAP. Her i Norge har man lov til å ha barnet opp mot 50 timer i barnehagen ved heltidsplass. Barnehagebarn har i tråd med retningslinjene krav på 4-5 uker ferie i året. Innenfor de rammene er det opp til hver enkelt foresatt å bestemme hvor lenge, hvor mye og hvor ofte de benytter seg av plassen i barnehagen. Jeg støtter deg 100% i at dere er underbemannet til tider, at det er mye å gjøre på jobb, krevende er det også. Men da må dere klage til fagforeningen, skrive avvik og snakke med ledelse og politikere. Det å henge ut den enkelte forelder er VIRKELIG ikke veien å gå, dessuten veldig uproft. Du stiller deg selv i et dårlig lys! Vi har sykepleiere og lærere der ute, som er like underbemannet som dere, som også står i en krevende arbeidssituasjon med dårlig lønn og mange utfordringer. Jeg har enda til gode å få stygge kommentarer fra en sykepleier om hvorfor jeg oppsøker helsehjelp. Jeg har ikke hørt sykepleiere skjelle ut noen for å be om legetime bare fordi de har litt vondt i halsen. Der behandler de enhver med respekt, og profesjonelt uavhengig av hvor syk du er. Så har du lærere som har alt mellom 20-30 elever i en klasse, det er et faktum at lærere utsettes for vold og trakassering ofte. Lærerne har mange oppgaver, lite tid og ressurser til hver elev, i tillegg pålegges de stadig fler oppgaver i form av dokumentasjon og oppfølging. Likevel har jeg aldri hørt at lærer oppfordrer foreldre til å holde ungene hjemme, eller skjelle ut folk for å sende barna på skolen. Tvert i mot tar de fravær som noe negativt og ringer ved for mye fravær. Og ja, både lærere og sykepleiere klager. Men de klager til sine fagforeninger, til politikere, de setter problemer under politisk debatt. De henger aldri ut folk for å benytte seg av tjenester de har en lovfestet rett til å bruke. Jeg bruker lærere og sykepleiere som eksempler fordi de er yrkesgrupper som ofte står i det samme som barnehageansatte, som også er ansatte i kommune og stat. Og ikke minst skoler og helsetjenester i Norge er også 100% gratis og betalt av staten. Favoritt argumentet til mange barnehageansatte er jo «jammen du betaler bare en liten brøkdel av plassen, staten dekker det meste». Ja, staten dekker også veldig mye av kostnadene til helsevesenet, 100% av skolen osv. Men du bør være proff nok til å ikke la din personlige frustrasjon over dårlige arbeidsforhold gå utover foreldre og barn. Husk at dere barnehageansatte er de viktigste i barnas liv når vi foreldre er på jobb. Barna våre forguder dere, de fortjener å oppleve at dere er like glad i dem. At barna ikke er en byrde i barnehagen. For mine unger ELSKER barnehagen! Jeg håper bare at dere elsker å ha dem der også! Og hvis man hele tida skal ha som mål å ha færrest mulig unger i en barnehage er det kanskje på tide å søke seg vekk fra den jobben. Som barnehageansatt må du tåle at barn er der, uavhengig av om foreldre er på jobb, soler seg, sykemeldt eller bare henger hjemme. Det er ikke din sak! Du må forholde deg til de retningslinjene din barnehage har lagd, akkurat som foreldrene til barna som går i barnehagen. Mange som roper ut om svenske barnehager, der man ikke kan benytte seg av barnehagen uten «gyldig» grunn som jobb eller lignende. Vel da bør du jobbe for å få det innført i Norge, men begynn da på toppen, ikke i bånn der du skjeller ut en foresatt for å levere i fellesferien. Anonymkode: beef2...695 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli #2 Skrevet 7. juli Hvis du har opplevd dette, så bør du også klage, og ta det opp med de rette instansene! Ikke her. Ingen barnehageansatt skal komme med nedlatende kommentarer/ skjelle ut foreldre som leverer barna sine 😮 . Anonymkode: 8c876...8e8 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli #3 Skrevet 7. juli Jeg kan se at du prøver å ha et poeng inni her - og hvis du/noen har opplevd direkte tilsnakk for å følge barnet i barnehagen, uten noen begrunnelse, er det over streken. Og så bommer du litt. De fleste som snakker om at barna bør være mindre i barnehagen sier det for barnas del, ikke sin egen. Det er de ansatte som ser hvor lite overskudd barna har når de er i barnehagen. Hvordan leken blir redusert og utholdenheten kort i organiserte aktiviteter. Konfliktnivået øker. Behover for nærhet øker (og som du peker på; bemanningen er for lav til å dekke dette). Du sier skolelærere og sykepleiere ikke klager? Sykepleiere skal jeg ikke dra mange over en kam av, men det er vitterlig flere der også som mener folk er for puslete, ber om hjelp til feil ting eller ikke innser at alle faktisk ikke har helsefaglig utdanning. Lærere, derimot! Det er jo ikke en ting de ikke klager over?! For lite tid til planlegging (mens barnehagelærerne skal greie seg med 4 timer i uka, og der snakker vi ikke om å få noe ferdig ferdig servert "læringsmateriale". Ny barnegruppe = nytt opplegg, hvert år). Lærerne klager over elever som bråker, elever som er for stille, elever som er der, elever som ikke er der, elever som er kritiske, elever som er for lite kritiske, foreldre som bryr seg for mye, foreldre som bryr seg for lite, faglig oppdaterte/utdannede foreldre, foreldre med for lite kunnskap, for mye å følge opp med elever som trenger ekstra, samtidig som de mener for mange trenger ekstra og det ikke burde være disgnosefokus... Klage-lista til skolelærerne er uendelig lang. Tilbake til barnehagen; det er mange foreldre som tar seg en fridag uten å gi barnet fri. Da er det vondt som ansatt å se at barnet som virkelig også hadde hatt behov for en fridag kommer i barnehagen fordi foreldrene "tross alt betaler for plassen", eller har behov for "egentid"... Anonymkode: 3fcb5...caf 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #4 Skrevet 7. juli Jeg dømmer forelsre så jævlig om de har ungene i bhg i 50 timer i uka as. Anonymkode: 39dfe...d25 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli #5 Skrevet 8. juli Først og fremst; at skole og helsevesenet er 100% gratis og betalt av staten, stemmer ikke. Det er det vi skattebetalere som betaler for. Ingenting er gratis i Norge. Over til poenget ditt.. det må være lov å være kritisk til at man sender barnet sitt 50 timer i uken i bhg dersom man har mulighet til å ha barnet hjemme. Her leser jeg innlegg gjennom hele sommerferien om hvor slitsomt det er å ha barna hjemme og hvor mye foreldre gleder seg til det åpner igjen. Hvis man ikke takler å ha barna hjemme i en ferie skulle man ALDRI hatt barn. Barna bør være førstepri uansett hva! Ikke trening, egentid på kafé, frisørtime eller lunsj med venner…. Har du mulighet til å ha barnet hjemme mener jeg dette er en selvfølge. Og ikke legg skylden på barnehageansatte fordi du får dårlig samvittighet. Anonymkode: 04734...d26 2 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli #6 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg dømmer forelsre så jævlig om de har ungene i bhg i 50 timer i uka as. Anonymkode: 39dfe...d25 Og hvordan skal man unngå det hvis man jobber 40 timer og har en times reisevei og er alene? Går man ned i stilling får man beskjed om ikke å snylte på stat og barnefar. Flytte nærmere jobb gir dyrere bolig. Jobb nærmere hjemmet finnes ikke. Så da er det virkelig det man trenger at sånne som deg dømmer i tillegg. Anonymkode: f5c63...38c 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli #7 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Og hvordan skal man unngå det hvis man jobber 40 timer og har en times reisevei og er alene? Går man ned i stilling får man beskjed om ikke å snylte på stat og barnefar. Flytte nærmere jobb gir dyrere bolig. Jobb nærmere hjemmet finnes ikke. Så da er det virkelig det man trenger at sånne som deg dømmer i tillegg. Anonymkode: f5c63...38c Da burde du ikke fått barn i utgangspunktet Anonymkode: 04734...d26 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #8 Skrevet 8. juli https://barnehageoppror.wordpress.com/ Vi har klaget i åresvis, og i min barnehage er foreldrene forståelsesfulle og vi jobber sammen for barnets beste. 50 t uken for så små barn er omsorgsvikt Anonymkode: 6b65f...a03 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli #9 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvis du har opplevd dette, så bør du også klage, og ta det opp med de rette instansene! Ikke her. Ingen barnehageansatt skal komme med nedlatende kommentarer/ skjelle ut foreldre som leverer barna sine 😮 . Anonymkode: 8c876...8e8 Jeg synes det høres merkelig ut, har jobbet mange år i barnehage og har aldri sett/ hørt ansatte skjelle ut foreldre som leverer barna sine? 🤫 Heller tvert i mot Anonymkode: 6b65f...a03 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli #10 Skrevet 8. juli For en ironi at du skriver dette her inne fremfor å selv ta det med rette instans Anonymkode: 315a8...909 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli #11 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (På 7.7.2026 den 11.54): Jeg skriver dette for deres eget beste, kjære barnehageansatte: Vær så snill og klag til de rette instansene! Dette gjelder ikke alle, men mange nok til at jeg skriver dette innlegget. Vær så snill å ikke kom med stygge kommentarer og halv spydige bemerkninger til foreldre som leverer. Dere fremstår så uprofesjonelle når dere henger ut folk for å levere i barnehagen, hente litt seinere eller til og med mistenke folk for å trene etter jobb istedenfor å hente ASAP. Her i Norge har man lov til å ha barnet opp mot 50 timer i barnehagen ved heltidsplass. Barnehagebarn har i tråd med retningslinjene krav på 4-5 uker ferie i året. Innenfor de rammene er det opp til hver enkelt foresatt å bestemme hvor lenge, hvor mye og hvor ofte de benytter seg av plassen i barnehagen. Jeg støtter deg 100% i at dere er underbemannet til tider, at det er mye å gjøre på jobb, krevende er det også. Men da må dere klage til fagforeningen, skrive avvik og snakke med ledelse og politikere. Det å henge ut den enkelte forelder er VIRKELIG ikke veien å gå, dessuten veldig uproft. Du stiller deg selv i et dårlig lys! Vi har sykepleiere og lærere der ute, som er like underbemannet som dere, som også står i en krevende arbeidssituasjon med dårlig lønn og mange utfordringer. Jeg har enda til gode å få stygge kommentarer fra en sykepleier om hvorfor jeg oppsøker helsehjelp. Jeg har ikke hørt sykepleiere skjelle ut noen for å be om legetime bare fordi de har litt vondt i halsen. Der behandler de enhver med respekt, og profesjonelt uavhengig av hvor syk du er. Så har du lærere som har alt mellom 20-30 elever i en klasse, det er et faktum at lærere utsettes for vold og trakassering ofte. Lærerne har mange oppgaver, lite tid og ressurser til hver elev, i tillegg pålegges de stadig fler oppgaver i form av dokumentasjon og oppfølging. Likevel har jeg aldri hørt at lærer oppfordrer foreldre til å holde ungene hjemme, eller skjelle ut folk for å sende barna på skolen. Tvert i mot tar de fravær som noe negativt og ringer ved for mye fravær. Og ja, både lærere og sykepleiere klager. Men de klager til sine fagforeninger, til politikere, de setter problemer under politisk debatt. De henger aldri ut folk for å benytte seg av tjenester de har en lovfestet rett til å bruke. Jeg bruker lærere og sykepleiere som eksempler fordi de er yrkesgrupper som ofte står i det samme som barnehageansatte, som også er ansatte i kommune og stat. Og ikke minst skoler og helsetjenester i Norge er også 100% gratis og betalt av staten. Favoritt argumentet til mange barnehageansatte er jo «jammen du betaler bare en liten brøkdel av plassen, staten dekker det meste». Ja, staten dekker også veldig mye av kostnadene til helsevesenet, 100% av skolen osv. Men du bør være proff nok til å ikke la din personlige frustrasjon over dårlige arbeidsforhold gå utover foreldre og barn. Husk at dere