BAMBI<3 Skrevet 24. april 2006 #1 Skrevet 24. april 2006 Mange er uenige om hvor vidt vi mennesker skal overvåkes, og i hvilken grad det går inn på oss i hverdagen. Men er det virkelig så ille å ha overvåkningskamerar på buss, tog, osv? på denne måten kan man jo tross alt klare å indentifisere gjerningsmenn. Hva synes dere?
Lillesøster Skrevet 24. april 2006 #2 Skrevet 24. april 2006 Mange er uenige om hvor vidt vi mennesker skal overvåkes, og i hvilken grad det går inn på oss i hverdagen. Men er det virkelig så ille å ha overvåkningskamerar på buss, tog, osv? på denne måten kan man jo tross alt klare å indentifisere gjerningsmenn. Hva synes dere? ← Jeg er villig til å forårsake min "frihet" (hvis det betyr å ha overvåkingskamera på bus, tog osv.) for at vi skal kunne identifisere og innhente folk som begår lovbrudd.
Arkana Skrevet 24. april 2006 #3 Skrevet 24. april 2006 Jeg er villig til å forårsake min "frihet" (hvis det betyr å ha overvåkingskamera på bus, tog osv.) for at vi skal kunne identifisere og innhente folk som begår lovbrudd. ← Enig. Jeg synes det er greit å overvåkes på offentlige steder, i butikker, T-banen o.l.
Gjest gjest1 Skrevet 24. april 2006 #4 Skrevet 24. april 2006 Jeg tør fan ikke klø meg i nesa på bussen mer
Gjest Betty Boop Skrevet 25. april 2006 #5 Skrevet 25. april 2006 Det er helt greit med overvåkingskameraer dersom de har en hensikt. Dersom man har tillatelse til å bruke det overfor kriminelle. Da bilen min ble stjålet og tatt bilde av i bomringen, da fikk jeg beskjed om at bildene ikke kunne brukes p.g.a. personvernet. Så hvem skal vernes? De kriminelle? I så fall hva er poenget med kameraer? Ja det gir selvfølgelig den fordelen at de kan identifisere gjerningsmannen ved drap og grov mishandling. Men spiller det noen rolle så lenge alt det medfører er en kort gjesteopptreden i det norske rettssystemet? Eller psykiatrien. For syk til å straffes, for frisk til å behandles. Har vi ikke lest det ved flere anledninger de senere årene? Bevares, for mitt vedkommende må de gjerne henge opp et kamera på hvert gatehjørne, men har det virkelig noen hensikt? Preventiv hensikt? Mulig? Jeg tillater meg å tvile.
Abr@xas Skrevet 25. april 2006 #6 Skrevet 25. april 2006 På offentlige steder syns jeg overvåkningskameraer er helt greit.
Cathie Skrevet 25. april 2006 #7 Skrevet 25. april 2006 Da bilen min ble stjålet og tatt bilde av i bomringen, da fikk jeg beskjed om at bildene ikke kunne brukes p.g.a. personvernet. Så hvem skal vernes? De kriminelle? I så fall hva er poenget med kameraer? ← Jeg bryr meg ikke noe om at det er kameraer på offentlige steder, men skjønner ikke helt vitsen med de, for som Betty Boop sier så er det få tilfeller man får brukt de. Vet om et tilfelle der det ble stjålet titusenvis av kroner, ved bl.a forfalskning av et sjekkhefte, og da kunne de ikke bruke bildene fra kameraet i banken pga personvernet! Hva er vitsen da??
Lillesøster Skrevet 25. april 2006 #8 Skrevet 25. april 2006 Jeg bryr meg ikke noe om at det er kameraer på offentlige steder, men skjønner ikke helt vitsen med de, for som Betty Boop sier så er det få tilfeller man får brukt de. Vet om et tilfelle der det ble stjålet titusenvis av kroner, ved bl.a forfalskning av et sjekkhefte, og da kunne de ikke bruke bildene fra kameraet i banken pga personvernet! Hva er vitsen da?? ← Personvernet står kanskje for sterkt i Norge da? Kan det være en konklusjon? Advokatene er jo de som henger i stoppen for å få bevart et mest mulig striks personvern, tar jeg ikke feil? Kanskje det må en lovendring til?
Gjest Gjesta Skrevet 25. april 2006 #9 Skrevet 25. april 2006 Jeg er villig til å forårsake min "frihet" (hvis det betyr å ha overvåkingskamera på bus, tog osv.) for at vi skal kunne identifisere og innhente folk som begår lovbrudd. ← Jeg også.
Carrot Skrevet 25. april 2006 #10 Skrevet 25. april 2006 Personvernet står kanskje for sterkt i Norge da? Kanskje det må en lovendring til? ← Ja i allefall de kriminelles personvern....... - men gir man ikke avkall på retten når man begår en kriminell handling egentlig??
Gjest du Skrevet 25. april 2006 #11 Skrevet 25. april 2006 Helt greit med overvåkningskamera, og det burde være helt greit å bruke det i retten også synes jeg. Tanken bak personvern skal jo være å hindre folk - privatpersoner eller myndigheter - å misbruke overvåking. Altså beskytte oss fra syke mennekser som forfølger deg eller lignende. Det er ment for å beskytte sikkerheten vår. Det beskytter oss ikke når vi ikke kan benytte det mot tyver, voldtektsmenn og drapsmenn. Da beskytter loven de kriminelle som loven i utgangspunktet skal beskytte oss mot. Det burde ikke være vanskelig å lage en lov hvor det er lov til å overvåke, samt det rommer sterk straff for misbruk av denne tjenesten. Jeg kan ikke finne et eneste godt argument mot videoovervåkelse så fremt man ikke er kriminell eller har kriminelle hensikter.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2006 #12 Skrevet 25. april 2006 Tror ikke man skjønner rekkevidden av overvåkningen ennå. La oss håpe vi slipper å oppleve det..
Gjest King James II Skrevet 25. april 2006 #13 Skrevet 25. april 2006 Jeg har ikke noe i mot mer kamerarer. I f.eks sentrum flyplasser på togstasjoner og i bussterminaler og andre ofentlige bygg.
Gjest du Skrevet 25. april 2006 #14 Skrevet 25. april 2006 Tror ikke man skjønner rekkevidden av overvåkningen ennå. La oss håpe vi slipper å oppleve det.. ← Har det noe å si at noen overvåker deg så lenge du ikke gjør noe ulovlig? Hva har det å si for deg at noen kanskje får med seg at du kjøper to tyggegummipakker, når man kan få med seg hvem som knivstikker dama som står bak deg i køen? Er du redd for at noen noterer ned hvor mange ukeblader du kjøper? Hvis noen gjør det, er det en så stor ulempe at du vil hindre fordelen å finne ut\domfelle tyven, voldtektsmanne, drapsmannen? Og til opplysning: Man ser gjennom overvåkningstaper bare i etterkant det har skjedd et lovbrudd. De få steder de skjer live overvåking, så er politiet mer enn nok med å følge med de kriminelle og å sikre sikkerheten enn å se på den grå musa som gjør på ingenting. Og om noen skulle av ulike årsaker fatte interesse i den grå musa og starte med å samle materiale uten å ha en gyldig årsak, så kan en ha sterke straffer for det. Og det går faktisk an å lage sikkerhetssystem som hindrer at en person kan ha muligheten til å gjøre noe slikt i utgangspunktet.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2006 #15 Skrevet 25. april 2006 Har det noe å si at noen overvåker deg så lenge du ikke gjør noe ulovlig? Hva har det å si for deg at noen kanskje får med seg at du kjøper to tyggegummipakker, når man kan få med seg hvem som knivstikker dama som står bak deg i køen? Er du redd for at noen noterer ned hvor mange ukeblader du kjøper? Hvis noen gjør det, er det en så stor ulempe at du vil hindre fordelen å finne ut\domfelle tyven, voldtektsmanne, drapsmannen? Og til opplysning: Man ser gjennom overvåkningstaper bare i etterkant det har skjedd et lovbrudd. De få steder de skjer live overvåking, så er politiet mer enn nok med å følge med de kriminelle og å sikre sikkerheten enn å se på den grå musa som gjør på ingenting. Og om noen skulle av ulike årsaker fatte interesse i den grå musa og starte med å samle materiale uten å ha en gyldig årsak, så kan en ha sterke straffer for det. Og det går faktisk an å lage sikkerhetssystem som hindrer at en person kan ha muligheten til å gjøre noe slikt i utgangspunktet. ← Alt du skriver ovenfor forutsetter at overbygningen er lovlig, altså at de som gransker deg gjør det uhildet, og med tanke på at lov og rett skal opprettholdes. Det finnes ingen garanti for det, det viser historien oss. Hvis man legger til rette for et samfunn som overvåker sine borgere, vil det bli desto mer sårbart.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2006 #16 Skrevet 25. april 2006 Det går forøvrig litt lenger enn det. Et samfunn som overvåker sine innbyggere kan umulig kalles demokratisk, ettersom demokrati forutsetter et åpent samfunn som har tillit til sine borgere, og som underbygger den tilliten ved å forstrekke borgerne med friheten til å leve uten å bli overvåket.
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2006 #17 Skrevet 25. april 2006 Jeg,er,imot,offentlig,overvåkning,men,private,kan,få,gjøre,som,de,vil
Cathie Skrevet 25. april 2006 #19 Skrevet 25. april 2006 Tror noen har sett Matrix litt for mange ganger...
Latee Skrevet 25. april 2006 #20 Skrevet 25. april 2006 Jeg er villig til å forårsake min "frihet" (hvis det betyr å ha overvåkingskamera på bus, tog osv.) for at vi skal kunne identifisere og innhente folk som begår lovbrudd. ←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå