Gå til innhold

Skjule selvskading, tips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en i familien som innimellom kutter seg på armene, nå er det varmt og vedkommende har endel kutt som hen vil skjule, men er for varmt med genser. Noen lure tips? 

Anonymkode: 8f59a...06a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blonde ermer? Om de er komfortable med det da. 

Anonymkode: 986a0...c3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Armbånd, tatoveringer, eller bare flagrende gevanter?

Anonymkode: 5c27d...897

AnonymBruker
Skrevet

Svettearmbånd, kanskje? Slike tennisspillere brukte/bruker?

Eller sminke det litt.

Eller rett og slett bare la det være og la folk se. Det er jo en del av personen og spor fra personens levde liv.

Anonymkode: caa32...c87

AnonymBruker
Skrevet

Ikke så lett å skjule hvis arrene er på underarmene. Det måtte i så fall bli bluser med lange ermer i tynne lette stoffer som puster evt prøve å dekke til arrene med sminke

Anonymkode: 733ac...5cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er krigsarr. Personen har stått i krigen og overlevd. Det trenger egentlig ikke skjules. 

Men vide lin skjorter over singlett er vel luftig og behagelig i varmen. Blir ikke så solbrent heller, eller at huden blir brun og arrene hvite og mer fremtredende.

Anonymkode: b8dd5...006

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe lett som dekker armene. Eller laserbehandling som fjerner arrene. 
Uansett er arrene en del av personen, ser ofte folk med arr og tenker aldri over det. Tenker at personene har slitt tungt tidligere og kommet seg videre 

Anonymkode: a3ee6...1b6

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke arr hen vil skjule, men ferske kutt, det er veldig synlig. Og det er ikke lett for en ung person å tenke at det er noe sterkt i det nå. Åpen, tynn skjorte kan jo være noe. Er liksom hele armen, så armbånd og slikt holder ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en i familien som innimellom kutter seg på armene, nå er det varmt og vedkommende har endel kutt som hen vil skjule, men er for varmt med genser. Noen lure tips? 

Det beste er å få hjelp slik at det stopper helt. Det finnes andre måter å bli kvitt den indre uroen/sinne/trisheten.

Jeg er tidligere selvskader etter en oppvekst i vold, rus og overgrep. Nå er jeg ganske god til å strikke istedet. 

Anonymkode: 785c9...c3b

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ser veldig mange av tipsene tar utgangspunkt i at det er arr og ikke ferske sår og fremgangsmåten på er og ferske kutt og arr er selvsagt forskjellig. Er det relativt ferske kutt ville jeg først brukt sårstrips og så dekket med en eller annen form for hudfarget silikonteip og om kort ermet er helt utelukket ville jeg sett etter sommertopper som for eksempel var heklet eller meshtopper.

Anonymkode: c7f54...6e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er ikke arr hen vil skjule, men ferske kutt, det er veldig synlig. Og det er ikke lett for en ung person å tenke at det er noe sterkt i det nå. Åpen, tynn skjorte kan jo være noe. Er liksom hele armen, så armbånd og slikt holder ikke. 

Her i huset gikk det i bandasje og det var et helsikes styr. I tillegg til behandling så jobbet jeg gradvis med å få henne til å eie det i stedet. Det var en av de mange tingene som bidro preventivt. Nå er det helt slutt på det.

Ferske sår må selvsagt renses og dekkes til, men arrene de må man kanskje leve med resten av livet og da er det viktig å lære seg å kjenne seg selv og konsekvensene.

Anonymkode: 18cf7...30a

• Hjerte 1
Skrevet

Da jeg slet med selvskading så dekte jeg det ikke til på sommeren. Det var innimellom litt skamfullt, men jeg ville ikke begrense meg på den måten. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dekker til armene mine med linskjorter om sommeren. Ellers så har jeg sånn tynn blonder body som jeg bruker under t-skjorta. Jeg har ikke skadet meg. Har tatoveringer som jeg ikke har lyst å vise i enkelte tilfeller. Så da dekker jeg dem til. 

min datter har selvskader arr på armene. Hun dekker dem ikke til. 

Anonymkode: 3a684...7f9

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er ferske kutt så er jo tøy og plaster nesten de eneste alternativer. 

Anonymkode: b8dd5...006

AnonymBruker
Skrevet

Tynnest mulig skjorte i 100% lin. 

Anonymkode: c6655...033

AnonymBruker
Skrevet

Ta en tynn, ettersittende, bomullsgenser (type sånn billig fra hm eller noe sånt). Klipp av ermene slik at lengden på det avklipte ermet dekker det aktuelle området (f.eks underarmen, overarmen, eller hele armen). Sy en bred strikk øverst og nederst i ermet. Bruk det som bare løst erme uten å bruke resten av genseren. Ei situasjonen, og lat som om det er en del av klesstilen. Kan ha flere farger slik at det matcher resten av antrekket. Kan fint være en vanlig klesstil, og ikke nødvendigvis noe som dekker noe spesielt. Så får andre folk tenke hva de vil. Det er så mye forskjellige klesstiler i dag, at det ikke er noen som vil tenke noe særlig over det. 

Trives personen i bleie nede eller lin, kan samme prinsippet brukes på ermer av det materialet. 

Eller bare surr enkel hvis bandasje tynt rundt armen. Må ikke betyr selvskading. Kan vare brannskade, soleksem, skrubbsår etter fall på sparkesykkel e.l. Forbered et enkelt svar hvis noe spør. Gå med hevet hode og tenk at ingen har noe med hvorfor andre personer går kledd slik de gjør, bruker bandasjer, eller bare lever et annet liv enn det de selv gjør. 

Anonymkode: f36e4...d81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Trives personen i blonder eller lin, kan samme prinsippet brukes på ermer av det materialet. 

Eller bare surr enkel hvit bandasje tynt rundt armen. Må ikke betyr selvskading. Kan være brannskade, soleksem, skrubbsår etter fall på sparkesykkel e.l.

Rettet opp litt skrivefeil og autokorrektur her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2026 den 21.34):

Jeg har selv blitt mistenkt for selvskading, men hadde ulykke (skrapemerker).

En blir ikke kvitt arr med mindre en får hjelp av sykepleiere og leger innenfor "arr fjerning" (kosmetisk)

Anonymkode: 2d8b8...35e

AnonymBruker
Skrevet

Før brukte jeg avklipte strømpebukser. Har slanke armer, kjøpte strømpebukse i barneavdelingen, sånn tynn pen strømpebukse. Klipte av foten og livet.  Ellers er linklær ett alternativ. 

Anonymkode: 2e02a...f6f

Skrevet

Jeg brukte bolero om sommeren for å skjule arrene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...