AnonymBruker Skrevet 6. juli #1 Skrevet 6. juli Er det noen som har hatt alvorlig grad og blitt bedre UTEN å «trene opp» hver minste aktivitet og stimuli for å lære nervesystemet at det er trygt? Altså at dere med andre tiltak over tid ble bedre og ting kom naturlig tilbake av toleranse og funksjoner ? Anonymkode: 03439...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #2 Skrevet 6. juli Sukk... Bla gjennom de siste sidene eller bruk søkefunksjonen. Masse innlegg om dette. Kanskje du får svar av den eller de som lager trådene, så mange tråder om det samme... Anonymkode: 24356...b8a 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #3 Skrevet 6. juli Ante null om nervesystemet da jeg var så syk. Ble jo bedre likevel. Anonymkode: effc2...206 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #4 Skrevet 6. juli Nei, jeg trente opp gradvis for alt mulig. Det aller verste man gjør, er å havne i en avhengighetsloop av søken for info og erfaringer, i stedet for å akseptere realiteten som den er per nå og jobbe seg gradvis frem. Du selvskader og utsetter slik du holder på med alle disse trådene. Anonymkode: 4ec08...398 7
AnonymBruker Skrevet 7. juli #5 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ante null om nervesystemet da jeg var så syk. Ble jo bedre likevel. Anonymkode: effc2...206 Hva gjorde du da? Jeg syns det er litt umulig tanke å skulle trene opp hver minste toleranse for alt av bevegelser og stimuli og funksjon Anonymkode: 03439...cbd 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #6 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva gjorde du da? Jeg syns det er litt umulig tanke å skulle trene opp hver minste toleranse for alt av bevegelser og stimuli og funksjon Anonymkode: 03439...cbd Er det ikke bedre å kunne trene opp og kunne følge et opplegg enn å ikke vite hva du kan gjøre og famle i blinde? Anonymkode: 215e0...f64 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli #7 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er det noen som har hatt alvorlig grad og blitt bedre UTEN å «trene opp» hver minste aktivitet og stimuli for å lære nervesystemet at det er trygt? Altså at dere med andre tiltak over tid ble bedre og ting kom naturlig tilbake av toleranse og funksjoner ? Anonymkode: 03439...cbd Alle disse trådene hjelper deg jo ikke. Hadde de hjulpet så hadde du ikke laget dem lenger fordi du var bedre. Jeg tror du må søke andre steder for å få hjelp, dette skader deg bare fordi det eskalerer grubling og uendelig med spørsmål. Anonymkode: 38848...69f 6
AnonymBruker Skrevet 7. juli #8 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alle disse trådene hjelper deg jo ikke. Hadde de hjulpet så hadde du ikke laget dem lenger fordi du var bedre. Jeg tror du må søke andre steder for å få hjelp, dette skader deg bare fordi det eskalerer grubling og uendelig med spørsmål. Anonymkode: 38848...69f Alle disse trådene ? Anonymkode: 03439...cbd
AnonymBruker Skrevet 7. juli #9 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det ikke bedre å kunne trene opp og kunne følge et opplegg enn å ikke vite hva du kan gjøre og famle i blinde? Anonymkode: 215e0...f64 Hmmm. Tror ikke du skjønte helt hva jeg spurte om. Det jeg lurte på var om man ved ME kan bli bedre av generelle tiltak og at funksjoner kan komme naturlig tilbake, eller om man må øve opp en hver funskjon igjen. Altså øve gradvis på mer lys, lyd, en hver bevegelse,stimuli, kognitiv ferdighet og slikt. Jeg opplever meg som for syk for å fungere eller tolerere, og lurer derfor på om man må trene ppp disse tingene for å få funksjon igjen eller om andre tiltak (feks medisinsk eller hvile eller noe) kan hjelpe i bakgrunnen og dermed gjøre at man etterhvert får til ting naturlig igjen . Uten å systematisk «øve» på hver ting. Anonymkode: 03439...cbd 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #10 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva gjorde du da? Jeg syns det er litt umulig tanke å skulle trene opp hver minste toleranse for alt av bevegelser og stimuli og funksjon Anonymkode: 03439...cbd Jobbet med tarmhelse, spiste 100 % renvarekosthold, kuttet ut gluten, melk, sukker og alkohol (tåler nå å spise dette igjen). B-vitaminer, helingshvile/søvn, naturens apotek Anonymkode: effc2...206 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli #11 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobbet med tarmhelse, spiste 100 % renvarekosthold, kuttet ut gluten, melk, sukker og alkohol (tåler nå å spise dette igjen). B-vitaminer, helingshvile/søvn, naturens apotek Anonymkode: effc2...206 Ok:) da forstår jeg det som at disse tingene hjalp deg overordnet og du slapp å lære opp kroppen og systemet til å klare en og en ting du ikke hadde klart før Anonymkode: 03439...cbd
