Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert kontroversielt men... trenger man egentlig både sykepleiere og helsefagarbeidere? For ordens skyld, jeg selv er ingen av delene.

Sykepleiestudiet er en høyskolegrad, helsefag en vgs-utdanning, men begge yrkene er veldig praktiske og kan ha stort overlapp i oppgaver. Leser ofte at helsefagarbeidere overtar stadig flere oppgaver som tidligere ble tenkt på som sykepleieroppgaver, og med god opplæring går det veldig fint.

Så da lurer jeg på: er det egentlig så stort skille hvis man kan lære opp den ene til å gjøre jobben til den andre? Og videre, er det da egentlig behov for to yrkesgrupper med stort overlapp i arbeidsoppgaver?

Både helsefagarbeidere og sykepleiere har mye verdifull kompetanse, men jeg tror helt ærlig ikke det er så stor forskjell på utdanningen deres og oppgavene de utfører (eller kunne ha utført med rett opplæring) at det er behov for begge. Tror vi som samfunn hadde vært tjent med å løfte helsefagarbeidere opp på sykepleiernivå. Skjønner vi kanskje hadde slitt med rekrutteringen til helsevesenet om man hadde fjernet yrkesfagveien, men kanskje man kunne godkjent helsefag som opptak til sykepleie i stedet?

Jobber ikke innen helse (bare deltidsjobb sykehjem under studiene innen noe annet), så tar forbehold om at jeg kan ta feil her. Absolutt åpen for andre perspektiver! Og ikke et vondt ord om helsefagarbeidere, så det er sagt.

Anonymkode: 8c852...1f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge deler er ekstremt viktig. Uten helsefagarbeidere klarer ikke spl å ta seg av de mest avanserte oppgavene. Begge yrkene er livsviktige på travle sykehus.

Anonymkode: 1c51e...219

Skrevet (endret)

Ja, vi trenger absolutt begge deler. En ting er den generelle mangelen på helsepersonell. Om vi bare skulle hatt helsepersonell på vgs-nivå, forsvinner svært mye kompetanse bort, og vi vil se langt flere stygge avvik og dårlige utfall. Om vi kun skulle hatt universitetskompetanse ville mange veldig dyktige mennesker ikke lenger hatt jobb, fordi de ikke har vilje eller evne til å ta en slik utdannelse. Det er oppgaver man ikke trenger høyskolekompetanse til, og der utfyller en god helsefagarbeider sykepleieren veldig bra.

At «hvermannsen» kan få opplæring i å utføre ulike prosedyrer er en ting. Det er jo ikke prosedyrene i seg selv som krever høyskole. Men mange plasser vil mengdetreningen på alle de ulike prosedyrene som eksisterer bli fraværende, og selv sykepleiere må lese seg opp på prosedyrer de ikke pleier å utføre. Da er det nettopp høyskolebakgrunnen som gjør at de ikke bare er gode på en del grunnleggende prinsipper både i forhold til selve prosedyren, men også observasjons- og vurderingskompetanse i forhold til den enkelte prosedyre. 

I tillegg til alle enkeltstående prosedyrer kommer også kompetansen for å vurdere helsetilstander, som er bedre etter tre år på skole (samt selvfølgelig også blir bedre etter år med arbeidserfaring, for begge grupper).

Endret av ms. Perfect
Skrevet

Skikkelig dårlig idé å forsøke å løfte alle opp på sykepleiernivå. For det første vil du da overutdanne mange, du gir dem kompetanse på et høyere nivå enn det de trenger for å løse oppgavene. Det er dyrt (for den enkelte og for samfunnet), og de kommer ut i jobb flere år senere. I tillegg er det nok mange flinke helsefagarbeidere som av ulike årsaker ikke ville kommet seg gjennom sykepleierutdanningen, og det er jo synd og unødvendig hvis de da i tilfelle måtte være ufaglærte. 

Anonymkode: a1a09...fbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For ordens skyld, jeg selv er ingen av delene.

Anonymkode: 8c852...1f0

Nei, det er helt åpenbart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...