Gå til innhold

Dere med en aktiv hunderase!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye fysisk mosjon får hunden din per dag? 

Hva slags mental aktivisering driver dere med?

Har overtatt en golden retriever, og jeg føler ikke at den får nok aktivisering, så jeg prøver å finne ut hvor mye den egentlig trenger. Vil ikke at det skal gå over til for høyt stress heller.  

Anonymkode: e90e3...200

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du akkurat har overtatt hunden så kan det være endel stress ved det, Å mosjonere mye da vil ofte øke stresset.
Retrievere liker å bruke nesa og bruke hodet, så ville lagt inn noen søksøkter (søke etter leke eller få maten spredd utover gress f.eks) og trent noen små økter med lek, lydighet/triks for å knytte bånd. 

Anonymkode: 7a27c...292

• Liker 1
Skrevet

Jeg trener på hundeklubben to ganger i uka, og ellers går vi gode turer i skogen - evt sykler eller går på ski. Opplever at en balanse mellom fysisk og mental trening er viktig for mine, de trenger å få brukt hodet også. Min golden syns agility og godbitsøk var veldig gøy.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor mye fysisk mosjon får hunden din per dag? 

Hva slags mental aktivisering driver dere med?

Har overtatt en golden retriever, og jeg føler ikke at den får nok aktivisering, så jeg prøver å finne ut hvor mye den egentlig trenger. Vil ikke at det skal gå over til for høyt stress heller.  

Anonymkode: e90e3...200

Ta en neve små hundegodbiter og kast rundt, de elsker så snuse og søke feks. Trengs ofte ikke mye, men søk, finn, spor, sliter min border collie mentalt ut, samt feks øvelser som slalom mellom bena mine eller trær i skogen osv. Bare de må bruke hodet litt så hjelper det veldig. 

Anonymkode: d3f39...76d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Show eller jakt? 

min jaktgolden trener i NRH, 2-5 dager i uka. Ellers noe spor og lydighet utenom. De dagene vi ikke trener er han fornøyd med å gå på do og kanskje en litt lenger tur (1-2 timer). Sykler og går på sli innimellom og en og annen joggetur med mannen. Merker lett når det blir for lite, aldr vært borti en hvor det finnes for mye. 

Stress kan derimot lett komme ved ball og pinnekasting. Men får de bruke hode (spor/søk) så krever de egentlig ikke så mye. 

Anonymkode: 02d16...125

Skrevet

Lydighetstrening er nyttig og effektiv trening, kan gjøres inne eller når dere bare går tur.

Lær spor-trening eller nosework så kan dere ha mye aktivitet hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Letteste er vel å legge på litt søk i løpet av turen. Av og til binder hunden til et tre mens vi er i skogen, mens hunden venter så gjemmer jeg en leke, også lar jeg hunden lede meg fram til leken. Litt godbit søk i en bakke/skråning er grei styrketrening og mental stimuli. Jeg liker også å gjøre små triks som spinn ved fot, slalåm mellom beina, hopp, og morsomme ting som er lette å integrere inn i turen. Så blir det liksom et samarbeid underveis.

Anonymkode: 66fa9...82d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

google nesetrening. Dra til hundeparker hvor de får springe fritt- de blir også slitne mentalt av å forholde seg til andre hunder. Og det de andre nevner:)

Anonymkode: e04a0...c45

AnonymBruker
Skrevet

Har en aldeles hyper, liten sak. Hun våkner og er klar for action fra start, stort sett kun i ro om natten 😅

Vi starter dagen med at jeg gjemmer litt tørrfor i et krøllete pledd som hun jobber med mens jeg har kaffe. Hun har ikke verdens beste appetitt, så det hjelper til å få i henne nok mat. Liten morgentur før jobb der hun snuser i sitt tempo. Vil ikke gå langt da, så det blir 15 min i nabolaget. 

Rett hjem etter jobb på lengre tur. Prioriterer at det skal være i skog, om ikke hele turen så iallfall delvis. Det for balanse, skjelett, muskulatur og mindre slitasje på ledd enn å bare trø rundt på asfalt. Noen ganger har jeg med tørrfor som jeg gjemmer rundt på et punkt i skogen. Helst på dager der jeg ikke har så god tid til ekstra lang tur. Da må hun jobbe blant mange andre lukter og bruker mer energi på det enn inne. 

Inne igjen er ikke hun særlig trøtt etter tur 🤯 Så det blir middag servert på slikkematte mens jeg lager mat til meg selv. Hun hviler en stund etter det, men så er hun klar for lek. Da veksler jeg litt på å kaste ball eller gjemme leken rundt inn så må hun finne den. Gjemsel er best, og det kjekkeste på jord er de gangene hun ikke finner den og jeg tuller med hendene og lager lyder mens jeg går mot rommet jeg har lagt den i. Hun kan "spille dum" for at jeg skal gjøre det 😂 En god omgang varer 20-30 min, og etter det kan hun hvile til vi skal gå kveldstur. Må gjerne ha litt rolig påminnelse om at nå skal vi hvile da, for hun kan alltids klare mer, men jeg ser på konsentrasjonen at da er hun egentlig trøtt og må ha litt hjelp til å klare å lande. 

Vi gjør litt triks også innimellom, men det er ikke noe hun synes er veldig gøy. Hun er lydig og kan nok, så det er ikke noe jeg anser som viktig å terpe på heller, men bare tar noen innslag her og der for de små, grå sin skyld. 

Vi har aldri leker liggende fremme for det stresser henne bare. Vi tar det frem og leker i omganger og da er alle mye morsommere også. Sånn går hver dag, og det har det gjort i snart 12 år 😅Men jeg visste hva jeg fikk da, og var innstilt på at fritiden blir MYE hund videre. 

Anonymkode: fa711...241

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

2 timers turer de aller fleste dager i skog/mark, ca hver 14. dag en hviledag der vi kun driver med mental aktivisering i hagen og avslapping. 

Anonymkode: 837ff...f36

AnonymBruker
Skrevet

Går en times tur sammehengende hver dag, ofte lenger i helgene. I tillegg har hunden fri tilgang på hage, vi kaster litt ball og leker 15-30 min hver kveld i hagen, slenger ofte ut litt tørrfôr så hunden må bruke nesa i gresset.

Anonymkode: a3cd9...364

AnonymBruker
Skrevet

Går omtrent 1 time tur totalt om dagen. Trener lydighet både inne og ute, kanskje 1-2 timer i uka totalt. Har også noen sånne aktiveringsleker som vi tar frem av og til.
Ellers er vi mye på lengre turer i helgene og feriene. Vanlig gåturer og joggeturer, fjellturer, båttur, telttur. Hunden er med på alt. Er også mye sammen med venner og familie som også har hund, da får de lekt og slitt hverandre litt ut.

Om vinteren er vi litt mindre aktive ute da, men det ser ut til å gå helt fint.

Anonymkode: 1f0f2...6d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mellompuddel. En helt vanlig hverdag får han disse turene:

- morgentur før jobb: litt over 1 time

- ettermiddagstur etter jobb: 1,5 time

- tisserunde på kvelden: 15 -  30 min. 

I helgene kan det være litt annerledes, men omtrent like lenge på tur til sammen. 

Anonymkode: d41a4...b07

AnonymBruker
Skrevet

Jakthund:

Kort luftetur på morgenen før jobb.

Lengre tur på ettermiddagen, varierer fra 1-3 timer, kommer an på hvor vi er i sesongen, og hva vi trener på. Snørekjører, eller går på fjellet med de, og bruker mye dragsele i båndtvangen. Litt sykkel, og løping, fjellturer.

Min tåler fint å ha rolige dager med korte turer, da trener jeg gjerne litt dressur som apport, eller noe annet. 

Kort tur ut på ettermiddagen.

Har en hund som er veldig rolig inne, så krever heldigvis lite, men den får den trimmen den trenger, selv om jeg ikke trimmer den like mye hver dag.

Anonymkode: 07e37...c17

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere som svarer også si hvilken hunderase dere har? 

Anonymkode: 56bf8...743

Skrevet

For en golden retriever så tenker jeg ganske standard tur mengde på.rundt 2-2.5 timerper dag totalt på normale dager, hovedtur på 1-1.5 t og 2 x 30-40 min lufting feks morgen og kveld.  gjerne med noe innlagt feltsøk, godbitsøk, svømming. Det er en ganske standard dag her hos oss iallefall uansett rase. Eneste forskjellen er at jo mer krevende hund jo mer tyngre/intensiv trening legger vi inn på den tiden. Man kan rusle en time halvannen eller man kan løpe, sykle, trekke kjetting eller bære kløv. Store forskjeller i intensitet og antall km, ingen forskjell i timer nødvendigvis. Så kan man godt ha noen dager med mer fokus på mental trening også hvor man går litt mindre, så lenge hunden liker det. Variasjon er fint. 

Skrevet

Det viktigste for en hund er at den får rasespesifikk trening. Det må ikke være mengder, men litt hver dag. For å unngå stress er det viktig med mental trening/masse sniffing. Alle svarene ovenfor gir masse gode tips. Har selv en omplassert Jack Russel. Lange turer kan gi ham mer stress pga han har mye fryktaggresjon på andre hunder og føler han må passe på oss. Så vi tar heller flere korte turer per dag enn få lange. Inne leker vi hjernetrim-leker og lydighet. Og gjemsel synes han er veldig gøy. 

• Liker 1
Skrevet

Er målet at hunden blir utelukkende sliten eller at den også skal ha det gøy? Der har hundeeiere noe forskjellige holdninger har jeg lagt merke til.

AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (2 timer siden):

Er målet at hunden blir utelukkende sliten eller at den også skal ha det gøy? Der har hundeeiere noe forskjellige holdninger har jeg lagt merke til.

Min erfaring er at de fleste aktive hunderaser syns det er gøy å få være.. aktiv ? 

Min elsker hvertfall jobben sin, som er å finne folk. Men han syns også det er greit med en sykkel eller skitur (få trekke). Svømming er også gøy. 

Anonymkode: 02d16...125

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...