AnonymBruker Skrevet 7. juli #12 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobbet med tarmhelse, spiste 100 % renvarekosthold, kuttet ut gluten, melk, sukker og alkohol (tåler nå å spise dette igjen). B-vitaminer, helingshvile/søvn, naturens apotek Anonymkode: effc2...206 Foresten noen tips til hvordan du jobber med tarmhelse? Jeg spiser ikke gluten og alkohol eller noe prosessert mat per nå. hadde du store mage symptomer? Anonymkode: 03439...cbd
AnonymBruker Skrevet 7. juli #13 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ok:) da forstår jeg det som at disse tingene hjalp deg overordnet og du slapp å lære opp kroppen og systemet til å klare en og en ting du ikke hadde klart før Anonymkode: 03439...cbd Ja. Følte ikke det hjalp noe som helst egentlig, men plutselig fikk jeg en periode på noen måneder der jeg bare sov og sov, sånn helt ekstremt, unormalt mye. Og da jeg begynte å våkne litt igjen hadde jeg en god del mer kapasitet. Gikk fra alvorlig til moderat grad sånn ca. Har i alle fall aldri blitt så syk igjen. Jeg visualiserte meg også friskere, men hvem vet om det hjalp. Anonymkode: effc2...206 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #14 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Foresten noen tips til hvordan du jobber med tarmhelse? Jeg spiser ikke gluten og alkohol eller noe prosessert mat per nå. hadde du store mage symptomer? Anonymkode: 03439...cbd Så bra. Melk er også lurt å kutte ut, siden det er noe med proteinet i melk og gluten som bør fjernes en periode for å heale tarmen. Berit Nordstrand har mye info om å heale tarmen i boka Omstart 30. Jeg tok slippery elm og l-glutamin, men finnes jo mye ulike produkter for tarm. Fiberhusk er også bra for tarmen pga fiber, og chiafrø tror jeg vel. Fermentert mat og syltet mat, men ikke overdriv. Mange syke tåler ikke for mye histaminer, men litt. Rent kjøtt. Jeg lagde meg mye smoothie, juicing, salater og supper. Byttet ut melk/fløte med kokosmelk. Brukte kokosvann. Extra virgin oljer. Spiste ikke noe e-stoffer uansett om jeg tenkte det var «ufarlig», kjøpte det ikke engang. Brukte kun ren mat med ingredienser som er mat, ikke e-stoffer, og puttet i feks hempfrø, chaga, spirulina, kakao. Egg, sardiner, peppermakrell, urter, krydder. Godt salt. Har kjøpt meg wilfa ismaskin og lager hjemmelaget is med sukrin, kokosssukker. lønnesirup eller honning for å tilfredstille søtsuget. Nå tåler jeg melk igjen (alltid h-melk og kremfløte), men brukte kokosmelk og feks fryste bær som jeg kjørte i en foodprosessor for å få is/sorbet før. Evt kun frosne bananer i foodprosessor/god blender, det smaker litt som softis. Ikke bruk mat fra allergihylla, ikke glutenfritt eller melkeerstatninger. Kun kokosmelk. Jeg spiser ikke så ekstremt nå, men en periode da jeg var sykere, men bruker mye av dette kostholdet fortsatt. Faste er også bra. Det aktiverer autofagi og mitofagi. Anonymkode: effc2...206 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #15 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er det noen som har hatt alvorlig grad og blitt bedre UTEN å «trene opp» hver minste aktivitet og stimuli for å lære nervesystemet at det er trygt? Altså at dere med andre tiltak over tid ble bedre og ting kom naturlig tilbake av toleranse og funksjoner ? Anonymkode: 03439...cbd Ble bedre med tiden uten å være bevisst på noe slags opptrening av nervesystemet. Er for mye mas om nevroplastisitet om dagen. Fulgte magefølelsen bare egentlig. Er ikke frisk men bedre pr nå ihvertfall. Anonymkode: cfeec...125 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #16 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Så bra. Melk er også lurt å kutte ut, siden det er noe med proteinet i melk og gluten som bør fjernes en periode for å heale tarmen. Berit Nordstrand har mye info om å heale tarmen i boka Omstart 30. Jeg tok slippery elm og l-glutamin, men finnes jo mye ulike produkter