barnehageansatte er de viktigste i barnas liv når vi foreldre er på jobb. Barna våre forguder dere, de fortjener å oppleve at dere er like glad i dem. At barna ikke er en byrde i barnehagen. For mine unger ELSKER barnehagen! Jeg håper bare at dere elsker å ha dem der også! Og hvis man hele tida skal ha som mål å ha færrest mulig unger i en barnehage er det kanskje på tide å søke seg vekk fra den jobben. Som barnehageansatt må du tåle at barn er der, uavhengig av om foreldre er på jobb, soler seg, sykemeldt eller bare henger hjemme. Det er ikke din sak! Du må forholde deg til de retningslinjene din barnehage har lagd, akkurat som foreldrene til barna som går i barnehagen. Mange som roper ut om svenske barnehager, der man ikke kan benytte seg av barnehagen uten «gyldig» grunn som jobb eller lignende. Vel da bør du jobbe for å få det innført i Norge, men begynn da på toppen, ikke i bånn der du skjeller ut en foresatt for å levere i fellesferien. Anonymkode: beef2...695 Det er kun en liten del av de ansatte i barnehagen (som du bruker som samlebetegnelse på ufaglært fagarbeidere bsrnehsgelærere) som har profesjonsetikk gjennom sin utdanning, noe sikkert sykepleiere og lærere som du sammenligner med har. Anonymkode: 1d133...cd8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:59 #12 Skrevet lørdag kl. 16:59 Vårt mandat er BARNA, og det er dem vi ser er slitne! Det handler ikke om noe annet, men vi lurer jo veldig på hvorfor noen foreldre prioriterer som de gjør. F.eks å trene etter jogg og hente barnet fem min før stengetid. Det ser jeg ukentlig. Lærerforeldre som har barna i bhg fra 8-16 i de tre ukene etter skoleslutt. Stakkars unger. Som pedagog har jeg hintet til at barnet er slitent, men det hjelper lite. Jeg snakker aldri nedlatende til foreldre, men noen av dem gjør valg jeg aldri selv ville gjort. Dette går utover barna, som vi passer på i bhg. Jeg må sitte med en gråtende 3-åring kl 16, og jeg har 5-6 andre barns om også trenger meg, hva skal jeg prioritere? Ja, de betaler for plassen, men dette går også på bekostning av barna (til tider) Anonymkode: 0993a...8b8 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:04 #13 Skrevet lørdag kl. 18:04 Jeg jobber selv innen helse og jeg er helt enig med TS. Vi har også pasienter som ikke har noe på stell. For små/utslitte klær, får aldri besøk av familie, blir aldri tatt med ut på ting selv om de er fullt i stand til det og hadde hatt glede av det.. Men vi er jo først og fremst misfornøyde med bemanningen og at vi ikke får gjort mer for de der pårørende svikter. Merkelig at ikke barnehageansatte tenker sånn. Anonymkode: 2ad27...88e 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:58 #14 Skrevet lørdag kl. 18:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vårt mandat er BARNA, og det er dem vi ser er slitne! Det handler ikke om noe annet, men vi lurer jo veldig på hvorfor noen foreldre prioriterer som de gjør. F.eks å trene etter jogg og hente barnet fem min før stengetid. Det ser jeg ukentlig. Lærerforeldre som har barna i bhg fra 8-16 i de tre ukene etter skoleslutt. Stakkars unger. Som pedagog har jeg hintet til at barnet er slitent, men det hjelper lite. Jeg snakker aldri nedlatende til foreldre, men noen av dem gjør valg jeg aldri selv ville gjort. Dette går utover barna, som vi passer på i bhg. Jeg må sitte med en gråtende 3-åring kl 16, og jeg har 5-6 andre barns om også trenger meg, hva skal jeg prioritere? Ja, de betaler for plassen, men dette går også på bekostning av barna (til tider) Anonymkode: 0993a...8b8 Lurer på hva foreldre skal slå i bordet med når barnehageplassen blir GRATIS - det blir jo enten neste år eller om et par år? Hvilket argument skal da de hyle opp med? Er så lei av å høre om "vi betaler for plassen", som om det skal bety "vi gjør hva vi vil, uansett om det går utover barna eller ei". Anonymkode: 1117c...c3f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå