Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for tiden hjemme i foreldrepermisjon.  Planen min var egentlig videreutdanning til høsten for å få en jobb som ikke er turnus da vi har flere barn. Nå har 5 åringen min  begynt å ha veldig mange epileptiske anfall (ble diagnostisert med epilepsi mot slutten av svangerskapet med lillebror men var ikke mange anfall da).  Kan være så ofte som daglig, og til vi får kontroll på dette må vel en av oss være hjemme med pleiepenger. Men usikker på hvem. 

Studiet jeg går har ikke opptak neste år. Kun annenhvert år. Sånn sett burde jeg kanskje gå studier som planlagt, samtidig hadde vi jo satset på at jeg kan jobbe litt vedsiden av. Men å jobbe kvelder/helg er ikke noe som føles holdbart ut akkurat nå. For mannen min å være hjemme med flere barn, der et av barna får hyppige anfall. Jeg kan ikke dra fra jobb om det trengs. Er alt for lite bemanning på kvelder til det. Man har jo og lite rettigheter som student generelt sett. 

Bør jeg da ta pleiepenger og utsette studier på litt udefinert tid (minst to år)? Mannen min er i midlertid stilling så ikke sikkert vi har anledning lengre da.  Så virker jo litt dumt. 

Og hvordan fungerer det med foreldrepenger og pleiepenger, jeg har sagt opp jobben min fordi jeg skulle starte studier. Så har siste arbeidsdag i jobb om noen måneder. Hvis jeg skulle ha behov for pleiepenger, får jeg fra Nav eller arbeidsgiver nå i oppsigelsestid? (Har arbeidsgiver som forskutterer sykepenger og diverse slikt). Og løper oppsigelsestiden som normalt? Og etter oppsigelse ,tar nav da over utbetalinger? Er det sånn at pleiepenger på en måte forskyver foreldrepengene? Sånn at man kan ta de senere?

Anonymkode: 72454...e56

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville satset på at du hadde pleiepengene, på grunn av det med ekstrajobbing som blir vanskelig. Eventuelt kan dere jo dele på dem og du studere på deltid. 

Dersom arbeidsgiver forskutterer pleiepenger, får du derfra i oppsigelsestiden. Det er imidlertid ikke alltid de gjør det selv om de forskutterer sykepenger, du må sjekke det konkret hos arbeidsgiver. Når du ikke har arbeidsgiver, tar NAV over. 

Ja, pleiepenger kan forskyve foreldrepermisjon - men usikker på hvordan det blir når det ikke er barnet du har permisjon med som utløser behovet for pleiepenger. Det vil vel være problematisk å ivareta begge barn alene også på dagtid? 

Anonymkode: c9f0e...735

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor fleksibelt er studiet ditt og hvor lenge har din mann jobb?

Du kan søke om ekstra stipend / lån når du har barn dersom dere ikke overstiger grensene.

Dersom arbeidsgiver forskutterer lønn i permisjon er det naturlig å tenke at de gjør det samme med pleiepenger, men det stiller seg kanskje annerledes når du er i oppsigelsestid og det kan ta tid å vedtak fra Nav.

Anonymkode: 0fb0b...b4f

AnonymBruker
Skrevet

Her er nok sikreste løsning at du går på pleiepenger. Du har opptjent grunnlag for dem nå. Ikke sikkert du har det senere. 

Anonymkode: e1832...390

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at pleiepenger kan forskyve foreldrepenger, ja.  Men du bør snakke med NAV, det er mange forhold inne i bildet her. 
NAV kan ubetale pleiepenger, ja. Det er helt vanlig for ansatte i virksomheter som ikke forskutterer pleiepenger.

Anonymkode: e1832...390

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at det kan være litt saksbehandlingstid på pleiepenger. 

Anonymkode: c6bb8...fbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Husk at det kan være litt saksbehandlingstid på pleiepenger. 

Anonymkode: c6bb8...fbd

12 ukers behandlingstid, så fordel for deg om om det blir forskuttert fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: 6e377...3d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

12 ukers behandlingstid, så fordel for deg om om det blir forskuttert fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: 6e377...3d9

Ganske sikker på at det blir det ja. Så hvis jeg søker nå så kan det jo hende det er på plass etter oppsigelse. 

Anonymkode: 72454...e56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...