for tarm. Fiberhusk er også bra for tarmen pga fiber, og chiafrø tror jeg vel. Fermentert mat og syltet mat, men ikke overdriv. Mange syke tåler ikke for mye histaminer, men litt. Rent kjøtt. Jeg lagde meg mye smoothie, juicing, salater og supper. Byttet ut melk/fløte med kokosmelk. Brukte kokosvann. Extra virgin oljer. Spiste ikke noe e-stoffer uansett om jeg tenkte det var «ufarlig», kjøpte det ikke engang. Brukte kun ren mat med ingredienser som er mat, ikke e-stoffer, og puttet i feks hempfrø, chaga, spirulina, kakao. Egg, sardiner, peppermakrell, urter, krydder. Godt salt. Har kjøpt meg wilfa ismaskin og lager hjemmelaget is med sukrin, kokosssukker. lønnesirup eller honning for å tilfredstille søtsuget. Nå tåler jeg melk igjen (alltid h-melk og kremfløte), men brukte kokosmelk og feks fryste bær som jeg kjørte i en foodprosessor for å få is/sorbet før. Evt kun frosne bananer i foodprosessor/god blender, det smaker litt som softis. Ikke bruk mat fra allergihylla, ikke glutenfritt eller melkeerstatninger. Kun kokosmelk. Jeg spiser ikke så ekstremt nå, men en periode da jeg var sykere, men bruker mye av dette kostholdet fortsatt. Faste er også bra. Det aktiverer autofagi og mitofagi. Anonymkode: effc2...206 Takk:) hadde du mage symptomer? Anonymkode: 03439...cbd
AnonymBruker Skrevet 7. juli #17 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk:) hadde du mage symptomer? Anonymkode: 03439...cbd Ja, så var mye pga det jeg ble tvunget til å legge om kosten. Kunne kaste opp av up-mat liksom. Pro- og prebiotika er lurt å ta. Kraft. Gelatin/kollagen. Anonymkode: effc2...206 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #18 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja, så var mye pga det jeg ble tvunget til å legge om kosten. Kunne kaste opp av up-mat liksom. Pro- og prebiotika er lurt å ta. Kraft. Gelatin/kollagen. Anonymkode: effc2...206 Jeg har ikke problemer med magen Anonymkode: 03439...cbd
AnonymBruker Skrevet 7. juli #19 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har ikke problemer med magen Anonymkode: 03439...cbd Det trenger man heller ikke ha for å ha lekk tarm. Anonymkode: effc2...206 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #20 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (På 6.7.2026 den 21.49): Ante null om nervesystemet da jeg var så syk. Ble jo bedre likevel. Anonymkode: effc2...206 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja. Følte ikke det hjalp noe som helst egentlig, men plutselig fikk jeg en periode på noen måneder der jeg bare sov og sov, sånn helt ekstremt, unormalt mye. Og da jeg begynte å våkne litt igjen hadde jeg en god del mer kapasitet. Gikk fra alvorlig til moderat grad sånn ca. Har i alle fall aldri blitt så syk igjen. Jeg visualiserte meg også friskere, men hvem vet om det hjalp. Anonymkode: effc2...206 Samme her, fra alvorlig til moderat. Var nødt å komme meg opp av sengen å ta meg av babyen min, så hadde ikke så mye valg. Og etter fire måneder måtte jeg tilbake til studiene for siste året, så jeg lot ikke sykdommen stå i veien. Var sengeliggende alle timene det lot seg gå i fire måneder, hvor 6 uker var bundet til sengen. Jeg måtte bare velge det viktigste og gjorde alt sakte, og rolig. En ting av gangen. Først dusj med krakk, så uten krakk, alltid hvile etterpå, også til at jeg kunne ta inn dagslys på badet etter dusjen osv. gikk en tur på 2 min, til 4 min, til 6 min, men bortsett fra det så besto alt av å bare prøve ut, være litt sosial, gå på en smell, lære av det og prøve igjen. Mye feiling og læring, mye PEM og tid i sengen, takk gud for min mann og familie som har tatt seg av barnet og huset dager her og der hvor jeg knapt ikke klarte å komme meg på toalettet. I dag har jeg dager hvor jeg nærmest kan føle meg frisk, også får jeg plutselig kjenne det etter 2-3 timer. Hvis jeg ikke tar det med ro, så kan jeg bli liggende i 2-3 dager igjen, så det er viktig å kjenne etter og prøve å være mer fornuftig enn å gå på vilje. Riktig mat, nok søvn, og lett styrke (2-3 rep på 1-2 øvelser 2-4 dager i uken på en god uke) hjelper veldig. Dagslys om morgenen (formiddag) og prøve å komme i seng i rett tid (ikke slik som nå på ferie). Er ingen oppskrift dette, men håper det var noe slik du ønsket svar på. Anonymkode: bbb90...a1a 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå