Gå til innhold

Henrettes for selvforsvar


Gjest Arya

Anbefalte innlegg

Fant dette på Vampus sin blog.

Nazanin, en nå 18-årig gammel jente er dømt til døden i Iran etter at hun drepte en mann i selvforsvar da tre voksne menn forsøkte å voldta hennes yngre niese og henne selv. En gråtende 17 år gammel Nazanin fortalte retten at hun ikke mente å drepe noen, men var helt fortvilet da ingen forsøkte å hjelpe de to flyktende, livredde unge jentene. Dette vekker selvsagt ikke antydning til sympati i et land der ordet "menneskerettigheter" står et godt stykke nedenfor "fjerne staten Israel" på presidentens prioriteringsliste.

Hadde dette skjedd i Norge, ville Nazanin antakelig ikke blitt tiltalt engang, men iranske myndigheter dømmer henne altså til døden ved henging. På den annen side, hvis hun hadde latt seg voldta, kunne hun også risikert å bli straffet, for sex utenfor ekteskap. :sinna:

Vampus linker til en underskriftsaksjon som er startet for Nazanin, i dette øyeblikket er det nesten 80 000 som har skrevet under.Her er også en annen side med tips om hvordan man kan hjelpe henne.

Selv om det kanskje er naivt å tro at vi kan gjøre noe, vil jeg be alle her om å gjøre det de kan for å hjelpe Nazanin, og fortelle historien om henne videre. Det skader hvertfall ikke å prøve! :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir så sur at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg!

For en idiotisk verden vi lever i!

Det har jo hjulpet med internasjonalt press på land hvor folk blir dømt i slike urettferdige situvasjoner.

Da får de somregel litt mildere straff for å roe ned landene som går i mot, men Iran er et sært tilfelle da, er ikke sikkert det hjelper der.... sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det kanskje er naivt å tro at vi kan gjøre noe, vil jeg be alle her om å gjøre det de kan for å hjelpe Nazanin, og fortelle historien om henne videre. Det skader hvertfall ikke å prøve!  :tommel:

Internasjonalt press har stoppet dødsdommer tidligere. Vampus er en blogger som leses i politiske sirkler, så har blir det nok tatt action ja.

Hurra Vampus (som KGmoddene har plassert på skråblikk :roll:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅH! :frustrert:

Idioter. Vet det har skjedd lenge og at det skjer mer enn denne ene gangen, men jeg lar meg irritere hver gang. Dette her er ekstreme ekspemler på at man er "damned if you do and damned if you don't". Samme hva hun hadde gjort så hadde hun fått en straff. Men vet noen om Amnesty har engasjert seg i saken? Uansett så får jeg vondt i magen av å tenke på denne jenta. :tristbla:

Uansett så blir jeg like forbanna hver gang jeg leser slikt fordi jeg også kommer på at det foregår en debatt her i Norge om at kvinnesaken burde legges ned. "Kvinner er likestilte i dag. Vi trenger ikke likestilling, menn og kvinner er ulike." Idioter alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet noen om Amnesty har engasjert seg i saken? Uansett så får jeg vondt i magen av å tenke på denne jenta.  :tristbla:
Så lenge en sak når vestlig presse, så er Amnesty også obs på saken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amnesty har skrevet om saken her:

http://www.amnestyusa.org/news/document.do...ENGMDE130052006

Jeg vet ikke hvor mye press som ligger bak en sånn uttalelse, men de er i det minste klar over saken.

Det er veldig bra at man skriver under, men hvis man har mulighet, er det fint hvis man i tillegg kan f.eks. skrive til UD og be dem protestere ovenfor Iran.

Det har større virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amnesty har skrevet om saken her:

http://www.amnestyusa.org/news/document.do...ENGMDE130052006

Jeg vet ikke hvor mye press som ligger bak en sånn uttalelse, men de er i det minste klar over saken.

Det er veldig bra at man skriver under, men hvis man har mulighet, er det fint hvis man i tillegg kan f.eks. skrive til UD og be dem protestere ovenfor Iran.

Det har større virkning.

Jeg stoler vel mer på Amnesty enn jeg stoler på Vampus, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette skjedd i Norge, ville Nazanin antakelig ikke blitt tiltalt engang,

Det hadde hun jo blitt da... det er ganske ekstremt å drepe noen, uansett selvforsvar. Og når det skjer så skal man sikre at det var helt nødvendig å drepe for å forsvare seg...

Men en trist sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel se på det posetive. Nå får kvinner ihvertfall lov og gå på sports arangemanger for første gang siden 1979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel se på det posetive. Nå får kvinner ihvertfall lov og gå på sports arangemanger for første gang siden 1979

Men muligens må de spør far og brødre om tillatelse først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er for jævlig. Det er trist, tragisk og forbannet urettferdig! At dødstraff fortsatt benyttes i år 2006 er gale nok i seg selv, men at noen i det hele tatt vurderer dødstraff i denne saken er absurd. Verden er gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...