Gå til innhold

Servere poteter med spirer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er små spirer på bakepotetene, bare som vorter, ikke lange spirer. De er ikke grønne eller noe. Kan jeg fortsatt bruke de? 

Vet det er et tullete spørsmål 😅 Googla det og da sto det at man bare  kan skjære bort grønne flekker og spirer, men jeg synes de drar det litt langt. Er de fortsatt gode? Ikke "kan de spises i en apokalypse?" 😋 Kan jeg servere dette til gjester?

Anonymkode: ed40e...e7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare knekk de vekk :) jeg bruker å pirke de av

Anonymkode: 69327...29b

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Groer? Helt uproblematisk. Fjern de og servér. 

Laaaaange spirer(typ over tre cm)? Nei, det hadde jeg ikke servert til gjester. Kanskje i en apokalypse… servert som potetmos blant andre normale poteter. 

Grønnepoteter kaster jeg. Er det bare enkeltsteder med grønnskjær skjærer jeg av, men er den jevnt over grønn bare kaster jeg den. 
Kvalme og magevondt? Nei takk :nei:

Anonymkode: a3b9e...244

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Potetene er like fine selv om de har spirt litt. Bare fjern det du kan av spirene så er resten like fint. 

Det som kan skje om det er mye spirer, typ flere spirer på 5-15cm lengde, er at mye av potetens vann har gått ut i spirene slik at poteten blir myk og slapp. Det gjør ikke noe for smaken, og den er fortsatt godt brukelig etter koking/baking/steking.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er bare å fjerne gror og spise 

Vi gjør det ofte. Siden vi har potet selv og lagerer i kjelleren

Anonymkode: 602f9...f35

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for hjelpen!:papirfly:

ts

Anonymkode: ed40e...e7f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Går helt fint. Hvis potetene er blitt litt grønne av spiringen kan det være greit å skrelle litt ekstra til du kommer inn til det gule.

Anonymkode: 37137...b62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...