AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Skrevet 1 time siden Hvor mange år? Hvor stort lån? Til hvilken rente? Hvorfor bandt du? Anonymkode: c3a70...46c
Million Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden Nei. Jeg gjør ikke det fordi jeg liker å ekstra innbetale hver gang jeg har noe ekstra penger, når jeg føler for det. Binder man renten, kan man ikke det.
Lurium Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden (endret) Million skrev (7 minutter siden): Nei. Jeg gjør ikke det fordi jeg liker å ekstra innbetale hver gang jeg har noe ekstra penger, når jeg føler for det. Binder man renten, kan man ikke det. Hmm, jeg gjorde det både på studielån og boliglån. Sjekka med KI nå, og det er mulig at det kosta meg litt med de underkurs/overkurs-greiene, men det var ikke noe jeg var klar over da jeg skjøt inn pengene for å betale ned raskere. Endret 1 time siden av Lurium
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Million skrev (9 minutter siden): Nei. Jeg gjør ikke det fordi jeg liker å ekstra innbetale hver gang jeg har noe ekstra penger, når jeg føler for det. Binder man renten, kan man ikke det. Kan man ikke betale mer inn på lånet når man har bundet renta? Ts Anonymkode: c3a70...46c
Million Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan man ikke betale mer inn på lånet når man har bundet renta? Ts Anonymkode: c3a70...46c Nei. Man har gjort en avtale med banken, at denne renten får du, og den tjener vi (banken) så og så mye penger på ifht lånestørrelsen på så og så mange avtalte år. (eller ja, du KAN selvfølgelig betale inn ekstra på lånet, men da må du betale for å ha gjort det) Betaler man inn ekstra, går banken glipp av noen renteinntekter fordi lånet krymper mer enn avtalen var. De renteinntektene de går glipp av, må man betale ekstra for å dekke. Overkurs tror jeg det kalles. Du kan lese mer om det i detalj her, hentet fra Dnb sine nettsider om fastrente. Alle banker har info-sider om dette og samme regler gjelder alle fastrenteavtaler. " Overkurs og underkurs kan oppstå dersom du gjør endringer på lånet - innfrir lånet, gjør en ekstraordinær innbetaling, får avdragsfrihet eller forlenger/forkorter nedbetalingstiden - før rentebindingsperioden er ferdig. Overkurs (rentetap): Dersom renten på nye fastrentelån er lavere enn renten på ditt fastrentelån, utgjør differansen et tap for banken. I sammenligningen ser vi på nye fastrentelån med rentebindingstid som tilsvarer den gjenværende bindingstiden du har på lånet ditt. Bryter du fastrenteavtalen før rentebindingstiden er over, må du betale rentetapet. Det samme gjelder dersom du nedbetaler ekstra på fastrentelånet, eller gjør endringer i nedbetalingsplanen. Underkurs (rentegevinst): Dersom renten på nye fastrentelån er høyere enn renten på ditt fastrentelån, utgjør differansen en rentegevinst. I sammenligningen ser vi på nye fastrentelån med rentebindingstid som tilsvarer den gjenværende bindingstiden du har på lånet ditt. Hovedregelen er at du får utbetalt rentegevinst dersom det er mer enn ett år siden du bandt renten. Du kan trekke rentetap/overkurs fra på selvangivelsen, mens rentegevinst/underkurs er skattepliktig. Endret 59 minutter siden av Million 1
AnonymBruker Skrevet 56 minutter siden #6 Skrevet 56 minutter siden Million skrev (5 minutter siden): Nei. Man har gjort en avtale med banken, at denne renten får du, og den tjener vi (banken) så og så mye penger på ifht lånestørrelsen på så og så mange avtalte år. (eller ja, du KAN selvfølgelig betale inn ekstra på lånet, men da må du betale for å ha gjort det) Betaler man inn ekstra, går banken glipp av noen renteinntekter fordi lånet krymper mer enn avtalen var. De renteinntektene de går glipp av, må man betale ekstra for å dekke. Overkurs tror jeg det kalles. Du kan lese mer om det i detalj her, hentet fra Dnb sine nettsider om fastrente. Alle banker har info-sider om dette og samme regler gjelder alle fastrenteavtaler. " Overkurs og underkurs kan oppstå dersom du gjør endringer på lånet - innfrir lånet, gjør en ekstraordinær innbetaling, får avdragsfrihet eller forlenger/forkorter nedbetalingstiden - før rentebindingsperioden er ferdig. Overkurs (rentetap): Dersom renten på nye fastrentelån er lavere enn renten på ditt fastrentelån, utgjør differansen et tap for banken. I sammenligningen ser vi på nye fastrentelån med rentebindingstid som tilsvarer den gjenværende bindingstiden du har på lånet ditt. Bryter du fastrenteavtalen før rentebindingstiden er over, må du betale rentetapet. Det samme gjelder dersom du nedbetaler ekstra på fastrentelånet, eller gjør endringer i nedbetalingsplanen. Underkurs (rentegevinst): Dersom renten på nye fastrentelån er høyere enn renten på ditt fastrentelån, utgjør differansen en rentegevinst. I sammenligningen ser vi på nye fastrentelån med rentebindingstid som tilsvarer den gjenværende bindingstiden du har på lånet ditt. Hovedregelen er at du får utbetalt rentegevinst dersom det er mer enn ett år siden du bandt renten. Du kan trekke rentetap/overkurs fra på selvangivelsen, mens rentegevinst/underkurs er skattepliktig. Takk Ts Anonymkode: c3a70...46c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå