Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere.. jeg lurer litt på noe, håper dere kan bidra med synspunkter. 

Vi har en datter(8), som bi spiller brettspill med iblandt. Når far spiller, jukser han og lærer henne å jukse så hun vinner. Jeg ser på dette som et problem mtp søsken og fort dårlig forhold med jevnaldrene om hun jukser med de. Samtidig, skjønner jeg jo at man må lære det, det er kan jo bære slik at andre spiller på den måten. Nå skal det sies at jeg er rake motsetningen, til den grad at jeg begynner lure på om jeg er autist! For jeg kan ikke jukse, da føler jeh hele spillet er meningsløst. Samme om andre gjør det, så blir jeg bare sur..så hva er rett? Er det innafor å lære barn dette? Hva er vanlig?

Hilsen fortvilet og meget forvirret mor..

Anonymkode: 97db2...817

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ingen grunn til å lære unger å jukse! Du har helt rett!

Anonymkode: aa6e5...c6c

• Liker 16
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er viktig å lære barna å vinne på en redelig måte, juksing har jeg null respekt for. De må også lære seg å være gode tapere! 

Anonymkode: 9ac28...107

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er absolutt ingen grunn til å lære unger å jukse! Du har helt rett!

Anonymkode: aa6e5...c6c

De må selvsagt lære å jukse, samtidig som de må lære konsekvensene av å gjøre dette.

Anonymkode: 7289f...c78

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke lyst til å spille hvis ungen jukser. Å spille med juksepaver er ikke gøy. 

Å lære ungen hvordan hun alltid skal vinne fratar henne viktige erfaringer i å tape, og hvordan man takler det. Man tar en sjans når man velger å bli med i et spill, og den sjansen må man lære å takle konsekvensene av. Selv om det «bare» er Ludo eller Yatzy. 

Anonymkode: ff217...951

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jukser av og til, men ingen vet det. Lærer selvfølgelig ikke barnet mitt å jukse, lærer han å tape, selv om han blir litt sur når han taper. 

Anonymkode: 5e7bc...c32

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo forskjell på å lære dem å jukse, kontra å lære dem at noen jukser, og slik ser du det. Jeg er som deg, ser ikke noe poeng i å spille om noen jukser, jeg blir skikkelig sur. Jeg har inntrykk av at enkelte foreldre synes det er søtt og greit at barn jukser, jeg er ikke helt der 😄

Anonymkode: 318b7...97a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestandig reagert på at en venninne har lært barna slikt, mem hun bare lo det bort. Nå opererer ene barnet hennes på utsiden av loven, og det med de samme argumentene som mor brukte angående å jukse. Man kan absolutt si at han lærte. 

Anonymkode: 0116e...857

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun får vel snart også lære at hvis hun jukser gidder ikke folk å spille med henne og synes hun er en juksepave. Takk, fatter’n. 

Folk som synes det er greit å jukse i spill synes ofte det er greit å jukse i andre sammenhenger også. Det kan fort bli et problem.

Anonymkode: b525d...0bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærer ungene at de ikke er greit å jukse og jeg lar dem heller ikke vinne for å være grei. Så når de faktisk vinner da er det jubel og glede :) Skikkelig mestring!

Unger gidder heller ikke spille med andre unger som jukser. Kjipt for ungen at hun mest sannsynlig av de andre barna etterhvert vil bli stemplet som en juksepave som ingen vil spille med

Anonymkode: d8908...9ef

• Nyttig 2
Skrevet

Si at det ikke er greit å jukse, og at hvis han ikke slutter, går du fra spillet. Jukser han en gang til, går du fra og sier at det er fordi du ikke vil spille med noen som jukser. Slik kan du lære henne hva som garantert vil skje når hun skal spille med venner. Hjelper ikke å bare fortelle henne det, når faren sitter og konsekvent jukser og hun oppfatter det som at det er greit.

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Da barna var helt små «jukset» jeg uten å la dem forstå det, rett og slett for at de skulle få vinne oftere enn meg. 
Jo eldre de ble, jo mindre lot jeg dem vinne, og da de var rundt 8 spilte vi alle for å vinne. 
Litt usikker på om det er denne formen for juks du mener, men jeg tenker det er ødeleggende for et lite barn å alltid tape fordi de har mindre erfaring i et spill. 
Å regelrett lære dem opp til å jukse har jeg heldigvis aldri gjort. 

Anonymkode: 31b58...681

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ting går som oftest i arv fra foreldre til barn. Og det er ikke bare genetisk, men også holdninger og oppførsel som de tilegner seg under oppveksten.

Kona er lærer og kan fortelle at på mang en foreldresamtale får hun raskt forklaringen på barnas oppførsel når hun møter foreldrene, for de er ofte likedan.

Barna følger sine foresattes eksempel og gjør ofte akkurat som foreldrene gjør. Hva man sier og forklarer har mindre betydning. Det er hva foreldrene gjør i praksis som fester seg hos barna. Derfor, hvis du vil oppdra barna til å bli sleipe juksemakere, er det bare for foreldrene å jukse i vei...

Anonymkode: 9670f...8bd

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2026 den 3.34):

Jeg har bestandig reagert på at en venninne har lært barna slikt, mem hun bare lo det bort. Nå opererer ene barnet hennes på utsiden av loven, og det med de samme argumentene som mor brukte angående å jukse. Man kan absolutt si at han lærte. 

Anonymkode: 0116e...857

Så du mener at fordi mora lot han jukse i ludo så er det hennes feil at han er kriminell? 

Anonymkode: 03016...8f2

AnonymBruker
Skrevet

Vi har flere barn, fordelt over nesten 20 år, og da yngste begynte på skolen ble det sendt ut en e-post til foreldrene, med oppfordring om å lære barna sine og tåle spilleregler, og å tåle og tape! De brukte mye brettspill de første årene på skolen.

Det var fullt kaos i klassen, fordi alle de små ultraspesielle gullungene aldri hadde lært spilleregler og å tape. Det var absolutt ikke slik da de eldste barna våre begynte på skolen! Vår sønn kunne tape, for han var vant til å spille med nådeløse storesøsken.

Anonymkode: 84881...f3b

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har vært klar til ungene mine at jeg ikke gidder å spille med dem når jeg ser at de jukser. De får én sjanse til å skjerpe seg og så avslutter jeg spillet hvis de fortsetter med juksinga. 

Det er jo ikke noe poeng å spille hvis de ikke følger reglene 🤷 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...