Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ble KS-dato satt i forhold til termindato?

Jeg har fått innvilget KS pga betydlige skader som krevde kirurgi sist, og har da påfølgende fødselsangst. Er i uke 36 og vi tenker vel alle at dette ikke holder til termin siden jeg har kraftige, jevne og smertefulle modningsrier osv. Mitt KS er satt 4 dager før termin. Trodde jeg skulle bli beroliget men nå er jeg på døgn 3 uten søvn, beste jeg får til er å ligge med øynene igjen og puste rolig. Det er skrevet fødselsplan i tilfelle man ikke rekker KS, men i og med jeg fødte på 1 t og 40 min sist skal det jo noe til at man rekker å kaste igang et KS.

Er 4 dager før termin veldig knapt eller er det normalt? Trenger ikke kommentarer på at jeg er dum og feig, det vet jeg selv. Vi skulle ikke ha gått for barn nr 2 men det er for sent nå.

Anonymkode: 64312...fff

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uke 37. Fire dager før høres veldig tett opptil termin ut, men har dere en plan om du går i fødsel før det? 
Og du er ikke dum og feig. KS er på ingen måte en lett utvei, som mange later til å tro. 

Skrevet

Fikk KS på termindato (seteleie), men fødsel startet av seg selv  12 dager før. Ble fortsatt KS.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde planlagt keisersnitt 7 dager før termin. Var rett etter påskeferie, så egentlig får man vel ca 10 dager før termin.

Var en superfin opplevelse ❤️ tusen ganger bedre enn vaginal

Anonymkode: f3d79...40a

AnonymBruker
Skrevet

Fikk tre dager før termin. 

Anonymkode: 9be2f...2b0

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vel 7 dager før med første, og 8 dager før med andre.

Mellom de to (mellom 2018 og 2020) gjorde de en endring hvor de forsøker å legge planlagte ks nærmest mulig termin, så jeg skulle egentlig ha 3 dager før, men argumenterte meg til å få 8 dager. De gikk med på det også fordi det passet ift å unngå helg osv, og fordi jeg var livredd for å gå i fødsel.

Ei venninne hadde planlagt ks bare noen få dager før termin, men gikk i fødsel før det. Det ble ganske dramatisk, dessverre. Ikke meningen å skremme, men jeg kjenner veldig igjen den frykten. 

Og btw, du er ikke dum og feig!? Du er rå! 

Lykke til, uansett hvordan det blir. Ikke vær redd for å dra inn på føden ved minste mistanke om at noe er på gang spontant!

Anonymkode: f9df1...7df

AnonymBruker
Skrevet
Melus skrev (13 timer siden):

Uke 37. Fire dager før høres veldig tett opptil termin ut, men har dere en plan om du går i fødsel før det? 
Og du er ikke dum og feig. KS er på ingen måte en lett utvei, som mange later til å tro. 

37 var veldig tidlig igjen eller? Spør fordi jeg er kunnskapsløs😅 Vi har plan ja, og planen er jo at dersom fødsel starter skal jeg rett inn og det opp til meg om vi fortsetter fødsel eller da tar KS. Det er jo frarådet med KS om man er kommet langt i fødsel. Det skjønner jeg jo, og da har nok skadene kommet uansett. Det som stresser meg tror jeg er at det gikk så sabla fort sist, så redd jeg ikke vil rekke det om kroppen ikke forholder seg til dato.

Sist jeg hadde spørsmål om KS her inne kom det mange kommentarer om at dersom man er for feig til å føde så bør man ikke få barn. Prøvde å være litt føre var.

pippeli skrev (11 timer siden):

Fikk KS på termindato (seteleie), men fødsel startet av seg selv  12 dager før. Ble fortsatt KS.

Gikk det rolig for seg? Du kom inn, ble klargjort osv i et rolig tempo? Godt du fikk KSet ditt💐

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde planlagt keisersnitt 7 dager før termin. Var rett etter påskeferie, så egentlig får man vel ca 10 dager før termin.

Var en superfin opplevelse ❤️ tusen ganger bedre enn vaginal

Anonymkode: f3d79...40a

Ja det høres mer naturlig ut, har spurt om ikke legen kan ringe meg. Om timen ikke blir fremskyndes hadde det vært godt med forklaring ihvertfall. Har ikke noe å sammenligne med enda men det kan umulig være verre enn vaginal fødsel. Hvor lenge hadde du smerter? Jeg har hørt mange kvinner si de aldri vil oppleve vaginal fødsel og haste-KS igjen, men jeg har aldri hørt en dame si det samme om planlagt KS.

Bra du fikk en god opplevelse❤️ håper på det samme!

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde vel 7 dager før med første, og 8 dager før med andre.

Mellom de to (mellom 2018 og 2020) gjorde de en endring hvor de forsøker å legge planlagte ks nærmest mulig termin, så jeg skulle egentlig ha 3 dager før, men argumenterte meg til å få 8 dager. De gikk med på det også fordi det passet ift å unngå helg osv, og fordi jeg var livredd for å gå i fødsel.

Ei venninne hadde planlagt ks bare noen få dager før termin, men gikk i fødsel før det. Det ble ganske dramatisk, dessverre. Ikke meningen å skremme, men jeg kjenner veldig igjen den frykten. 

Og btw, du er ikke dum og feig!? Du er rå! 

Lykke til, uansett hvordan det blir. Ikke vær redd for å dra inn på føden ved minste mistanke om at noe er på gang spontant!

Anonymkode: f9df1...7df

Du skremmer ikke mer enn jeg skremmer meg selv😅 det er nok akuratt situasjonen til din venninne jeg er redd for. Hadde jeg hatt en standard 12-timers fødsel sust hadde jeg tatt det mer med ro, men jeg hadde jo styrtfødsel.

Skrevet

Jeg har hatt to planlagte ks. Brgge ble tatt 39+2 mener jeg å huske.

null stress og fine opplevelser 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk KS 5 dager før.

Vanligvis satte dette sykehuset dato en uke før, men det hadde da blitt i påsken. Så fikk første hverdag etter påsken.

Anonymkode: fafaa...e61

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg var heldig. Jeg ble gravid i mai, positiv test i juni og siden jeg hadde to ks fra før (haste) så ble nr 3 automatisk ks. Så ved første time på sykehuset, i august fikk jeg dato (med forbeholdt) i januar. Så jeg visste det lenge før. 

Anonymkode: c0732...316

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun født vaginalt, med jeg ville bare si at du ikke er verken dum eller feig, jeg har én styrtfødsel, og det er det verste jeg har vært med på, mye bedre da det tok to døgn.

Jeg håper det ordner seg for deg.

Anonymkode: f6756...f57

AnonymBruker
Skrevet

Uke 37. 

Hvis en vanlig fødsel hadde startet hadde vi sannsynligvis dødd begge to, selv om vi lå på sykehuset. 

Anonymkode: 5cc3d...fa3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to planlagte ks bak meg, men siste var i 2018, så hvis det er nye retningslinjer er det ikke relevant. Ks ble utført i uke 38 for meg. De ville ikke vente lenger sa de, fordi de ikke ville risikere at jeg gikk i fødsel.
Jeg ville presset på og fortalt om symptomene dine. Datoen for ks kan flyttes på. Ønsker deg lykke til❤️

Anonymkode: 8c5f6...4ce

AnonymBruker
Skrevet

Uke 39 med med nr.2 (ks ble bestemt noen uker i forveien).

Denne gangen ble ks bestemt flere måneder i forveien. Fikk beskjed rett etter TUL en ca. dato. Fikk endelig dato i mai og den er satt i uke 38. 

Det er forresten ikke farlig om jeg går i fødsel. 

Anonymkode: 58e9d...706

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2026 den 10.12):

Hvor ble KS-dato satt i forhold til termindato?

Jeg har fått innvilget KS pga betydlige skader som krevde kirurgi sist, og har da påfølgende fødselsangst. Er i uke 36 og vi tenker vel alle at dette ikke holder til termin siden jeg har kraftige, jevne og smertefulle modningsrier osv. Mitt KS er satt 4 dager før termin. Trodde jeg skulle bli beroliget men nå er jeg på døgn 3 uten søvn, beste jeg får til er å ligge med øynene igjen og puste rolig. Det er skrevet fødselsplan i tilfelle man ikke rekker KS, men i og med jeg fødte på 1 t og 40 min sist skal det jo noe til at man rekker å kaste igang et KS.

Er 4 dager før termin veldig knapt eller er det normalt? Trenger ikke kommentarer på at jeg er dum og feig, det vet jeg selv. Vi skulle ikke ha gått for barn nr 2 men det er for sent nå.

De setter som regel opp planlagt KS så nært termin som mulig, med mindre det er medisinske grunner til annet. Jeg har hatt planlagt ks 4 og 10 dager før termin. 

Det var lagt en plan på at dersom fødsel startet før KS dato, så skulle det vurderes raskt om man skulle la kroppen gjøre sitt eller om man skulle gå raskt i gang med KS. De fleste sykehus har faste dager i uken de har planlagte KS pga bemanning. Men ved akutte ting kan det bli endringer. 

Anonymkode: a318e...0b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...