Gå til innhold

Fremhevede innlegg

reklame mannen
Skrevet

Nå i ferien er det ofte at det er vegarbeid, og derav kø med lysregulering. Jeg registrer at her i Norge er mc ofte vist fingern når de prøver å legge seg først i køen. Nedover i Europa er det vanlig(ere) å slippe mc frem. Utenfor Paris er det til og med skiltet at mc skal kunne kjøre mellom bilrekkene, når hastigheten er under 50 km/t.

Er vi i Norge alt for egosentriske til at vi lett slipper frem mc når slike ting skjer?

Noen erfaringer som kan deles? Slipper du lett frem andre i trafikken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, reklame mannen said:

Nå i ferien er det ofte at det er vegarbeid, og derav kø med lysregulering. Jeg registrer at her i Norge er mc ofte vist fingern når de prøver å legge seg først i køen. Nedover i Europa er det vanlig(ere) å slippe mc frem. Utenfor Paris er det til og med skiltet at mc skal kunne kjøre mellom bilrekkene, når hastigheten er under 50 km/t.

Er vi i Norge alt for egosentriske til at vi lett slipper frem mc når slike ting skjer?

Noen erfaringer som kan deles? Slipper du lett frem andre i trafikken?

Jeg slipper gjerne andre frem, plasserer meg slik at motorsykler lett kan passere trygt.  Jeg holder også alltid god avstand til motorsykler, samt andre biler.  Har sett for mye av tragiske konsekvenser av folk som ikke klarer å holde trygg avstand. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er da normalt å slippe frem MC.

Har da bestandig lagt meg til siden enten det er kø eller ikke gjennom de 34 årene jeg har hatt lappen. 

Jeg er da ikke helt blåst eller sløv🤣

Anonymkode: 68b05...d25

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke noe om at mc tror de har førsterett på alt og sniker i køen. Er ikke intr i å ligge bak utenlandske mcer som kjører i 70 på vestlandet. 

Anonymkode: 24a67...781

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg plasserer meg på siden så motorsykler skal få kjøre forbi i køsituasjoner og det ser jeg at andre biler gjør også. 
Jeg har aldri hørt noen si at de er irriterte på motorsyklister eller at motorsyklister får fingeren av å kjøre forbi. Dette var helt nytt for meg. 

Anonymkode: 9e90e...745

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Synes ikke noe om at mc tror de har førsterett på alt og sniker i køen. Er ikke intr i å ligge bak utenlandske mcer som kjører i 70 på vestlandet. 

Er vel mest i varmen da. Det blir voldsomt hett for de hvis de blir stående stille pga klærne sine. 

Så går vel på helse og ikke førsterett.

Anonymkode: f5e36...ad0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er vel mest i varmen da. Det blir voldsomt hett for de hvis de blir stående stille pga klærne sine. 

Så går vel på helse og ikke førsterett.

Anonymkode: f5e36...ad0

Helsen deres er deres eget problem. Om det er for varmt får de kjøre en annen dag. 

Jeg opplever stadig motorsyklister som legger seg både til høyre og venstre for meg på motorveien. Det er farlig og irriterende. Mange kjører også altfor fort. 

Anonymkode: ef604...a89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjører MC, og ofte blir det slik at jeg havner i trafikk med kø ut av/inn til f.eks. Oslo. 99% av tiden er det ikke noe problem. Kjører med fjernlys og gjerne nødblink på når det er treg kø, og glir fint mellom bilene som står stille eller snegler seg frem. I tillegg kan de ikke unngå å høre at jeg kommer – det er en ekstrabonus for sikkerheten. Slik såkalt "lane splitting" er forresten helt tillatt her i Norge, men det påligger oss som MC-førere et ekstra ansvar ved slik kjøring. Selvsagt.

Fra tid til annen er det en og annen raring som demonstrativt legger seg ut og blokkerer. Det er heldigvis sjelden det skjer, og det er ikke godt å si hva som driver dem til slikt, men jeg kan jo ha et par teorier for meg selv …

Er det kø pga lysregulering kjører jeg alltid forbi køen og helt frem til lyset dersom det er forsvarlig. Jeg er uansett "langt av gårde" før første bilen i det hele tatt har kjørt fem meter.

Hvorfor gjør jeg dette? Fordi jeg kan, og ikke minst fordi jeg kjører sykkel med luftkjølt motor. En slik motor har slett ikke godt av å stå for lenge i treg kø. Den trenger rett og slett en kjølig bris mot seg.

Anonymkode: abdf2...71d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjører MC, og ofte blir det slik at jeg havner i trafikk med kø ut av/inn til f.eks. Oslo. 99% av tiden er det ikke noe problem. Kjører med fjernlys og gjerne nødblink på når det er treg kø, og glir fint mellom bilene som står stille eller snegler seg frem. I tillegg kan de ikke unngå å høre at jeg kommer – det er en ekstrabonus for sikkerheten. Slik såkalt "lane splitting" er forresten helt tillatt her i Norge, men det påligger oss som MC-førere et ekstra ansvar ved slik kjøring. Selvsagt.

Fra tid til annen er det en og annen raring som demonstrativt legger seg ut og blokkerer. Det er heldigvis sjelden det skjer, og det er ikke godt å si hva som driver dem til slikt, men jeg kan jo ha et par teorier for meg selv …

Er det kø pga lysregulering kjører jeg alltid forbi køen og helt frem til lyset dersom det er forsvarlig. Jeg er uansett "langt av gårde" før første bilen i det hele tatt har kjørt fem meter.

Hvorfor gjør jeg dette? Fordi jeg kan, og ikke minst fordi jeg kjører sykkel med luftkjølt motor. En slik motor har slett ikke godt av å stå for lenge i treg kø. Den trenger rett og slett en kjølig bris mot seg.

Det er sjelden jeg hører motorsyklene før de er forbi. 

Jeg legger meg til høyre for å unngå å få motorsykler på begge sider.

Det er ikke mitt ansvar at du har sykkel som ikke tåler å stå i kø, det er ditt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Helsen deres er deres eget problem. Om det er for varmt får de kjøre en annen dag. 

Jeg opplever stadig motorsyklister som legger seg både til høyre og venstre for meg på motorveien. Det er farlig og irriterende. Mange kjører også altfor fort. 

Så med den korte sesongen vi har i Norge, så skal folk med MC heller kjøre bil, og lage enda mer kø når det endelig er vær til å kjøre? 

Og, selv da jeg tok lappen på sykkel for 35 år siden lærte vi at det var helt ok å legge seg mellom filene...

Hvis du ligger i høyrefeltet på motorveien er det jo ikke innafor om de kjører forbi på veiskulderen...

Ligger du i venstrefeltet og blir forbikjørt kjører du for sakte😉

Anonymkode: 8cffe...e7f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal folk med Mc snike i køen?

Anonymkode: d5571...0e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal folk med Mc snike i køen?

Tja, de kan "snike" i køen fordi det på ingen måte påvirker trafikkflyten ellers. Hva tenker du om det? Fortell gjerne om en gang du har opplevd at så er tilfelle. 🙂

• Liker 3
Skrevet

Det skaper en del farlige situasjoner når mc kjører slalåm mellom bilene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tja, de kan "snike" i køen fordi det på ingen måte påvirker trafikkflyten ellers. Hva tenker du om det? Fortell gjerne om en gang du har opplevd at så er tilfelle. 🙂

Jeg tenker at jeg synes det er rart og at det høres trafikkfarlig ut. Gjelder det vanlige sykler også? 

Jeg har opplevd flere ganger at det har skapt farlige situasjoner og definitivt ødela flyten, men da har det vært mc-førere som har kjørt for fort, krysset sperrelinje, kjørt for tett, kjørt forbi når det ikke var klart (sperret for motgående trafikk) og kjørt forbi på høyresiden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Her har du ett godt poeng. Vinglete motorsykler i større grupper er pyton. Ikke kommer du forbi og så er de utilregnelige i trafikken.

Anonymkode: 90a33...a3a

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Det skaper en del farlige situasjoner når mc kjører slalåm mellom bilene. 

Vi kjører jo normalt ikke "slalåm" mellom bilene ved kø, men i en rettest mulig linje mellom bilene, og i en fornuftig hastighet. Slalåmkjøring skaper uforutsigbarhet, og er en uting og en risiko, det er jeg enig i. De aller aller fleste MC-førere kjører defensivt og forutsigbart slik jeg har lest trafikken opp gjennom årene, nettopp fordi vi sitter ekstremt utsatt til. Men idioter finnes selvsagt i begge leire, både på to og fire hjul.

Ta hensyn til hverandre i trafikken, ikke la det koke over i topplokket i køen, og slutt å irritere oss over ting som ikke spiller noen rolle, så er mye gjort.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De må gjerne kjøre forbi, men da skal de kjøre forbi, ikke ligge vedsiden av bilen min på samme side av den gule stripa. 

Anonymkode: f006b...6dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi kjører jo normalt ikke "slalåm" mellom bilene ved kø, men i en rettest mulig linje mellom bilene, og i en fornuftig hastighet. Slalåmkjøring skaper uforutsigbarhet, og er en uting og en risiko, det er jeg enig i. De aller aller fleste MC-førere kjører defensivt og forutsigbart slik jeg har lest trafikken opp gjennom årene, nettopp fordi vi sitter ekstremt utsatt til. Men idioter finnes selvsagt i begge leire, både på to og fire hjul.

Ta hensyn til hverandre i trafikken, ikke la det koke over i topplokket i køen, og slutt å irritere oss over ting som ikke spiller noen rolle, så er mye gjort.

Jeg synes det er ganske mange mc førere som kjører ekstremt offensivt. Og det viser jo ulykkesstatistikken også at det er. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det burde antagelig vært forbudt i Norge. Her til lands er det dessverre svært mange dårlige mc-førere, muligens fordi sesongen er så kort at man ikke får nok mengetrening og at man blir litt fartsyr når man først kan kjøre. Jeg bor på østlandet og kjører daglig på både motorvei og mindre veier, det er urovekkende mye aggressiv mc-kjøring: sikk-sakk mellom biler, forbikjøringer rett før/i sving uten sikt også videre. Jeg er overhodet ikke overrasker hver gang det står i avisa at en mc-fører har omkommet i trafikken, dessverre.

Jeg har kjørt en del i Frankrike samt Sveits også, der fremstår mc-førerne som langt mer bevisste og oppegående.

Anonymkode: 2c86a...4aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at jeg synes det er rart og at det høres trafikkfarlig ut. Gjelder det vanlige sykler også? 

Ville vært merkelig når det lages sykkelfelt mellom to kjørefelt i samme retning. M.a.o, konstruksjon av dødsfelle..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...