Gå til innhold

Kjøre avfall til gjenvinningsstasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg sliter med mange former for angst og enkle ting blir vanskelig for meg. Jeg lurer på noe som kan virke rart/unødvendig å tenke over eller bekymre seg for. Saken er slik; jeg skal rydde hele huset for ting som skal kastes som har hopet seg opp over noen år. Har vurdert å leie container, men det er dyrt. Andre alternativ er å kjøre avfallet til gjenvinning. Det blir noen turer, men ikke alt for mye jobb i seg selv. Kan noen forklare meg hvordan prosessen er når kan leverer avfall? Må jeg forholde meg til folk? Hvordan betaler jeg? Er det bare å finne riktig dunk å hive oppi? Setter pris på om noen kan forklare, slik at jeg kanskje får til å gjennomføre

Anonymkode: 26887...301

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjellig fra sted til sted. De har helt sikkert en nettside der du bor som forklarer prosessen. I tillegg jobber det folk som veileder deg når du kommer for å kaste. Jeg vil anbefale deg å sortere på forhånd slik så det ikke tar så lang tid for deg når du er der. Papp for seg selv, papir for seg selv, metall, porselen, trevarer og restavfall. Batterier skal ha teip på polene før innlevering. Dette går fint :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det første jeg vil anbefale deg er å finne nettsidene til renovasjonsselskapet i området der du bor. Der vil du antakeligvis finne svar på mye av den informasjonen du trenger, pluss kanskje noen tips og råd som du ikke har tenkt på. Ulike områder har litt ulike avfallsfraksjoner, og ulike gjenvinningsstasjoner kan ha litt ulik rekkefølge på fraksjonene. I mitt område har de derfor kart og tips om rekkefølgen du bør pakke avfallet ditt, slik at du slipper å lete gjennom hele lasset for å kaste riktig :) Sånn er det sikkert mange andre steder også. 

Der jeg bor finner man riktig container, og hiver riktig avfall i riktig container helt selv. Hos oss betaler man for restavfall, men ingen andre fraksjoner. Man må derfor snakke med de ansatte før man kaster restavfall, og man betaler med kort til betjeningen. Hvis man lurer på noe kan man også snakke med de som jobber der. Hvis man verken har restavfall eller lurer på noe trenger man ikke snakke med noen. 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Skrevet

Du må forholde deg til de ansatte der og veiledning de gir.

Det er litt nyanser mellom de ulike stedene men hovedsakelig kjører man inn i en sirkel rundt en stor hall, med merkede kontainere for ulike typer avfall. Er det mye folk der står du i kø til du blir vinket frem til en ledig plass.

• Liker 1
Skrevet

Her møter man en ansatt med betalingsterminal i hånden ved porten. Vedkommende får høre hva vi har med, er det mye forskjellig får vi gjerne tips til hvor det skal kastes, om det ikke er åpenbart. Prisen regnes ut etter hvor mye det er. Det er også en gjenvinningstasjon samme sted, så om noe kan gå dit går det gjerne dit. 

Deretter kjører man fra stasjon til stasjon og kaster der det skal kastes. Trenger man hjelp er det alltid ansatte i nærheten som kan være behjelpelige.

Dette er Bir rett utenfor Bergen.

Anonymkode: 1f73a...ae8

Skrevet

Det pleier å være godt merket hvor du skal hive hva. Jeg pleier aldri forholde meg til folk der. Jeg har redt,plast og papir og det kaster jeg og vet hvor det skal. 

Du blir fort kjent. 

Anonymkode: 12846...132

Skrevet

Vi må ikke forholde oss til noen, om vi ikke vil. 

Anonymkode: 0bc73...377

• Liker 1
Skrevet

De fleste steder har et kart over stedet sitt på nett. Da kan du se hvordan du smartest kan pakke bilen din når du skal levere. Som nevnt over, er det forskjellige praksis når det kommer til betaling. Jeg har bodd steder hvor det ikke koster noe uansett hva du leverer så lenge det er under 200 kg. Da ble bilen veid på vei inn og på vei ut. Men der jeg bor nå koster det å levere restavfall. Alt annet er gratis. 

Anonymkode: 608a5...3aa

• Nyttig 1
Skrevet

Her jeg bor så kommer dem hvis dem ser at du leter etter hvor du skal kaste det. Dem hjelper deg å kaste hvis du vil. Ellers så er dem stort sett opptatt. Her er det gratis. Kun bedrifter som må betale. 

Anonymkode: d48fe...220

Skrevet

På nettsidene til mine gjenvinningsstasjoner finnes det også oversiktskart så du kan se hvor alt skal kastes, kanskje du har samme? Det gjør det enklere å planlegge.

Anbefaler også å unngå helger, hvis du kan. Da er det oftest stappfullt.

Lykke til, dette går fint ❤️ 

Anonymkode: 34a87...433

Skrevet

Lool, betalingsterminal? Å betale med kort for å kaste søppel som man har sortert på forhånd selv? What the actual fuck?

Nei, her i kommunen er det gratis når det gjelder gjenvinning - gratis å kaste. De har til og med innført mobile gjenvinningsstasjoner her som ruller rundt til faste tider og er der i et par timer før de kjører videre. Riktignok kan man ikke ta med de største tingene der slik som sofa eller svær TV, men likevel, sist jeg kastet ting direkte på gjenvinningsstasjon i 2024, så var det gratis. 

Anonymkode: 88a1d...07f

• Liker 1
Skrevet

Gratis for husholdninger her jeg bor. Skilt-gjenkjenning så porten åpnes automatisk når jeg kommer. (Måtte registrere meg først på nett)

enkelt å kjøre inn, tydelig merket containere. Snakker ikke med noen bortsett fra når jeg er usikker på hvor ting skal kastes- da spør jeg en av di ansatte som går rundt på området.
utrolig kjekt med gjennvinningstasjon👍

Anonymkode: 0619a...2a7

Skrevet

Som andre sier planlegg før du drar dit. I Oslo kan privatpersoner levere 20 ganger gratis, og vi må ha lasta ned og logga inn på en app på forhånd. Dette står tydelig beskrevet på kommunens nettsider. Der finner jeg også kart over gjenvinningsstasjonen, og veiledning. Se på din kommunes gjennvinningsstasjon og sorter slik de ønsker når du pakker bilen. Jeg anbefaler også som andre over her sier, å ikke dra dit i helgen. I Oslo er det minst travelt formiddag tirsdag-torsdag. 

Når jeg kjører til min gjenvinningsstasjon var det ganske overveldende første gangen, men jeg hadde bare med meg litt for å liksom teste ruta. Det gikk fint, selv om det var andre til stede. De fleste er opptatt av sine egne greier. De ansatte lar deg være i fred om du ser ut til å greie deg selv, men kan komme bort til deg for å hjelpe om du ser usikker ut. Det er helt ok!

Om du forteller oss hvilken kommune du bor i kan vi hjelpe deg å planlegge. Lykke til!

Anonymkode: 6bbb6...e72

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Lool, betalingsterminal? Å betale med kort for å kaste søppel som man har sortert på forhånd selv? What the actual fuck?

Nei, her i kommunen er det gratis når det gjelder gjenvinning - gratis å kaste. De har til og med innført mobile gjenvinningsstasjoner her som ruller rundt til faste tider og er der i et par timer før de kjører videre. Riktignok kan man ikke ta med de største tingene der slik som sofa eller svær TV, men likevel, sist jeg kastet ting direkte på gjenvinningsstasjon i 2024, så var det gratis. 

Noen typer avfall er det kostnader til å bli kvitt. Som f.eks. restavfall. Noen betaler jo for at det skal håndteres. Det er vel like greit at de som har produsert avfallet betaler for det selv. Ellers ville man betalt det med renovasjonsgebyret. Man slipper ikke kostnaden, spørsmålet er hvem som skal betale. Så det er ikke «gratis» uansett. Innbyggerne betaler.

Rene fraksjoner kan gjenvinnes og derfor er det ikke kostnader med å levere det, som regel.

Anonymkode: 9536e...ed7

Skrevet (endret)

Du sier ikke hvor du bor, men her i Oslo er det en gratis app hvor man kan kaste 3 kubikkmeter 20 ganger i året (man må være bosatt i Oslo) Du kjører opp, scanner. En i porten vil spørre hva du har og guide deg til den riktige containeren (si feks at du har hageavfall, da vil h*n si at "kjør til container nummer 16 (eks)". Da du kommer til containeren kaster du selv i ditt eget tempo, trenger du hjelp, er det folk som går rundt som du kan spørre om hjelp.

Jeg vet det kan være vanskelig for deg, men tenk på at de folkene er der for å hjelpe deg. Ingen kommer til å le av deg om det er det du er redd for.

Lykke til, jeg tvet det kommer til å gå kjempebra, og tenk på hvor fint du får det etterpå!

Endret av piggrokken
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har også hatt avfallsstasjoner som en slags skrekkgreie. Men jeg har oppdaget at her jeg bor, fungerer det kjempefint. Alltid mange å spørre, og de er faktisk hyggelige også. Man blir møtt av en person som tar betalt idet man kjører inn på området, alle containere er merket, og hvis man er i tvil,er det nok av folk å spørre.

Anonymkode: a9e49...40a

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fint for deg om det er gratis der du bor, men det er ingen selvfølge.

Tror du det er gratis for gjenvinningsstasjonene å håndtere søpla? Og at de som jobber der, ikke trenger lønn? Containere, trucker, presser og alt annet de trenger dukker opp på magisk vis uten at de trenger å kjøpe og betale for utstyret de bruker?

Anonymkode: a9e49...40a

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du betaler vel for det gjennom renoveringsgebyret?! Det gjør ikke vi, ergo må vi betale hver gang vi skal kaste noe annet enn papp/papir, farlig avfall og plast. Dette er i Bjørnafjorden rett utenfor Bergen, mens i Alver kommune, som også er rett utenfor Bergen, er det «gratis» fordi det betales gjennom renovasjonsgebyret, man må bare scanne et kort for å komme inn.

Anonymkode: 1f73a...ae8

• Nyttig 2
Skrevet

Her betaler vi i betalingsautomat for restavfall, bilen veies før og etter at vi har kastet det. 

Plast, tre, papir, isopor, vinduer, metall, elektronikk, tekstiler og brukbare ting leverer vi gratis. 

Anonymkode: d9460...d47

Skrevet

Her i Bergen må man betale, og det gjør man som regel til en ungdom som står der man kjører inn. Så er det folk som kan hjelpe inne også, men det er godt merket, og utover å betale kjapt ved innkjøring må man ikke forholde seg til noen om man ikke ønsker det. 

Synes det er billig. Har vel betalt 50 kr for full stasjonsvogn, og 100 for en full liten varebil. Helt herlig å bli kvitt ting så enkelt og billig. 

Har sett at man også kan bestille henting, eller møte opp på andre steder på ulike datoer, men personlig synes jeg det er greit å fylle bilen og dra akkurat når det passer meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...